Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing til tjukk hund


MonicaT

Recommended Posts

I kjølevannet av alle tørrfor diskusjonene så lurer jeg på følgende:

Jeg har periodevis brukt VH, men min hund har dårlig forbrenning og legger lett på seg. Dette ble verre etter sterilisering i januar. Synes derfor det er vanskelig å fore rått siden hun skal ha så lite mat - hun maser om mat hele tiden.

Noen tips ?

Jeg har spurt om dette tidligere her inne uten å få noen særlig svar, bortsett fra at rått egner seg best for hunder som sliter med å legge på seg samt de med høy forbrenning. Hva med oss med hunder som lett legger på seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk slanket Tulla mens jeg fôret rått, og hun får ganske lite mat sånn "til vanlig" også. Det jeg gjorde, var å koke ris og blande risen, vann og V&H sammen til en grøt (mao blir det masse vann - ergo virker måltidet større enn det kanskje er). Dele opp i nøye oppveide porsjonspakker og fryse ned. Tok opp så det tinte til hun skulle spise det. Risen skulle fungere som vomfyll, men noe næring er det jo i den likevel. Jeg brukte så lite kjøtt jeg følte jeg kunne, og resten var ris og vann. Hun fikk ikke spesielt mye mer mosjon i denne perioden, men hun gikk da ned likevel. Hun fikk jo godbiter utenom, sånn på trening, men jeg prøvde å finne kalorifattige godbiter å bruke, og også bruke lek mest mulig.

Da jeg hadde fått henne ned i vekt (faktisk litt for mye ned også), begynte jeg å prøve meg frem for å finne en mengde V&H hun kunne få, som passet henne. Hvis hun så ut til å legge fort på seg, minket jeg mengden mat. Nå går det litt på "gefülingen", og hun får nå mellom 1 og 2 % av kroppsvekten. Lite i forhold til noen andre kanskje, men ikke så lite at jeg får veldig dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte og porsjonerte opp grønnsaker i tilegg til lite kjøtt når Mike måtte ned i vekt. Han la fort på seg etter han ble kasterert...

Han gikk og maste om mat hele tiden rett og slett..

Jeg kokte opp noe ris, men brukte ikke mest av det egentlig.. Men brukte mye gulerøtter, brokoli, blomkål, bønner osv... pluss litt kjøtt i tilegg. Gav han 3 små måltider om dagen i stedet for 2 som han fikk før. Dette økte forbrenningen hans betraktelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjølevannet av alle tørrfor diskusjonene så lurer jeg på følgende:

Jeg har periodevis brukt VH, men min hund har dårlig forbrenning og legger lett på seg. Dette ble verre etter sterilisering i januar. Synes derfor det er vanskelig å fore rått siden hun skal ha så lite mat - hun maser om mat hele tiden.

Noen tips ?

Jeg har spurt om dette tidligere her inne uten å få noen særlig svar, bortsett fra at rått egner seg best for hunder som sliter med å legge på seg samt de med høy forbrenning. Hva med oss med hunder som lett legger på seg ?

Én ting du kan gjøre er jo å øke hundens aktivitetsnivå, for å få opp forbrenningen. En annen ting du kan prøve, er å kombinere V&H med rent kjøtt/bein. Ta f.eks. en svinekotelett: den består av kjøtt, bein, og en fettrand. Fjern fettranden, og du har et komplett måltid til hunden. Kalkunhalser er også genial slankekost: så å si kun magert kjøtt og bein. Lever, nyrer, lunger og hjerter er også mager mat, men lever og nyrer er rensende organer og bør derfor ikke gis i store mengder. Geitekjøtt og kaninkjøtt er veldig magert, hvis du får tak i det. Kalkun kommer også snart i butikkene, og det kan du gi (minus skinnet, som er veldig fett). Kyllinglår er som regel billig hele året, og er også mager mat hvis du fjerner skinnet. Og hvis du gir kjøttet frossent, tar det lenger tid å ete - og det gir dermed større tilfredsstillelse enn mat som hun bare kan sluke.

V&H kan du også blande ut med vann eller matblod. Blod er omtrent kun protein. Du kan også evt blande inn rå, revne, tungt fordøyelige grønnsaker som vomfyll. Unngå i så fall grønnsaker med mye stivelse, så som gulrøtter, potet, kålrot, osv.

Kokt ris ville jeg aldri gitt som slankemat. Det er så å si bare stivelse, og stivelse er karbohydrater, altså en form for sukker. Skal du slanke hunden, så bør du enten øke inntaket av protein, eller du bør øke inntaket av vann eller noe som er dårlig fordøyelig. Eller rett og slett redusere matmengden.

Det er også lurt å gi flere måltider om dagen, i stedet for å gi all maten i ett måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen

Noen spørsmål til:

- Hvordan øke forbrenningen ?

Hunden får 2 måltider om dagen og bra med mosjon dvs 1-2 timer løpe løs hver dag. ( jakthund )

Hun er ikke tjukk nå - men hun legger for på seg. Så jeg må hele tiden passe på. Om det er dager hvor det ikke blir løpetur så får hun mindre mat.

Hvor kan jeg evt skaffe kalkun, kjøtt, bein etc

Ønsker helst at det skal være enkelt og greit å gi, å stå på kjøkknet å lage hundemat i flere timer er jeg ikke intr. i

Den tiden vil jeg heller bruke på trening sammen med hunden, døgnet har få nok timer allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være pirkete, men jeg er ikke enig i alt her Moghrebi.

Ta f.eks. en svinekotelett: den består av kjøtt, bein, og en fettrand. Fjern fettranden, og du har et komplett måltid til hunden.

Kun rått kjøtt (selv med bein) er da ikke et fullverdig måltid med tanke på diverse sporstoffer?

V&H kan du også blande ut med vann eller matblod. Blod er omtrent kun protein.

Ja, men det er veldig ensidig med tanke på proteinsammensetning, så en bør sikre seg at hunden får i seg de essensielle aminosyrene fra andre kilder, og hvis det bare tilfører proteiner til bruk som energi kan man vel like greit la vær og tilsette vann for "vommfyll"?

Kokt ris ville jeg aldri gitt som slankemat. Det er så å si bare stivelse, og stivelse er karbohydrater, altså en form for sukker.

Sukker er et (av mange) karbohydrat - ikke omvendt.

Skal du slanke hunden, så bør du enten øke inntaket av protein, eller du bør øke inntaket av vann eller noe som er dårlig fordøyelig. Eller rett og slett redusere matmengden.

Hvorfor øke inntaket av proteiner? Animalske proteiner har stor fordøyelighet hos hund og gir mye energi - og når ikke brukt vil det omdannes til fett på lik linje med karbohydrater.

Det er også lurt å gi flere måltider om dagen, i stedet for å gi all maten i ett måltid.

Eller gi annerhver dag - det er enda mer effektivt :whistle:

Neida, jeg er forsåvidt enig - men det er lett å ende opp med å gi en større mengde tilsammen for det "ser så lite ut" hver for seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...