Gå til innhold
Hundesonen.no

Tillate eller ikke?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har det synet at jeg er lederen for hunden og jeg skal bestemme hvem hunden skal hilse på osv når vi går tur i bånd. I det siste har Hera reagert kraftig mot noen hunder som kommer gående forbi med sin eier. Hun har lagt seg ut i båndet, bjeffet kraftig og snerret. Dette er TOTALT uønsket. Jeg har straffet henne for det, men jeg lurer på om det egentlig er det beste.. Er redd for å gjøre saken værre. MEN jeg som leder bestemmer jo over hunden og jeg vil ikke tillate dette tullet. [-X Ikke når vi går i bånd ihvertfall. Er hundene løse og det blir krangling, ja så får de bare ordne opp. Syns jeg. Men i bånd går det ikke an! man mister jo all kontroll, og det er ikke lett å holde igjen en stor hund som setter i.

Så bør jeg fortsette å IKKE tillate dette når vi går tur i bånd, eller må jeg bare "godta" at hunder er hunder og noen reagerer forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om å straffe er riktig (utifra mitt synspunkt). Dette kan gjøre at hunden ser en annen hund, og f.eks får et klyp i øret, eller rykk i båndet, så er det: hund, au! Altså hun assosierer fremmede hunder med ubehag.. Jeg ville forsøkt å avlede oppmerksomheten hennes med noe, og rose MASSE hvis hun får oppmerksomheten over på deg, utfører sitt eller snur seg og følger etter deg- alt etter hva du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror også på lederskap(sånn kvartveis hvertfall), men det jeg må gjøre når hannen min tuller sånn er rett og slett å holde kontakt med han når jeg ser andre hunder, og har det allerede skjedd så snur jeg og går en annen vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bare gjort det to ganger til nå, og den første gangen gjorde jeg ingenting med det bare gikk videre, (da gikk den andre hunden på andre siden av veien da). Denne gangen gikk vi på samme side av veien og jeg hadde et svare leven med å holde ho igjen. Og det er ikke bare-bare å få kontakt da. Her er det full fokus på den andre hunden og full draing mot den. Bare det å dra i båndet sterkt er GALT og hun får ihvertfall kjeft da. Hun skal jo høre på meg, og ikke bare ta seg friheten til å gjøre som hun vil! Man er nødt til å ha kontroll. Spørmålet er om at i denne situasjonen er nødvendig å ikke tillate det.

kanskje litt vanskelig å høre om råd hvis alle praktiserer forksjellig. da blir man vel forsåvidt ikke enige. :wink: Men det er fint hvis dere sier hva DERE ville ha gjort i en slik situasjon.

Noen som vet hva grunnen er for at hun plutselig skal bli sånn, er da? Ikke vært tegn til det i det hele tatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva du velger så må det seff gjøres skikkelig&tydelig...

Hvis hun er sinna på den andre hunden så må jo noe gjøres...

Å samma hva så må hun ikke få komme nærmere den andre hunden...

Du er sjefen du bestemmer at dette skal avbrytes...

- gå motsatt vei / vekk.. (alts dra henne med deg..) :)

- Legge henne i bakken å forhindre alt hun prøver på... :?

- Prøve fiskekaker... ( men vet jo hvor intens Hera kan bli så det er jo umulig å få hennes oppmerksomhet når hun har startet prosjekt hilse på ukjent hund...)

:?

