Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgere


Poter

Recommended Posts

Hmmm....... lurer på om jeg kan kalle terv-oppdrettet mitt delvise brukslinjer jeg - det finnes en bestefar baki der med IPO III - og en del godkjente tester osv........ hmmm......

Etter å ha lest denne tråden lurer jeg jammen på om du faktisk har brukslinjer i oppdrettet ditt, for Supra er brukandes så det holder! Hun har hauger og lass med både jakt, kamp og arbeidslyst og er minst like brukendes som bruks-mallen vi har i huset ;) Jeg får vel prøve på å klatre på listene i rundering etterhvert da, det blir nok det vi kommer til å drive mest med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Haha, det er jammen godt vi mennesker ikke må gjennom verken MH eller FA, da hadde vi nok strøket på manglende avreagering hele gjengen. ;)

Hadde jeg hatt ei bikkje med samme mentalitet som meg, hadde den sannsynligvis vært død *flir*

Tone, jeg har forsøkt å forklare at jeg ikke mener at en hund fra utstillingslinjer AUTOMATISK er dårlig i mine øyne. MEN, jeg har aldri truffet en hund fra brukslinjer som ikke har vært brukende, samtidig som jeg har truffet MANGE utstillingsbelgere som mangler både vilje og guts. ;) At det på NBF sine opprykkslister er en del utstillingsbelgere er jo vel og bra, men gode brukshunder behøver de ikke være bare fordi de har et opprykk eller to. :P

Hvis du ALDRI har truffet en hund fra brukslinjer som ikke har vært brukende, så har du ikke truffet NOK hunder fra brukslinjer. Selv ikke forsvarets hundeskole klarer å produsere BARE brukbare hunder, ihvertfall ikke etter de kriteriene du har satt tidligere her, med jevne resultater i bruks-A eller lignende.

Dessuten synes jeg at hvor godt en hund runderer sier mer om hunden enn om den kommer seg gjennom et C-spor, du har kanskje oversikt over hvor mange av de opprykkene som er i rundering?

Hvem som har fått opprykk i hva kan sees her.. I 2008 har følgende belgere opprykk i rundering: Tikkabis Tia (tervueren), Heierås Fame (tervueren), Josted. AW Av Nangijala (malle), Blacknecks A'max (malle), Blacknecks A'muta (malle), Nanduhrias Caranthir (groenendael - men det visste du nok.. hehe), Mallekrafts Brenda The B. (malle).

Tilsvarende liste for 2007 finner dere her.. Belgerene med opprykk i rundering er: Breakpoints Harley Of Okey (groenendael), Cichlas Bajaz (groenendael), Fakaisers Eroh (tervueren) - interessant nok så er alle fra utstillingslinjer..

Vil du ha opprykkene i rundering for 2006 også? De finner du her.. Zagals Grappa (malle), Breakpoints Harley of Okey (groenendael), Fon De Clair Botterfield (tervueren), Fakasirs Eroh (tervueren), Dakota Av Nangijala (malle), Mallekrafts B Brenda The B. (malle). Om du går på denne siden, er det linker til opprykkene i 2003, 2004 og 2005 i tillegg til 2006 :P

Hvorvidt rundering gjør ei bikkje til mer brukshund enn en som går spor, gidder jeg ikke å diskutere med deg. Det blir omtrent like tåpelig som å diskutere om NBF-bruks egentlig er bruks, eller om det er bare IPO og mondering som er "ordentlig" bruks. Grunnen til at jeg vil gå spor, er fordi at jeg foretrekker å bruke mesteparten av tiden på å trene min hund, og ikke har kropp til å ligge figurant en hel dag i skogen. Men å få en belger til å gå på overvær, er ikke veldig vanskelig - de gjør heller det enn å gå ned med nesa og følge spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TO belgere som har blitt nordiske mestere i bruks, hvorav en var en malle i år, og den andre var en groenendael fra utstillingslinjer. Alle langhårsbelgerene på opprykkslista på NBF's sider BORTSETT fra Cane, er fra utstillingslinjer. Det samme er alle langhårsbelgerene på opprykkslista til NBF for 2007. Groenendaelen som konkurrerer i A rundering og B spor er fra utstillingslinjer. V-Lobo Vita Føyn's mamma er helsøster til faren til Nora, så det er neppe reine brukslinjer det heller.

