Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor mye penger får en 15 åring av de hjemme.


ritus

Recommended Posts

Hei jeg har en 15 åring i hus, og det jeg lurer på hvor mye dere andre får av penger av de hjemme ?

Til dere som ikke får lommepenger / eller penger av de hjemme lurer jeg på åssen dere overlever ?

Håper på svar da vi har en evig diskusjon om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jeg får ikke penger av foreldrene mine (er 14).

Edit:

Mamma betaler klær, så jeg vet ikke hva jeg skulle brukt lommepengene til :lol:

Jeg får av og til litt lønn dersom jeg hjelper til ekstra mye hjemme, og så får jeg av og til penger dersom jeg skal på kino e.l. Jeg har sommerjobb og tjener penger på den måten, slik at jeg kan kjøpe ting som kamera/kamerautstyr, mp3 og andre dingser :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått lommepenger og har heller aldri hatt behov for det.. Har heller ikke hatt jobb.

Nå får jeg stipend, så da finansierer jeg nesten alt selv. Før gjorde vi det slik at jeg kunne få lommepenger hvis jeg ville, men da måtte jeg kjøpe alt selv. Kinobilletter, klær, blader osv osv.. Ville heller ha det slik at jeg jobbet hjemme, og fikk penger til det jeg skulle når jeg ønsket å kjøpe noe. :whistle:

edit: har hatt sommerjobb, og det har brukt å kommet inn ekstra med penger til bursdag og lignende. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det også sånn at han må gjøre litt hjemme å får betalt for det. Det han må gjøre er vaske rommet sitt, gå ut med søpla, gå tur med Sara ( hunden ) innimellom , noen ganger må han passe lillebroren sin på 10 år, gjøre lekser jeg syns det er viktig at han gjør det bra på skolen nå som han går i 10 klasse, å legge klærene sine inn i skapet. For dette får han 200kr i uka.

Jeg kjøper inn det han trenger av sko og klær.

Skal han på kino får han penger utenom.

han får penger til jul og bursdag som han bruker på pc- spill og x-box.

Men han mener at alle de andre får mere enn hann og gjør ingen ting hjemme det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg snart 19, men da jeg var 10-14 år (tror jeg) hadde vi en sånn ordning at vi måtte gjøre noen oppgaver hjemme for å få ukepengene (vi krysset av på et sånt sjema med "ta ut av oppvaskmaskinen", "lage middag", "rydde av bordet og benken" osv). Da fikk vi 50 kroner i uken til å kjøpe snop o.l.

Når jeg ble 15, flyttet jeg på internat (VGS) og begynt å handle alle klærne mine selv o.l., så da fikk jeg 200 kroner i uka + 200 i måneden til mobil. Da bruke jeg også egne penger på kino o.l., mens alle "fornuftige" aktiviteter som kurs med hundene, 4H-turer, hundeleir o.l. betalte foreldrene mine - selvfølgelig mot jeg at hjalp til hjemme.

I tillegg har jeg hatt sommerjobb siden jeg var 13 (det er ikke sååå vanskelig å få til, hvis man bare er tidlig ute) og klart å tjene en god del tusenlapper som jeg har til å spare og gjøre investeringer med utover året (PC, kamera osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å spørre de andre foreldrene på foreldremøte etc?

Jeg fikk 100,- i uken da jeg gikk i 10.klasse, og hadde endel jeg skulle gjøre. Ble trukket i ukeslønn om jeg brøt husregler og ikke gjorde det jeg skulle. Jeg hadde jobb utenom, så hadde nok penger. Gikk med søndags-VG, hadde vaskejobb hos eldre, luftet hunder, klippet gress, måkte snø, raket osv. Ikke noe problem å få seg sånne jobber :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart 10 år siden jeg var 15, men jeg fikk iallefall ingen lommepenger.

Fikk penger til kino om jeg spurte, klær fikk jeg, fikk det jeg trengte. Men ville jeg ha playstation, måtte jeg spare penger til det selv, eller andre ting som ikke var særlig nødvendige. Begynte vel med å vaske en barnehage for 500 kr i uken på den tiden, så tjente jo litt penger selv og.

Men hjemme hos oss har vi aldri fått ukepenger iallefall, og tror ikke mine barn kommer til å få det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres bra ut jeg Ritus :whistle: Eldste min på 11 år må også gjøre ting hjemme for å få penger. Han får ca 100 kr uka. Men han er jo yngre en din :lol: Viktig at de hjelper til hjemme. Er noe som heter at man ikke skal sy puter under ermene på dem også.. De skal jo tross alt bli voksne selvstendige mennesker etterhvert. og jeg tror de har godt av å lære seg at søpla ikke rusler ut i søppelspannet selv, eller at klærne bare fylles opp automatisk i klesskapet..

Nå har ikke jeg fått høre enda den derre "alle andre får lov/får ikke lov" om akkurat denne tingen. .Men der har jeg en ganske så grei holdning jeg står fast på og det er: "All andre er ikke mine barn, og de bestemmer ikke JEG over.. Vi har VÅRE regler her hjemme, og så får andre ha sine egne hjemme hos SEG" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lommepenger fra jeg var 8, tror jeg. Jeg fikk vel 20 kroner pr uke til jeg var 12, så ble det "innsatsbasert". Jeg fikk mellom 50 og 200 kroner alt etter hva jeg hadde gjort, og hadde jeg vært lat eller motvillig til å gjøre husarbeid/oppdaver, så ble det heller ikke noe "lønn" den fredagen.

