Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrmendge


Babelfish

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått en Gordon Setter-valp på 8 uker i hus, og bruker foret Robur (svensk). Ifølge pakningen skal valpen ha cirka 50 gram tre ganger om dagen, altså totalt 150 gram. Men jeg synes dette virker lite, og valpen spiser gjerne det dobbelte om den får muligheten.

Noen som vet sånn cirka hva en valp skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt lite, men jeg vet ikke så mye om dette, og om hvordan mengden varierer fra fôrtype til fôrtype.

Kikket på pakken til Casper, og der står det 250 gr for 2 mnd. gamle valper som blir 25 kilo (er vel rundt det en gordon blir tror jeg). Men det foret Casper har nå er steget etter Royal Canin Maxi babydog da, så hunder på 2 mnd skal vel uansett ikke ha den typen, selv om fôrmengden står beskrevet. Nei jeg vet ikke jeg.

Når står det at fôrmengden skal økes da? Du kan jo sikkert legge på litt uten at valpen vil ta skade av det, kommer sikkert ann på hvor aktiv den er.

Synes du skal spørre oppdretter jeg, rett og slett. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også Robur da jeg nettopp hadde fått min valp, og jeg brukte også 150 g om dagen. Men min er jo ganske mye mindre enn din da :whistle: Så jeg synes kanskje det hørtes litt lite ut.. Sa ikke oppdretter noe om hvor mye han er vant til å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes som sagt du burde ta en telefon/skrive en mail til oppdretter å spørre :whistle:

Men tror uansett ikke hunden tar skade av at du øker litt, du ser jo fort om den blir for fet, det med fôrmengde er egentlig ikke noe man bare kan basere på det som står bakpå pakken, den er vel mer veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det så vanvittig nøye med alle disse grammene på pungt og prikke? Jeg har gitt sånn på fealingen til alle hundene mine jeg. Valp som voksen.. Og valper vokser så mye og trenger næring, så skal vel mye til at de blir fete?? Selvfølgelig kan de jo overspise, men det går jo litt på sunn fornuft.. Ikke kritikk til deg trådstarter.. Bare et generelt spørsmål :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på hvilken type hund man har. Denne Gordon Setteren er det sikkert ikke noe problem med, det er sjelden jeg har sett overvektige fuglehunder. Men vi har også en labrador, og han spiste til han sprakk hvis han fikk lov. Og med labradorer er det viktig å holde dem slanke, med tanke på den relativt store forekomsten av leddproblemer (et stort FY til de som sier at "labradorer skal være tjukke").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine valper har fått spise det de vil til hvert måltid. Noen ganger spiser de masse andre ganger ikke. Kommer an på hvor sultne de er.

Jeg for min del mener at en valp ikke skal gå sulten. Den trenger fett for å vokse og få de musklene de trenger. Når de kommer 4-8 mnd alderen har jeg erfart at de valpene jeg ikke har klart og holdt gode og runde gjerne blir veldig tynne og slanke. Og det er jo i den alderen en valp skyter i været.

Eneste hunden jeg ikke har klart å holde rund som liten for øyeblikket er ene greyhounden min, og jeg sliter virkelig med å få lagt på henne nå.

Selvfølgelig skal jo ikke valpen være så tykk at den triller, men den skal være rund sånn at den har noe å ta av i den værste vokseperioden.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine valper har fått spise det de vil til hvert måltid. Noen ganger spiser de masse andre ganger ikke. Kommer an på hvor sultne de er.

Jeg for min del mener at en valp ikke skal gå sulten. Den trenger fett for å vokse og få de musklene de trenger. Når de kommer 4-8 mnd alderen har jeg erfart at de valpene jeg ikke har klart og holdt gode og runde gjerne blir veldig tynne og slanke. Og det er jo i den alderen en valp skyter i været.

Eneste hunden jeg ikke har klart å holde rund som liten for øyeblikket er ene greyhounden min, og jeg sliter virkelig med å få lagt på henne nå.

Selvfølgelig skal jo ikke valpen være så tykk at den triller, men den skal være rund sånn at den har noe å ta av i den værste vokseperioden.

Lykke til:)

Valper som kan regulere matinntaket selv kan trygt ha maten stående fremme, men noen hunder sluker jo maten om de får sjansen til det. Da er det bedre om de får bli litt sulten mellom måltidene.

Det er forresten feil at valper trenger FETT for å vokse og få muskler. Det er PROTEINER som bygger musklene, mens fett har som oppgave å fungere som bensin for kroppen. Altså: proteinene bygger kroppen, og så er det fettet som får maskineriet til å gå. For mye fett (eller karbohydrater, som også fungerer som "bensin") kan føre til at valpen ikke spiser nok proteiner, fordi den føler seg mett.

Jeg for min del gir valpen min (som er 12 uker gammel) mye proteiner (kjøtt, innmat, egg) og passelige mengder fett. Jeg gir overhodet ikke plantekost (karbohydrater), for det trenger hunder ikke. Akkurat nå er han litt i rundeste laget, så da øker jeg mengden magert kjøtt (proteiner), og gir det i form av store biter som han bruker litt tid på å spise. Samtidig forsøker jeg å få opp vekta på en av de andre hundene mine, så han får i stedet fett kjøtt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bordercollien til sønnen min som nå nermer seg fem månder får ca 300 - 400 gram valpefor om dagen og er san akkurat som en valp skal være i forhold til vekt. Dette får hun over tre måltider. Vi må jo hele tiden sjekke om hun trenger mer eller mindre mat.

Her i huset har det stort sett gått på å spise mye mer enn det som står på forsekken og at jeg må gå ut fra vekten på hunden når den er voksen selv om det er en valp. Jeg syntes at valper skal få lov til å ha litt mere fett på ribeina enn det jeg hadde tilatt som voksen, men det er bare litt også for det skal ikke bli belastning på leddene med overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper som kan regulere matinntaket selv kan trygt ha maten stående fremme, men noen hunder sluker jo maten om de får sjansen til det. Da er det bedre om de får bli litt sulten mellom måltidene.

Nå sa jeg faktisk ikke at jeg lot maten stå fremme hele tiden. Det jeg sa var at valpene mine får spise akkurat det de vil ha. Det er forsåvidt det jeg vet 2 forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...