Jeg aner ikke hva som kan hjelpe på hera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøver å ikke la dem komme i nærkontakt. Det kan jo bli skummelt rett og slett. Jeg tok fatt i ho med en gang ho begynte å bjeffe og tok i ho og sa nei og fyy og sånn. For hun gjorde jo i tillegg to andre ting som er "forbudt" hos meg. - dra hardt i båndet og bjeffe mot noen andre. Så jeg kunne jo ikke la det passere heller og "godta" dette. Da kan jeg jo risikere at hun fortsetter med det. Eller? Å unngå alle hunder på gata kan bli litt vanskelig i visse områder.. Jeg stiller meg ganske åpen her når det gjelder dette, for jeg vet rett og slett ikke helt hva som er "riktig". "Du er sjefen du bestemmer at dette skal avbrytes..." Det er akkurat det jeg mener også. Men bare hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det virker så rart at hun utagerer mot andre hunder når "sjefa" blir så sinna når de nærmer seg. Men jeg har et helt annet syn på hundehold og' date=' da...[/quote']

Enig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bare gjort det to ganger til nå' date=' og den første gangen gjorde jeg ingenting med det bare gikk videre, (da gikk den andre hunden på andre siden av veien da). Denne gangen gikk vi på samme side av veien og jeg hadde et svare leven med å holde ho igjen. Og det er ikke bare-bare å få kontakt da. Her er det full fokus på den andre hunden og full draing mot den. Bare det å dra i båndet [i']så sterkt er GALT og hun får ihvertfall kjeft da. Hun skal jo høre på meg, og ikke bare ta seg friheten til å gjøre som hun vil! Man er nødt til å ha kontroll. Spørmålet er om at i denne situasjonen er nødvendig å ikke tillate det.

kanskje litt vanskelig å høre om råd hvis alle praktiserer forksjellig. da blir man vel forsåvidt ikke enige. :wink: Men det er fint hvis dere sier hva DERE ville ha gjort i en slik situasjon.

Noen som vet hva grunnen er for at hun plutselig skal bli sånn, er da? Ikke vært tegn til det i det hele tatt før.

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg.

Og her NYTTER det ikke med godbiter. Jeg kan stå og sveve med en BIFF foran henne med det nytter ikke..HUn bjeffer til halsen sprekker nesten. Jeg har "tatt" henne mange ganger. Men believe me! Det har ikke hjulpet.

Det jeg gjør nå er og stoppe helt opp og holde hunden fast mens de andre passerer. Hvis den som passerer tillater hundene å hilse så lar jeg henne gå bort. Hvis hun oppfører seg så roser jeg masse,klikker og belønner. Og når jeg ser det går bra så "avslutter" jeg før hun blir irritert igjen og sier "kom pito!" og når hun kommer mot meg så klikker jeg og belønner og går videre på turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. jeg blir ikke sinna når hundene nærmer seg ' date='men når hunden min oppfører seg som en drapsmaskin mot dem. Sånnt tull vil ihvertfall ikke jeg ha![/quote']

Det forstår jeg..

Men nå trener vi to på helt forskjellige måte, så jeg mener straff ikke

er løsningen..

Det går an å prøve å distrahere..

Ha med klikker (Noe som du kanskje ikke er villig til å prøve) og hvis hun bare ser litt på deg, gjør noe som helst som du mener er bra, så klikker du og gir henne noe som hun elsker.

Ta en time out.

Gå en annen vei.

Søsteren min har også dette problemet, men hun har ikke gjort noe med det. Og han er nesten på størrelse med en liten doberman, og det er jaggumeg ikke lett å holde han igjen når han først får øye på noe han vil hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan jo være greit å stoppe opp å holde hun iro ja. Men hun er jo såpass stor og sterk så jeg må virkelig ta hardt i :) hehe. Jeg får prøve å kommandre dekk og vente til de har passert. Men sånn som sist, så var det et lite fortau og motorvei ved siden av så jeg kom meg ingen vei utenom. Jeg så speide litt etter andre hunder da og deretter planlegge mitt neste trekk :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja taz' date=' ikke så lett :) Får prøve å gå en annen vei. Men det er liksom ikke sånn: Hei! jeg vil hilse på deg! :P men mer sånn: *snerr!! reis til Hælv....!! *hehe.. :P[/quote']

Ja, Hamlet har også udragert aggressivt 2-3 ganger når jeg har vært på tur med han.. Og da blir han helt fiksert..

Akkurat som du forklarte det. :P

Han står på 2, mens jeg prøver å holde han igjen..

