Gå til innhold
Hundesonen.no

Dempe kløe


Poter

Recommended Posts

Arn har allergi, blant annet mot pollen, sopptyper, ull og noen matvarer. Så lenge han holdes unna dette og får nok mosjon og stimulanse, ser det ut til å gå greit. Likevel, nå den siste måneden har han klødd en god del. Har fått shampo hos veterinær som demper kløen noe. Skulle likevel ønske det var noe man kunne smøre på uten at hunden måtte dusjes og bades hele tiden. Noen som vet om noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange sverger til Optima PH til alt mulig av hudproblemer, småsår og f.eks til sur stråle hos hest. AloeVera kan jo gå an å prøve, mange mener det fungerer på mye. En flaske OptimaPH-spray på Felleskjøpet koster ikke allverdens, og er greit å ha til masse annet uansett, som småsår, både på bikkja og deg selv. AloeVera kan jo også være greit å ha, og koster ikke allverdens det heller, skader ikke å ha en flaske stående, og ingen av delene kan skade å prøve, da Optima PH er laget av naturlige ingredienser og brukes i økologisk landbruk.

Jeg har brukt Optima på sår på hest, sur stråle, sommereksem o.l., og på sår på meg selv. :)

Ellers har vi en Cavalier KC her som får Atarax mot kløe, men det er jo piller da, er ikke sikkert det er nødvendig å gå så langt for å få kontroll på det.

Bare noen småtips som kan være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Optima PH er at 1. den stinker eddik og 2. den legger seg som regel utenpå pelsen, ikke nedtil huden der den burde vært. Dette testet vi på Buffy. Og strengt tatt fant vi aldri ut om den virket, fordi det var så vanskelig å få den ned på huden overalt. (og at jeg ikke orket hund som stinket eddik)

Buffy gikk også på Atarax, med NOE hell, men ikke nok. Det er vel kanskje verdt å prøve? Men bør vel ikke sette Arn på det uten at veterinæren godkjenner det.

Ellers slenger jeg meg gjerne på dette spørsmålet selv. Her jeg krysser labber og tær i påvente av Bridie sin allergitest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan få Atarax i sånn "få tabletter til en kjempe pris" uten resept, om man er intr i å PRØVE det. Men ellers er det vel reseptpliktig ja.

Jeg var så heldig at mamma fikk det på blå resept da Buffy gikk på det, så hun hentet ut det lille ekstra som Buffy skulle ha. (for en periode på et par måneder eller noe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Optima PH er at 1. den stinker eddik og 2. den legger seg som regel utenpå pelsen, ikke nedtil huden der den burde vært. Dette testet vi på Buffy. Og strengt tatt fant vi aldri ut om den virket, fordi det var så vanskelig å få den ned på huden overalt. (og at jeg ikke orket hund som stinket eddik)

Buffy gikk også på Atarax, med NOE hell, men ikke nok. Det er vel kanskje verdt å prøve? Men bør vel ikke sette Arn på det uten at veterinæren godkjenner det.

Ellers slenger jeg meg gjerne på dette spørsmålet selv. Her jeg krysser labber og tær i påvente av Bridie sin allergitest.

Hehe, jeg liker lukten av OptimaPH-hudspray, jeg. :) Er så vant med den fra fjøset. Så har du jo også Optima PH Hudvask, som du kan bruke når du bader dem, den kommer vel lenger inn mot huden, og er bra for huden og pelsen, irriterer ikke, såvidt jeg har opplevd, hørt om eller fått tilbakemeldinger om. Og da får du jo bort noe av lukten også. :)

Ja, Ataraxen er reseptpliktig, var derfor jeg mente at det kanskje ikke var nødvendig å gå så langt. Men om det er et virkelig problem, kan det jo hjelpe. På Oscar virker det veldig bra, han klør seg ikke i det hele tatt når han går på det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan få Atarax i sånn "få tabletter til en kjempe pris" uten resept, om man er intr i å PRØVE det. Men ellers er det vel reseptpliktig ja.

Jeg var så heldig at mamma fikk det på blå resept da Buffy gikk på det, så hun hentet ut det lille ekstra som Buffy skulle ha. (for en periode på et par måneder eller noe :))

Åh ja samme som sånne allergi piller osv? Det viste jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, kom gjerne med flere :)

På dyreklinikken har de også en balsam man kan spraye og massere inn på huden. Denne burde brukes sammen med shampoen vi kjøpte (Alermyl). Vurderer å kjøpe også det senere. Kunne brukes etter at shampoen hadde fått sin virkning og en så at hunden ikke klødde mer. Når det da så ut til å starte opp igjen, kunne man spraye på og massere inn på de områdene en så hunden klødde for å se om det greide å stoppe utviklingen av kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja samme som sånne allergi piller osv? Det viste jeg ikke :)

Ja, jag TROR det iallefall. Vet det var å få små pakker av det før, men mulig de har byttet ut atarax med noe annet nå, for alt det jeg vet. :)

Nei det er ikke det samme som allergi medisin, det er ment for å dempe kløe ved utslett av ymse slag.

