Gå til innhold
Hundesonen.no

Orklahallen


Huldra

Recommended Posts

Yey! Førstemann hjem etter dagens strabaser, så da er jeg så heldig å få lage tråden! :lol:

Det ble temmelig hektisk for oss, kan man si. Aynï skulle jo egentlig stilles av oppdretteren sin, men hun var overbooket, så jeg måtte stille henne selv. Da tiden nærmet seg, viste det seg at det også nærmet seg for springerne, og Tulla skulle også stilles av Aynïs oppdretter. Kaos uten kontroll - her måtte vi ha minst en handler til! Fikk heldigvis tak i en oppdretterbekjent (cairn) som kunne stille Tulla. Selvfølgelig var Aynï og Tullas ring så langt fra hverandre som overhodet mulig, så jeg hadde en spion inne ved spanielringen som skulle ringe meg når springerne skulle inn.

Rett før tispene i cairn valp skulle inn, ringte det selvsagt. Ut med Tulla fra buret, av med dekkenet, kamme litt her og der, ta på utstillingsbånd og gi noen godbiter til handleren og av gårde var de! Hadde jeg ikke vært nervøs fra før av (og jo, selvsagt var jeg det), ble jeg helt panisk nå! Ikke nok med at jeg måtte stille selv, men hundene skulle inn samtidig! :shocked:

Det gikk på et vis bra, Aynï gikk som en drøm og oppførte seg eksemplarisk! Gjorde akkurat det hun skulle akkurat når du skulle gjøre det - kjempeflink! Kritikken: "8 mnd tispe av god type. Bra hode, velplasserte ører. Mørke, fine øyne. God kropp, noe steil i fronten, godt vinklet bak. Trange bevegelser bak, mangler driv fra siden. Trivelig gemytt." Siden hun er noe tynn og mangler litt beinstamme, ble hun nr tre i sin klasse. Kastet henne i buret før jeg jeg så hvordan det gikk med de andre, og løp inn i spanielhallen.

Tullas klasse hadde akkurat sprunget den første runden, så jeg fikk heldigvis med meg resten. Hun var ikke spesielt høy i hatten med fremmed handler og hele pakka, for ikke å snakke om at "mamma" var søkk vekk! :D Hadde glemt å si til handleren at hun måtte stille henne opp før dommeren kom og hilste på, noe som da endte med at hun trakk seg. Nuvel, det ville hun gjort med meg også, hadde hun ikke blitt stilt opp - for vi har trent på håndtering mens hun er oppstilt vi.. Men hun stod pent, og hun travet ganske så pent i andre runde. Kritikken: "Meget god type, bra størrelse og fine proporsjoner. Bra kraft og substans. Kunne hatt noe edlere hode. Bra hals og front. Velformet brystkasse. Lett velvd lendparti noe kort og smalt kryss. God benstamme og poter. Bra pels. Beveger seg med bra baksteg, skulle hatt mer frambensaksjon. Lar seg lett behandle, men skulle hatt mer selvtillit."

Hun fikk rød (for en typisk "blå-dommer"), og hun VANT klassen sin! Hun fikk ikke CK (og gikk derfor ikke videre) pga at hun trakk seg, men det var jammen på sin plass, og en dommer etter mitt hjerte! Skulle bare mangle - det var helt rett og rimelig. At pelsen var "bra" er jo bare tull - men det hjalp tydeligvis med alle mine anstrengende forberedelser. Syns den siste kommentaren er veldig beskrivende og korrekt, om at hun lar seg lett behandle, men at hun skulle hatt mer selvtillit.

Hvordan gikk det med dere andre? Jeg vet jo noen, men dere vil sikkert legge det ut selv.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Vi fikk 1 og 1 med hp, i unghundklassen. Ck-en røyk fordi Decoy var litt vilter i ringen. Kritikken ellers var bra syns jeg, og jeg kjenner hunden igjen i det som står der. Spesielt nest siste setning. :lol:

Corr size and prop. G bone and substance. Nice headprofile. With typ expr. G bite. Front could be bit straighter. VG body and topline. Happy tail and carrige. VG coat and structure. Corr white markings. Easy mover. Very exited in the ring. Could have stronger and more compact feet.

