Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noen gode forslag!


Zoey

Recommended Posts

Regnet pøser ned ute, og vinden uler rundt hushjørnet, og verken jeg eller lille pysewhippet er spesielt keen på å bevege oss ut..

Men lille pels er litt rastløs, og vil gjerne gjøre noe!

MEN hjernen min har fullstendig sluttet å fungere, og jeg kommer ikke på no morro å gjøre innendørs!

Har lyst til å gjøre noe annet enn bare de vanlige innetingene! Så hiv ut med gode forslag! Vi kjeder oss :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig pissvær, skjønner dere godt :-)

Du kan jo gjemme favorittleken hans, eller en gobit som lukter godt å få ham til å lete den opp da? Det er jo moro både for deg å hunden :-) (samt at han lærer å søke om han ikke kan det fra før.)

Lykke til i "finværet" :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Hvis du ikke har veldig glatt gulv så kan du jo hoppe med han? ;) Eller bare leke litt trille en ball bortover gulve/kaste yndlings leken hans? Og som Elida sa, gjemme godbiter er også lurt :icon_redface: Eller trene på triks? ;)

Det er mye man kan gjøre inne, selv om ikke jeg har den aller beste fantasien da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks lære han navnene på høyre og venstre labb. F.eks en kan hete labb og en kan hete pote. Så få han til å gi rett labb.

Når han kan det kan du gi navn på hendene dine, f. 1 og 2.

Når han kan det.

Så kan du si labb to, labb en, pote to, pote en. osv

Sånn kan du fortsette i det uendelige, plutselig kan dere danse:)

Eller sikk sakk mellom beina dine.

rulle, krype, lære han å bære ting for deg, ta ut av vaskemaskina osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skikkelige regnværsdager (og ellers også forøvrig) øver vi opp shapingferdighetene våre! :icon_redface: Dagsrasjonen av tørrfôr blir brukt som belønning, og jeg prøver å shape fram ulike atferder, særlig atferder som forbedrer bakpartskontroll og kroppsbeherskelse, som f.eks. å løfte på det ene bakbeinet, rygge, slalåm mellom beina, sitte bamse, løfte motsatt bak- og framfot samtidig, krype under stoler osv. Regnværsdager er også fine til å pirke på tekniske ting, for eksempel forbedre utgangsstillinga, lære hunden å holde apporten lengre og lengre, forlenge tiden hunden kan ligge i enkeltdekk osv. Også kan man lære inn totalt unødvendige ting som å gå bort til TV-en på kommando, gå under bordet på kommando og lære hunden å plukke ut en bestemt cd blant fire-fem andre.

Å gjemme godbiter rundtomkring og sånt syns jeg ikke gir så veldig mye hjernetrim egentlig, og dessuten er det mye morsommere å samarbeide med hunden om å få til nye ting som i grunnen er ganske teite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til vi kan gjøre ting som er helt unødvendige!

Akkurat i denne alderen tør jeg ikke gjøre annet enn å introdusere og terpe på ting som er supernødvendige.... og det blir fort kjedelig ( i mine øyne, that is ).

Men jeg er enig med westminister, det er slike ting vi også gjør (bare mer nødvendig :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til vi kan gjøre ting som er helt unødvendige!

Akkurat i denne alderen tør jeg ikke gjøre annet enn å introdusere og terpe på ting som er supernødvendige.... og det blir fort kjedelig ( i mine øyne, that is ).

Men jeg er enig med westminister, det er slike ting vi også gjør (bare mer nødvendig :icon_redface: )

Hvorfor bare holde seg til "supernødvendige" ting? Som du sier - det blir fort kjedelig (syns jeg i alle fall) å bare skulle trene på det samme hele tiden. Jeg ser ikke noe galt i å la hunden få leke seg med problemløsing og kroppsbeherskelse, uansett hvor gammel den er. Å lære nye atferder, uansett hvor nyttige eller unyttige de er, styrker samarbeid og kontakt mellom hund og fører, i tillegg til at bikkja får mer kontroll over kroppen, blir mer bevisst på hva den gjør, får større evne til å løse problemer og tenke "kreativt". Og alt dette er ting jeg ønsker så mye som mulig av hos min hund, i alle fall. Selv om det selvsagt ikke betyr at man ikke skal trene på innkalling, gå pent i bånd, ikke stjele mat, bli osv. Man kan da gjøre begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå farter mine to rundt med hver sin godbitball her. De er kantete slik at de må trikse litt med de for å få ut godisen.Mine synes det er stas og holder på med dem i ca et kvarter. Slitne blir de jo ikke,men litt moro får de jo ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spike elsker "finn klikkeren". Han må sitte og bli, også gjemmer jeg klikkeren et sted i leiligheten, går tilbake til han og lar han gå på jakt. Han elsker leken, og klikkeren byttes i godis. Ellers er det fint med kroppsbeherskelsestriks. Rulle over på rygg fra begge sider og strekke ut labbene, snurre til høyre og venstre, bakpartskontrolltrening med kloss, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...