Gå til innhold
Hundesonen.no

Goretex jakke - ikke vanntett lengre

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har en 5 år gammel goretex jakke som jeg er veldig glad i.

Har ikke behandlet jakka noe spesielt, bare vasket den normalt. Nå er jakka ikke vanntet lengre. Er det noe jeg kan gjøre ( hvordan bør man behandle goretex tøy by the way ? ), eller må jeg kjøpe ny jakke.

Noen tips ?

Skrevet

Kanskje du må inpregnere den igjen? Men vasker du den med skyllemiddel? Jeg har endel vanntette parkdresser til barna mine og de skal IKKE vaskes med skyllemiddel, Det tetter membranen og gjør at de ikke blir vanntette lenger..

Skrevet

Har en norønnajakke på 3 år, som har mistet all motstand til vann.

Tror de bare er sånn, spesielt etter de blir vasket. :P

Håper (vi) du får noen gode tips her :whistle:

Skrevet

Jakka er av merket Tenson ( selges ikke i Norge lengre, dessverre )

( bergans har dermisaks - eller hvordan det staves )

Jeg har aldri impregnert den. Heller ei vasket med skyllemiddel. Har fått tips om å vaske den med impregnering som er for goretex tøy. Skal prøve dette.

Skrevet

Når du har impregnert den kan det være greit å enten legge den i tørketrommel, stryke den eller ha den i varmeskap, det skal visst hjelpe på.

Skrevet

Jeg tror ikke den er vanntett lengre når man har vasket den - dessverre. Men det kan godt hende det hjelper med noe, da :lol:

Skrevet
Jeg tror ikke den er vanntett lengre når man har vasket den - dessverre. Men det kan godt hende det hjelper med noe, da :huh:

Gore-Tex skal tåle vask uten problemer, og bør vaskes innimellom for å holde porene åpne

Skrevet
Du skal bruke eget vaskemiddel til gore-tex. Kjøpes på sportsbutikker.

IKKE bruk skyllemiddel.

Takk.

Skyllemiddel har jeg aldri brukt. Har også hørt at man skal bruke Milo og ikke vanlig vaskepulver ? ( jeg har dog brukt vanlig vaskepulver )Skal få kjøpt meg eget vaskemiddel for gore-tex.

Noen som vet noe om hvordan man bør vaske Bergans sine produkter ? De har ikke gore tex men dermizaks som er det samme som goretex.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kattedo bør nok være utenfor rekkevidde for hunden. Og så må det jo da enten være en hundevant katt eller en kattunge, som ikke vil ha erfaring med å bli jaget. Jeg ville nok lagt en ganske nøye plan for introduksjon og sosialisering. Veldig avhengig av type og individ av hund så kan det bli utfordrende, særlig hvis hunden har noe særlig jaktinstinkt, men det er også mange hunder som jager katter ellers som tolererer huskatten.  Snakk med folk som har erfaring med å introdusere hund og katt fra før, og ha kompostgrinder tilgjengelig for å holde de adskilt til de er tilvendt, og steder der katten kan gjemme seg og klatre opp.
    • Navnet eller hvor mange stavelser bestemmer du jo selv, men to stavelser er ofte lettere for hunden å oppfatte og kjenne igjen. Generelt vil en hund respondere mye bedre på "Fido" enn "Maxmilianimus" fordi det er lettere å høre det, rett og slett.  Det finnes masse hundenavnlister på nett, så jeg ville bare søkt etter noen av de, og valgt fra nederste halvdelen av listen over populære hundenavn.
    • Hva bør man tenke på når man skal bestemme navn til hunden? Hvilke navn liker dere? Hva heter hunden deres? Trenger tips. Er det sånn at det kun må være to stavelser?
    • Hva bør man tenke på om man allerede har hund men ønsker katt? Utstyr som er kjekt å ha annet enn det som er anbefalt? Hva gjør man med innedo og hunden da skal grave? Osv. Vil være forbredt på alt.
    • Vi har faktisk nettopp betalt et gjerdefirma for å sette opp nettinggjerde rundt en del av hagen. Personlig synes jeg nettinggjerde er bra og solid, men det kan jo være andre løsninger passer bedre for andre. Byggvarehusene selger ulike typer gjerder og gjerdemoduler i tre og sånt, og kan ofte formidle håndtverkere som tar jobben. Ellers kan man søke opp og kontakte gjerdefirmaer selv. Jeg brukte MittAnbud denne gangen. Vi fikk satt opp nettinggjerde rundt hele hagen i forrige hus også, og jeg angrer ikke på det. Hvis det er praktisk gjennomførbart å gjerde inn hele tomta ville jeg gjort det, men det kommer jo litt an på hvor du vil hunden(e) skal ha tilgang og sånt. Har du mye blomsterbed eller grønnsakshage kan det være lurt å ha det separat f.eks.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...