Gå til innhold
Hundesonen.no

Orklahallen


Huldra

Recommended Posts

Hva var kritikken da? Jeg er så nysgjerrig på sånt jeg skjønner du.. :)

Gratulerer! :P Blir spennende å høre hvordan det går i Bø da! Hun kan vel bli champion der, hvis hun kun mangler stor-cert?

Takk. ;) Hun kan bli champion i Bø ja, men jeg kommer nok ikke til å stille henne der da hun kommer til å være nedrøytet på den tiden. Men jeg skal nedover å heie på slekta, samt kanskje stille Albin!

Vi stilte også for John Jakobsen forresten. Veldig flink og rettferdig dommer, alle kritikkene jeg leste i dag stemte helt overens med hunden, både på godt og vondt. Og han var veldig opptatt av hoder og uttrykk.

Tispa som slo oss i dag ble forresten Norsk utstillingschampion! :P

Edit; Vil forresten gratulere Vibeke/kennel Statesman med nok et BIS på superhunden Ada! :P Hun er så utrolig nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Om din hund har KNEVINKEL i frambeina må det nok være noe særdeles galt med hunden din *flir*. Knevinkler finnes kun i bakbeina, så her har du nok misforstått noe. Din hund har antakelig dårlig knevinkel i bakbeina, og sammen med kort overarm vil hunden virke overbygd (og det er BAK den er overbygd, ikke i front).

Hihi, det er det jeg sier, jeg har ikke peiling på dette :) Men dersom det virker logisk at han mener at dårlig knevinkel bak og korte overarmer gjør henne overbygd, var det helt sikkert det han sa ;) Men han sa "overbygd i front", ordrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd. :P

Av 13 bernervalper fikk oppdretteren min 2bhk på hannen og BIR på tispa.

Og av 19 voksne fikk vi BIR på broren til Bella, 2bhk med cert på unghunden til oppdretteren min og ck/2btk på Bella. :P

Og denne dommeren dømmer på nkk Bø!

Og for en god stemning det var ved berner ringen, alle klappet og heiet! Det så/hørte man ikke mye til rundt de andre ringene!

Stilte faktisk valpis i ringen ved siden av, og funderte plutselig på om jeg hadde valgt feil rase... :)

Fikk veldig god kritikk, men som dommer sa: dette hadde vært en perfekt valp å jobbe fram, hadde det ikke vært for fargen.. Får håpe merle blir godkjent i vår tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til alle med gode resultater.. :)

Anna, lillesøsteren min var på hundeutstilling for første gang i dag. Og likte det kjempe godt! Morsomt :P Hun stilte Maja i Barn og Hund og ble kjempe glad for sløyfe. Maja fikk da prøvd seg i ringen igjen for første gang på ca 6 år.. :P

Tok noen bilder som jeg kan legge ut senere, men som LinKr sier så var det veldig dårlig fototlys der inne og jeg ble ikke spesielt fornøyd med noen av bildene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til alle andre som er fornøyde. :)

Ble ikke så veldig bra bilder her heller, men legger ut noen få:

Førstemann ut var det jeg som stilte, Viktor som ble 2bhk valp:

GetAttachment-2.jpg

Neste var vakre vakre Dorthe som ble BIR valp ;)

Ble desverre ikke noe bedre bilde av henne, for hun er egentlig SÅ utrolig nydelig!:

Dorthe-1.jpg

Så var det Jonas som tok sitt 4 cert:

Jonas.jpg

Deretter Zarek som ble BIR:

Zarek.jpg

bir_bim-orkanger.jpg

Og til slutt Bella, som plutselig fant ut hvor fotografen sto!

Bella.jpg

2 slitne bernere som venter på at gruppefinalene skal begynne:

AlbinBella.jpg

En verdig BIS-vinner!

