Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig tissing innendørs


Aussieglis

Recommended Posts

My har ikke tisset inne siden hun var rundt 4mnd eller noe slikt, men nå for en uke siden begynte hun plutselig å tisse inne om natta. Hun gjør det ikke hver natt, men av og til. For noen dager siden tråkka jeg i en svær dam i gangen før badet, og samme igår. Syns dette er skikkelig merkelig, for My bruker for det første å si ifra når hun er tissetrengt, og for det andre så har hun som sagt ikke tisset inne siden hun var liten valp.

I tillegg tisser hun mye oftere enn hun har gjort tidligere. Det gjelder på tur også. Tenkte derfor løpetid, men nå etter inne-tissinga begynte jeg å lure litt... Og løpetiden har jeg jo ikke sett noe til heller, selv om "ofte-tissingen" på tur har vart en stund.

UVI? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt med en urinprøve til veterinæren for sikkerhetsskyld. Det koster jo ikke mye å kun ta den sjekken, og mest sannsynlig trenger ikke hunden inn til sjekk engang. :) Da har du iallefall utelukket det om det ikke sku være det.

Ellers markerte Bridie værre enn den værste hannbikkje før og under løpetid. Men ikke INNE. Men hu markerer jo enda da, selv som sterilisert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla begynte vel å markere først da hun fikk løpetid første gang. Da markerte hun for hver 20. meter ute, og hun tisset også inne. Hun har ikke vært så ekstrem ved de andre løpetidene, kun den første. Men det er jo mulig hun har UVI, det er ikke godt å si. Kjenner du om det lukter mer enn ellers? UVI (hos msk i alle fall, har ikke hatt det på tispe) lukter jo veldig stramt og spesielt.(Eh, ja, for jeg mener jo at du til vanlig går og sjekker hva tisset til hundene dine lukter, sånn at du evt kan kjenne om det lukter annerledes hvis de plutselig endrer tissemønster.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennine av meg har vært plaga av UVI på sin tispevalp, da tisste hun flere ganger til dagen inne, men etter behandling går det bedre nå. Du bør sjekke for UVi, men det kan jo og være som mange har skrevet allerede tid for løpetid;) hvor gammel er hun nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er 9mnd og 1 uke gammel. :)

Hun har noen slektninger som har fått løpetid, men såvidt jeg vet har ingen av kullsøstrene fått den enda. Men som sagt, så tisser hun mye oftere på tur og det virker som om hun prøver å finne de "lureste" plassene for å legge igjen tisset sitt utendørs, noe som høres ut som "soon to be løpetid" i mine ører. Men som sagt, den innetissingen skjønner jeg meg ikke heelt på.

Skal følge nøye med noen dager fremover, for så å bestille time hos vet. Hvordan tar man egentlig urinprøver hos en aussietispe på 9mnd?? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge nøye med noen dager fremover, for så å bestille time hos vet. Hvordan tar man egentlig urinprøver hos en aussietispe på 9mnd?? :) :)

Det har jeg aldri gjort før, men om hun lager dammer inne kan man kanskje bruke en engagssprøyte og få det opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe! :) *ser for seg* Jeg kunne jo prøvd en bolle eller noe med litt overflate på, men jeg ser jo for meg at hun kommer til å knipe igjen så fort hun ser meg kommer med en "ting" som jeg plasserer under henne? Men engangssprøyte på gulvet var veldig lurt det også, det får bli forsøk nr. 2.. Må bare få fatt i en sprøyte, men det har de vel på apoteket.

Litt av et prosjekt dette, syns det er "ille nok" å ta sine egne urinprøver jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lag noe problem ut av det før du har prøvd, da går det sikkert bedre :)

Du kan ta med feks ta med en litt større beholder ut og tømme over på et litt mindre etterpå.

