Gå til innhold
Hundesonen.no

Menneskeavl


Hundepsyk

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan avles på som bare det.. (Nå nevner vi ikke at synet har vært fikset på med laser..) :lol: Men ellers er jeg frisk og fin.. Hadde kanskje vært litt "høy bak" med disse lange beina og korte overkroppen.. Så neppe noe til utstilling..

Ellers så skulle jeg jo ikke vært avlet frem da begge Helsøsken "forskjellige kull" :D Lider av Atopisk eksem..

Og foreldre med dårlig syn..

haha, jeg derimot er ett prakteksemplar som ikke har arvet noe.. øhm..kremt :D

Ellers er det jo dette med Gemyttet.. hadde jeg blitt avlet på så hadde hvertfall valpene hatt folkeskikk.. da jeg blir stresset av å gå forbi en barnehage..

Ellers er jeg Fyrig som få, men alltid med ett glimt i øyet.. hahaha! :D

Fyrigheten ligger i familien... høhø

HAr også en spesiell fargekombinasjon..

(En oldemor som var vandrer, så Gyllen hud, (tan?) Blå øyne med gule spetter.. og brunt tjukt hår? med korketrekkere.. )

JEg hadde vel endt opp som en Cocker spaniel eller noe sånn.. Lat versjon.... En Cocker spaniel med fargefeil.. som var kort og høy bak.. ) peent!

Haha! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig hadde jeg enten vært avlivet, eller så hadde jeg hatt en veldig blakk eier. Kneproblemer grunnet overbelastning, ryggproblemer grunnet feil belastning(betennelse i ryggmuskulatur, tilbakevendende problem).

Noe gemyttproblemer, veldig reservert mot andre hunner, noe mer åpen mot hanner. Fungerer stort sett greit med eldre eller yngre individer av begge kjønn. Men er nok litt for reservert til tider, hannene vender seg gjerne heller mot andre hunner som er mer omgjengelige.

Noe lat, men i fin form, lett å holde slank, krever ikke mye trening. Rimelig lettlært, og stortrives med å få ligge på sofaen hele dagen, selv om en tur i skogen kan være fint det også!

Går veldig bra sammen med andre dyr, unntatt insekter, de liker jeg ikke. Men man slipper ihvertfall veterinærutgifter pga vepsestikk, veps holder jeg meg laangt unna. Noe verre med hester, har en tendens til å bli tråkka på.

Tror ikke jeg hadde blitt avla på, i forhold til familie, har en far med diverse gemytt- og atferdsproblemer. Mor er derimot veldig fint gemytt på, og tror jeg har det meste derfra, om enn litt vimsete iblant, det er etter morfar, mens arbeidslyst og evnen til å holde fokus over lengre tid er fra mormor. Morssiden av familien er veldig sunn og frisk, men skjønner absolutt ikke hvorfor de brukte den linja på farssiden... :lol: Vel, de tok iallefall til vettet etterhvert.

Så kanskje kanskje kunne jeg vært brukt i avl. Men mest sannsynlig ikke!

(Noen som er interessert i å ta på seg ansvaret for en litt uoppdragen, rotete, vimsete men veldig snill liten sak?) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde blitt brukt i avl. Dårlig syn (operert bort nå), migrene og en mild form for psoriasis, i tillegg til knær som ikke er helt i vater.

Mentaliteten er det ikke noe i veien med for min del, sier ifra før jeg biter.

Men skal man se på familiedyra, og annen familie, så er det ikke stort håp for meg, diverse sykdommer, fedme og mentalitet som krever medisinering.

Tror at en evt parring ville vært en tyvparring med naboens hanne :lol:

Avliva hadde jeg nok slippi å blitt, men eieren ville hatt noe å jobbe med.

Mer sofa hund enn skogshund, egenråding og utstillingsmessig for liten iht rasebeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, veldig artig tråd! :lol:

Jeg tror vel egentlig at jeg kunne vært avlet på jeg faktisk... Jeg ville kanskje ikke blitt noen utstillingschampion, men gemyttet er ikke alt for ille tror jeg, biter iallefall ikke før jeg har sagt fra. Har dårlig syn, men er langt fra blind. Så spørsmålet er vel om alle hunder ser perfekt eller om det kan finnes små avvik der også? Ville man se om en hund ikke kunne lese teksten på tven eller måtte holde avisen langt fra seg liksom....?

Ellers er jeg rimelig frisk, ingen allergier og lite arvelige sykdommer. Har en del kreft i familien, men den slår ut for det meste litt opp i årene og er vel i utgangspkt kanskje ikke noe som ville forhindret muligheten for avl...? Hel- og halvsøsken ser også bra ut, lite sykdom og allergi, men dog samme situasjon når det gjelder syn.

Foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen er heller ikke så ille. Som nevnt en del kreft, men ellers en rimelig frisk og tålelig oppegående gjeng. Noen avvik når det gjelder gemytt, men med rett eier så tror jeg det meste ville kunne takles! Stort sett virker det som hunnene er noe mer aggressive og vanskeligere å styre, mens hannene stort sett er lette å ha med å gjøre. Vil nok isåfall anbefale førstegangs menneskeeiere en hann (dette er vel kanskje en generell ting...?).

