Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauerenhets kurs


Hecky

Recommended Posts

Hvorfor er det umulig å komme over et sauerenhetskurs? Da jeg var i Vesterålen gadd ikke ho som hedde halsbåndet å arrangere, å på Fauske hadde de et som jeg såklart missa, å har ikke sett no i bodø heller, eller mo for den saks skyld :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saurein betyr å få hunden preget på sau, så om den en gang feks stikker inn i en saueflokk, vil den ikke angipe men heller gjete, eller jage. tur jeg..:D er ikke heelt sikker, men skal lære mer om det oppe hos hu dama :)

Å ja.. Dumme meg.. #-o Det viste jeg jo..

Har bare ikke hørt renhetskurs før, men forsto det når du sa Reinhetskurs.

Men er det annet ord for det også? *Tenke* *Kommer ikke på det nå* #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saurein betyr å få hunden preget på sau, så om den en gang feks stikker inn i en saueflokk, vil den ikke angipe men heller gjete, eller jage. tur jeg..:D er ikke heelt sikker, men skal lære mer om det oppe hos hu dama :)

eh...nei...

saureinhetskurs er vel å strømme bikkja mot sau?

Det er slik det blir gjort her i hvertfall..Bikkja skal ikke jage sauen.De fleste bikkjer angriper uansett ikke sauen,de jager dem og de norske sauene dør av å bli jagd(sprengt).

Hecky:såvidt jeg har fått med meg må du vel uansett ha renhetsbevis på bikkja hvis du driver løshundjakt? :?

Mulig det bare er her hvor det er mye beiteområder...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Ja, normalt sett så strømmer de bikkja.

Men det fins vel andre metoder også?

Leste en bok om en som skulle lære hunden å holde seg vekk fra sau, hun satt den sammen med en svær vær (Hunden var valp da), og lot Væren nesten banke valpen.. Litt drastisk kanskje, og syns synd på den valpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at du må igjennom et sauerenhetstest som er godkjennt av NJFF.

Og de bruker strøm...

Selvfølgelig ikke hvis bikkja ikke viser intresse for sauen ,men de provoserer bikkja ganske kraftig for å si det sånn.

Jeg har aldri hørt om en hund som har fått beviset uten ett støt.

mvh Annette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at folk bruker strøm på hundene :) . Det er ikke halt bra synes jeg. Det er veldig fint at det er noen som ikke bruker det. Elwira bryr seg ikke om sau. Veldig glad for det jeg. Lykke til med dere som skal prøve å få hunden sauerein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at du må igjennom et sauerenhetstest som er godkjennt av NJFF.

Og de bruker strøm...

Selvfølgelig ikke hvis bikkja ikke viser intresse for sauen ,men de provoserer bikkja ganske kraftig for å si det sånn.

Jeg har aldri hørt om en hund som har fått beviset uten ett støt.

mvh Annette :)

det er vell bare hvis hunden skal bli gjeterhund? jeg og ask skal ikke ta noe bevis, skal bare prege han på sauene. od de sauene hun har er såpass vandt med jagende hunder og gjeting, at de sprekker langt etter at ask gjør det for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell bare hvis hunden skal bli gjeterhund? jeg og ask skal ikke ta noe bevis, skal bare prege han på sauene. od de sauene hun har er såpass vandt med jagende hunder og gjeting, at de sprekker langt etter at ask gjør det for å si det sånn :P

Nei :P

det er hvis hunden skal jaktes med...Gjeterhunder preger du på sau...

Poenget er at hunden skal bli redd sauen.

Jeg har seriøst vurdert å strømme loke,han er sauegal...Jeg er redd han kan slite seg og jage engang :P

Men jeg har hørt så mange historier om at det ikke virker så godt..

Men jeg innbiller meg det virker bedre på Belgere enn Vorsthere for å si det sånn..

Du kan strømme polarhunder men du får ikke beviset..

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så fikk vår gamle Gordon setter tispe beviset uten strøm. Hun viste null interesse, whatsoever. Men hun er en av få. Akkurat i dette tilfellet, når det gjelder sau, så er jeg nesten litt for å bruke strøm. Det er jo tross alt to liv det dreier seg om her; sauens og bikkja sitt- for den lever ikke lenge om den tar en sau.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke tanken på strøm, men akkurat når det gjelder sau så er det bedre enn at han skal jage sau å få ei kule i hodet, er tross alt jaktinstinkter i han som du må temme for sauen. Ellers er jeg totlalt imot strøm som et virkemiddel for at hunden skal bli lydig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker heller ikke tanken på strøm' date=' men akkurat når det gjelder sau så er det bedre enn at han skal jage sau å få ei kule i hodet, er tross alt jaktinstinkter i han som du må temme for sauen. Ellers er jeg totlalt imot strøm som et virkemiddel for at hunden skal bli lydig[/quote']

enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stående fuglehunder må du ha attest for å stille på jaktprøve ja. Har ikke hørt noe om dette hos apporterende, men jeg veit det er mange som gjør det av dem og. Jeg og vil...

hehe kult :)

Vel som jeger å aktiv fellesområde bruker må jeg vel ta mine forhåndregler. Tar jeg ikke feil er attest også krevd til jaktprøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri hørt om folk som bruker strømførende halsbånd for å få hunden sin lydig!!!

Eneste jeg vet er at det finnes antibjeffebånd med litt støt i. Stryken er på 6 trinn. Antibjeffebåndet som blir mest solgt og brukt er det med sitronduftkapsel i.

Båndet som blir brukt for å få hund sauerein er riktignok strømførende. Støtene styres gjennom en fjernkontroll. Det er ikke mange som har slike kurs, og grunnen kan jo også være at disse halsbåndene er fryktelig kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...