Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgere


Poter

Recommended Posts

*ler*

Vårt poeng er vel egentlig at det finnes mer enn nok av duganes hunder etter utstillingslinjer, kriteriet for å være en brukshund er ikke nødvendigvis at hunden ser ut som ett ******* liksom.........

For å si det sånn - man vet man har en brukshund når bikkja er så støgg at den sliter med å få en blåsløyfe på utstilling - det er uvesentlig hvor utypisk den er i temperamentet også bare den er stygg nok liksom.

Hva er en stygg hund? En hund som har eksteriørmessige avvik fra rasestandarden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar
Når det gjelder FA og MH så er det bedre å ha en godkjent FA på ett enkelt individ enn en gjennomført MH - skal MH ha noen verdig så må man kjøre hele kull først da ser man sammenhengen liksom.

Og siden du har en godkjent FA så er det bortkasta penger å gjøre en MH.

*ler*

Forøvrig så er har jeg aldri hørt at folk med belger fra utstillingslinjer har trent på FA og til K-test - jeg har derimot hørt om og møtt en del med bruksbelger som har trent på momenter til disse testene. Ironisk nok

Vel, poenget var at eg ville gå en MH med Ace, fordi May-Britt Iden mente det kunne gi meg et bedre bilde på hunden. Kun av ren nysgjerrighet. Dama har greie på ting.

Uansett, eg ser en endring i hunden fra han tok FA. Da var kan knapt 2 år. Nå er han over 3, så eg lurer meg på om det er skjedd en stor positiv utvikling i forhold til de enkelte momentene. Skal se om eg får rotet fram papirene fra FA, om folk er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Vårt poeng er vel egentlig at det finnes mer enn nok av duganes hunder etter utstillingslinjer, kriteriet for å være en brukshund er ikke nødvendigvis at hunden ser ut som ett ******* liksom.........

Det var vel egentlig det jeg mente og med innlegget mitt.... Det kom bare ikke helt frem... hehehe...

Måtte bare poengtere at han ikke var brukslinjer, og at han ikke har avlet noe særlig brukshunder...

Når det gjelder FA og MH så er det bedre å ha en godkjent FA på ett enkelt individ enn en gjennomført MH - skal MH ha noen verdig så må man kjøre hele kull først da ser man sammenhengen liksom.

Og siden du har en godkjent FA så er det bortkasta penger å gjøre en MH.

Det er vel det de sier om MH'en og, at den skal brukes som et verktøy for å få et helhetlig avlen til den enkelte oppdretter...

Hva er en stygg hund? En hund som har eksteriørmessige avvik fra rasestandarden?

Jepp... Møtte en terv tispe her for en stund siden... Importert, fra brukslinjer... "valpen" var 5 måneder gammel, og dobbelt så stor som min fullvoksne tispe. Hunden hadde store schäferører, trill runde GULE øyne, og en skalle som var så dyp og skvær at selv en rottis hadde blitt misunnelig....

For det om man skal gå spor og rundering med en belger, behøver det ikke se ut som en spansk gatehund for det vel!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg føler bare at jeg må kommentere den der... nå blander du snørr og barter så det holder her synes jeg, for det er vel LITT urettferdig å sammenligne kravene i ulike KLASSER vel ? I C-spor går man 1000 m - i C-RUNDERING runderer man jo ikke 400 m men 200 m - kanskje greit å gjøre sammenligningen litt mer riktig her ? For det du sier er at en hund er udugelig om den ikke greier å rundere et A-program... og hvor mange hunder er det som runderer i A ? Sånn totalt likesom ?

Snørr og barter faktisk. ;) Som du sikkert har lest i løpet av denne tråden så har belgeren generelt faktisk lettere for å gå på overvær enn å spore, dermed er faktisk ikke sammenligningen helt på jordet. For å ta min som eksempel, han runderte 600 meter lenge før han gikk 1 km spor for å si det sånn.