- Og da kan man jo spørre igjen, hvor blir det av de 6-7 bruksoppdretta groenendaelene som fødes hvert år? Hvor blir det av alle de delvis bruksoppdretta tervene (fra det delviskullet jeg veit om, så er en "gårdshund" og en agilityhund - også er det vel en som har en IPO1-tittel i Sverige. Ikke en imponerende track-record for bruksoppdrettet det heller?)

Stine, jeg er nysgjerrig - hvor er de delvise brukslinjene Ace kommer fra? Yorry er fra Fakaiser, det er ikke bruksoppdrett. Morfaren er rett nok tjenestehund (om jeg ikke husker feil), men Vestertorp driver heller ikke med bruksoppdrett. Woodshine har hatt et og annet delvis brukslinje-kull, men Ace sin mormors far er Noras farfar, og er såvidt jeg veit ikke noe bruksoppdrett, det er heller ikke mormors mor.

Vi kan godt diskutere hvor lite dugandes langhårsbelgere fra utstillingslinjer er, men da er det kanskje greit om man veit hva som er utstillingslinjer og hva som er brukslinjer? Og hvis vi går ut fra at alle langhårsbelgere fra Nangijala er av brukslinjer (hvilket de ikke nødvendigvis er), så er det 21 langhårsbelgere på lista over godkjente FA'er hos NBFK, så er 8 av de fra utstillingslinjer.. Og den eldste hunden jeg veit om der, er født i -91 (den før omtalte Chac Mool C. av Nangijala - Nordisk mester i rundering).

Shh... liker å leve i den troen at Heino gav gode "brukshunder". Og eg var faktisk ikke hva de var baki der, for det har eg ikke satt meg inn i. Men godt å vite at morfar var brukshund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shh... liker å leve i den troen at Heino gav gode "brukshunder". Og eg var faktisk ikke hva de var baki der, for det har eg ikke satt meg inn i. Men godt å vite at morfar var brukshund ;)

Okay, du får lukke ørene nå da, for morfar var visst godkjent redningshund, ikke tjenestehund, jeg huska feil, jeg - og fortsatt ikke fra brukslinjer :P At de blir brukt, betyr ikke at det er brukslinjer, vettu ;)

EDIT: Jeg syns forsåvidt at Ace beviser poenget mitt - de trenger ikke nødvendigvis å være fra brukslinjer for å bestå en FA, og de trenger heller ikke å være brukslinjer for å kunne brukes (ref. morfaren :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, du får lukke ørene nå da, for morfar var visst godkjent redningshund, ikke tjenestehund, jeg huska feil, jeg - og fortsatt ikke fra brukslinjer :P At de blir brukt, betyr ikke at det er brukslinjer, vettu :P

EDIT: Jeg syns forsåvidt at Ace beviser poenget mitt - de trenger ikke nødvendigvis å være fra brukslinjer for å bestå en FA, og de trenger heller ikke å være brukslinjer for å kunne brukes (ref. morfaren ;) )

Lukket ørene, ikke øynene. Men oki.

Er enig med deg. Men er likevel godt å vite at baki der, ligger det duganes belgere! All respekt for redningshunder! ;) Noe vi faktisk har vært med på, og skulle absolutt gjort mer. Men får bli når eg blir lei av ag... Noe som sikkert ikke skjer med det første. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som har fått opprykk i hva kan sees her.. I 2008 har følgende belgere opprykk i rundering: Tikkabis Tia (tervueren), Heierås Fame (tervueren), Josted. AW Av Nangijala (malle), Blacknecks A'max (malle), Blacknecks A'muta (malle), Nanduhrias Caranthir (groenendael - men det visste du nok.. hehe), Mallekrafts Brenda The B. (malle).

