Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie


Ingidano

Recommended Posts

Tror jeg skulle hatt en prat med deg jeg :P. Høres ut som du har opplevd alle problemene jeg har.

Hehe, bare prat ivei! Anytime! :D

Må altså bare si at selv om Buffy var "noe" gal med biler i sin tid og at hun var en aktiv valp (tenkte ikke over det da hun var lita, hun var jo en drøm i forhold til Shakira!) så har hun ellers alltid vært en snill og rolig hund! Hun er en sånn "usynlig" hund innendørs og har aldri ødelagt ting eller stresset om hun har vært hjemme alene (der er dalmismixen vi har i hus nå MYE verre!). Og Shakira var vel noe ekstrem (eller jeg gjorde mye feil?), men hun ble også virkelig en engel etterhvert! Og var da virkelig mange problemer hun IKKE hadde som valp også (bare mye artigere å fortelle om alt det gale hun gjorde vettu! Ingen som gidder å høre på at hun var 100% på innkalling (helt seriøst! Hun bråstoppet i lufta uansett bare jeg sa et rolig "nei"!) lenge før hun fylte året eller at hun var fantastisk på fellesdekk da hun var 5mnd eller at..... Hvor spennende er det liksom?)!

Alle raser har sine pluss og minus. Så lenge du er klar over utgangspunktet så tror jeg alt kan gå bra jeg da! :D Og ja, helt enig i at det er dumt å male den berømte fanden på veggen... Ta problemene om de dukker opp! Om man skulle legge sammen samtlige problemer alle har hatt med ei rase og forvente å få alle sammen i en valp så hadde vel ikke mange av oss turt å ha hund... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag känner inte alls igen att Bwlch / Moel linjerna skulle ha extremt mycket eye. Det stämmer inte alls med de hundar som jag träffat som är från de linjerna. Själv har jag inte mindre än 4 hundar där mamman till alla är från Moels kennel med föräldrarna Moel Roy/ Moel Mo, bakom ligger kända hundar som bla Bwlch Hemp, Bwlch Taff, Bwlch Bracken. På två av valparna förekommer dessutom Bwlch Taff & Bwlch Bracken även längre bak på pappans sida. Ingen av våra hundar har extremt mycket eye och absolut inte låsande eye!

Om hunden eyear i fel situationer kan det säga mer om vår träning än att den skulle vara "extrem" eller ha väldigt mkt eye. Jag har sett hundar "eyea" i lydnaden och vardagen som inte alls haft eye när de vallat.

Sammarbetsviljan är hög på alla våra hundar utom kanske hos den som har minst (!) av Moel/Bwlch-linjerna i sig! (Han går på pappans sida tillbaka på skotska hundar istället).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vi hører jo strengt tatt om flere av de som lager seg jobber av bc, enn vi gjør av schäfer, belgere og mynder. Selv om hunder er fra ekstreme gjeterhundlinjer er det ikke dermed sagt at de gjeter skikkelig. Mulig du mener jeg sier i mot meg selv, likevel synes jeg det er litt viktig å advare mot visse linjer i og med at TS vil bruke hunden til ag.

Nei, jeg syns ikke jeg hører mer om de som har tatt seg vann over hodet med bc enn andre raser, jeg opplever tvert i mot at det er generelt selskapshunder folk har adferdsproblemer med og ikke brukshundraser. Min hund gjeter, så er det sagt, men den gjeter ull(og hester riktignok) og ikke alt mulig annet rart som beveger seg, det mener jeg er forsi at hunder som får det de trenger, ikke har behov for å gjete andre ting. Det er jo i de aller fleste tilfeller hunder som er understimulerte eller trigget på gjeting av gjenstander. Som ei jeg kjenner som lærte sin bc og legge seg hver gang det kom en bil (for det syntes hun var praktisk) det tok ikke så lange stunden før den begynte å gjete biler..

Jeg har ikke dokumentasjon, du vet jo hvor flinke disse er til å både røngte og øyelyse hundene sine :whistle: . Det jeg derimot baserer påstanden min på er det at det er litt for mange hunder i mitt miljø av de linjene som ender opp med spondylose og PRA.

Ja, det er jo en grunn til dette og det er at ett fåtall helseundersøker sine hunder, men avle det blir gjort allikevel, så lenge avlsdyret er friskt.. Da blir det mange hunder med både HD, pra og spondylose. Men jeg kan ikke forstå påstanden at det finnes linjer som har mer av det enne eller andre, så lenge det er så lite dokumentert i utgangspunktet.

