Gå til innhold
Hundesonen.no

oversikt over sykdom hos oppdrettere. noen som vet?


m-k-berr

Recommended Posts

Jeg har fått tips om at det finnes en oversikt på NKK sine sider der man kan se hvor mye/hvilke sykdommer de forskjellige oppdretter har hatt på valpene sine. Jeg har sett på hjemmesiden, men finner ikke noe..

Noen som har hørt/vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker helt sikkert på NKK dogweb. Det er en database hvor du kan søke opp en hund etter navn eler registreringsnummer. Om hunden er HD-røntget, har vært på utstilling, deltatt på mentaltester, hvor mange avkom den har og slikt kan du da lese der.

Du vil ikke finne oversikt over om den hunden eller slektningene har hatt kreft, allergier eller slikt. Kun disse målbare testene kan sjekkes opp.

Du må være medlem av NKK for å få tilgang på dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklubben til den enkelte rase har ofte krav for at ei parring skal være godkjent av de. Kravene kan være f.eks røntgen av hofter, øyelysnin etc. Det er NKK sin egen veterinær som leser røntgenbilder av hfter og de offentliggjør resultatet på dogweb. Karaktertester du hunden din blir resultatet sendt til NKK og dermed lagt på nett.

Vet ikke helt hva du mener med om de er nødt til å legge ut resultatet? Hvis jeg melder bikkja på funksjonsanalyse må jeg ta med stamtavlen på testen. Den sendes inn og resultatet kommer på dogweb + at resultatet stemples på stamtavlen.

Allergi, kreft og andre sykdommer blir ikke offentliggjort noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karaktertester du hunden din blir resultatet sendt til NKK og dermed lagt på nett.

Vet ikke helt hva du mener med om de er nødt til å legge ut resultatet? Hvis jeg melder bikkja på funksjonsanalyse må jeg ta med stamtavlen på testen. Den sendes inn og resultatet kommer på dogweb + at resultatet stemples på stamtavlen.

Tja.. Det er sikkert sånn i teorien, men i praksis så er hverken K-testen eller MH'en mine hunder gikk ifjor registrert på Dogweb. Det er ganske mange som mangler sånne resultater på hundene sine der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fnise litt av overskriften her...

"Oversikt over sykdommer hos oppdrettere"

-Joo, oppdretter "ettellerannet" led i 1999 av Lungebetennelse, og har hatt problemer med hofta

Oppdretter "hvasomhelst" har kronisk hodepine, og har vært mye forkjøla osv

Dette står oppført i "den-som-vil-vite-alt-om-norske-oppdrettere- boka" som revideres årlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er sikkert sånn i teorien, men i praksis så er hverken K-testen eller MH'en mine hunder gikk ifjor registrert på Dogweb. Det er ganske mange som mangler sånne resultater på hundene sine der inne.

Er du sikker på at MH skal inn på dogweb i det hele tatt da? Jeg trodde det kun var K-test og FA som ble lagt inn, mener å ha hørt noe om det. Men hvorfor det evt er sånn aner jeg ikke, kan det ha noe å gjøre med at MH er en beskrivelse, mens de to andre er regnet som tester?

Må bare fnise litt av overskriften her...

"Oversikt over sykdommer hos oppdrettere"

-Joo, oppdretter "ettellerannet" led i 1999 av Lungebetennelse, og har hatt problemer med hofta

Oppdretter "hvasomhelst" har kronisk hodepine, og har vært mye forkjøla osv

Dette står oppført i "den-som-vil-vite-alt-om-norske-oppdrettere- boka" som revideres årlig.

:)

;) Tanken slo meg også, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at MH skal inn på dogweb i det hele tatt da? Jeg trodde det kun var K-test og FA som ble lagt inn, mener å ha hørt noe om det. Men hvorfor det evt er sånn aner jeg ikke, kan det ha noe å gjøre med at MH er en beskrivelse, mens de to andre er regnet som tester?

Nei, jeg er ikke sikker, men det er en fane som heter "Annet" der, så jeg ville jo tro at en MH skulle dit - selv om det er en beskrivelse og ikke en test. Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal stå der, svenskene klarer det da? Eller er det bare på belgerweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett er det ikke stort som står på DogWeb, da.