Dette har i allefall lært meg å tenke på hvor pengene kom fra, og at man må jobbe for det man vil ha.

I tillegg pleide jeg å trene hundene til folk i nærområdet, noe jeg tjente ganske godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle unger sier at alle andre gjør mindre og får mer enn de, tror jeg.. hehe

Husets fjortis må hjelpe meg med å lufte valp, gå ut med søpla, rydde ut og inn av oppvaskmaskina og rydde rommet sitt. Han får 50 kr til lørdagsgodt annenhver helg for det, pluss 200 kr til mobilen i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres bra ut jeg Ritus ;) Eldste min på 11 år må også gjøre ting hjemme for å få penger. Han får ca 100 kr uka. Men han er jo yngre en din :P Viktig at de hjelper til hjemme. Er noe som heter at man ikke skal sy puter under ermene på dem også.. De skal jo tross alt bli voksne selvstendige mennesker etterhvert. og jeg tror de har godt av å lære seg at søpla ikke rusler ut i søppelspannet selv, eller at klærne bare fylles opp automatisk i klesskapet..

Nå har ikke jeg fått høre enda den derre "alle andre får lov/får ikke lov" om akkurat denne tingen. .Men der har jeg en ganske så grei holdning jeg står fast på og det er: "All andre er ikke mine barn, og de bestemmer ikke JEG over.. Vi har VÅRE regler her hjemme, og så får andre ha sine egne hjemme hos SEG" :P

haha, det sa alltid mamma også :whistle: "vel, det er heldigvis ikke mine unger, så det trenger jeg ikke bry meg om" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var femten fikk jeg 100 kroner i uka + 500 kroner i måneden til klær. Lommepengene (de hundre kronene) gikk med på buss, kino, mat, cd-er, dvd-er osv, og jeg måtte i alle fall ha såpass...

Nå er jeg 17 (snart 18), og får 150 kroner i uka + 500 i måneden, og er omtrent kronisk blakk. Pengene går fort med på cd-er, nattbuss, øl, dvd-er, klær, bøker, mat også videre.

Og ja, jeg gjør selvsagt ting hjemme for å få pengene - jeg holder huset fritt for hundehår (prøver i alle fall - det er ikke så lett med en labrador :whistle:), i tillegg til å tømme oppvaskmaskina, ta oppvasken, gå med søpla, rydde osv når jeg ser at det trengs.

Jeg har ikke deltidsjobb og får ikke stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. Ser at 11 åringen min får mye forhold til andre <_< Men den aller VIGTIGSTE oppgaven han har her hjemme, er å lufte Blondie i hagen før og etter skoletid. .Det hadde blitt mange timer for henne å holde seg ellers.. Så jeg betaler han gjerne litt for akkurat den jobben :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått ukepenger(kanskje av og til 60 kr i uka for å gjøre noen ting). Foreldrene mine betaler alt av klær og ting jeg trenger, så jeg føler ikke jeg trenger ukepenger. Dessuten har jeg malejobber av og til som jeg tjener litt på(blir fort over 500 på to timer) også er jeg hundepasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han er kjempeflink.. Det er ikke bare, bare for han heller.. Oppgaven han har gjør at han aldri får vært med kameratene sine direkte hjem fra skolen, men må hjemmom for å lufte bikkja.. Nå bor vi sånn til at 98% av av kompisene hans bor sånn til at de må gå forbi huset her lell, men jeg synes han er flink alikevel jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var femten vasket jeg badet en gang i uken, og fikk 75 kroner for det. Ellers var det en selvfølge at jeg vasket og ryddet rom og hjalp til med oppvask og pass av småsøsken. I tillegg kunne jeg gjøre ekstra ting for å tjene penger til f.eks kino, som å vaske hiacen utvendig og invendig. For de 75 betalte jeg kun kontantkort og snop og bussbilletter og sånt, ellers fikk jeg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå er jo jeg snart 17 men ting har ikke forandret seg så veldig siden jeg var 15, får 200 kr til mobil i mnd og 400 kr for å lage middag minst en gang i uken. Ellers jobber jeg og har gjort det siden jeg var 12-13, har også stipend og betaler alt selv egentlig, som klær, kurs, reiser, mnd kort o.l. Kjøper også inn til de middagene jeg lager men dette er noe jeg har valgt selv da jeg synes det er "en del av det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det jeg trengte jeg. Hadde jeg lyst på klær fikk jeg de, hadde jeg lyst på mat fikk jeg mat, kino osv. Hadde aldri penger "selv" - jeg fikk bare når jeg trengte. Har vært et veldig økonomisk barn da, jeg vurderte alltid ting veldig nøye, og visste at det var en balansegang mellom å spørre om for mye og "for lite". Dermed fungerte dette bra og mamma har fortalt meg nå når jeg ble voksen at dette selvfølgelig ikke hadde gått med hvilket som helst barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...