Ada.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke delt ut tispecert til springerne, og kun en championtispe som fikk CK. SÅ nært et cert har vi aldri vært før tror jeg.. :) Søren og! Hadde jeg bare hatt tid til å briefe handleren litt bedre før hun måtte løpe, og fortalt at hun måtte stille henne opp før dommeren kom, hadde kanskje ikke Tulla trukket seg, og kanskje kanskje hadde hun fått cert. Men man kan da ikke tenke sånn, kan man? ;) Men dommeren var rettferdig altså, og jeg syns som sagt at han trakk for noe vesentlig.

Kennel Winton stakk av med BIR og BIM. BIR og BIG2 til championtispa Liza, og BIM med cert til en "eksportert" hann (unghund) som bor hos kennel Wigasci.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gikk som forventet med Hovawartene, iallefall i AK (var jo bare Fenrisgutten sin som stillte). Dommeren dømte rasen for første gang siden h*n ble godkjent for rasen...

I valpeklassen byttet kullsøstrene Stacy (Dratini's Blastoise) og Zira (Dratini's Beautifly) plasseringer, hvorpå Stacy ble BIR-valp. Bim ble Tervtina's Felix, som debuterte i ringen på søndag. GRATULERER!

(bilder kommer)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris fikk en kritikk som forventet, som det nevnes over her. og jeg synes kritikken hans var riktig i forrhold til hvordan Fenris gjerne beveger seg i ringen. Han fikk 1.kval , 1.konk.

"Velutviklet hannhund. Godt skåret hode og uttrykk. Bra bitt og ører. God hals og overlinje. Tilstrekkelige vinkler. Noe smal i fronten og kniper i albuene. Litt ustabil i hasene. Bra benstamme. Beveger seg noe veivende fram og litt løst bak."

Frost fikk en 2.plass i sin klasse på valpeshowet med denne kritikken: ”5 mnd hannhund av meget god type. Rasetypisk hode. Velplasserte ører. Godt pigmentert nese og øyelinjer. God gropp, enda smal i fronten. Ønsker mer forbryst. Godt vinklet bak. God rygg. Velplassert hale. Godt gemytt. God pelskvalitet" Både Frost og handleren hans, min lillesøster på 14 år, hadde sin debut i ringen på lørdag, og jeg er stolt over begge 2:) riktig flinke var de!

De deltok også på barn og hund på søndag, men uten å bli plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris fikk en kritikk som forventet, som det nevnes over her. og jeg synes kritikken hans var riktig i forrhold til hvordan Fenris gjerne beveger seg i ringen. Han fikk 1.kval , 1.konk.

"Velutviklet hannhund. Godt skåret hode og uttrykk. Bra bitt og ører. God hals og overlinje. Tilstrekkelige vinkler. Noe smal i fronten og kniper i albuene. Litt ustabil i hasene. Bra benstamme. Beveger seg noe veivende fram og litt løst bak."

Frost fikk en 2.plass i sin klasse på valpeshowet med denne kritikken: ”5 mnd hannhund av meget god type. Rasetypisk hode. Velplasserte ører. Godt pigmentert nese og øyelinjer. God gropp, enda smal i fronten. Ønsker mer forbryst. Godt vinklet bak. God rygg. Velplassert hale. Godt gemytt. God pelskvalitet" Både Frost og handleren hans, min lillesøster på 14 år, hadde sin debut i ringen på lørdag, og jeg er stolt over begge 2:) riktig flinke var de!

De deltok også på barn og hund på søndag, men uten å bli plassert.

Men vi som sto på utsiden så faktisk at Fenris beveget seg veldig bra...

Og moro at Frost også begynner å vise seg også. Moro at det gikk så bra, det var jo debuten til både hund og handler:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er litt overbygd foran.

Hvor gammel er hun nå?

Har du sett henne? Var du i Orklahallen? :x

Hun er 14, snart 15 måneder.

At en hund er overbygd henspeiler til bakparten, og vil si at bakparten er høyere enn framparten.

