Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise kollektivt med hund


Miriam

Recommended Posts

Siden det ble litt diskutert i Akkurat nå-tråden i dag om kollektivtransport i Oslo/Akershus og omegn så tenkte jeg at det kunne være interessant å høre om andres erfaringer med det samme?

Selv har jeg kranglet mye med Ruter AS (gamle Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk som nå har slått seg sammen) om takster på både mennesker og dyr...

Så fortell, hva er din erfaring med kollektivtransport i Oslo/Akershus/ellers i landet (både med og uten hund)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste en del med Nor-way bussekspress med to katter før, har slutta å ta buss etter eg fikk hund. Kun i nødstilfelle... Trangt og ekkelt, og en reiser nesten like billig med bil.

Vet forresten av Nor-way bussekspress nekter å ta med hund nå, mener reglene ble endret i 2005. Tenk om det skulle være en allergiker ombord... Skjønner godt at de som er allergisk ikkje ønsker å være i nærheten av hunder altså, men det må da gå an å ta hensyn begge veier, evnt ha hundebur i lasterommet...

Mener forresten det var en artikkel i siste Hundesport om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye buss i Oslo og Bærum med Chicka og jeg har aldri hatt noe problemer, det eneste som er spennende er om jeg må betale for hun eller ikke (betaler gjerne for hun altså, vet at reglen er barnetakst) :icon_redface:

Jeg setter meg alltid i midtgangen der det er plass til barnevogner osv, syntes det er ok å sitte der siden det er god plass for Chicka å ligge.

Chicka på sin side er veldig rolig på bussen, ligger mest og sover, aldri noe mas eller bråk, får mye skryt av hvor flink hun er på bussen av medpassasjerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde med meg meg en av hundene mine da jeg pendlet inn til oslo på jobb hver dag. Tok da tog og tbane. Synes det var veldig greit. Litt dumt at det ikke er "plass" til hundene noe sted, man betaler jo faktisk for dem (vel, på toget måtte jeg sjelden betale for henne, selv om hun er 57 cm høy). I det minste burde de få gulvplassen foran et sete, men neida.

at norway bussekspress har hunde/dyreforbud synes jeg er helt tragisk. jeg mistenker dem for å "bruke" allergi som argument (slippe hundehår etc)- for: en som er så allergisk at han/hun ikke kan sitte i samme buss som en hund, vil sannsynligvis reagere like mye på en person som har hund hjemme. Jeg har flere ganger hatt med hund på bussen, lagt den "under setet"- og blitt møtt av forskrekkede passasjerer da jeg gikk av: Jamen, jeg er jo allergisk! Uten at de viste tegn på rennende nese, hivende pust, rennende øyne eller lignende (har div allergier selv, dog ikke mot hund, så jeg vet hva det vil si). Noen ganger er allergi psykosomatisk.. JEG tar ALDRI NORWAY lenger. IKKE flybuss eller ekspress buss. PFØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar mye kollektivt jeg, og gjort det mye med hund. Har stort sett bare positive erfaringer. Prøver å betale barnetakst for K på t-banen, men jeg glemmer det innimellom. På buss må jeg somregel betale. Ikke på tog, foreløpig. Jeg har tilogmed fått ha med K på flybussen, selv om dette vistnok ikke er lov. Jeg spurte om vi fikk være med og han sa ja og begynte å lempe inn koffert og bur. :)

Syns det er kjipt å ta kollketivt med hund i rushen, spesielt stor hund, for hun tar jo endel plass. Kan ikke bare ta henne opp på armen, hun må ligge/sitte på gulvet og risikere å bli tråkka på.

Noen her som vet hvordan det virker med mnd.kort på hund i oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar mye kollektivt jeg, og gjort det mye med hund. Har stort sett bare positive erfaringer. Prøver å betale barnetakst for K på t-banen, men jeg glemmer det innimellom. På buss må jeg somregel betale. Ikke på tog, foreløpig. Jeg har tilogmed fått ha med K på flybussen, selv om dette vistnok ikke er lov. Jeg spurte om vi fikk være med og han sa ja og begynte å lempe inn koffert og bur. :)

Syns det er kjipt å ta kollketivt med hund i rushen, spesielt stor hund, for hun tar jo endel plass. Kan ikke bare ta henne opp på armen, hun må ligge/sitte på gulvet og risikere å bli tråkka på.