Men samme det da, du har ikke helt forstått poenget hvis du henger deg opp i akkurat det. ;)

Tror ikke jeg kommer til å skrive mer i denne tråden nå for jeg synes jeg har forsøkt nok mange ganger å forklare hva jeg mener, orker ikke å kverne rundt på det samme om og om igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørr og barter faktisk. ;) Som du sikkert har lest i løpet av denne tråden så har belgeren generelt faktisk lettere for å gå på overvær enn å spore, dermed er faktisk ikke sammenligningen helt på jordet. For å ta min som eksempel, han runderte 600 meter lenge før han gikk 1 km spor for å si det sånn. Men samme det da, du har ikke helt forstått poenget hvis du henger deg opp i akkurat det. ;)

Tja, jeg har nå erfart at det ofte er lett å formulere seg klart og tydelig når man KAN det man snakker om... :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo det er ganske ille når de som vil ha belgeren som det den opprinnelig var ment for liksom skal ha skylden for det dårlige ryktet de har?? Det ryktet klarte faktisk belgeren å skaffe seg lenge før jeg visste hva en belger var. :P

Belgeren som den opprinnelig var ment for? Har du gjeta mye med Cane du? Jeg tror nemlig at det er derfor de heter belgisk FÅREhund? ;)

Hva er en stygg hund? En hund som har eksteriørmessige avvik fra rasestandarden?

I denne diskusjonen, ja. Ville det vært bedre om vi skreiv "stygg belger"?

Snørr og barter faktisk. ;) Som du sikkert har lest i løpet av denne tråden så har belgeren generelt faktisk lettere for å gå på overvær enn å spore, dermed er faktisk ikke sammenligningen helt på jordet. For å ta min som eksempel, han runderte 600 meter lenge før han gikk 1 km spor for å si det sånn.

Men samme det da, du har ikke helt forstått poenget hvis du henger deg opp i akkurat det. :P

Tror ikke jeg kommer til å skrive mer i denne tråden nå for jeg synes jeg har forsøkt nok mange ganger å forklare hva jeg mener, orker ikke å kverne rundt på det samme om og om igjen. :P

Jeg skjønner ikke helt logikken din - du skreiv noe om at det krevdes mer av en hund å rundere, enn å gå et C-spor, men Cane runderte 600 m lenge før han gikk 1 km spor? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noe du vil si, så si det. Hva er det jeg ikke KAN etter din mening da??

Nei, det vet ikke jeg, men siden du har så store problemer med at de andre her tydeligvis hele tiden misforstår hva du mener, så forklarer du deg antakeligvis svært utydelig og lite presist - og MIN erfaring er at det er lettere å bli forstått når man forklarer seg om ting man kan, enn om man forsøker å si noe man kanskje ikke har helt kontroll på ? Hva tror du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren som den opprinnelig var ment for? Har du gjeta mye med Cane du? Jeg tror nemlig at det er derfor de heter belgisk FÅREhund? ;)

Jeg skjønner ikke helt logikken din - du skreiv noe om at det krevdes mer av en hund å rundere, enn å gå et C-spor, men Cane runderte 600 m lenge før han gikk 1 km spor? ;)

Såvidt jeg kan lese i den gule belgerboken, så har belgeren vært en allsidig brukshund helt fra starten.

Jeg skrev at jeg synes det sier mer om en hund at den runderer bra enn at den klarer å gå et kort spor. Jeg fatter ikke hvordan det kan være så vanskelig å forstå?

Nei, det vet ikke jeg, men siden du har så store problemer med at de andre her tydeligvis hele tiden misforstår hva du mener, så forklarer du deg antakeligvis svært utydelig og lite presist - og MIN erfaring er at det er lettere å bli forstått når man forklarer seg om ting man kan, enn om man forsøker å si noe man kanskje ikke har helt kontroll på ? Hva tror du ?

DE andre her er 2ne det. Og at hun går litt inn for å ikke skjønne helt hva jeg mener er vel noe annet enn at jeg ikke kan det jeg snakker om? Jeg kan trene hund, jeg vet hva som kreves for å få hunden opp i A i bruks, jeg vet hva jeg synes om de belgerne jeg treffer MEN jeg har ikke tonnevis erfaring med å diskutere med folk som tydeligvis har snakket en del seg i mellom og funnet ut at de er enige om at jeg prater bare piss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan lese i den gule belgerboken, så har belgeren vært en allsidig brukshund helt fra starten.

Jeg skrev at jeg synes det sier mer om en hund at den runderer bra enn at den klarer å gå et kort spor. Jeg fatter ikke hvordan det kan være så vanskelig å forstå?