Den lista er feil. Heierås Fame trenes ikke i rundering, men i spor og har opprykk til C. J eg tror det samme gjelder Tikkabis Tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista er feil. Heierås Fame trenes ikke i rundering, men i spor og har opprykk til C. J eg tror det samme gjelder Tikkabis Tia.

Ja, der kan du se. Juksebelger får jukseopprykk, tydeligvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå ble jeg nysgjerrig........... *ler*

For jeg ser i siste linje at du forsøker å være litt spydig og påstå at rundering er mye værre enn spor og sånn "blæ blæ ikke mange opprykkene der" - vel, det kommer av at det er svært få klubber som tilbyr runderingstrening fordi de fleste går spor.

Å trene rundering krever mer folk - det handler ikke om at bikkjene er dårlig.

*klippe om rundering*

Noen hosta om at de ikke lekte osv. - vel, det er mulig du synes det er tragisk - men de fleste av de får jo bestått på testen - hva mer skal man da forlange?

Jeg må le jeg da, når to personer som har vært så kort tid i miljøe bastant skal uttale seg om alle de teite oppdretterne som ikke skjønner noen ting og hvor dårlig klubben er og hvor dårlig bikkjene er og bla bla bla *ler*

Men engasjere seg for å gjøre det bedre skal de ikke?

Hvorfor ikke det mon tro?

Fordi man egentlig ikke helt vet hva man snakker om, men lar seg påvirke at de få man snakker med?

Jeg har forøvrig holdt på såpass lenge at jeg har sett min andel dårlige belgere og sånn i forhold til bruks/utstilling - så har jeg vel truffet nok av begge deler, og det finnes søppel blant "bruksvarianten" også - forskjellen er bare at når de ikke funker så får de en kule i panna så folk ikke ser de mer - mens familiehunden etter utstillingslinjer får leve lykkelig i sin verden til den dør av elde (som regel).

Hmmm....... lurer på om jeg kan kalle terv-oppdrettet mitt delvise brukslinjer jeg - det finnes en bestefar baki der med IPO III - og en del godkjente tester osv........ hmmm......

Nå skal jeg sjekke når første ferdselsprøve går til våren og da skal jeg jaggu begynne å trene 14 dager før og gå med både Lilli, Sassy og Noah - for består dem den så er de sikkert knakanes goe brukshunder.... (tullehøner)

For det første: Dersom en hund ikke har lekelyst nok eller er så pinglete at det ikke er mulig å få den til å søke selvstendig vekk fra fører, så er det en dårlig hund! Og sånne belgere har jeg sett en del av.

For det andre: Mine meninger om belgeren og avl og oppdrett av rasen har jeg ikke fått eller adoptert av noen, de har jeg faktisk klart å få helt av meg selv basert på de hundene jeg faktisk har møtt.

For det tredje: Jeg sitter i styret i NBFK avdeling Rogaland, så å si at engasjementet mangler er vel litt feil.

For det fjerde: Jeg sa tidligere at ferdselsdelen på en ferdselsprøve er en stor vits og at hundene må være TOTALT vrak for å ikke bestå den.

For det femte: Den siste setninga i mitt forrige innlegg var på INGEN måte ment spydig - det var et oppriktig spørsmål, så hvorfor du følte deg truffet aner jeg virkelig ikke.

Hvorvidt rundering gjør ei bikkje til mer brukshund enn en som går spor, gidder jeg ikke å diskutere med deg. Det blir omtrent like tåpelig som å diskutere om NBF-bruks egentlig er bruks, eller om det er bare IPO og mondering som er "ordentlig" bruks. Grunnen til at jeg vil gå spor, er fordi at jeg foretrekker å bruke mesteparten av tiden på å trene min hund, og ikke har kropp til å ligge figurant en hel dag i skogen. Men å få en belger til å gå på overvær, er ikke veldig vanskelig - de gjør heller det enn å gå ned med nesa og følge spor.