Noen her som vet hvordan det virker med mnd.kort på hund i oslo?

Du kan kjøpe vanlig måndeskort for hund i Oslo, enten A-kort (abonnement, da får du tilsendt månedskortet i posten, men det krever at du har bilde på et annet kort hvor det står bl.a. abonnementsnummer osv) eller fleksibelt månedskort. Jeg har månedskort eller flexikort for Josie i Oslo, det er med en gang vi skal reise ut av byen at "moroa" starter :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe vanlig måndeskort for hund i Oslo, enten A-kort (abonnement, da får du tilsendt månedskortet i posten, men det krever at du har bilde på et annet kort hvor det står bl.a. abonnementsnummer osv) eller fleksibelt månedskort. Jeg har månedskort eller flexikort for Josie i Oslo, det er med en gang vi skal reise ut av byen at "moroa" starter :)

Oki,er det bare å rusle på trafikanten og fikse? Begynner å bli dyrt med flexokort på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna stortrives med kollektiv transport her i nord!

Vi har jo egen bil, men siden den er på del med muttern så er den som oftest opptatt...Men vi har ikke noe problem med å ta buss og liknende.

Tromsbuss (nå Cominor) tar hunder 99% av gangene, og jeg har kun én gang måtte betale for henne (barnetakst, og det var noe bussjåføren bare tok uten å si i fra til meg! :icon_redface: gav han en 50lapp og fikk null tilbake!). Etter at jeg fikk månedskort til meg selv har ingen klaget. De sier jo at man kan hives av bussen hvis en allergiker kommer, men for å være helt ærlig tror jeg oddsen er liten på lokale byruter. Det skal være en BRA sterk allergiker, som har guts til å si i fra (!) , før man blir kastet av.

Ellers drar vi også med hurtigbåt uten problemer. Her må man ha eget bur med, hvis du ikke vil ha andre hunders stressbasiller på bikkja di i et lite stålbur, men det er da ikke noe problem. :) Betaler ikke noe ekstra her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert reist en del kollektivt med Tinka... Lokaltog og nattog er egentlig ganske greit - det er forholdsvis god plass og til og med plass til å sette opp bur. Signatur-togene som går på dagen derimot er helt håpløse - det er ikke plass til bikkja, og det er ikke plass til flere enn tre reisende med dyr. Fordelen med tog er dog at jeg ikke betaler for hunden, så da blir det jo i grunnen ganske billig når jeg bare betaler for student eller minipris til meg selv. Konduktørene er som oftest ganske trivelige og forståelsesfulle også, faktisk ("jada, selvsagt får du ha hunden i setet! Men legg et teppe under, da... Har du ikke med det? Nei, men da skal jeg gå og hente, jeg.").

På t-banen i Oslo har jeg vel aldri betalt for Tinka, tror jeg? De få gangene jeg har tatt buss med henne i Oslo, har jeg gjort det, da.

I Trondheim er det annerledes... Bussjåførene er drittsure fordi jeg har med hunden på bussen (generalisering, jeg veit, men de fleste syns det er teit i alle fall), til tross for at jeg alltid må betale 15 kroner for å stue henne under et bittelite sete fordi det bare er der det er plass til henne. Nå er det bortimot aldri kontroll på bussene i Trondheim fordi det er så å si umulig å snike på bussen, men de få gangene jeg har vært utsatt for kontroll og hatt med meg Tinka så har kontrollørene dessuten blitt sure fordi jeg har barnebillett til henne og ikke en billett som det står "Sykkel/hund" på. Som om det er jeg som forteller bussjåføren hva han skal trykke på billetten?

Båt har jeg bare tatt én gang med Tinka, og det var Munkholmbåten som går i skytteltrafikk mellom Trondheim sentrum og "den eneste" øya i Trondheimsfjorden. Det var greit, da - jeg slapp å betale for bikkja, og den ene mannen som jobbet ombord var kjempegrei og hjalp Tinka i land da hun var litt pinglete for å bevege seg fra båten og over på en nettingtrapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog pleier ikke være et problem, må ofte betalte, med mindre konduktøren gir oss familiebillett, på søndager skal det være gratis å ha med barn, altså hund.

Tbanen er heller ikke et stort problem, da det ikke er noen som kan sjekke oss der, med mindre det blir kontroll så klart, og da kan de faktisk kreve snikegebyr.