Det kan jo hende dommeren sa feil i farta, for han sa ".. overbygd i front". Men dersom det ikke går an, såvidt jeg forstår på deg her og en tidligere, kan det jo hende han bare snubla litt i ordene sine. For dersom overbygd betyr rett og slett at hunden er litt feilproporsjonert i "høyde" foran ift bak, kan jeg være enig i det at hun er overbygd bak. Men siden jeg ikke har peiling på utstilling eller egentlig hundeanatomi generelt, tenker jeg heller i de termer at hun har "lange bakben" :x

LinKr: du gidder ikke linke til et bilde av en hund som er overbygd, og en som ikke er det? Hvor forskjellen er enkel å se? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bruk min hund som eksempel du.. :x

Nei Malin, jeg så henne på mopsetreffet i Juni. Da var hun overbygd.Men jeg trodde og håpte hun hadde vokst det av seg.. :x

Da kan jeg forklare i en fei, på de to øverste bildene er Boris oppstilt naturlig.. (jeg har bare jevnet sånn at bakbena står ved siden av hverandre) på det nederste er ett oppstillingsbilde, det er slike bilder de fleste mopseoppdrettere bruker av sine- også stiller de. Men Boris blir jevnere når han stilles naturlig.

Hvis du går innom norges mest kjente mopseoppdretter.. (høhø, gues who) så ser du at de ofte strekker sine hunder pittelitt.. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her la jeg inn noen mopsebilder jeg fant. Bilde 3 viser en som er litt overbygd, og de andre to er ikke det.

Edit: malinck - det kan jo hende skriveren oppfattet dommeren feil også.

Ja nemlig. Sita er mest lik den siste hunden i kroppsformen.

Bare bruk min hund som eksempel du.. :x

Nei Malin, jeg så henne på mopsetreffet i Juni. Da var hun overbygd.Men jeg trodde og håpte hun hadde vokst det av seg.. :x

Da kan jeg forklare i en fei, på de to øverste bildene er Boris oppstilt naturlig.. (jeg har bare jevnet sånn at bakbena står ved siden av hverandre) på det nederste er ett oppstillingsbilde, det er slike bilder de fleste mopseoppdrettere bruker av sine- også stiller de. Men Boris blir jevnere når han stilles naturlig.

Hvis du går innom norges mest kjente mopseoppdretter.. (høhø, gues who) så ser du at de ofte strekker sine hunder pittelitt.. :x

Stemmer det! Jeg skrev nettopp i Petra sin tråd at jeg lurte på om jeg så dere på mopsetreffet :x

Jeg ser jo på bildene LinKr har lagt ut at Sita må være det man kaller overbygd ja. Lærte jaggu noe nytt idag jeg :x

Men da må jeg spørre om en annen ting. Er det ikke litt rart at vi denne gangen ble sendt ut med blått, mens på mopsetreffet i juni ble plassert som fjerde beste av 10 i klassen?

Forøvrig spiller det ingen rolle at hun er overbygd, vi har jo ikke tenkt å ha valper på henne. Men det er jo ikke særlig vits å holde på med utstilling uansett hvor useriøst det er, dersom dette er en graverende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jeg spørre om en annen ting. Er det ikke litt rart at vi denne gangen ble sendt ut med blått, mens på mopsetreffet i juni ble plassert som fjerde beste av 10 i klassen?

Neida, ikke merkelig i det hele tatt - det er sånn utstilling er. Bare spør Emma - X'en ble jo junior verdensvinner for så å noen uker senere bli sendt ut med blått :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært super treg. Men bedre sent enn aldri, ikke sant? :P

Også har jeg hatt trøbbel med internett i det siste, når jeg likevel skal komme med unnskyldninger... :P

-002-.jpg

Den fineste av de alle.. ;)

-003-.jpg

Tibbe valp

-026-.jpg

-040-.jpg

Anna ble så fasinert av alle de eierne som børstet hundene konstant.. :P

-057-.jpg

-063-.jpg

-077-.jpg

-072-.jpg

Fine hunden ;)

-088-.jpg

-090-.jpg

-073-.jpg

-074-.jpg

-096-.jpg

-104-.jpg

-102-.jpg

Søsteren min var fotograf på noen av bildene, rett skal være rett.. ;)

Og ja, jeg var mest ved tibbe ringen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...