Såså Tone, jeg har vel ikke skrevet at en runderingshund nødvendigvis er mer brukshund enn en sporhund?? Har jo nevnt flere ganger hva jeg mener med det, men kan si det en gang til. Jeg vet at enkelte hunder som fint klarer et C-spor og gjør det bra i lydighet totalt mangler det som skal til i runderingsløypa. For i runderingen må ikke hunden forholde seg til bare fører, men fremmede mennesker. Den skal søke selvstendig vekk fra fører og for at den skal ha motivasjon til det, må det å finne folk være kjekt. Da må den jo enten være overstrømmende sosial, ekstremt matglad eller lekelysten. En hund som man (et helt bruksmiljø med mange erfarne hundeførere) ikke klarer motivere nok til å rundere 400 meter, mangler noe vesentlig i mine øyne - selv om den samme hunden fint kan gå 1 km spor. U see? ;)

Og alt dette med overvær og belgere er jeg jo fullstendig klar over, min er ganske typisk belger på det området. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såså Tone, jeg har vel ikke skrevet at en runderingshund nødvendigvis er mer brukshund enn en sporhund?? Har jo nevnt flere ganger hva jeg mener med det, men kan si det en gang til. Jeg vet at enkelte hunder som fint klarer et C-spor og gjør det bra i lydighet totalt mangler det som skal til i runderingsløypa. For i runderingen må ikke hunden forholde seg til bare fører, men fremmede mennesker. Den skal søke selvstendig vekk fra fører og for at den skal ha motivasjon til det, må det å finne folk være kjekt. Da må den jo enten være overstrømmende sosial, ekstremt matglad eller lekelysten. En hund som man (et helt bruksmiljø med mange erfarne hundeførere) ikke klarer motivere nok til å rundere 400 meter, mangler noe vesentlig i mine øyne - selv om den samme hunden fint kan gå 1 km spor. U see? :P

Og alt dette med overvær og belgere er jeg jo fullstendig klar over, min er ganske typisk belger på det området. ;)

hehe - Så kort sagt så kunne Emma - bikkja uten drifter - vært en grei runderingshund, i og med at hun var "overstrømmende sosial" OG "ekstremt matglad". Hun ville nok synes det var langt mer morsomt å løpe og finne folk i skogen, enn pinner :P

Jeg skal ikke uttale meg om hvor selvstendig en hund må være for å være en god runderingshund, men jeg syns jo nesten at det er litt morsomt at du antyder at en hund ikke trenger å kunne jobbe selvstendig for å gå 1 km ukjent (for fører) spor? Kanskje til og med i ukjent terreng? Hvis ikke så skjønner jeg ikke helt den der "rundering krever mer enn spor"-greia her? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så kort sagt så kunne Emma - bikkja uten drifter - vært en grei runderingshund, i og med at hun var "overstrømmende sosial" OG "ekstremt matglad". Hun ville nok synes det var langt mer morsomt å løpe og finne folk i skogen, enn pinner :P

Jeg skal ikke uttale meg om hvor selvstendig en hund må være for å være en god runderingshund, men jeg syns jo nesten at det er litt morsomt at du antyder at en hund ikke trenger å kunne jobbe selvstendig for å gå 1 km ukjent (for fører) spor? Kanskje til og med i ukjent terreng? Hvis ikke så skjønner jeg ikke helt den der "rundering krever mer enn spor"-greia her? ;)

bLæ! :P Får visst ikke helt til å forklare så du skjønner hva jeg mener. Har dessverre ikke flere måter å si det på, men vil bare understreke at poenget ikke var å 'disse' de som velger å trene spor. ;)

Forøvrig var det kjekt at det var tre terver som ble testet, synd at den ene røk på skuddet.