Båt har jeg tatt engang, en super opplevelse med horten-mossferja, gratis og med eget hunderom.

Det er når man skal ta buss problemet kommer, for det første varierer det veldig om man må betale eller ikke, og ofte vet ikke sjåføren engang hva kunden skal betale. Det er teit at man selv må passe på man ikke betaler for mye. Noen ganger er det så ille at små hunder får gå gratis, mens jeg må betale (på en og samme buss), og det til tross for at størrelse på hund ikke har noe å si når man reiser kollektivt.

Noen ganger er det også lett å skjønne at man ikke er veldig velkommen, da det dessverre er slik at alle muslimer ser på hunder som urene dyr.

Trikk har jeg ikke prøvd enda, men det blir vel nesten som banen.

Angående månedskort for hund, det er bare til å kjøpe feks et fleksibelt månedskort for barn og stemple det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt problemer jeg, men nå er eneste kollektivt jeg har reist med hundene mine buss da, aldri blitt kasta av, aldri opplevd sure bussjåfører eller noenting, som oftest smiler de bare av bikkjene, spesielt av kodalille, for han henger på armen min og strekker seg så lang han er for å prøve å rekke bort til alt og alle for å snuse :)

Kan ikke huske at jeg har måttet betale for dem noen gang heller...

Syns det er fryktelig unødvendig å være så strikte når det kommer til hund, jeg er allergiker selv, så jeg vet hvordan det er, men samtidig så tror jeg ikke det er så ***** mange allergikere der ute som reagerer så mye at de ikke kan sitte på samme buss/tog/whatever med en hund en stund.. Da burde de hvertfall reagere kraftig når de blir sittende vedsiden av en hundeeier full av hundehår osv selvom hundeeieren ikke har med hund i øyeblikket, men akkurat det hører man om svært sjeldent ja..

Tror det er større sjanse for å bli smittet av magesjuke og influensa samtidig på bussen enn at man møter på en allergiker med så ille allergi at h*n ikke overlever i nærheten av bikkja en stund... Svært mange overdriver eller direkte lyver fordi de ikke liker hund el.lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det meste fungerer greit, såfremt det ikke er rushtid. Da er det altfor trangt og hundene blir gjerne tråkket på. På bussen er det ofte litt trangt å ha med stor hund uansett, spesielt om det kommer barnevogn.... Norma er liten nok til å krølle seg sammen de fleste steder, men Orry er for stor til å ligge andre steder enn i midten av bussen eller ved 4-setere. T-banen er greit utenom rush. Jeg betaler alltid for dem i Oslo, men ofte hadde jeg nok sluppet...

Toget er egentlig greiere. Jeg har tatt mest tog med Norma, og hun slipper ofte å betale. Vi får vanligvis god plass, og både konduktører og medpassasjerer har vært negative til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Sporveien vist seg fra sin vanlige side, med innstillinger og masse forsinkelser pga snøen. Vi bor jo tross alt ikke i Norge, og har jo aldri vært borti snø før, så det er jo forståelig at det blir kaos da. Særlig når det ikke var meldt på forhånd at det skulle snø i natt og i dag :D

Heldigvis fikk jeg en kjempegrei sjåfør i dag, og han lot meg ta med Josie gratis på bussen selv om jeg ville betale for henne :P Det er sjelden jeg slipper å betale for henne, så de gangene det skjer er det ekstra fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis fikk jeg en kjempegrei sjåfør i dag, og han lot meg ta med Josie gratis på bussen selv om jeg ville betale for henne Det er sjelden jeg slipper å betale for henne, så de gangene det skjer er det ekstra fint!

Jeg pleier så og si nesten aldri å betale for beistet i Oslo. Til og med når jeg har forhåndskjøpt billett til ham for stempling, gidder de nesten aldri å stemple hans. Bare positiviteter her, i hvert fall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Altså her var det mye syting.. :rolleyes: Dere skulle ha sett hvordan det var i gamle dager dere, da hadde jeg irsk ulvehund, med eget månedskort. Da kan man snakke om at det var ørelitegranne trangt på rushtidsbussen til Snarøya, med 86 kg hund i midtgangen, for noe annet sted var det aldri plass. Vi reiste norge rundt med tog og til sverige med buss. Det var skjeldent noe problem, vi måtte bare krangle oss til plassbillett hos nsb, ikke for at han skulle få sitte i setet, men slik at andre ikke måtte sitte der. Det ble trangt nok som det var. Ikke spes deilig å sitte 9 timer til stavanger i røykekupe heller *host*

Han var i sitt ess på de gamle oslo trikkene, for da satt han med rumpa i setet (skinnseter) og forbena på gulvet og så ut av vinduet. Hadde jeg fått en tier fra hver japaner som tok bilde av oss, hadde jeg vært millionær nå.. En utrolig sjarmerende, men gud, så upraktisk hund..

