Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er valpesjuuuk!

Mari

Recommended Posts

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
Skrevet
*nynne* Jeg vil ha en liten hund... :P

Hvor liten da??? Du er så kravstor Mari;" Nei jeg vil ikke ha sånn rase, nei det er feil farge, nei det er feil pels, nei den er for spinkel, den er for stor, den er for feit" Jeg ser ingen annen råd enn at du får flytte til uniten bløff og kjøpe kusina til Little Frank (om han har noen som ikke også er søster/bestemor/tante og mor i samma slengen) :P

Skrevet
Squid, 8 veckor och 4 dagar gammal, är bara underbar, så där kan jag inte hjälpa dig :P Hon sover mycket och är så trevlig och gullig när hon är vaken att man bara smälter. Vi får väl se vad jag säger om några veckor :P Du får nog skaffa dig en valp tror jag...

081112-1.jpg

For en nydelig hund... Får vel snart se henne på hjemmesiden din som jeg synes er veldig nyttig for min klikkertrening med Kira... hun er allerede blitt klikkerklok (litt ihvertfall) hun "danser" for meg (sitte, ligge, gi labb) Har også laget link til siden din på hjemmesiden til Kira... Bare gi en lyd om du vil jeg skal ta den vekk... :P

Skrevet

Hva er det med å klistre på ørene på de bittesmå valpene... Teit skikk det der.

Du er så kravstor Mari;" Nei jeg vil ikke ha sånn rase, nei det er feil farge, nei det er feil pels, nei den er for spinkel, den er for stor, den er for feit"

Nehei? Kravstor?? Jeg vil bare ha en svart Schäfer på 10 kilo med pinnkort hår, akkurat nok kamplyst, overdrevent tolerant mot folk og dyr, og som kan gå løs døgnet rundt. Også skal hun kunne LP2 programmet ved 8 ukers alder. Hun skal også være ferdig kastrert. Hun skal i tillegg være så frisk at hun setter en helt ny standard for begrepet "frisk", dvs at alle andre som er i nærheten av henne blir også automatisk friske. Sånn Heroes-aktig. Hun skal ikke bry seg om fremmede, hverken hunder eller folk.

Hun skal se ca sånn ut, bare i svart.

2618125023_2a7dcce122.jpg

Jeg vil ha Jesus i hundeform. Det er da for pokker ikke for mye å be om! :rolleyes:

Skrevet
Alle valper er herlige, men de er sannelig et ******* også! Og det må være helt greit å mene det. :P

Det verste er vel ikke virvelvindvalpene, det verste for meg er hvordan jeg selv blir.

1. Alle spørsmål blir relatert til hunder. Jeg er ille fra før, men når jeg får en valp i tillegg blir horisonten min snevret inn til et knappenålshode. "Hvordan går det?" "Joda, han sov ikke så verst i natt, var opp bare en gang. Avføringen hans er slett ikke så verst nå, så jeg må virkelig si at jeg hadde rett angående fòrbytte. Og du?"

2. Alle reagerer ulikt under press. Selv har jeg oppdaget at jeg får en lettere narkomanstemme (en litt nasal, presset stemme med desperasjon i kantene), tilløp til knekk i knærne og det hjelper heller ikke når jeg for slitenhetens skyld foretrekker litt for store klær som jeg bare kan drapere rundt meg. Dette skjer heldigvis kun i de periodene med valp hvor jeg i tillegg har i overkant arbeidspress. Jeg er så "heldig" at jeg jobber hjemmefra, så mens jeg fortvilt prøver å nå deadline kan jeg i tillegg oppdra valpen. *tasttast* løfte bort *tast* ikke gnag i den for pokker løfte bort *tasttast* menlangtinnisvartehelvjeghardavalpesikretdenneleil

igheten? *tast*

Men allikevel er det vemodig å se at han blir større. Menneskehjernen er programmert til å lure seg selv, det er åpenbart.

Skrevet

Sukk jeg skjønner trådstarter, er valpesyk selv jeg, sukk... Nå er frøkna 11 mnd,og en liten søt jævel med løpetid, sukk...

Skrevet
Det verste er vel ikke virvelvindvalpene, det verste for meg er hvordan jeg selv blir.

1. Alle spørsmål blir relatert til hunder. Jeg er ille fra før, men når jeg får en valp i tillegg blir horisonten min snevret inn til et knappenålshode. "Hvordan går det?" "Joda, han sov ikke så verst i natt, var opp bare en gang. Avføringen hans er slett ikke så verst nå, så jeg må virkelig si at jeg hadde rett angående fòrbytte. Og du?"

2. Alle reagerer ulikt under press. Selv har jeg oppdaget at jeg får en lettere narkomanstemme (en litt nasal, presset stemme med desperasjon i kantene), tilløp til knekk i knærne og det hjelper heller ikke når jeg for slitenhetens skyld foretrekker litt for store klær som jeg bare kan drapere rundt meg. Dette skjer heldigvis kun i de periodene med valp hvor jeg i tillegg har i overkant arbeidspress. Jeg er så "heldig" at jeg jobber hjemmefra, så mens jeg fortvilt prøver å nå deadline kan jeg i tillegg oppdra valpen. *tasttast* løfte bort *tast* ikke gnag i den for pokker løfte bort *tasttast* menlangtinnisvartehelvjeghardavalpesikretdenneleil

igheten? *tast*

Men allikevel er det vemodig å se at han blir større. Menneskehjernen er programmert til å lure seg selv, det er åpenbart.

:P :P

Fyh så jeg kjenner meg igjen i den siste der. :P

Skrevet

Her har du det beste bildet jeg har fra valpetida, beste illustrasjonen kan du si.

bcd5a119.jpg

Uklart, åpen munn. Tenner. Jepp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...