Gå til innhold
Hundesonen.no

Tillate eller ikke?


Djervekvinnen

Recommended Posts

jes den er grei TJ! gjerne låne jeg! :) ja har vurdert sånn kort kobbel jeg og for bygåing, men hunden min kan være så usikker på folk, at jeg slipper løst på båndet så hunden kan hoppe unna hvis ho føler for det hvis folk vil hilse. Men greit hvis man bare skal gå.. (men alle skal jo hilse sånn. hehe :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ang. båndet så vil du slite mer med å holde henne igjen med et som er kort. Fordi at med en gang linen er stram, har du faktisk nesten ikke kontroll i det hele tatt, hunden kan bare dra deg med flere meter før du rekker å sette beina godt nok under deg til å holde igjen litt. Jeg sliter med det selv, Mona går jo ikke som en gud i bånd, og de gangene båndet er litt stramt fra før kan hun gjøre nesten som hun vil. Men bare en liiiten slakk på båndet er nok til at jeg klarer å stoppe henne før hun får dratt meg rundt så jeg blir til latter for omverdenen!

Hmm... Jeg vet også hvor vanskelig det er å få kontakt med en hund som er opptatt av noe annet, men jeg ser ikke for meg at det å ta henne er løsningen. Ville egentlig bare gått og dratt bikkja med meg, og oversett det hun drev med.

MEN hvis du absolutt er for å ta henne, så sørg for å gjøre det skikkelig da, så du bare trenger å gjøre det en gang. Ha i bakhuet at det faktisk kan bidra til at hun blir verre mot andre hunder, fordi hun forbinder det med å bli tatt.

Vanskelig det der.

Er hun ikke i en sånn morsom alder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg endel erfaring med...Min forrige belger ble ekstremt hundeaggresiv fordi gamleier straffet ham for utfall.Han blokkerte når han så en statue av en hund i hagen hos en nabo!

Jeg ble nesten helt kvitt det ved å lære inn en alternativ atferd.

Ved å straffe hunden forsterker du usikkerheten den har i forhold til andre hunder,det er etter min erfaring det absolutt dummeste du kan gjøre og det er faktisk den metoden som blir brukt for å fremme hundeaggresivitet hos kamphunder.Aggresjon er ikke et tegn på dominans som mange synes å tro,men heller usikkerhet.

Dette har ingenting med om du er sjef eller ikke å gjøre ei heller om hva du tillater.

Jeg lærte inn sitt og kontakt ved synet av en annen hund istedet for fullstendig blokkering og villdyratferd.Veldig gradvis selvfølgelig...

Desverre var han altfor ødelagt av harde metoder til å noensinne kunne omgås andre hunder løs,men vi kunne fint passere dem på nært hold :)

Lurt å ta tak i før det uttarter seg..Beklager hvis jeg har sagt noe noen andre har nevnt,jeg har ikke lest hele tråden :D

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tilbakemeldinger! ja jeg skal nok ikke straffe henne for dette. Vil ikke gjøre noe værre. Skal prøve å trene på dette med dekk og sånn. Ja hun er i en morsom alder, så tror også at det kan ha litt med det å gjøre.. Men må bare prøve å ornde opp i dette på best mulig måte. Har jo ikke skjedd så mange ganger enda, så kan hende det går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye enklere å holde og gjenvinne kontrollen med kort bånd :wink: Man får liksom ikke det rykket hvis du skjønner. Også slipper du at båndet sager i henda.

Jeg bruker sånn standard lærkobbel.. Du kan låne mongo og teste i noen dager :) Og se om jeg har rett eller ei.. hihi.. men når jeg tenker meg om så har du jo hatt doberman, så du burde jo vite ca hvordan det er. Men JEG har mindre kontroll om hun drar i vei med allerede stramt bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er meg du mener Tina' date=' så kan ikke hunden min gå på plass, og så ser hun ikke på meg sånn uten videre, ihvertfall ikke hvis det er noe annet som tar oppmerksomheten hennes. :)[/quote']

Ja, det var dig jeg mente. :D Ja, så er det nok ikke lige det der er vejen frem, men mindre du da vil til å trene masse på plads først... undskylder min uvitenhet. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde gjort (og forsåvidt også gjorde med min ekstremt hundeaggressive schæferhann): Invester i en grime, og bruk den på tur. Så slipper du slite med å holde henne igjen, og kan konsentrere deg om å få hunden ut av blokkeringa. Snu dere vekk fra den andre hunden og gå, med en gang hun lander nogenlunde sleng 20 av Verdens Beste Godbiter i hodet på henne, og tren mye kontakt utenom.

Jeg hadde også forsøkt å finne ut HVORFOR hun reagerer som hun gjør. Usikkerhet? Smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde gjort (og forsåvidt også gjorde med min ekstremt hundeaggressive schæferhann): Invester i en grime, og bruk den på tur. Så slipper du slite med å holde henne igjen, og kan konsentrere deg om å få hunden ut av blokkeringa. Snu dere vekk fra den andre hunden og gå, med en gang hun lander nogenlunde sleng 20 av Verdens Beste Godbiter i hodet på henne, og tren mye kontakt utenom.

Jeg hadde også forsøkt å finne ut HVORFOR hun reagerer som hun gjør. Usikkerhet? Smerter?

Svarer litt for Elisa jeg... Er sikkert litt frekt men...

Elisa har grime til Hera, å hun skal prøve den neste gang... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde gjort (og forsåvidt også gjorde med min ekstremt hundeaggressive schæferhann): Invester i en grime, og bruk den på tur. Så slipper du slite med å holde henne igjen, og kan konsentrere deg om å få hunden ut av blokkeringa. Snu dere vekk fra den andre hunden og gå, med en gang hun lander nogenlunde sleng 20 av Verdens Beste Godbiter i hodet på henne, og tren mye kontakt utenom.  

Jeg hadde også forsøkt å finne ut HVORFOR hun reagerer som hun gjør. Usikkerhet? Smerter?

Yess..akkurat sånn begynnte jeg treningen på belgerkrapylet mitt..Gikk ikke ut døra uten halti,og ethvert tegn til fornuft ble behørig belønnet. Etterhvert kom de små miraklene som perler på en snor :)

Synet av en annen hund skiftet etterhvert fra å være et signal om å bli rabiat til å bli et signal om å ta kontakt.Jeg tror aldri jeg noensinne har hørt om noen som har klart å korrigere vekk slik atferd.Men allikevel ser jeg at nesten alle med hundeaggresive hunder tar tak i øret eller nakkeskinnet til bikkja somn gneldrer.Aner jeg en samenheng?

Mvh Annette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få kommentere at det har overhodet ingenting å si hvem som sier JEG ER SJEFEN! Det som har noe å si, er hvem som sier DU ER SJEFEN! Og hvis ikke hunden sier DU ER SJEFEN til deg, så nytter det ikke hvor mye du står og roper JEG ER SJEFEN, når hun ikke engang gidder å se på deg :P

Man kan ikke tvinge frem respekt, man må fortjene den :D

Forøvrig bra at du vil prøve andre metoder enn å "ta" henne :D Håper det ordner seg for dere! Jeg tror jeg ville gått motsatt vei, og belønnet et hvert tegn på kontakt fra hunden, eller lært inn en uforenlig atferd. Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...