Noen som vil avle på meg da?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to kull, hvert av dem på bare ett avkom. Tror jeg var rimelig lovende som avlsindivid i min ungdom, både slank og frisk. Feil og mangler har kommet til etter hvert (dårlige knær, anlegg for fedme, noe reservert overfor artsfrender). Ser man på nære slektninger, finner man igjen anlegget for å bli litt store blant individer av hunkjønn, mens hannene stort sett slipper unna. En ting som taler til genenes fordel, er at familien er langlivet, man blir gjerne både åtti og nitti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, veldig artig tråd! :wub:

Jeg tror vel egentlig at jeg kunne vært avlet på jeg faktisk... Jeg ville kanskje ikke blitt noen utstillingschampion, men gemyttet er ikke alt for ille tror jeg, biter iallefall ikke før jeg har sagt fra. Har dårlig syn, men er langt fra blind. Så spørsmålet er vel om alle hunder ser perfekt eller om det kan finnes små avvik der også? Ville man se om en hund ikke kunne lese teksten på tven eller måtte holde avisen langt fra seg liksom....?

Cluet blir jo da å finne en med korrekt syn. Slik at han kan oppveie dine svakheter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Stryker glatt på den ekstriøre delen, men jeg er da utavl for mora mi er en import, det kunne hende noen synes genene var verdt å ta vare på. Men det spørs om jeg hadde kommet over valpestadiet, man burde nok oppdaget gemyttproblemer allerede i barnehagen, som noen kunne sikkert bortforklart det med dårlig sosialisering hvis det var nødvendig. Helsa er bra nok, men hvis noen hadde tatt meg med på en MH så hadde det blitt oppdaget hvor hardt jeg biter når jeg blir redd og hvor dårlig avreagering jeg har.. hvis jeg i det hele tatt hadde kommet lenger en kontaktmomentet..

næsj, ikke noe avlsmateriale her heller nei.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt på mange ganger. ;)

Bakover i stamtavla mi finner man tilfeller av leddgikt, brystkreft og skjeve hornhinner, og ellers har jeg plattfot, skjeve knær, overmobile ledd i albuene og er for høy i forhold til standarden. Men så er jeg i slekt med Maria Arredondo, og det teller kanskje positivt for de som avler med tanke på musikkegenskaper? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis jeg skulle blitt avlet på, hadde det nok blitt ulovlig kamphund.

Aaalt for hissig, ligger i slekta. Sikkert etterlyst i kamphund miljøet. Hadde sikkert bitt hauet av alle hundene jeg har møtt vis jeg var en hund. Mest sannsynlig avlivet på en forhåpentligvis human måte, vis regjeringen hadde funnet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både skuddredd og har dårlig avreagering, men ellers er det bra! Bortsett fra litt pollen og pelsallergi er jeg frisk og rask. HD - fri er jeg og! Moderat til tynn benstamme, ønsker bedre syn. Av gemytt er jeg litt sky, kan bli hissig i visse situasjoner. Neppe bestått noen mentaltest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling i helgen, og da fikk jeg på kritikken "trang bak" - hva i alle dager skal det bety??! :D

Jeg vil nok vurdere det som en bra ting jeg! Tror du skal være fornøyd! Er også veeeeldig nysgjerrig på øvrig kritikk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok vurdere det som en bra ting jeg! Tror du skal være fornøyd! Er også veeeeldig nysgjerrig på øvrig kritikk.... :)

Så det er bra det altså? :D Får se hva du mener om resten av kritikken da:

"25 år gammel tispe med godt kjønnspreg. Kunne hatt noe edlere hode. Beveger seg med godt driv, men er noe løs i fronten. Må ikke bli for tykk. Meget god overlinje. Trang bak. For dagen lettkledd. Noe steil i gemyttet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på i gruppen som er fremtidige NUCH, og som kan oppnå høye premieringer i både ringen og bruks. Eg er et godt bruksemne, godt mentalt stabil og godkjent FA, MH og K-test osv osv. Om eg produserer så veldig bra, blir jo en annen sak. Men dersto større grunn til å finne et flott hann-eksemplar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bra det altså? :P Får se hva du mener om resten av kritikken da:

"25 år gammel tispe med godt kjønnspreg. Kunne hatt noe edlere hode. Beveger seg med godt driv, men er noe løs i fronten. Må ikke bli for tykk. Meget god overlinje. Trang bak. For dagen lettkledd. Noe steil i gemyttet."

:) Synes dette virket ganske bra jeg da! Men "løs i fronten"?? :D Vel... er andre steder det er verre å være "løs"....? *humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Synes dette virket ganske bra jeg da! Men "løs i fronten"?? :) Vel... er andre steder det er verre å være "løs"....? *humre*

Hoho! :D Ja, det har du rett i! Men der var jeg jo trang, så.. ;)

;) Men det var vel BAK strengt tatt?? *le høyt*

Ja, jeg var løs i fronten og trang bak, og i mitt hode er det vel verre å være løs bak..? ;) Kjipe dommer altså, men hvor ellers mener du det ikke er så bra å være "løs"? ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...