Teoretisk sett koster en pakke med hundre tabletter ca hundre kroner. Finnes kun en pakningsstørrelse nå for tiden, men to styrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atarax er jo en allergimedisin.... Iallefall har både jeg og min mor brukt atarax med tanke på pollen/timotei allergi tidligere.

Men det er vel kanskje ikke sånn at man får tak i dem i "få-piller-for-høy-pris-uten-resept" opplegg.

På hund så skal de vel kanskje virke klødempende, men samtidig vil det jo være allergi de går på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med utslett og kløe i hodebunnen til tider, og her er hva som fungerer for meg når det bryter ut:

* Jeg vasker håret kun med uparfymert grønnsåpe, og bruker ingen produkter utenom, heller ikke balsam

* Jeg tar 4-5 C-vitamintabletter daglig, i form av askorbinsyre (altså helt vanlig C-vitamin, ikke syrenøytral Ester-C)

* Jeg drikker 1 teskje eplecidereddik 2-3 ganger daglig

C-vitaminene og eplecidereddiken bidrar til å senke pH-nivået i kroppen, og det ser ut til å hjelpe. C-vitaminer er også bra for immunforsvaret. Grønnsåpe inneholder ingen dikkedarier eller hokuspokus, og dessuten har den fettstoffer i seg som motvirker tørr hodebunn.

Eplecidereddik smaker døden, så hunder vil nok foretrekke å få det i kapselform. Til en kløende hund ville jeg i tillegg vurdert hvitløksolje i kapselform (1-2 kapsler daglig), da hvitløk også er bra for immunforsvaret. Jeg ville også vurdert å tilsette noen spiseskjeer selolje i fôret, fordi de fleste hundefôr inneholder lite omega-3 (jeg ville derimot ikke brukt fiskeolje til en kløende hund, siden fisk ofte forbindes med allergier og kløe).

Jeg personlig ville også kuttet ut tørrfôr til fordel for et våtfôr med minst mulig kornprodukter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos klør MYE(100-200 ganger om dagen), da hun har allergi mot husstøv. Det vi har gjort for å dempe dette:

-Vaskehjelp :)

-Vetriderm shampo og balsam en gang annenhver uke(sprayen for fuktighet syns jeg ikke fungerer som den burde)

-OptimaPH, men ja - den stinker virkelig forferdelig

-Atarax(fungerer ikke nevneverdig, så har kuttet det ut)

-En uke på kortison for å roe det hele ned, slik at huden får være litt i fred - da det er mye huden som blir irritert også, også 'baller' det på seg(da er hun helt kløfri, men mer enn en uke i halvåret er ikke aktuellt)

-Mye frisk luft

Desidert best effekt av dette er vaskehjelp og vetriderm(fås kjøpt hos veterinærer og på apotek)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe vera shampo og quick help spray fra LR kan være verdt et forsøk. Lukter godt og lite og holder samtidig utøy borte. Samt en dæsj AV juice innabords pr dag.

Edit: Oljen Udos Choice har også hjulpet andre. Uten fisk, og med alle de riktige omegaene 3 6 9 eller hva de nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos klør MYE(100-200 ganger om dagen), da hun har allergi mot husstøv. Det vi har gjort for å dempe dette:

-Vaskehjelp :)

-Vetriderm shampo og balsam en gang annenhver uke(sprayen for fuktighet syns jeg ikke fungerer som den burde)

-OptimaPH, men ja - den stinker virkelig forferdelig

-Atarax(fungerer ikke nevneverdig, så har kuttet det ut)

-En uke på kortison for å roe det hele ned, slik at huden får være litt i fred - da det er mye huden som blir irritert også, også 'baller' det på seg(da er hun helt kløfri, men mer enn en uke i halvåret er ikke aktuellt)

-Mye frisk luft

Desidert best effekt av dette er vaskehjelp og vetriderm(fås kjøpt hos veterinærer og på apotek)

Kan du sende vaskehjelpa di hit også?? :)

Vetriderm... Lukter den ok? eller er den som den tidligere Sebolytic (eller ca det) som luktet tjære?

Optima... Åssen får du den ned på huden? Dynker du bikkja, eller sprer du pelsen til sides der hu klør mest og dynker der? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atarax er jo en allergimedisin.... Iallefall har både jeg og min mor brukt atarax med tanke på pollen/timotei allergi tidligere.