Synd han var rene "marken" da han ble plukket på. Noen er litt for mye valp og litt for sosial enda. Men med litt tid og mye trening roer han seg vel ned litt mer han og. Håper jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer da! Gleder meg til å stille Tullajenta :D

Tusen takk! Jeg er strålende fornøyd! :D Hadde ventet en blå, jeg, men bare å få en rød var jo toppers! For ikke å snakke om at hun vant klassen sin - og dommeren trengte heller ikke å tenke så mye heller - wee! :D Lever litt i lykkerus jeg nå, over en skarve rød.. :lol::D

Har vel funnet ut at Tulla må nærmest proppes med godis (vel, i alle fall få godis ganske ofte så hun holder konsentrasjonen på det som skjer i ringen og ikke på å snuse/se etter meg), og så må hun snakkes litt "morsomt" til - da blir hun glad og litt vill, men på en positiv måte. :D Hun er lett bestikkelig forresten; datteren til oppdretteren av Aynï, pluss en venninne av datteren, fikk låne Tulla og trene "utstilling" med henne, noe hun syns var veldig gøy. De byttet på å være dommer og stille henne opp og løpe med henne, og det gikk veldig fint altså - bare hun får nok "grunner" (les: godis) å oppføre seg pent for. Men de endte opp med "drevne" Aynï i barn&hund, for hun er jo veldig stødig og grei.

(Men du må ikke glemme at Aynï også skal til pers da - og hun er veldig fin å gå med altså, så det blir ikke noe problem i det hele tatt! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg er strålende fornøyd! ;) Hadde ventet en blå, jeg, men bare å få en rød var jo toppers! For ikke å snakke om at hun vant klassen sin - og dommeren trengte heller ikke å tenke så mye heller - wee! ;) Lever litt i lykkerus jeg nå, over en skarve rød.. :wub:;)

Har vel funnet ut at Tulla må nærmest proppes med godis (vel, i alle fall få godis ganske ofte så hun holder konsentrasjonen på det som skjer i ringen og ikke på å snuse/se etter meg), og så må hun snakkes litt "morsomt" til - da blir hun glad og litt vill, men på en positiv måte. :) Hun er lett bestikkelig forresten; datteren til oppdretteren av Aynï, pluss en venninne av datteren, fikk låne Tulla og trene "utstilling" med henne, noe hun syns var veldig gøy. De byttet på å være dommer og stille henne opp og løpe med henne, og det gikk veldig fint altså - bare hun får nok "grunner" (les: godis) å oppføre seg pent for. Men de endte opp med "drevne" Aynï i barn&hund, for hun er jo veldig stødig og grei.

(Men du må ikke glemme at Aynï også skal til pers da - og hun er veldig fin å gå med altså, så det blir ikke noe problem i det hele tatt! :D )

Jeg tror det skal gå veldig greit, jeg! Har vært borti de værste mammadaltene, men alle lar seg bestikke sålenge godisen er bra nok, og den kommer hyppig såklart ;)

Anette: NKK Hamar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svever i lykkerus jeg :)

1 i kval, 1 i åpen klasse, CK og 2. beste tispe ;)

Da dommeren satte oss først av fire tisper i åpenklassen, trodde jeg at jeg skulle svime av :)

Vi konkurrerte mot 7 tisper, og vi ble nr 2 ;) Tispen som vant er norsk utstillingschampion, og mamman hennes er en smuuule flinkere handler enn meg, så jeg er storfornøyd, jeg ;)

Og den flotte kritikken da ;)

"Well set ears. Good length of muzzle. Correct dark eyes. Well presented and handled. Good topline and tailset.

Correct tight feet"

Trenger vel ikke å nevne at jeg skalv da jeg kom ut av ringen :wub:

;)

Nå skal boffen få kose seg med velfortjent snop :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svever i lykkerus jeg :)

1 i kval, 1 i åpen klasse, CK og 2. beste tispe ;)

Da dommeren satte oss først av fire tisper i åpenklassen, trodde jeg at jeg skulle svime av :)

Vi konkurrerte mot 7 tisper, og vi ble nr 2 ;) Tispen som vant er norsk utstillingschampion, og mamman hennes er en smuuule flinkere handler enn meg, så jeg er storfornøyd, jeg ;)

Og den flotte kritikken da ;)

"Well set ears. Good length of muzzle. Correct dark eyes. Well presented and handled. Good topline and tailset.

Correct tight feet"

Trenger vel ikke å nevne at jeg skalv da jeg kom ut av ringen :wub:

;)

Nå skal boffen få kose seg meg velfortjent snop ;)

Hvis nr. 1 er champion og du ble nummer 2 så fikk du vel cert også da? :D

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups, sorry. Vinneren av klassen stod for championat, så vidt jeg kommer på, hun ble champion nå. Det gikk veldig fort i svingene i dag, så jeg er ikke helt på nett. :wub: Selvsagt var ikke tispa champ :)

Utstillingsnoob, og så nervøs at man ikke engang husker navnet sitt, da blir alt annet rimelig tåkete ;)

Men jeg er innmari fornøyd uansett, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal gå veldig greit, jeg! Har vært borti de værste mammadaltene, men alle lar seg bestikke sålenge godisen er bra nok, og den kommer hyppig såklart ;)

Anette: NKK Hamar :)

Så rett, så rett! (Finnes det flere enn Tulla som er sånn altså? :wub: )

Ganzie: toppers resultat! Det var jo virkelig strålende! Kan tenke meg dere svever på skyer nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte ikke selv, men en shiba fra oss fikk BIR og championat i dag; N Uch Ak-inu-bas Asamoya no Machiko.

