Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi leter etter tispevalp!


coco:)

Recommended Posts

Vi er et voksent samboerpar som bor landlig til i eget hus "på landet" :) og med stor hage til den rette valpen. :rolleyes:

Vi er enige om at vi må ha ei tispe men det kan gjerne være blanding.. Vi er begge vant med hunder og vet hva vi Ikke skal ha! Vi ser etter en mellomstor størrelse, uten for mye jakthundblanding i seg. Vi har sett lenge etter "den rette" så dette er ingen hastesak for oss. viktig valg...alle skal jo trives sammen :rolleyes:

Av erfaring er vi kjent med schæfere, gatemix(boxer/karelsk bjørnehund) og Løwchen. Så en størrelse mellom schæfer og Løwchen er kanskje perfekt. Og ikke for mye pelsstell, det tok utrolig mye tid med stellet av pelsen til Løwchen så det er ikke det vi vil bruke tiden på :)

Vi ønsker en hund til selskap og tur/lekekamerat så vi trenger heller ingen gjeterhund :)

Kanskje noen som vet om en valp el har andre tips om gode blandinger, og hva som Ikke er så god blanding.. ? Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Svensk Gårdshund er en superhund, den er en kjempe fin turkamerat og den er ikke stor. den kan brukes til mye, jeg bruker mine til utstilling, lydighet og agility, kan også brukes i spor.

denne rasen trenger lite pelsstell, dusjes/bades når det trengs...

send meg en PM hvis du er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut ifra det dere har tenkt ut så høres det ut som en retriever vil passe for dere! Den er passe stor i størrelsen, den har middels pelsstell, jeg børster min hund 1 gang pr dag, men hadde nok holdt med ett par ganger i uka...

De er lettlærte, snille og godlynte og flotte turhunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også tro retriever er supert for dere! :) Pelsstell er det så og si ikke på min golden. Børster henne ganske sjelden, og hun har fremdeles en flott og velstelt pels. Eneste er i røyteperioden, da jeg må børste hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode tips!

Retrivere har vi snust litt på ja - mange som anbefaler den el blanding med mye retriver i, det sies de er stabile og rolige..

Vi har også snust litt på Huskyrasene(Alaska el Sibirsk)....noen med erfaring med de som familiehunder?

Det er jo så utrolig mange muligheter!! spennende dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode tips!

Retrivere har vi snust litt på ja - mange som anbefaler den el blanding med mye retriver i, det sies de er stabile og rolige..

Vi har også snust litt på Huskyrasene(Alaska el Sibirsk)....noen med erfaring med de som familiehunder?

Det er jo så utrolig mange muligheter! spennende dette :)

Polarhundraser har generelt en god del jakt i seg, i tillegg til at de gjerne trenger endel trim. Men de er vakre, det er sant og visst. Jeg vet ikke hvordan huskyvariantene er som familiehunder, men jeg vil nok tro at de kan være like bra som de fleste andre raser så lenge de får nok trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4752-1224064342_thumb.jpg

Dette er Lille snuskebasken -Peik-han var en herlig Løwchengutt. Betalte halv pris den gangen fordi han ikke ble godkjent som rase pga fargene...og han som var så hvit og fin med brune øyne og ei lita brun nese midt i fjeset! Men det var ikke bra nok, øynene og nesa måtte være sorte, men en herlig hund var han uansett og alt virket som det skulle-både øyne og nese! På dette bilde kom han å vekket meg på sengekanten...snart stå opp å gå tur el?? :P En herlig selskapshund!

post-4752-1224065130_thumb.jpgute på tur :P

post-4752-1224065389_thumb.jpgDette er den første hunden jeg hadde, en mix av Karelsk Bjørnehund og Boxer, ikke så gal blanding det :rolleyes: litt mer krevende enn Løwchen men med rett mengde trim var han god som gull!

post-4752-1224066112_thumb.jpgMåtte jo bare vise hvor populær Peik var! Dette var i påsken...våren nærmet seg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en tispe på 13-14 uker, blanding av cavalier og tibbe som skal omplasseres pga allergi, den ligger ute på Finn under "tibetansk spaniel mix". Men det er kanskje en litt mindre blandingshund enn det dere tenkte dere?

Skulle jeg kjøpt blanding hadde jeg holdt meg til blandingshunder innen en gruppe (retriver, selskapshund), dvs labador/golden mix, eller som nevnt tibbe/cavalier, og jeg hadde sjekket helsen godt hos foreldredyrene og i den utstrekning det var mulig på søsken av foreldre o.l. Det er ikke gitt at blandingshunder er friskere enn rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja tror det blir litt for smått for min samboer...må være litt å ta i for han også :D det er han som er vant til schæfere så vi har blitt enige om en mellomstørrelse. Ikke for stor og ikke for liten...hm...det skal ikke være enkelt.

Men et viktig valg dette, glad vi har goood tid!

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Svensk Gårdshund er en superhund, den er en kjempe fin turkamerat og den er ikke stor. den kan brukes til mye, jeg bruker mine til utstilling, lydighet og agility, kan også brukes i spor.

denne rasen trenger lite pelsstell, dusjes/bades når det trengs...

send meg en PM hvis du er interessert

(dette er et innlegg fra lengre opp)

Går det an å spør om prisen på disse hundene?

Har du noen forslag hvor vi kan kjøpe en rimelig valp som er liten i størrelse, lite pelsstell, gjerne blanding i Rogalands område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med finsk lapphund?

De syns jeg har en super størrelse! Perfekte familiehunder!

