Gå til innhold
Hundesonen.no

Våkenetter x_x


Gjest

Recommended Posts

I natt var Luna våken ca. hele natta. Vi gikk og la oss og vi snorka i kor til litt utpå natta (jeg har ikke klokke så gud vet når det var), men plutselig hører jeg "dunk" ......... stillhet i minst 10 minutter ..... "SCRATCH".

Slik holdt hun på. Hele forbanna natta. På døra mi. Poten måtte bli slått i døra, og litt etterpå dratt nedover. Hvorfor? Er hu ikke trøtt nå? Vi holdt det jo gående i hele går, jeg var personlig svimmel av trøtthet da vi endelig la oss. Mulig det kunne være fordi hun bestemte seg for å ikke drite på siste kveldsturen, men hun ville jo sagt i fra når vi går inn om hun virkelig ville drite.

Hva kan man gjøre for å stoppe sånnt nattetull? Hun går ikke rundt eller no, men lå der og dunka i døra mi. Jeg lagde selvfølgelig onde utspekulerte planer av dette, at hun ville plage meg og at hun gjorde det med ond vilje. Men når jeg våkna var det nok mest for oppmerksomhet og at hun ville drite. Jeg sto IKKE opp fordi jeg ikke ville oppmuntre til mer tull. Sovna til slutt selv rett etter jeg hørte avismannen komme og bikkja snudde oppmerksomheten mot ytterdøra i stedet.

De sover mer når de blir "voksen" ... sant? :):huh:

(Schäfergutten kunne ligge på gulvet en hel dag, og så sove en hel natt. Var vant med å ikke gjøre en dritt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå over, bare fortsett å ignorer du. Det jeg gjør om kvelden før vi legger oss, er å sende caspern ut i hagen, og da vet han at han ikke får komme inn før han har tisset (altså, er det 30 min siden siste tiss så er det jo greit da). Så han tisser bare på kommando, kommer rett inn, og legger seg. Slik vet jeg at det er iallefall ikke noe å bekymre seg over, om han skal på do.

Hadde noen urolige netter, ny hund i huset og han ville ikke slappe av (ikke helt det samme som Luna da sikkert). Vet ikke om du har bur, men de nettene fikk han ligge i det, og da ble det stille.

For å stoppe eventuell skraping på dør når jeg er vekke, pleier jeg å sette et tørkestativ som gjerde utenfor. Ubehagelig lyd om de kommer bort i det, og man slipper oppklorte dører (ikke noe særlig hvis man leier for et år, slik jeg gjør).

Bare fortsett å ignorer du, sørg for at det siste hun gjør om kvelden er å tisse, så kan du sove med god samvittighet :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bur ja. Sover veldig rolig i det. Vi ser jo hvordan det gikk utenfor buret :rolleyes:

Men hun er jo 7 mnd nå, regner med det er litt hormonubalanse og annet, forandrer seg jo nesten for hver dag som går :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i noen mnd. hatt på Bonnie ett gammelt leietau som jeg har klipt av løkka man holder i.

Når vi legger oss holder jeg bare i tauet til hun har roet seg. (Hun ligger rett ved siden av senga)

Nå slipper jeg stort sett å holde i det for hun legger seg pent og sover men det er utrolig greit når trangen til nattevandring og faenskap begynner :huh:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla gjorde det der en gang, og jeg ble irritert, trøtt og i søvne som jeg var. Så jeg fikk typen til å gå og stenge enda ei dør mellom oss. Hadde jeg vært litt mer våken, hadde jeg kanskje tatt et hint, og kommet på at dette er jo noe Tulla aldri gjør ellers! Så neste dag våknet vi til rennebæsj i hele stuen - skikkelig skikkelig morsomt! <_< Jeg angrer som en helt på det; èn ting er jo at Tulla måtte sånn gjøre fra seg og sikkert ikke hadde det noe kjekt mens det stod på, og så ekkelt det må ha vært for henne å gjøre fra seg inne. En annen ting er at hun lærte at når det er natt, skal man ikke si fra når man må gjøre fra seg, uansett hvor masse man må. Og det har endt med at hun ikke gir noe beskjed, men bare setter seg ned og driter.. Altså, hvis hun har diarè, ikke ellers selvsagt, hun er jo husren sånn egentlig.. Men diarè + natt = gjøre fra seg inne uten å gi beskjed. Og det er neimen ikke så koselig det heller, så jeg håper inderlig hun en natt finner på at hun skal si fra hvis hun plutselig må, sånn at jeg får "ordnet opp" i denne misforståelsen..