Offisielle prøve/utstillingsresultater, HD/AA status og evt øyelysning. Det finnes selvsagt langt, langt flere (og værre) sykdommer enn dette, og det finnes det ikke noe offisielt register på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke sikker, men det er en fane som heter "Annet" der, så jeg ville jo tro at en MH skulle dit - selv om det er en beskrivelse og ikke en test. Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skal stå der, svenskene klarer det da? Eller er det bare på belgerweb?

Jeg vet ikke hva som skal stå under "annet", men jeg tror det var Nirm som sa at MH ikke kom med på dogweb. Svenskene er flinke de - de får vel med det meste? NKK kunne gjerne lært en ting eller to fra de.

Hvis MH mot formodning skal komme på dogweb, venter vi visst spent vi også. Syns det er utrolig ironisk at de nå skal bli enda flinkere til å legge inn utstillingsresultater kjappere, i følge siste Hundesport.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som skal stå under "annet", men jeg tror det var Nirm som sa at MH ikke kom med på dogweb. Svenskene er flinke de - de får vel med det meste? NKK kunne gjerne lært en ting eller to fra de.

Hvis MH mot formodning skal komme på dogweb, venter vi visst spent vi også. Syns det er utrolig ironisk at de nå skal bli enda flinkere til å legge inn utstillingsresultater kjappere, i følge siste Hundesport.. <_<

Jeg veit at de ikke har registrert MH der, og de får visst ikke registrert K-test heller fordi de mangla noe i programvaren eller ett eller annet tekninsk tull - hvilket er dårlig med tanke på at det er et helt nytt program, og de burde ha tatt med sånne resultater også. Men klart, utstillingsresultater er jo veldig mye viktigere enn sånne mentale greier. Det er derfor de har programvare til å registrere 3000 utstillingsresultater pr hund, men ikke en ørliten K-test eller MH. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er viktigere med utstillijngsresultater enn hvordan hunden gjør det innen lydighet, FA eller lignende. Det er tross alt utseendet som teller.

Vel, nå som det er sagt. Hvordan hadde det vært om man kunne registrere inn ulike sykdommer hos hunder? Allergi f.eks, som bare blir mer og mer utbredt og som anses å være arvelig, korsbåndsvakheter innen enkelte raser, hjertefeil, epelepsi ol. Hadde du (som eier av en tispe som har hatt kull eller eier av en hannhund som har avkom etter seg) syntes det var ok at medlemmer av Dogweb kunne gå inn og se at hannhunden din hadde tre avkom etter seg som hadde allergi, og at avkom av de igjen har fått allergi?

Jeg tenker på det med at oppdrettere er veldig lukkede når det gjelder feil og mangler på avlsdyrene sine. HD og AA, lyenlysningsresultatr er de åpne på, for det havner på nettet, men hva med det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med andre sykdommer på hundene enn HD, AA og øyne hadde vært veldig interessant å se offentlig, der hadde det nok dukket opp MYE som en del oppdrettere ikke ville vært stolte av. Muligens vanskelig å gjennomføre, men det hadde vært veldig interessant å vite. Og så mye lettere det hadde vært å kjøpe hund da gitt, fremfor å måtte spørre og grave om sykdomshistorie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er jeg skeptisk til, pga at jeg ikke stoler helt på testen, men hadde det vært en pålitelig test, så hadde jeg satt pris på det (jeg er jo ikke oppdretter, så..haha..). Kunne gjerne hatt flere sykdommer der, for nå virker det jo som om HD, AA og øyer er det eneste som fins på en hund. Eller hva med åpne veterinærjournaler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som oppdretter er det helt klart andre ting enn HD/AA som opptar en når en leter etter avlsdyr...

Heldigvis har man en såpass liten rase at det meste "kommer for en dag" selv om oppdr. prøver å holde det hemmelig - det finnes alltid en valpekjøper som vet og "lekker" det videre, og alle ser ut til å ha kontakt med alle på en eller annen måte..

Og det er fint, synes jeg.

Men noe offentlig register på allskens sykdommer som blir diagnostisert av ymse veterinærer rundt omkring? Ja. hadde nok kunne vært interessant lesing og grobunn for myyye morsom sladder - men neppe særlig effektivt verktøy.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...