Et kort spor, plutselig? Det du skreiv var:

Dessuten synes jeg at hvor godt en hund runderer sier mer om hunden enn om den kommer seg gjennom et C-spor, du har kanskje oversikt over hvor mange av de opprykkene som er i rundering?

Et C-spor er som Siri nevnte en km langt. Det er mulig det er kort?

DE andre her er 2ne det. Og at hun går litt inn for å ikke skjønne helt hva jeg mener er vel noe annet enn at jeg ikke kan det jeg snakker om? Jeg kan trene hund, jeg vet hva som kreves for å få hunden opp i A i bruks, jeg vet hva jeg synes om de belgerne jeg treffer MEN jeg har ikke tonnevis erfaring med å diskutere med folk som tydeligvis har snakket en del seg i mellom og funnet ut at de er enige om at jeg prater bare piss?

hehe - Man er ikke paranoid når man virkelig blir forfulgt, liksom.

Men for all del, om du tror at "vi" er uenig med deg fordi vi prater oss i mellom og har blitt enige om at du bare prater piss, så må jo det være en kjekk unnskyldning å ha for deg det. Det kan jo ikke være så enkelt som at vi er uenige med deg bare fordi vi er uenige med deg? Siri er forøvrig ikke ei jeg diskuterer veldig mye belgeravl med, enten du tror det eller ikke..

Det ville dog vært enklere for oss alle om du skreiv det du mente, evt mente det du skreiv. Nå har du justert på både den der "mye dårlige belgere" og "rundering krever mer av hunden enn C-spor". Vi kan ikke vite at du mener noe annet enn det du skriver, og nei, jeg er ikke uenig med deg bare for å kverulere, men når du sier at det er mye dårlige belgere, så er jeg uenig fordi jeg er uenig.

Bare for å ta det til slutt, siden jeg har skjønt at det har blitt misforstått av flere. Jeg syns at alle avlshunder burde ha blitt testa. De burde i det minste bestå en K-test - altså som et minstekrav - så lenge K-testen finnes ihvertfall (jeg har hørt rykter om at den skal bort). Om flere oppdrettere gikk MH med hele kull utover de få som alt gjør det, så ville jeg syns at det var et skritt i riktig retning for rasen. Det forutsetter dog at det blir satt opp flere tester/beskrivelser, og til det trenger vi flere dommere, testledere og figuranter.

Det jeg IKKE er enig i, er at belgere fra utstillingslinjer generelt er dårlige hunder, ei heller at en hund med lite eller manglende drifter nødvendigvis er dårlige hunder. Dårlige brukshunder JA, men ikke hele verden vil ha brukshunder. Jeg syns ikke at belgeren er så dårlig som det ser ut til i denne tråden her, og jeg syns ikke at alle belgere nødvendigvis trenger å være potensielle nordiske mestere i bruks - uten at det på noen måte betyr at jeg syns det er greit med halvparanoide og nervøse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en km spor er et kort spor i mine øyne? Så jeg ser ikke at jeg har justert meg i det hele tatt? At jeg prøver å si ting på forskjellige måter er jo nettopp fordi du ikke skjønner hva jeg skriver?

Jeg vil og gjerne at du viser meg hvor jeg har brukt ordlyden 'rundering krever mer av hunden enn et C-spor'? Har fra starten sagt at rundering SIER MER om en hund enn spor nettopp fordi det sier noe om feks TILGJENGELIGHETEN på hunden.

Og jeg mener fortsatt at det er MYE dårlige belgere rundt om kring fordi jeg mener at en hund uten noen slags drifter er en DÅRLIG hund når det TROSS ALT regnes som en BRUKSRASE og at man dermed må være PÅPASSELIG når man er ute etter en belger som faktisk kan BRUKES.

At belgere er dårlige, ref det jeg nettopp skrev om MIN definisjon på en DÅRLIG BRUKSHUND, har ikke noe med at de er fra utstillingslinjer å gjøre - det har med å gjøre at størsteparten utstillingsoppdretterne ikke tester/bruker hundene sine men avler mer sedate hunder fordi den skal passe bedre til hvermansen. Dette mener jeg er feil, vil man ha en PEN og UBRUKELIG hund finnes det nok av andre raser å velge mellom.