Det samme har vel egentlig skjedd med Aynï. Hun begynte en periode å si fra, dvs pipe og være urolig. Men jeg sover så tungt at hvis hun gjør det midt på natten, hører jeg det faktisk ikke! Eller, jeg hører det sånn laaangt borte, men klarer ikke å våkne, og det ender opp med at hun gjør fra seg inne.

Det som er positivt med det å ha "delvis husrene hunder", er at HVIS man av en eller annen grunn ikke har mulighet til å slippe de ut (man er fx borte), og hundene er alene hjemme, og de virkelig MÅ, så kommer de nok ikke til å holde seg like lenge som noen som ikke har den erfaringen de har. Tulla har jo tisset inne sist i sommer, hun, fordi hun hadde vært og svømt og drukket litersvis med vann, og jeg hadde latt henne være alene en halvtime. En halvtime hun ikke klarte å holde seg, og tisset på gulvet. Hadde hun ikke gjort det før, hadde hun nok holdt seg lenger tror jeg, og det ville vært vondere for henne. Jeg klarer alltids å vaske opp litt (eh, en liter) tiss, hvis jeg har feilet så grovt at jeg ikke har luftet de godt nok før jeg lot de være alene.

Ble mye tiss og bæsj snakk dette, men poenget er at jeg synes du skal være glad for at Luna sier ifra - og personlig ville jeg gått ut med henne (hvis jeg hadde våknet da!), selv om hun kanskje nærmer seg året og "burde" være husren og alt det der. Du kan risikere å ende opp med en hund som Tulla (eller også Aynï antageligvis), og det er litt "begge deler" når det gjelder det..Du lærer deg nok etterhvert å skille mellom når hun må på do og når hun bare vil ha oppmerksomhet; for joda, det kan de godt ha lyst på midt på natta noen ganger..! :rolleyes: Som de sier om veterinærer; bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite, og i dette tilfellet ville jeg sagt at det er bedre å gå ut en gang for mye enn en gang for lite. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså, jeg er helt enig med at man bør gå!

Jeg gikk f.eks hele tiden når Luna var valp, fordi jeg visste hun var dårlig i magen osv. Dermed er hun veldig flink å si i fra om hun virkelig virkelig må! Er bare 2 uker siden hun peip om natta og hadde rennepoop. Da visste jeg jeg MÅTTE opp. Men det gjor hun ikke i natt, og det var ikke noe dritt på gulvet heller. Det var mer sånn "mammaaaaaa. Mammaaaaaaa. halloooooo? jeg kjeeeeeeeeeeeeder meg" eller noe i duren av at hun kanskje syntes det var ubehagelig å måtte drite? Men hun ville fått mer panikk hadde hun virkelig måttet på do, jeg kjenner henne så godt. Når hun var valp og hadde diare kastet hun seg mot døra fordi det sto om sekunder. Peip og skreik. Dette var mer sånn... "hallo, stå opp nå det er morgen og jeg må på do og jeg KJEDER MEG!!". Hun pleier å gjøre det både i bur og ellers, at hun slår med poten på dør / burdør om morgenen i 8-9 tiden. Og det er vi veldig innenforstått med og enige om, jeg og Luna. Det er sånn "nå er det nok, nå skal vi opp!" signal. Men ikke gjøre dette midt på natten? Hun gav seg som sagt mot morgenen etter avismannen hadde vært der, og mamma vekte henne 08.00.

I tillegg, hun pleier å si i fra om hun ikke har fått bajset og vi er på tur hjem igjen. Da setter hun full brems og piper, da skjønner jeg at vi må finne oss ett skogholt hun kan drite i (rare dyret som ikke driter i åpen mark). Men dette gjorde hun heller ikke i gårkvell O_o

Er jo kjedelig at man MÅ få dyret til å drite og gå og gå og gå for at man skal få en god kvelds søvn, kan hun ikke bare kontrollere det selv! :huh: *sukk* Vi gikk 20 min i går, det var tydeligvis IKKE nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lite valp i huset selv nå, ligger i bur på rommet og jeg må opp ca. 3-4 ganger hver natt. Men da må hun og da, er bare 10 uker. En morning var vi ute klokka 5 og hun gjorde det hun måtte, men når vi kom inn igjen ville tydligvis hun ut å leke. Da pep/ småbjeffet hun leenge. Jeg bare ignorerte hun da og hun slutta etter en god time. Når det ikke er noen kroppslige behov ute og går, er det bare å ignorere.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...