Men det er vel kanskje ikke sånn at man får tak i dem i "få-piller-for-høy-pris-uten-resept" opplegg.

På hund så skal de vel kanskje virke klødempende, men samtidig vil det jo være allergi de går på?

Teoretisk sett er det ikke en allergimedisin, men mye mulig den kan hjelpe noen allergikere, så dypt har jeg ikke satt meg inn i det. Vet at man ikke får refusjon på Atarax som allergimedisin.

Det den er for er som sagt ymse utslett/eksem, feks kontakt eksem og andre hudsykdommer.

Vetriderm lukter forresten helt nøytralt, ikke noe utprega lukt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med utslett og kløe i hodebunnen til tider, og her er hva som fungerer for meg når det bryter ut:

* Jeg vasker håret kun med uparfymert grønnsåpe, og bruker ingen produkter utenom, heller ikke balsam

* Jeg tar 4-5 C-vitamintabletter daglig, i form av askorbinsyre (altså helt vanlig C-vitamin, ikke syrenøytral Ester-C)

* Jeg drikker 1 teskje eplecidereddik 2-3 ganger daglig

C-vitaminene og eplecidereddiken bidrar til å senke pH-nivået i kroppen, og det ser ut til å hjelpe. C-vitaminer er også bra for immunforsvaret. Grønnsåpe inneholder ingen dikkedarier eller hokuspokus, og dessuten har den fettstoffer i seg som motvirker tørr hodebunn.

Eplecidereddik smaker døden, så hunder vil nok foretrekke å få det i kapselform. Til en kløende hund ville jeg i tillegg vurdert hvitløksolje i kapselform (1-2 kapsler daglig), da hvitløk også er bra for immunforsvaret. Jeg ville også vurdert å tilsette noen spiseskjeer selolje i fôret, fordi de fleste hundefôr inneholder lite omega-3 (jeg ville derimot ikke brukt fiskeolje til en kløende hund, siden fisk ofte forbindes med allergier og kløe).

Jeg personlig ville også kuttet ut tørrfôr til fordel for et våtfôr med minst mulig kornprodukter i.

Interessante tips! C-vitamin er så vidt jeg husker vannløselig? Tenker på hvor mye Arn eventuelt behøver... han veier 20 kg, så kanskje 2 daglig hadde holdt. Jeg skulle ha snakket med en homeopat. Av oljer får han Udos Choise, vegetabilsk olje (varierer mellom maisolje og olivenolje, alt etter hva vi har) og selolje. Han har fått tatt en omfattende allergiprøve som viste at han ikke reagerer på fisk, vi ble dermed anbefalt å gi ham fiskeolje -noe han har fått jevnt hele tiden. Han har ikke spist tørrfôr siden han var hos oppdretter som 8 ukers gammel valp. Han får vom og hundemat, men tanken er at han skal barfes, bare jeg får orken til det. I vom og hundemat sine blandinger er det noe svin, som han er allergisk mot, derfor får han kun vitaminisert kylling og vitaminisert vom. Han har også i høst fått hvalkjøtt, noe som inntill en måned siden virket å være veldig bra for ham.

Kokos klør MYE(100-200 ganger om dagen), da hun har allergi mot husstøv. Det vi har gjort for å dempe dette:

-Vaskehjelp :D

-Vetriderm shampo og balsam en gang annenhver uke(sprayen for fuktighet syns jeg ikke fungerer som den burde)

-OptimaPH, men ja - den stinker virkelig forferdelig

-Atarax(fungerer ikke nevneverdig, så har kuttet det ut)

-En uke på kortison for å roe det hele ned, slik at huden får være litt i fred - da det er mye huden som blir irritert også, også 'baller' det på seg(da er hun helt kløfri, men mer enn en uke i halvåret er ikke aktuellt)

-Mye frisk luft

Desidert best effekt av dette er vaskehjelp og vetriderm(fås kjøpt hos veterinærer og på apotek)

Heldigvis er ikke Arn allergisk mot husstøv, så vi kan ha det litt støvete :P Men vaskehjelp hadde jeg ikke sagt nei, takk til! Det kan designes en egen vaksine til Arn, noe jeg vurderer å få gjort til våren når det er pollensesong. Ellers ser det ut til at mye aktivitet holder kløen i sjakk.

OptimaPH kjøpes på FK og sprayes på?

Aloe vera shampo og quick help spray fra LR kan være verdt et forsøk. Lukter godt og lite og holder samtidig utøy borte. Samt en dæsj AV juice innabords pr dag.

Edit: Oljen Udos Choice har også hjulpet andre. Uten fisk, og med alle de riktige omegaene 3 6 9 eller hva de nå heter.