Poenget når jeg skrev det aller første innlegget mitt i denne tråden var jo at dersom trådstarter er interessert i en belger å jobbe med, bør h*n velge ut sin belger med omhu. Det MÅ du jo være enig i 2ne som har solgt en hund som ikke var så bra til bruks. Jeg tror at man med større sannsynlighet får en brukendes hund dersom man velger valp fra kull etter brukendes foreldre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og hvis noen ikke har sett langhårs belger i runderings løypa så er det bilde av det i siste hundesport i bruks spalten. Ett usedvanlig vakkert eksemplar om jeg får si det ;)

hihi............ da gleder vi oss til neste Hundesport..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle passe på å ikke fortelle Ace hvordan virkeligheten er? Hun fungerer nemlig ypperlig til både spor, lydighet og agility - og har både guts og kamplyst. Alt på tross av hennes utstillingslinjer.. :rolleyes:

Så plutselig denne. Så du mener altså at Ace er og alltid har vært en suveren hund uten noen slags brister på feks det sosiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bLæ! :P Får visst ikke helt til å forklare så du skjønner hva jeg mener. Har dessverre ikke flere måter å si det på, men vil bare understreke at poenget ikke var å 'disse' de som velger å trene spor. ;)

Det er muligens fordi jeg ikke har rundert, jeg så demoen på Sølen og har vært figurant helt i innlæringsfasen 2 ganger eller noe, liksom :P

Poenget når jeg skrev det aller første innlegget mitt i denne tråden var jo at dersom trådstarter er interessert i en belger å jobbe med, bør h*n velge ut sin belger med omhu. Det MÅ du jo være enig i 2ne som har solgt en hund som ikke var så bra til bruks. Jeg tror at man med større sannsynlighet får en brukendes hund dersom man velger valp fra kull etter brukendes foreldre. :P

Selvsagt burde man velge kull med omhu, men det gjelder vel alle raser, gjør det ikke det da? ;) Sånn apropos Emma, så har hun et par svenske halvsøsken som har gått greie MH'er, det er jo bare å gå inn og se på belgarweb hvor "dårlig" jeg burde visst at hun kom til å bli. Dette er faren hennes, så slipper du å leite :P

- I første innlegget står det forøvrig: "Hvordan er belgerne, fortell, fortell! :P". Hvor brukandes må de være for å bli fortalt om? Og er det nødvendig å hakke på andres hunder i en sånn diskusjon, syns du? Og nei, jeg mente ikke Emma nå.

Jeg syns forøvrig man burde velge med omhu samme om man skal ha hund å jobbe med eller ikke. Det er ikke spesielt trivelig med et vrak selv om du bare skal ha en aktiv familiehund heller. Det vi er uenig i, er vel antall vrak det finnes blant disse langhårsbelgerene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde man velge kull med omhu, men det gjelder vel alle raser, gjør det ikke det da? ;) Sånn apropos Emma, så har hun et par svenske halvsøsken som har gått greie MH'er, det er jo bare å gå inn og se på belgarweb hvor "dårlig" jeg burde visst at hun kom til å bli. Dette er faren hennes, så slipper du å leite ;)

- I første innlegget står det forøvrig: "Hvordan er belgerne, fortell, fortell! :P". Hvor brukandes må de være for å bli fortalt om? Og er det nødvendig å hakke på andres hunder i en sånn diskusjon, syns du? Og nei, jeg mente ikke Emma nå.

Jeg syns forøvrig man burde velge med omhu samme om man skal ha hund å jobbe med eller ikke. Det er ikke spesielt trivelig med et vrak selv om du bare skal ha en aktiv familiehund heller. Det vi er uenig i, er vel antall vrak det finnes blant disse langhårsbelgerene :P

Hva er det du tenker på når du sier hakke på andres hunder nå egentlig?