*Ser det for meg* :P

Men jeg står på samme plass helt til han roer seg ned. (Tar sikkert 10 minutt) også går jeg videre.. (Han får ikke hilse på den hunden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort var. Når Hera utagerer, ta noen skritt bakover og belønn når hu er stille. Mulig du må gå et stykke bakover de første gangene, men det kommer seg etterhvert.

Dette her har en på kurset mitt gjort med sin schæfer, og det funker kjempe bra. Det tar litt tid, men du vil se resultater.

Nå kan den schæferen gå 2 meter inntil en annen hund før den utagerer.

Jeg ville IKKE tatt Hera. Jeg er redd det bare vil gjøre vondt verre og hunden kan i værstefall bli ustabil i andre situasjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg det problemet med at jeg sliter med å holde igjen hunden, tispa mi er bare en liten fis av en labrador. Men bjeffing eller utagering mot andre hunder synes jeg ikke noe om, derfor avbryter jeg henne. JEG gidder ikke å høre bråk eller draing, derfor avslutter jeg det. Jeg holder hodet hennes og stirrer på henne, sier NEI og tar henne vekk derfra. Ingen smerte, hunden kan ikke misforstå meg, NEI betyr "stopp det du driver med øyeblikkelig".

Hvor lett er det egentlig å få øyekontakt med en gira dobermann? IKKE lett, jeg har prøvd nok ganger. Klikker er ikke løsninga på alt mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for svar dere. Ja charlotte det høres greit ut det du gjør, for jeg har samme syn på det du gjør, mener også at det er forbudt. Hunden glefser sånn at det er vanskelig for meg å ta tak rundt munnen/hodet, for hunden vrir og vender på seg og så skal jeg i tillegg klare å holde hunden også.. hehe. Er også litt redd for at ho skal glefse på meg ved uhell. (for så villt er det) Det jeg har tenkt er å kommandere hunden i dekk, og holde hun der. Så får hun konsentrere seg om to ting samtidig, å ligge der og følge med hunden. Så får jeg prøve å si roolig og og snakke rolig med ho.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke kan misforstås. Det er mange som kjefter sånn halveis liksom på hunden, slik at hunden tror du er med på laget og dere begge skal ta den andre hunden. Vær klar og tydelig, og hvis du har et nei eller fy ord så bruk det.

Jeg tror bikkja reagerer like mye på deg som på bikkja som kommer i møte. Når du ser den andre hunden så vet du hva som kan skje om hun er i rette humøret, og du sender kanskje ut "vibber" som hunden fanger opp og tolker som klarsignal til å jage den andre hunden. Høres kanskje teit ut, men hunder lukter redsel og usikkerhet.

Hvis du har et park-kobbel så kan du jo ha det med deg og hekte på henne om hun skulle gå berserk. Da er det litt enklere å holde kontroll.

Ja takk for svar dere. Ja charlotte det høres greit ut det du gjør' date=' for jeg har samme syn på det du gjør, mener også at det er forbudt. Hunden glefser sånn at det er vanskelig for meg å ta tak rundt munnen/hodet, for hunden vrir og vender på seg og så skal jeg i tillegg klare å holde hunden også.. hehe. Er også litt redd for at ho skal glefse på meg ved uhell. (for så villt er det) Det jeg har tenkt er å kommandere hunden i dekk, og holde hun der. Så får hun konsentrere seg om to ting samtidig, å ligge der og følge med hunden. Så får jeg prøve å si roolig og og snakke rolig med ho.. :)[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg som trener klikker ville brukt dette i en sånn situasjon, men dette er med den eldste tispa mi.

Hun tåler ikke at jeg snakker for hardt til henne, derfor vil jeg avlede henne og få frem noe positivt.

Men jeg har jo en hund som er bjønn sterk i psyken, hun bruker jeg sprut bånd på, det fungerer veldig bra...jeg passer på å rose henne skikkelig når hun klarer å oppfører seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...