Hva er quick help spray, LR og AV juice? Udos choice har han fått siden i sommer. Den smaker forresten død og pine (den er jo til folk også), men Arn liker den heldigvis. Han sluttet å klø etter at han fikk det, selolje og hvalkjøtt på sensommeren, men har som sagt begynt å klø igjen nå den siste måneden, uten at det har vært noen forandring i kosten. Det har antakelig blitt litt lite aktivitet, så det er mulig det som gjør det. Man kan jo spekulere seg i hjel på slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende vaskehjelpa di hit også?? :D

Vetriderm... Lukter den ok? eller er den som den tidligere Sebolytic (eller ca det) som luktet tjære?

Optima... Åssen får du den ned på huden? Dynker du bikkja, eller sprer du pelsen til sides der hu klør mest og dynker der? eller?

Vaskehjelpen er miiiiiin :P Vetriderm lukter nesten ingenting og er av de shampoene jeg syns lukter best. Optima ja, det er ikke noe problem - Kokos har jo ikke pels, den er hverken tett eller lang. Ikke har hun det døyt underull heller.

Heldigvis er ikke Arn allergisk mot husstøv, så vi kan ha det litt støvete :P Men vaskehjelp hadde jeg ikke sagt nei, takk til! Det kan designes en egen vaksine til Arn, noe jeg vurderer å få gjort til våren når det er pollensesong. Ellers ser det ut til at mye aktivitet holder kløen i sjakk.

OptimaPH kjøpes på FK og sprayes på?

Hulda, min tidligere golden, som var allergisk mot alt unntatt husstøv(hun var allergisk mot hunder liksom...) kjørte jeg vaksineprogrammet på i halvannet år. Det er en grunn til at det ikke engang har vært til vurdering på Kokos. Flere jeg kjenner har prøvd, jeg har prøvd og flere på klinikken jeg jobbet prøvde. Jeg har ikke sett at det har fungert på noen. Av ca 15 som jeg har sett, så sier det meg at det kan ikke bare være uflaks at det ikke har fungert på ALLE sammen. Men for all del, det skader jo ikke prøve.

Optima kjøpte jeg hos veterinær, men de sier i denne tråden at man får kjøpt på FK, så da gjør man vel det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskehjelpen er miiiiiin :D Vetriderm lukter nesten ingenting og er av de shampoene jeg syns lukter best. Optima ja, det er ikke noe problem - Kokos har jo ikke pels, den er hverken tett eller lang. Ikke har hun det døyt underull heller.

Hulda, min tidligere golden, som var allergisk mot alt unntatt husstøv(hun var allergisk mot hunder liksom...) kjørte jeg vaksineprogrammet på i halvannet år. Det er en grunn til at det ikke engang har vært til vurdering på Kokos. Flere jeg kjenner har prøvd, jeg har prøvd og flere på klinikken jeg jobbet prøvde. Jeg har ikke sett at det har fungert på noen. Av ca 15 som jeg har sett, så sier det meg at det kan ikke bare være uflaks at det ikke har fungert på ALLE sammen. Men for all del, det skader jo ikke prøve.

Optima kjøpte jeg hos veterinær, men de sier i denne tråden at man får kjøpt på FK, så da gjør man vel det :P

Hm, okei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt blodprøver for å sjekke at nyreverdier og slikt er ok? Spike klødde jo som bare det da han hadde trøbbel med nyrene, og behandlingen akupunktur, kamille og råfôringen funket veldig bra på han. Kamille skal man jo bruke på mennesker ved kløe også, så kan jo hende det har en effekt på Arn? Aner ikke hvor mye etc da, jeg fikk jo egen mikstr av Thoresen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tatt blodprøver for å sjekke at nyreverdier og slikt er ok? Spike klødde jo som bare det da han hadde trøbbel med nyrene, og behandlingen akupunktur, kamille og råfôringen funket veldig bra på han. Kamille skal man jo bruke på mennesker ved kløe også, så kan jo hende det har en effekt på Arn? Aner ikke hvor mye etc da, jeg fikk jo egen mikstr av Thoresen...

Jeg tror ikke nyreverdiene hans er sjekket, nei. Nå viste jo blodprøvene (de andre, som ble sendt til utlandet) at han har allergi, så vil kanskje være rart om det "kun" er nyrene?

Kamille har jeg ikke hørt om i forbindelse med kløe. Hvordan skal det påføres/inntaes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, leste første post igjen, husket bare da han ble barbert på magen, jeg :D

Aner ikke hvor mye kamille/hvordan man skal gi det, kan hende du finner noe om du leter litt på nettet? Jeg fikk som sagt en mikstur fra Thoresen som Spike skulle ha en gang om dagen. Kan hende kamillete kan gis? Aner ikke, men vet at kamille gis til mennesker som klør og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...