Jeg behøver ikke ha noe å skylde på, jeg sier ingenting jeg ikke kan stå for. Men ser jo gang på gang når det blir en diskusjon om belgere at det er de samme som fyrer seg opp over akkurat de samme tingene.

Så blir det sagt at det ikke er rart at folk mener dårlig om belgere når 'sånne som meg' har belger, men jeg har truffet så mange som roser hunden min opp i skyene fordi den er så annerledes enn den gjengse belger. I tillegg viser jeg hunden min på prøver og møter stadig vekk garva bruksfolk som skryter av hunden og synes jeg har gjort en kjempejobb som har fått til så mye med en ung belgerhann. På den måten håper jeg at folk kan få et annet bilde av belgeren og kanskje til og med inspirere noen til å vurdere belger når de vil drive med bruks. Her står det ikke på engasjementet eller manglende følelser for rasen - tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir det sagt at det ikke er rart at folk mener dårlig om belgere når 'sånne som meg' har belger, men jeg har truffet så mange som roser hunden min opp i skyene fordi den er så annerledes enn den gjengse belger. I tillegg viser jeg hunden min på prøver og møter stadig vekk garva bruksfolk som skryter av hunden og synes jeg har gjort en kjempejobb som har fått til så mye med en ung belgerhann. På den måten håper jeg at folk kan få et annet bilde av belgeren og kanskje til og med inspirere noen til å vurdere belger når de vil drive med bruks. Her står det ikke på engasjementet eller manglende følelser for rasen - tvert i mot!

hehe - Sa ikke at folk mener dårlig om belgeren fordi at "sånne som deg" har belger, jeg sa at med belger-eiere som Marthe og deg - som sier at langhårsbelgeren og da særlig utstillingsavla langhårsbelger - er dårlige hunder, så er det jo ikke noe rart at de ryktene ikke dør?

Og det er ikke meningen å få deg til å føle at du ikke er en god "belger-representant" (vel, Cane kanskje mer enn du), som vi ble enige om tidligere her, så er det moro med belgere som gjør det bra i bruks - samme hva slags linjer de er etter eller hva slags hårlag eller hårfarge de har.

Jeg har ikke engang sagt at det ikke finnes dårlige belgere, som vi begge ville kvalifisert til dårlig, jeg har hatt en sjøl (og nei, jeg mener ikke Emma, jeg har hatt en paranoid og nervøs dott også - han hadde dog drifter). Men det finnes dårlige hunder/linjer/oppdrettere i ALLE raser, og UANSETT hva slags rase du vurderer, så bør du være kresen på hvor du kjøper hen - SÆRLIG om du skal ha hund utover den "vanlig familiehund"-greia - det være seg schäfer, BC, retriverene, dalmis eller cocker, liksom. Jeg ber også folk om å være kresne om de skal ha belger - men jeg sier ikke at det er mye dritt. Jeg går heller ikke ut fra at folk ikke tester bikkjene sine fordi de er drittbikkjer. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Sa ikke at folk mener dårlig om belgeren fordi at "sånne som deg" har belger, jeg sa at med belger-eiere som Marthe og deg - som sier at langhårsbelgeren og da særlig utstillingsavla langhårsbelger - er dårlige hunder, så er det jo ikke noe rart at de ryktene ikke dør?

*klippe vekk*

Ser du forskjellen?

Til det første - nå går ikke jeg rundt til alle og snakker dritt om belgeren, men når noen på et forum spør vil jeg gi et nyansert bilde av en rase som fortsatt sliter med en del diller på hundene. Sånn ellers skryter jeg rasen opp i skyene samtidig som jeg forteller av viktigheten i å velge rett oppdretter. ;) En god belger er en allsidig og morsom hund. :P

Ja, jeg ser forskjellen, derfor skrev jeg for 10 innlegg siden at vi bare får være uenige i hva vi legger i uttrykkene 'en bra/dårlig belger'. :P Og jeg forresten heller aldri ment at folk ikke tester bikkjene fordi de er redde for utfallet, men jeg sier at de ikke tester dem fordi de ikke har interesse for det - og det mener jeg man bør ha når man skal være oppdretter. ;)

Sånn ellers er vi nok mye enige du og jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...