Gå til innhold
Hundesonen.no

Photoshop CS3


borderen

Recommended Posts

Nå river jeg snart av meg håret her... photoshop er jo TOTALT forskjellig fra photofiltre! <_<

Så jeg har en del spørsmål:

*Hvordan får jeg forminsket mange bilder på en gang?

(- beskrivelsen i linken i denne posten, kjenner jeg meg ikke igjen i, da jeg ikke finner noe av det jeg skal trykke på)

- slik ser photoshop ut hos meg nå (jeg har lagt inn alle bildene jeg vil forminske)

prob1.jpg

* Hvordan klipper jeg til bilder?

(jeg er vant til å merkere en firkant rundt, høyreklikke inni og trykke crop, men det finnes ikke her...)

* Jeg har fått til å signere bilder, men det hadde vært fint om jeg kunne gjort det litt enklere! Jeg får kopert teksten over til de andre bildene, slik at jeg slipper å skrive hver gang, men "Stroke" ("ramme" rundt teksten) og andre effekter blir borte når jeg kopierer! Går det an på en måte å lagre signaturen og bare legge den på alle de andre bildene?

* Når jeg skal lagre, "foreslår" programmet at jeg skal lagre filen som photoshop-fil. Derfor må jeg trykke og scrolle til jpg-fil på hver eneste bilde. Det er døds irriterende, går det an å endre slik at den automatisk lagrer som jpg-fil? Når jeg krysser vekk bildet etter å ha endret det spør programmet enda er spørsmål og jeg må trykke "no" for å lukke bildet, er det slik for evig og alltid? Irriterende å må trykke så masse bare for å lagre og lukke!

EDIT: testet nå, og denne gangen trengte jeg ikke endre til jpg-fil og heller ikke trykke på "no" når jeg skulle lukke bildet... :P Så det var jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du cropper bilder med femte verktøy nedover. Det er lurt å lage en kopi av bilde i layers, og jobbe med denne (CTRL+N tror jeg). Det går ann å lagre effektene, det har jeg gjort flere ganger tidligere. Husker ikke hvordan man gjør det akkuratt nå, i tilegg til att jeg ikke har photoshop på denne datan. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den linken i min tråd var kjempebra på hvordan man skal forminske flere bilder på en gang http://www.photoshoplab.com/droplets-for-the-lazy.html

Brukte den faktisk senest i dag :P

Du må åpne Actions vinduet, bare følg linken til punkt og prikke.

Skjønte den nå :P Droplet'en fungerer ikke, men jeg fikk i det minste til å lage en, så får prøve igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en action for signatur, og en action for bildestørrelsen. Om du lager en action som f. eks sier at bildene skal være 550 i bredden, så kan du også batche en hel mappe. Dvs at da kan du velge frem den actionen, og så arbeider programmet seg gjennom hele mappen som du velger og forminsker bildene der. Kan gi mer komplett forklaring om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en action for signatur, og en action for bildestørrelsen. Om du lager en action som f. eks sier at bildene skal være 550 i bredden, så kan du også batche en hel mappe. Dvs at da kan du velge frem den actionen, og så arbeider programmet seg gjennom hele mappen som du velger og forminsker bildene der. Kan gi mer komplett forklaring om du ønsker det.

Komplett forklaring? ja, gjerne det :angel:

jeg trodde jeg var ganske dreven i photoshop, men skjønner at jeg er bare en noob :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en action for signatur, og en action for bildestørrelsen. Om du lager en action som f. eks sier at bildene skal være 550 i bredden, så kan du også batche en hel mappe. Dvs at da kan du velge frem den actionen, og så arbeider programmet seg gjennom hele mappen som du velger og forminsker bildene der. Kan gi mer komplett forklaring om du ønsker det.

Dævven, det har jeg ikke tenkt på før! Bruker du str-action først, og signatur-action etterpå? Rett frem liksom??

*åpne photoshop*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd å lage en action for signatur, men jeg ser jo for meg at det må gå ? *teste ut med en gang*

Størrelseaction bruker jeg på alle bildene mine. Inni den har jeg også lagt en veldig svak autokontrast og en sharpen :P

Edit: Og siden jeg redigerer bildene mine så "lettvint" skjønner jeg ikke hva de som klager på bildestørrelser i forumet klager på, hihi. :P

Edit 2: Nå laget jeg en action for signatur. Gjøres på akkurat samme måten som å lage en for f. eks bredde! Jeg bare plasserte den nede i høyre hjørne, og den kom på akkurat samme plass når jeg testet den på et annet bilde.

MEN det dukket opp et problem. Actionen blir feil plassert dersom du skal sette den på et bilde med annen størrelse enn det du lagde actionen til.

Altså, jeg lagde actionen til et bilde som var 3456x2304 pixler. Da jeg skulle sette den samme action på et bilde som var 550 i bredden, ble signaturen STOR og feil plassert. Det finnes sikkert en eller annen glup måte å gjøre det på, men den kan ikke jeg. Ser det allikevel ikke som noe problem, da man pleier å plassere signatur på bilder av normal størrelse på f. eks hjemmeside/blogg, og der bruker man gjerne den samme bredden på alle bildene.. Poenget er jo at det skal gå fort når det er MANGE bilder, og når det er mange bilder vil man jo uansett "gå over" dem med en action for å fikse størrelsen.

Det man kanskje kan gjøre, er å lage en action som FØRST fikser størrelsen, og deretter smekker på en signatur *teste*.

Edit igjen: Jepp, det var ikke noe problem. For da blir signaturen plassert på riktig sted i og med at man endrer størrelsen først :P Så løsningen på bildestørrelse + signatur er altså en action der man først reduserer størrelse, og deretter setter på tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke link til en som forklarer akkurat bildestørrelse, men se om du klarer å få noe ut av denne:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=555874

Der er fremgangsmåten beskrevet, bare at du gjør andre ting med bildet. Hvis du ikke får det til, kan jeg lage en liten guide i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har et spm. :)

Jeg har laget en action, den er for både signatur og bildestr.

Jeg har valgt å lagre som en del av action'en, jeg trykket save as, siden jeg ikke ville skrive over orginalen.. men da oppstår det jo et problem når jeg bruker actionen senere, for da blir jo den filen jeg lagret bli overskrevet, siden den får det samme navnet?! :D

Hvordan kan jeg få orden på dette? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg redigerer bilder jeg har tatt, så kopierer jeg de bildene som skal fikses inn i en egen mappe som heter "små". Sånn at f. eks inni mappen "skogstur 16.11.08" ligger det en mappe som heter "små", og der har jeg kopiert inn de bildene jeg vil forminske. Sånn at jeg alltid beholder originalfilene i tilfelle jeg vil gjøre noe annet med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...