Gi beskjed viss du vil vite mer om dem, eventuelt bilder :lol:

De krever ikke mye mosjon, men er perfekte turkamerater, pelsstellet er lite og de bjeffer lite, har ikke vokt i seg.

Jenta mi bjeffer kun viss det kommer andre hunder utforbi gjerdet vårt, ellers aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevnte Husky, vil bare si at disse har veldig mye jakt i seg (iallefall Alaska Husky), trenger veldig mye mosjon, og er ingen byhund.

Har bare litt kjennskap til alaska huskyen, og dette er iallefall en "rase" jeg aldri skal skaffe meg. (men nå er det ikke jeg som skal ha hund heller da) Nå har jeg bare møtt ett individ, mulig at hun ikke var represantiv på rasen, men makan til energi! Kjempeflott hund, snill som bare det, men her snakker vi en mil på sykkel hver dag altså. Hun slet ut min dalmatiner (7mnd), hun er over året, og det har ALDRI skjedd før altså.

Men som sagt, min erfaring begrenser seg til dette individet, og jeg tviler ikke på at en husky kan bli en flott familiehund, men den krever som sagt veldig mye mosjon, og er heller ikke en hund som nødvendigvis holder seg til eier på tur, da det er blandet inn jakthunder.

Ps. dette var ikke ment som noen slakt av rasen, for den jeg har møtt var virkelig en flott hund altså. Men det er en krevende rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar og kommentarer :rolleyes:

De bildene jeg har lagt ut er bilder av tidligere hunder jeg har hatt.

Tenkte det kanskje var artig for andre å se blandingen av boxer og karelsk bjørnehund(bildet dere ser ved navnet mitt), han var en mellomstor størrelse, sterk i kropp og sinn og god som gull, "Zorro" ble dessverre syk i en alder av syv år og det var bare et alternativ for han stakkar... :icon_confused:

Min lille Løwchen gutt "Peik" fikk plutselig et beskyttende "farsinstinkt" ovenfor en dachsvalp til ei venninne og ble veeeldig beskyttende.. Han begynte å bite alle som ville klappe valpen-den første som ble bitt var faktisk meg ;) han ble også bare litt over syv år - av sikkerhetsmessige grunner turte jeg rett og slett ikke ha han lenger, tror rett og slett at det "klikket" for han etter det for han var helt fraværende i blikket og unngikk all øyekontakt.. :lol:

For at ingen skal være i tvil: Vi leter fremdeles etter tispevalp vi! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vil bare gi et liite pip om at retrievere krever ganske mye trim og hjernetrim de også! :D De kan bli ganske hyperaktive, stressa osv om de ikke får nok, og kan forsåvidt være helgærne om de får masse trim også, har jeg opplevd.

Du har ikke tenkt på kongepuddel da? Med en helt kortklipt puddel, er det ikke mye pelsstell, det er kun den 'barberingen' en gang i blant, ellers er det jo ingen røyting, lite eller ingen børsting osv. Finner du de rette foreldrene, så får du en fantastisk hund, som ikke krever alt for mye, men som gjerne vil være med på en hel del!

Bikkja til sjefen og dem, en kongepuddeltispe på 3 år, kan fint ligge inne på kjøkkenet og slappe av hele dagen, med bare noen få tisseturer på tunet, hun er like fornøyd uansett, eller hun kan være ute og herje hele dagen, det er like morro!

Tror aktivitetsnivået til hunden(generelt uansett rase) kommer mye an på hvor mye man trener dem når de er unge. Klart, de må ha hjernetrimmen sin! Men de behøver ikke 2 timers tur tre ganger om dagen hver dag når de er i unghundfasen, da krever de akkurat det samme når de blir eldre. Har en bikkje her på pensjonatet som ble sykla med en mil eller to for å slite ham ut når han var yngre, nå blir han ikke rolig før de har vært på langtur med ham hver dag. Relativt slitsom bikkje å ha. Mens puddelen til sjefen og dem, hun er i god form, men trives fint med å ikke gjøre noe særlig også, så lenge hun får brukt hodet litt hver dag. Og da er det jo bare å hive ut en neve godbiter og be bikkja om å søke, eller finne på andre smarte ting.

Klikkertrening er jo også veldig morsomt, og god hjernetrim, jeg bruker det på jenta mi(dobermann/rottweiler) for å lære inn småtriks som å lukke skuffer, åpne skuffer, lukke dører, slå av og på lys osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Retriever har blitt nevnt. Da vil jeg virkelig anbefale Toller Retriever! Har faktisk selv vært ute etter en lignende valp som dere. Spesielt med lite jaktinnstinkt da familiehunden vår er fuglehund, og uten bånd så har du ca. 0% kontroll! :S

Men jeg kom borti Tolleren og den virket super, og det finnes flere blandinger med den (da de faktisk koster 10,000 renraset, og med mindre man skal på utstilling..hvorfor?).

Men det jeg anbefaler dere å gjøre er.. sett opp en liste over raser eller finn en på nettet. Stryk ut de rasene dere absolutt IKKE liker, og sett en sirkel rundt de interessante.

Så når dere da kikker etter valp og så ser dere, hvor mye blanding av raser dere ønsker er den.. og er den blandet med en av de rasene dere IKKE ønsker så får dere se ann hvor mye % blanding den er av den rasen, er det lite så kanskje dere liker valpen likevel, men er det mer enn 25% så ville jeg nok styrt unna.

En annen rase, skjønner at dere ikke ønsker gjeterhund, men det finnes flere Border Collier som ikke lenger er avlet for å gjete, og man finner MANGE blandinger av disse. Og de er ikke så verst.

Men kjeder meg litt så tenkte jeg kunne ta en titt på Finn.no og se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...