*For ordens skyld så informerer jeg om at dette innlegget er skrevet i en fleipete tone og bør leses slik, men alt er sant.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye kollektivt med Turbo og må sjelden betale verken på t-bane, buss eller tog. Han ligger helt rolig og på tog ligger han krøllet sammen under beina mine og både på t-bane og buss ligger han som oftest der barnevognene og sånn skal være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund var det aldri noen problemer med å ta bussen (tromsbuss/cominor), derimot var (den ene) sjåføren riktig så interessert i å klappe på henne.

Tok også Haukeliekspressen et par ganger (+ fly), uten problemer det også. Fant ut senere at vi jo egentlig hadde flaks som fikk ta henne med på den bussen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser også mye med buss her i Tromsø, både med og uten hund. Har aldri hatt problemer med å få hunden med på bussen, og heller ingen andre jeg har snakket med har hatt det. Har aldri måtte betale for hunden, men da må han sitte på fanget mitt under bussturen. Eneste jeg har å klage på her med tanke på buss er at bussprisen for mennesker skrues opp i takt med at antall bussavganger skrues ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hunden en del på t-bane og det går veldig bra. Jeg kjøper barnebillett til henne.

NSB er værre. For noen år siden gikk jeg ombord i et nattog. Jeg hadde kjøpt billett til både meg og hunden, men jeg hadde fått plassbillett i en kupe der det ikke var lov med hund. Hundebilletten og min billett var kjøpt samtidig. Konduktøren stusset over billetten, lurte på hvor den var kjøpt, og om han kunne få den. Vi ble henvist til den vogna det var tillatt med hund og der var det et ledig sete. Hunden havnet i midtgangen. På nattog er lysene slukket, og jeg satt våken og passet på at ingen tråkket på henne. Til slutt var de en medpassasjer som satt foran søppelkassene, der det er god plass foran som forbarmet seg over meg og vi byttet plass. Konduktøren var det ingen hjelp i. Jeg hadde ikke funnet meg i det i dag. Jeg har blitt vrangere med årene.

For noen uker siden hadde samboern hunden med på tog. Det gikk kjempefint og de hadde god plass.

På fredag tok jeg tog med bikkja. Heller ikke denne gangen hadde jeg fått sitteplass i en vogn det var lov med hund. Jeg hadde vindusplass i en firergruppe og da jeg kom inn i vogna satt det tre damer og en koffert der. Ingen plass til ei belgerfrøken. Det var ledige sitteplasser ellers i vognen og jeg fikk sitte der hele togturen.

Er det noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruter AS i Oslo skal la hunder gå gratis lørdager og helligdager utenom 17.mai, så nå skal i allefall jeg begynne å stå mer på krava.

Men det er vel bare om man har Flexikort eller Dagskort til voksen? Eller har de endret reglene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare om man har Flexikort eller Dagskort til voksen? Eller har de endret reglene nå?

Direkte sitat: "FAMILIERABATT

Lørdager og søndager kan enhver som bruker voksen Ruter-billett/kort av et hvilket som helst slag, ha med seg inntil 4 barn under 16 år (evt. hund) gratis. Rabatten gis også på andre helge- og høytidsdager, men ikke 17. mai. Rabatten omfatter ikke honnørreisende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte sitat: "FAMILIERABATT

Lørdager og søndager kan enhver som bruker voksen Ruter-billett/kort av et hvilket som helst slag, ha med seg inntil 4 barn under 16 år (evt. hund) gratis. Rabatten gis også på andre helge- og høytidsdager, men ikke 17. mai. Rabatten omfatter ikke honnørreisende."

Du verden, da er reglene endret i positiv retning :) En ting jeg lurer på i forbindelse med det der... Man kan jo ha med fire barn, vil det da si at man kan ha med fire hunder? Eller er det bare én hund per billett/kort? Jeg har nemlig kranglet med en sjåfør om det der :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...