Husk at du helst skal ha med første morgen tiss til veterinæren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia har hatt urinveisinfeksjon, en gang når hun var 2 mnd og en gang når hun var 6-7 mnd gammel. Jeg dro til veterinæren ganske tidlig hvor jeg fikk en skål som hun skulle tisse i. Første gangen gikk det greit, da tisset hun jo hele tiden, men siste gangen ble vi sendt hjem igjen med et engangsglass som vi kom tilbake med dagen etterpå. Ikke la henne gå for lenge med urinveisinfeksjon hvertfall, det er nok ikke særlig behagelig, og lar man hunden ha det lenge uten å gjøre noe med det kan det bli alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for alt jeg vet er det jo løpetiden som kommer? Jeg mener, jeg ser jo en hel del pubertetsnykker som kommer på tur og rekke hos henne for tiden, så det er jo like sannsynlig at det er løpetid som er på gang. Hun viser ingen tegn til ubehag når hun tisser, men man vet jo aldri..

Hun har jo forsåvidt badet i elver og i kaldt vann helt siden i sommer, da. Det er vel sånt som kan føre til UVI?

Tror jeg skal få kjøpt en sprøyte så fort jeg får gjort det, og ellers prøve å få "fanget" noe tiss i et glass som vi kan frakte til dyreklinikken.. *fnis* Skal jeg bare levere tisset og si at jeg tror hunden min har en urinveisinfeksjon, forklare "symptomene", betale og si takk for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men når det gjelder urinprøver er det fryktelig praktisk med hannhund :) Norma hadde det blitt fryktelig vanskelig med, hun sitter jo nedpå bakken og tisser...

Uansett; vi får vel heller satse på at det er løpetid enn UVI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge nøye med noen dager fremover, for så å bestille time hos vet. Hvordan tar man egentlig urinprøver hos en aussietispe på 9mnd?? :) :)

Bruk noe avlangt og lavt noe... Anette brukte et sånn beger som det har ligget kyllingfileeter i her når hu tok urinprøve av Kahlo. Tusle etter henne i bånd og IKKE snu ryggen til et sekund, da kan du banne på hu tisser. Så bare sniker du deg ned med "whatever" akkurat når hu huker seg ned :) Tøm så over i et glass. (husk at det må være vasket helt rent da, både glass og "do" :P

Tror jeg skal få kjøpt en sprøyte så fort jeg får gjort det, og ellers prøve å få "fanget" noe tiss i et glass som vi kan frakte til dyreklinikken.. *fnis* Skal jeg bare levere tisset og si at jeg tror hunden min har en urinveisinfeksjon, forklare "symptomene", betale og si takk for meg?

Det som ble gjort her iallefall var at vi tok med glasset ned til vet'n, spurte over disken om de bare kunne sjekke den urinen for UVI, betalte og gikk hjem. Og 2 timer senere ringte veterinæren med svaret, og sa at h*n kunne ringe inn en resept på valgfritt apotek. Det bør ikke være værre enn det der :P Og det BØR være billigere enn om du bestiller en hel time til det. :P

Men, som du sier.. det KAN jo også "bare" være løpetid. Men det kan jo også være begge deler. Men du verden som de jentene markerer når de finner det for godt! Ventet bare på at Bridie sku løfte på beinet her jeg! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Da forrige hunden min hadde UVI måtte hun ut å tisse hver halvtime og da satt hun lenge!Ble raskt bra med behandling da.Hun fikk jo diabetes da var 11 år så kan si jeg har tatt endel urin prøver!

Brukte sånn papp kopp man får kjøpt jeg ble bom noen ganger men,gikk så fint at!Jeg innbiller meg at det er mye vanskeligere til hann hunder siden de ofte små skvetter men,ser et svar her at det går bra så det er jo fint!

Som resten sier kan det jo være pga kanskje løpetid osv.Håper det går bra med henne da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima hadde plutselig en periode her for, tja, 14dager siden kanskje, hvor hun tisset flere ganger inne. I dag (eller kanskje i går, hun er så renslig) fikk hun løpetid faktisk! Passelig på tide, for frøkna ble jo ett år på fredag som var;)

(det positive er jo at jeg ennå ikke har merket noe på Lyng ang løpetiden enda! Krysser fingre for at det fortsetter.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...