Gå til innhold
Hundesonen.no

oversikt over sykdom hos oppdrettere. noen som vet?


m-k-berr

Recommended Posts

Jeg har fått tips om at det finnes en oversikt på NKK sine sider der man kan se hvor mye/hvilke sykdommer de forskjellige oppdretter har hatt på valpene sine. Jeg har sett på hjemmesiden, men finner ikke noe..

Noen som har hørt/vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker helt sikkert på NKK dogweb. Det er en database hvor du kan søke opp en hund etter navn eler registreringsnummer. Om hunden er HD-røntget, har vært på utstilling, deltatt på mentaltester, hvor mange avkom den har og slikt kan du da lese der.

Du vil ikke finne oversikt over om den hunden eller slektningene har hatt kreft, allergier eller slikt. Kun disse målbare testene kan sjekkes opp.

Du må være medlem av NKK for å få tilgang på dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben til den enkelte rase har ofte krav for at ei parring skal være godkjent av de. Kravene kan være f.eks røntgen av hofter, øyelysnin etc. Det er NKK sin egen veterinær som leser røntgenbilder av hfter og de offentliggjør resultatet på dogweb. Karaktertester du hunden din blir resultatet sendt til NKK og dermed lagt på nett.

Vet ikke helt hva du mener med om de er nødt til å legge ut resultatet? Hvis jeg melder bikkja på funksjonsanalyse må jeg ta med stamtavlen på testen. Den sendes inn og resultatet kommer på dogweb + at resultatet stemples på stamtavlen.

Allergi, kreft og andre sykdommer blir ikke offentliggjort noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karaktertester du hunden din blir resultatet sendt til NKK og dermed lagt på nett.

Vet ikke helt hva du mener med om de er nødt til å legge ut resultatet? Hvis jeg melder bikkja på funksjonsanalyse må jeg ta med stamtavlen på testen. Den sendes inn og resultatet kommer på dogweb + at resultatet stemples på stamtavlen.

Tja.. Det er sikkert sånn i teorien, men i praksis så er hverken K-testen eller MH'en mine hunder gikk ifjor registrert på Dogweb. Det er ganske mange som mangler sånne resultater på hundene sine der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fnise litt av overskriften her...

"Oversikt over sykdommer hos oppdrettere"

-Joo, oppdretter "ettellerannet" led i 1999 av Lungebetennelse, og har hatt problemer med hofta

Oppdretter "hvasomhelst" har kronisk hodepine, og har vært mye forkjøla osv

Dette står oppført i "den-som-vil-vite-alt-om-norske-oppdrettere- boka" som revideres årlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er sikkert sånn i teorien, men i praksis så er hverken K-testen eller MH'en mine hunder gikk ifjor registrert på Dogweb. Det er ganske mange som mangler sånne resultater på hundene sine der inne.

Er du sikker på at MH skal inn på dogweb i det hele tatt da? Jeg trodde det kun var K-test og FA som ble lagt inn, mener å ha hørt noe om det. Men hvorfor det evt er sånn aner jeg ikke, kan det ha noe å gjøre med at MH er en beskrivelse, mens de to andre er regnet som tester?

Må bare fnise litt av overskriften her...

"Oversikt over sykdommer hos oppdrettere"

-Joo, oppdretter "ettellerannet" led i 1999 av Lungebetennelse, og har hatt problemer med hofta

Oppdretter "hvasomhelst" har kronisk hodepine, og har vært mye forkjøla osv

Dette står oppført i "den-som-vil-vite-alt-om-norske-oppdrettere- boka" som revideres årlig.

:)

;) Tanken slo meg også, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at MH skal inn på dogweb i det hele tatt da? Jeg trodde det kun var K-test og FA som ble lagt inn, mener å ha hørt noe om det. Men hvorfor det evt er sånn aner jeg ikke, kan det ha noe å gjøre med at MH er en beskrivelse, mens de to andre er regnet som tester?

Nei, jeg er ikke sikker, men det er en fane som heter "Annet" der, så jeg ville jo tro at en MH skulle dit - selv om det er en beskrivelse og ikke en test. Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal stå der, svenskene klarer det da? Eller er det bare på belgerweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett er det ikke stort som står på DogWeb, da.