Jeg har aldri sagt at du burde visst at Emma ikke kom til å bli noen bra brukshund, jeg kjenner jo ikke til foreldrene hennes mer enn at jeg har fått gleden av å hilse på Dina en bitteliten gang. Det jeg sier er at sannsynligheten for at kullet til Dina jevnt over blir bra brukshunder er mindre enn at kullet til feks Cane blir det. Men som du sier, det sier seg jo selv, og da skjønner jeg ikke hvorfor dere tar opp diskusjonen fra starten av? Det er ikke mange raser som har så dårlig rykte som belgeren, og jeg tror jo ikke at det er uten grunn. Har helt frem til nå i det siste ment at det var et urettferdig rykte som hang igjen fra 'gammelt av', men har altså forandret litt mening der da jeg ser at det fortsatt er mye som må tas tak i når det gjelder belgeravl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du tenker på når du sier hakke på andres hunder nå egentlig?

Jeg tenkte på Tuppetrollets Ace? Jeg regner med at du veit at hun ikke: er og alltid har vært en suveren hund uten noen slags brister på feks det sosiale? Siden du spør på den måten, liksom? ;)

Jeg har aldri sagt at du burde visst at Emma ikke kom til å bli noen bra brukshund, jeg kjenner jo ikke til foreldrene hennes mer enn at jeg har fått gleden av å hilse på Dina en bitteliten gang. Det jeg sier er at sannsynligheten for at kullet til Dina jevnt over blir bra brukshunder er mindre enn at kullet til feks Cane blir det. Men som du sier, det sier seg jo selv, og da skjønner jeg ikke hvorfor dere tar opp diskusjonen fra starten av? Det er ikke mange raser som har så dårlig rykte som belgeren, og jeg tror jo ikke at det er uten grunn. Har helt frem til nå i det siste ment at det var et urettferdig rykte som hang igjen fra 'gammelt av', men har altså forandret litt mening der da jeg ser at det fortsatt er mye som må tas tak i når det gjelder belgeravl.

Ja, men jeg har aldri sagt at jeg skal ha en rein brukshund, hadde jeg ville hatt det, så hadde jeg kjøpt schäfer, malle eller BC, liksom. Det er jo det som er poenget her - belgere FLEST er familiehunder MEST, selv om de også brukes. Og til DET så er de fullt brukandes, selv om du og Marthe er uenig - og med belgerentusiaster som dere, så er det ikke så innmari merkelig at belgeren har et dårlig rykte.

Uenigheten ligger vel også i hva dere syns er en dårlig hund. Som f.eks Emma - vi kan godt diskutere henne. Hun er en balansert frøken uten diller som gulvredsler eller lydberørthet (ja, jeg veit hva MH'en sier, men hun reagerte aldri på lyd utenfor testsituasjonen, hverken de 2 nyttårsaftene jeg hadde med henne eller på skuddtrening i klubben), sosial og trivelig hund. Neivel, så kan hun ikke gå spor eller hente gjenstander i et felt - men som familiehund er hun suveren, fordi hun elsker mennesker, særlig "sine", fordi hun ikke gjeter unger som løper, fordi hun ikke har noe ressursforsvar ovenfor ungenes fotballer eller leker. Emma er en bra hund mentalt, til tross for at hun ikke er noen brukshund.

Jeg har hatt en høydriftig aktiv terv også, og selv om han var dritkul å jobbe med, så var han et ******* som familiehund. Ungene kunne ikke løpe når han var løs, for han kløyp dem. Stjal han en leke (og det gjorde han gjerne), så måtte jeg ta den fra han, fordi han hadde kamplyst og ressursforsvar - i tillegg til dominansaggresjon. "Normale" folk vil ikke ha sånne bikkjer sammen med ungene sine. "Normale" folk vil ikke ha sånne hunder i det hele tatt, det var derfor jeg fikk han. Folk flest trenger ikke så mye belger, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo det er ganske ille når de som vil ha belgeren som det den opprinnelig var ment for liksom skal ha skylden for det dårlige ryktet de har?? Det ryktet klarte faktisk belgeren å skaffe seg lenge før jeg visste hva en belger var. ;)

