Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for bilderedigering

Mirai

Recommended Posts

• Svar 346
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Jeg har Cs3, men det er vel omtrent det samme.

Høyreklikk på layeret "Background" - altså layeret med bildet, nede i høyre hjørne. Velg "Duplicate layer". Nå har du to helt like layere. Så visker du ut alt bortsett fra det som skal ha farger i det øverste layeret. Deretter velger du layeret "background" igjen og gjør det svart/hvitt.

Du kan også markere det som skal ha farger, høyreklikke, velge "select inverse" og så gjøre det svart/hvitt.

Dårlig forklart, bare spør om du ikke skjønner noe :)

Thanks, det funka faktisk :) Maser litt til jeg, hvordan får du markert akkurat det området du skal ha da? Til meg blir det liksom med litt ekstra både her og der :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange måter å markere det man vil jobbe med på. Noen gjør som forklart over her, viskler bort det laget de ikke vil ha der.

Andre metoder er å bruke lasso-tool for å markere rundt, du kan bruke "select - color range" og markere en spesiell farge, du kan bruke pen tool for å lage punkter rundt.... you name it :)

Et sted å lete etter forskjellige metoder er faktisk youtube, der har jeg lært en del smarte triks. Søke på tutorials og bare gloooooo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det må jeg prøve. Jeg har photoshop på svensk, så må jo lete opp alt på svensk i stedet for engelsk :)

Edit:

Nå får jeg til å klippe ut deler av et bilde slik jeg vil. Da gjenstår resten, hvordan får jeg f.eks lagt det jeg har klippet ut over på en annen bakgrunn? Og hvordan får jeg forminsket det jeg har klipt ut? Gosj, amatør sa du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har markert rundt det du vil klippe ut, så kan du trykke på ctrl + j mens markeringen fremdeles er på. Da lager den et nytt lag som inneholder bare det som er markert. Da kan du bruke den Move Tool (hurtigtast V ) og dra det over på et annet bilde :) Bare ta tak i layeret fra layerpaletten og dra det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker Photoshop CS, men jeg skjønner ikke så mye av det...

noen som kan forklare hvordan du legger inn et bilde i et annet bilde på en måte :lol:

f.eks at jeg har et bilde av hunden min, og et bilde av katten min, men så vil jeg ha de på samme bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme som jeg trenger hjelp til.. Dvs, jeg kommer så langt som på bildet over, men der stopper det..

Edit;

Nå har jeg faktisk fått det til. Da gjenstår o'store spørsmål. Hvordan lager man "riktig" størrelse på det ferdige bildet? Skal ha bannerstørrelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter igjen jeg.. Når jeg prøver å følge "oppskriften" for hvordan man skal gjøre et område sort/hvitt og et annet i farge.. La oss si jeg skal gjøre som Wheatestass og beholde farger på et øye, men ha resten i sort/hvitt. Når jeg følger oppskriften med å duplicere lager, så ender det med at øyenen blir sort/hvit og det rundt i farger. jeg vil jo ha det motsatt :icon_clapping: Noen som vet hva jeg gjør feil, evt kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter igjen jeg.. Når jeg prøver å følge "oppskriften" for hvordan man skal gjøre et område sort/hvitt og et annet i farge.. La oss si jeg skal gjøre som Wheatestass og beholde farger på et øye, men ha resten i sort/hvitt. Når jeg følger oppskriften med å duplicere lager, så ender det med at øyenen blir sort/hvit og det rundt i farger. jeg vil jo ha det motsatt :icon_clapping: Noen som vet hva jeg gjør feil, evt kan hjelpe?

Har du husket å gå tilbake til layeret "background" før du gjør det sort/hvitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg kan spørre om dette her, men går det an å gjøre slik at bare noe av bilde er med farge og noe er svart-hvitt på paint.NET? Isåfall, hva gjør man? Trenger nok å få det inn med teskje isåfall :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Noen som vil redigere disse for meg ?

Hundegrden016.jpg

Hadde hvert fint hvis litt av det rote i bakgrunnen hadde blitt fjernet o.l

Ellers står det fritt frem til å redigere :icon_clapping:

Hundegrden023.jpg

Fritt fram

DSC00391-1.jpg

MeganMaestro011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
    • Jeg ble anbefalt Trikem MaxRelax (Hööks) for å lindre stress. Er selv litt skeptisk til å gi melatonin på dagtid, men folk skryter av produktet. Ashwaganda skal også ha vitenskapelig dokumentert effekt mot stress i hunder.  Lavendelduft er dokumentert å ha effekt. Veterinærklinikken vår bruker det konsekvent. Omega-3  tilskudd i riktige doser er visst supert mot det meste, inkludert stress.  L-theanin isolert fra grønn te e dokumentert effektivt.  Kamille og vendelrot påstås å hjelpe, men er ikke studert nok til å kunne kalle det dokumentert effektivt ennå.  MaxRelax inneholder magnesium, men dersom du er som meg og ønsker holde melatonin til kveld og natt, så er det viktig å gi riktig form av magnesium på morgenen, hvor -glycinat er mest skånsomt for magen og -sitrat er et billigere alternativ. Unngå andre former, fordi de har lav biotilgjengelighet sett mot laksativ virkning.  Å trene stresset hund er fåfengt. Ingenting fester seg for den er bare opptatt av å komme seg ut av situasjonen. Å bruke tid på å la hunden roe seg ned i situasjonen er mer teoretisk enn praktisk, mener jeg. En kan sitte en time og slappe av og vibbe zen og gni på ører og stryke som valpemor slikker valpene gi den T-strokes massage og hunden roer seg ikke ordentlig ned i det hele tatt - kun midlertidig mens en stryker på den - og så spretter den på få sekunder rett opp i skyhøyt stress på den minste trigger, som at en beveger seg for å begynne trene på å forlate den alene. Min blir kumulativt stresset av å trene fører ute av syne. Han blir ikke beroliget og begeistret av at jeg kommer tilbake med ros og glede og belønninger og er imponert av ham. Han blir mer og mer engstelig for hver repetisjon og fokuserer på det at jeg forsvinner ut av syne mer enn å føle mestring av sin egen impulskontroll - slik han gjør i *leave it* med mat, hvor han tydelig er stolt av å mestre og synes belønningen er verdt det. Han er mer opptatt av at vi må være sammen enn hva han kan få ut av å tilbringe sekunder fra hverandre. EN repetisjon av fører ute av syne er alt min er villig til å kjempe litt kamp med seg selv for å tåle at jeg utsetter ham for. Det finnes tross alt andre veier til godis og lek og ros og kos. No need for that abusive abandonment crap behavior ^^ ..så jeg har ingen treningstips utover kosttilskuddene for å få til å trene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...