Kjempemoro at det gikk så bra. Eieren er ikke spesielt utstillingsinteressert, men vi har pushet litt på, så nå er championatet i boks. Da kan eieren konsentrere seg om det som er hans hovedinteresse, nemlig SØK.

Beauty AND brains ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups, sorry. Vinneren av klassen stod for championat, så vidt jeg kommer på, hun ble champion nå. Det gikk veldig fort i svingene i dag, så jeg er ikke helt på nett. :) Selvsagt var ikke tispa champ :)

Utstillingsnoob, og så nervøs at man ikke engang husker navnet sitt, da blir alt annet rimelig tåkete :D

Men jeg er innmari fornøyd uansett, jeg ;)

Vinneren av hvilken klasse...?

Hvis hunden fikk certet og ble champion, så må den være fylt 2 år, og stille i Åpen klasse...men den vant jo dere..? Eller..? :wub:

Var den Veteran, kanskje..? Det er vel mest logisk her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte ikke selv, men en shiba fra oss fikk BIR og championat i dag; N Uch Ak-inu-bas Asamoya no Machiko.

Kjempemoro at det gikk så bra. Eieren er ikke spesielt utstillingsinteressert, men vi har pushet litt på, så nå er championatet i boks. Da kan eieren konsentrere seg om det som er hans hovedinteresse, nemlig SØK.

Beauty AND brains ;-)

Å, så gøy! :) Jeg glemte helt å spørre hvordan det hadde gått, for jeg levde helt i min egen verden.

Så til alle andre jeg kanskje kan komme til å støte på; det er ikke meningen å være overlegen, jeg er bare surrete i hodet, og klarer ikke å konsentrere meg om mer enn en ting om gangen. :wub:

Men det var jo helt utrolig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vita ble BIM valp. To dager eldre enn 6 måneder, underkjeve som plutselig har bestemt seg for å vokse senere enn overkjeven, lite pels og ikke utstillingstrent overhodet omtrent, så vi er strålende fornøyd. Og kjempefin kritikk :wub:

Gratulerer til alle som har fått bra resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd. :wub:

Av 13 bernervalper fikk oppdretteren min 2bhk på hannen og BIR på tispa.

Og av 19 voksne fikk vi BIR på broren til Bella, 2bhk med cert på unghunden til oppdretteren min og ck/2btk på Bella. :)

Og denne dommeren dømmer på nkk Bø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sendt ut med blått.. <_<

Hva var kritikken da? Jeg er så nysgjerrig på sånt jeg skjønner du.. :wub:

Jeg er superfornøyd. :)

Av 13 bernervalper fikk oppdretteren min 2bhk på hannen og BIR på tispa.

Og av 19 voksne fikk vi BIR på broren til Bella, 2bhk med cert på unghunden til oppdretteren min og ck/2btk på Bella. :)

Og denne dommeren dømmer på nkk Bø!

Gratulerer! ;) Blir spennende å høre hvordan det går i Bø da! Hun kan vel bli champion der, hvis hun kun mangler stor-cert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var kritikken da? Jeg er så nysgjerrig på sånt jeg skjønner du.. :wub:

Dommer var John Jakobsen, og kritikken lød: "Fin størrelse m/bra hode. Bra kropp + benst. Kunne hatt bedre knevinkel, noe framskutt skulder og synker lett i front i bevegelse. Utm. pels og farge"

Det han sa før han sendte oss ut var dette med dårlig knevinkel i forbena, og at hun hadde korte overarmer, til sammen gjorde dette henne "overbygd" i front.

Jeg sier ikke noe på at vi ikke fikk bedre plassering, Sita var som et løpsk lokomotiv med meg på slep :) Hun var stressa stakkar, og jeg greide ikke roe henne ned nok til å gå skikkelig. Men dette med vinkler kan jeg lite om, gitt. Har ikke fått kommentarer på det før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han sa før han sendte oss ut var dette med dårlig knevinkel i forbena, og at hun hadde korte overarmer, til sammen gjorde dette henne "overbygd" i front.

Om din hund har KNEVINKEL i frambeina må det nok være noe særdeles galt med hunden din *flir*. Knevinkler finnes kun i bakbeina, så her har du nok misforstått noe. Din hund har antakelig dårlig knevinkel i bakbeina, og sammen med kort overarm vil hunden virke overbygd (og det er BAK den er overbygd, ikke i front).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...