Og jeg synes faktisk det er skikkelig merkelig når tuppetroll forteller om den superbra hunden sin som duger til alt akkurat som den er svaret på hvordan en belger skal være når den egentlig føyer seg inn i rekken over eksempler på hunder som faktisk er med på å gi belgeren rykte på seg for å være nervøs og skeptisk? Når hun bruker sin hund som eksempel på hvor bra utstillingsavlen er synes jeg hele sannheten skal frem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som man (et helt bruksmiljø med mange erfarne hundeførere) ikke klarer motivere nok til å rundere 400 meter, mangler noe vesentlig i mine øyne - selv om den samme hunden fint kan gå 1 km spor. U see? ;)

Okay, jeg føler bare at jeg må kommentere den der... nå blander du snørr og barter så det holder her synes jeg, for det er vel LITT urettferdig å sammenligne kravene i ulike KLASSER vel ? I C-spor går man 1000 m - i C-RUNDERING runderer man jo ikke 400 m men 200 m - kanskje greit å gjøre sammenligningen litt mer riktig her ? For det du sier er at en hund er udugelig om den ikke greier å rundere et A-program... og hvor mange hunder er det som runderer i A ? Sånn totalt likesom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shh... liker å leve i den troen at Heino gav gode "brukshunder". Og eg var faktisk ikke hva de var baki der, for det har eg ikke satt meg inn i. Men godt å vite at morfar var brukshund ;)

Okay, du får lukke ørene nå da, for morfar var visst godkjent redningshund, ikke tjenestehund, jeg huska feil, jeg - og fortsatt ikke fra brukslinjer :P At de blir brukt, betyr ikke at det er brukslinjer, vettu ;)

EDIT: Jeg syns forsåvidt at Ace beviser poenget mitt - de trenger ikke nødvendigvis å være fra brukslinjer for å bestå en FA, og de trenger heller ikke å være brukslinjer for å kunne brukes (ref. morfaren :P )

Bare sånn for å blande meg litt inn... hehe...

Heino var gamlefar Trevi sin far, og Heino var vel kanskje en av de stødigste belgerne som har gått her til lands. Far til Heino, Ter-Abyrex Zhag Zhag, var visstnok en utstillingsstjerne på det glade 80-tallet. Ja, Heino var godkjent redningshund, utstillingschampion og en meget god lydighetshund. Men for det om han ikke var den vakreste belgeren etter dagens standard, var han ikke etter s.k. brukslinjer... Heino hadde kun 3 kull etter seg, og jeg kan ikke akkurat si at det var så mange av disse avkommene som har utmerket seg spesielt i bruks :P De fleste har levd det glade familieliv, og det var vel hovedsakelig det de passet best til og... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å blande meg litt inn... hehe...

Heino var gamlefar Trevi sin far, og Heino var vel kanskje en av de stødigste belgerne som har gått her til lands. Far til Heino, Ter-Abyrex Zhag Zhag, var visstnok en utstillingsstjerne på det glade 80-tallet. Ja, Heino var godkjent redningshund, utstillingschampion og en meget god lydighetshund. Men for det om han ikke var den vakreste belgeren etter dagens standard, var han ikke etter s.k. brukslinjer... Heino hadde kun 3 kull etter seg, og jeg kan ikke akkurat si at det var så mange av disse avkommene som har utmerket seg spesielt i bruks ;) De fleste har levd det glade familieliv, og det var vel hovedsakelig det de passet best til og... ;)

Men gode hunder kom det vel fra han. Eks Akhela, Ace sin mor.

EDIT:

Nå skal jeg sjekke når første ferdselsprøve går til våren og da skal jeg jaggu begynne å trene 14 dager før og gå med både Lilli, Sassy og Noah - for består dem den så er de sikkert knakanes goe brukshunder.... (tullehøner)

Forøvrig må eg bare kommentere dette. Synes også i grunn det er bare tull å "trene" opp hunden til å klare å gå en prøve, enten FA eller K-test.