Offisielle prøve/utstillingsresultater, HD/AA status og evt øyelysning. Det finnes selvsagt langt, langt flere (og værre) sykdommer enn dette, og det finnes det ikke noe offisielt register på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke sikker, men det er en fane som heter "Annet" der, så jeg ville jo tro at en MH skulle dit - selv om det er en beskrivelse og ikke en test. Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal stå der, svenskene klarer det da? Eller er det bare på belgerweb?

Jeg vet ikke hva som skal stå under "annet", men jeg tror det var Nirm som sa at MH ikke kom med på dogweb. Svenskene er flinke de - de får vel med det meste? NKK kunne gjerne lært en ting eller to fra de.

Hvis MH mot formodning skal komme på dogweb, venter vi visst spent vi også. Syns det er utrolig ironisk at de nå skal bli enda flinkere til å legge inn utstillingsresultater kjappere, i følge siste Hundesport.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som skal stå under "annet", men jeg tror det var Nirm som sa at MH ikke kom med på dogweb. Svenskene er flinke de - de får vel med det meste? NKK kunne gjerne lært en ting eller to fra de.

Hvis MH mot formodning skal komme på dogweb, venter vi visst spent vi også. Syns det er utrolig ironisk at de nå skal bli enda flinkere til å legge inn utstillingsresultater kjappere, i følge siste Hundesport.. <_<

Jeg veit at de ikke har registrert MH der, og de får visst ikke registrert K-test heller fordi de mangla noe i programvaren eller ett eller annet tekninsk tull - hvilket er dårlig med tanke på at det er et helt nytt program, og de burde ha tatt med sånne resultater også. Men klart, utstillingsresultater er jo veldig mye viktigere enn sånne mentale greier. Det er derfor de har programvare til å registrere 3000 utstillingsresultater pr hund, men ikke en ørliten K-test eller MH. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er viktigere med utstillijngsresultater enn hvordan hunden gjør det innen lydighet, FA eller lignende. Det er tross alt utseendet som teller.

Vel, nå som det er sagt. Hvordan hadde det vært om man kunne registrere inn ulike sykdommer hos hunder? Allergi f.eks, som bare blir mer og mer utbredt og som anses å være arvelig, korsbåndsvakheter innen enkelte raser, hjertefeil, epelepsi ol. Hadde du (som eier av en tispe som har hatt kull eller eier av en hannhund som har avkom etter seg) syntes det var ok at medlemmer av Dogweb kunne gå inn og se at hannhunden din hadde tre avkom etter seg som hadde allergi, og at avkom av de igjen har fått allergi?

Jeg tenker på det med at oppdrettere er veldig lukkede når det gjelder feil og mangler på avlsdyrene sine. HD og AA, lyenlysningsresultatr er de åpne på, for det havner på nettet, men hva med det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med andre sykdommer på hundene enn HD, AA og øyne hadde vært veldig interessant å se offentlig, der hadde det nok dukket opp MYE som en del oppdrettere ikke ville vært stolte av. Muligens vanskelig å gjennomføre, men det hadde vært veldig interessant å vite. Og så mye lettere det hadde vært å kjøpe hund da gitt, fremfor å måtte spørre og grave om sykdomshistorie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er jeg skeptisk til, pga at jeg ikke stoler helt på testen, men hadde det vært en pålitelig test, så hadde jeg satt pris på det (jeg er jo ikke oppdretter, så..haha..). Kunne gjerne hatt flere sykdommer der, for nå virker det jo som om HD, AA og øyer er det eneste som fins på en hund. Eller hva med åpne veterinærjournaler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som oppdretter er det helt klart andre ting enn HD/AA som opptar en når en leter etter avlsdyr...

Heldigvis har man en såpass liten rase at det meste "kommer for en dag" selv om oppdr. prøver å holde det hemmelig - det finnes alltid en valpekjøper som vet og "lekker" det videre, og alle ser ut til å ha kontakt med alle på en eller annen måte..

Og det er fint, synes jeg.

Men noe offentlig register på allskens sykdommer som blir diagnostisert av ymse veterinærer rundt omkring? Ja. hadde nok kunne vært interessant lesing og grobunn for myyye morsom sladder - men neppe særlig effektivt verktøy.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...