Jeg sier også dette med Z, fordi det gjennspeiler seg i flere av hundene bak han, samtidig som søsken og halvsøsken også sliter litt med viljen sin og liker å jobbe på lang avstand. Etter å ha vært i gjeterhundmiljøet som aktivt jobber med slike hunder, (nei østfold miljøet har ikke flest av denne "blandingen" så tett, men hør gjerne med Vidar eller Alex hva han mener om den kombinasjonen så tett som Z), såpass "lenge" som jeg har vært, så har jeg sett en del hunder fra disse linjene og vet at det er mange som liker å jobbe helt for seg selv. Samt sett av flere i lp miljøet at det har kommet spondylose, pra og epelepsi fra disse linjene.

Nå er det også en kjennsgjerning at de færreste bc'er blir trent i gjeting, lp, bruks eller whatever, de er familie og gårdshunder i mange tilfeller, det gjør jo også at de ofte ikke blir så utfordret i sine funksjoner, derav "syns" ofte ikke hverken adferdsproblemer eller sykdommer så godt som i ett aktivt hundemiljø, hvor mange også velger hunder fra de samme linjene nettopp pga arbeidskapasitet og evner.

Du vet jo at jeg er helt klar på at jeg har gjort en del feil med han, men det har ikke gjort det lettere at han er en selvstendig kar som liker å jobbe på avstand og ikke er direkte førervar. Det har jeg ikke noen problemer med å innrømme om du prøvde å setter meg fast mener jeg :P

Jeg prøver ikke å sette noen fast jeg, det var ett helt oppriktig spørsmål; om du mener at Z (eller hvem som helst andre for den sakens skyld) er som han er pga genetikk. Hvis det handler om en kombinasjon av trening og mentale egenskaper, så er jo det pakka i alle hunder liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: Quoten ble borte <_< Men hadde nå egentlig bare en ting å si. I det store og det hele er vi enige. At jeg fremsa en påstand basert på mine erfaring, var jo litt dumt... men slik var det nå. Ellers er vi enige om det meste her. Som du selv sier og som jeg er enig i:

"Jeg syns det blir litt mye fokus på at BC er så utrolig ekstrem, for min erfaring med rasen er at de er nettopp ikke det, men ganske så tilpasningsdyktige, om de bare blir styrt i riktig retning fra tidlig alder og får tilstrekkelig med arbeidsoppgaver, akkurat som en hvilken som helst annen brukshund!"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... det du hører fra Carma og Bessie er ekstremhundene. Langt fra de fleste har så alvorlige problemer, men det er jo en anelse høyre risiko å ta til seg en bc, en de fleste andre raser. Ha dette i bakhodet, men ikke la deg skremme.

Bonnie er vel ikke ekstrem :rolleyes: Hun har bare vært litt raskere enn meg i utviklingen :whistle:

Som Karma nevner med sine Bc'er her så er det jo masse gode sider ved Bonnie også. Det er jo en grunn til at hun ikke er satt på trappa. Som jeg nevnte før er hun utrolig lærevillig og hun ødelegger ingenting når hun er alene (uten bur).

Jeg har bare aldri hatt valp før i det hele tatt så jeg synes det var MYE i noen måneder.

Nå sitter jeg bare å venter på den første løpetida :P

Moren til Bonnie er veldig rolig også. Faren er kanskje ikke fullt så rolig men klarer seg fint som familiehund uten andre aktiviteter enn tur og å være med far på jobben.

Som Gråtass nevner så er det jo ett sjansespill uansett hvilke rase man velger.

Alle kan jo ha eller få problemer av ymse slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var finns de många fallen av spondylos och PRA? Spondylos känner jag bara till en Moel-hund som haft och han är i fullt arbete trots hög ålder. Jag har inte hört om spondylos som ett vanligt problem på BC över huvud taget, däremot finns osteochondros i rasen, drabbar bogleden och är tyvärr inte helt ovanligt. PRA är extremt sällsynt och i Sverige stoppas direkt avel på individer som gett PRA (avkommorna förläggs med avelsförbud). Du kanske tänker på CEA istället som är en helt annan ögonsjukdom som finns mycket mer utbrett hos BC. CEA kan du gentesta mot och se om hunden är fri eller anlagsbärare. Två anlagsbärare ska inte paras med varandra.

Antingen har ni andra sjukdomar i Norge än vad vi har i Sverige eller så är de en höna av en fjäder. Jag har svårt att tro att Moel-linjerna skulle vara mer representerade än andra i fråga om ovan nämnda sjukdomar, däremot blir det lätt att de uppfödare som håller tyst om sjukdomar lättare framstår som om deras linjer är sundare.

Om det finns flera fall av spondylos och PRA vill jag gärna veta var för at undvika detta inför framtida valpköp eller avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...