Og som May-Britt Iden sier: det er bedre å gå en MH enn en FA.

Kunne faktisk tenkt meg å gå en MH med Ace, bare for å få en bedre beskrivelse av hvordan han er som individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gode hunder kom det vel fra han. Eks Akhela, Ace sin mor.

EDIT:

Forøvrig må eg bare kommentere dette. Synes også i grunn det er bare tull å "trene" opp hunden til å klare å gå en prøve, enten FA eller K-test.

Og som May-Britt Iden sier: det er bedre å gå en MH enn en FA.

Kunne faktisk tenkt meg å gå en MH med Ace, bare for å få en bedre beskrivelse av hvordan han er som individ.

Ferdselsprøven er det en lydighetsbit i og (om ikke jeg husker helt feil).... Så det er jo LITT dumt å ikke trene på det ;)

K-test er det vel ikke SÅ mye å trene på .... det er jo den korteste og minst utfordrende testen av de alle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet er greit nok.

Var FA og K-testen eg tenkte på ;)

Eg mener rett og slett det er tull å trene opp til en test som skal vise hundens naturlige reaksjon. Men for all del, folk må jo få gjøre ting på sin måte.

Og du vet jo ka eg sa, eg anbefaler heller en MH om man først skal teste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Bare sånn for å blande meg litt inn... hehe...

Heino var gamlefar Trevi sin far, og Heino var vel kanskje en av de stødigste belgerne som har gått her til lands. Far til Heino, Ter-Abyrex Zhag Zhag, var visstnok en utstillingsstjerne på det glade 80-tallet. Ja, Heino var godkjent redningshund, utstillingschampion og en meget god lydighetshund. Men for det om han ikke var den vakreste belgeren etter dagens standard, var han ikke etter s.k. brukslinjer... Heino hadde kun 3 kull etter seg, og jeg kan ikke akkurat si at det var så mange av disse avkommene som har utmerket seg spesielt i bruks ;) De fleste har levd det glade familieliv, og det var vel hovedsakelig det de passet best til og... :P

*ler*

Vårt poeng er vel egentlig at det finnes mer enn nok av duganes hunder etter utstillingslinjer, kriteriet for å være en brukshund er ikke nødvendigvis at hunden ser ut som ett ******* liksom.........

Men gode hunder kom det vel fra han. Eks Akhela, Ace sin mor.

EDIT:

Forøvrig må eg bare kommentere dette. Synes også i grunn det er bare tull å "trene" opp hunden til å klare å gå en prøve, enten FA eller K-test.

Og som May-Britt Iden sier: det er bedre å gå en MH enn en FA.

Kunne faktisk tenkt meg å gå en MH med Ace, bare for å få en bedre beskrivelse av hvordan han er som individ.

For å si det sånn - man vet man har en brukshund når bikkja er så støgg at den sliter med å få en blåsløyfe på utstilling - det er uvesentlig hvor utypisk den er i temperamentet også bare den er stygg nok liksom.

At de fleste belgerne som gjør det bra i AG, Lydighet, er redningshunder osv. er av utstillingslinjer er helt uvesentlig - det er opplest og vedtatt at er den pen og har pene foreldre så er den ikke brukshund, og sånn er det bare ;)

Når det gjelder FA og MH så er det bedre å ha en godkjent FA på ett enkelt individ enn en gjennomført MH - skal MH ha noen verdig så må man kjøre hele kull først da ser man sammenhengen liksom.

Og siden du har en godkjent FA så er det bortkasta penger å gjøre en MH.

*ler*

Forøvrig så er har jeg aldri hørt at folk med belger fra utstillingslinjer har trent på FA og til K-test - jeg har derimot hørt om og møtt en del med bruksbelger som har trent på momenter til disse testene. Ironisk nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...