Gå til innhold
Hundesonen.no

Kremfarget schäferhund?


SFX

Recommended Posts

Jeg traff denne vakre "hvite schæferen" (kalles det - ikke samme som hvit gjeterhund).

Meget vakker, velbygget og herlig lynne! På bildet 3,5 mnd gammel.

Kommer fra en kennel i Bodø som avler disse. Er visstnok godkjen i andre land som sverige o.l., men ikke i Norge.

post-3189-1222697049_thumb.jpg

post-3189-1222697068_thumb.jpg

post-3189-1222697087_thumb.jpg

post-3189-1222697102_thumb.jpg

post-3189-1222697157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrester meg nå gjerne, men de bildene av den valpen hadde da ikke noe med en schæfer å gjøre. Jeg har sett hvite schæfere og jeg har sett hvit gjeterhund, men det der var nå ingen av de.

Det der syns jeg heller minnet meg om en slags vokterhund av utseende, mulig blandet med polarhund. Den hadde iallefall ingen likheter med schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrester meg nå gjerne, men de bildene av den valpen hadde da ikke noe med en schæfer å gjøre. Jeg har sett hvite schæfere og jeg har sett hvit gjeterhund, men det der var nå ingen av de.

Det der syns jeg heller minnet meg om en slags vokterhund av utseende, mulig blandet med polarhund. Den hadde iallefall ingen likheter med schæfer.

Helt enig med deg, Kristin. Dette har da virkelig ingenting med schäfer å gjøre, og om eier/oppdretter har SAGT at den er godkjent som ett eller annet i Sverige er nok det reinspikka tøv og tøys. Det er dessverre mange "luringer" rundt omkring som lager seg sine egen "regler" og serverer dem som rene fakta, men denne LIGNA jo ikke engang på en schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hørt noe mye om det, men mormoren min fortalte at moren til shäferen deres var hvit ... Fikk se ett bildet, men det var dålig svart/hvit ;)

Hvis jeg har skjønt riktig, ble det født hvite schäferhunder før, som nå er skilt ut som egen rase - hvit gjeterhund. Mye mulig jeg tar feil, men jeg leste det en gang... Vil gjerne ha back up eller kontra på dette!

Ja, shæfern finnes visst i kremfarget også. Altså, den vanlige schæfern, ikke Hvit Gjeter. Skal legge ut link om jeg finner den igjen her...

edit: står litt om det her... http://www.kerstoneshepherds.net/colors/colors1.htm

Tusen takk - der var det flere farger enn jeg var klar over.

Men er de godkjent utenfor USA (USA teller liksom ikke helt for meg, der godkjenner de jo det meste som er eksklusivt og spennende og nytt og annerledes...)?

Jeg traff denne vakre "hvite schæferen" (kalles det - ikke samme som hvit gjeterhund).

Meget vakker, velbygget og herlig lynne! På bildet 3,5 mnd gammel.

Kommer fra en kennel i Bodø som avler disse. Er visstnok godkjen i andre land som sverige o.l., men ikke i Norge.

Det var det groveste schäfer jeg har sett på veldig lenge... Hadde du satt malamute eller GJD, hadde jeg kjøpt det, men schäfer?

Sverige følger FCIs godkjenninger, som Norge, så hvordan kan den være godkjent der? Da må det være utenom SKK.

den var fin! men har den ikke denbrekken på rumpa? ;)

Og hva er forskjellen på hvit gjeterhund og hvit/kremfarget shäfer?

Hvit gjeterhund er en egen rase, mens kremfarget schäferhund er en fargevariant, på samme måte som pudler kommer i ulike farger innenfor samme rase. Mens dvergschnauzere i ulike farger er ulike raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte schäfere, her ja. Jeg savnet faktisk en type som ikke var helt uvanlig i Norge fram til 1950 og 60-tallet. Har ikke sett dem siden. De var kremfarget med sort maske og sort sal. Ikke lik noen av de på bildene i linken. I tillegg hadde de enda kortere pels og var mer muskuløse, rolige og avbalanserte. Har dessverre ikke bilder av de, men noen venner av meg hadde en tispe og noen andre hadde en hanne. Disse kom i "vanlige" schäferkull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff denne vakre "hvite schæferen" (kalles det - ikke samme som hvit gjeterhund).

Meget vakker, velbygget og herlig lynne! På bildet 3,5 mnd gammel.

Kommer fra en kennel i Bodø som avler disse. Er visstnok godkjen i andre land som sverige o.l., men ikke i Norge.

Tipper det er en "American Wolfdog" jeg. Disse ble annonsert på finn.no i 2006 som renrasede valper, og jeg fikk vite at rasen var ny, og basert på blant annet schäfer, malamute og ulv. :rolleyes: Bildene talte sin tydelige sak om at dette var blandingshunder, og ikke så mange generasjoner av den heller (verken valper eller foreldre likner hverandre stort).

wolfdog.jpg

wolfdog2.jpg

american_wolfdog.jpg

wolfdog3.jpg

american_wolfdog0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har skjønt riktig, ble det født hvite schäferhunder før, som nå er skilt ut som egen rase - hvit gjeterhund. Mye mulig jeg tar feil, men jeg leste det en gang... Vil gjerne ha back up eller kontra på dette!

ja det kan hende det ble født hvite shäfere før, men dette er en stund siden altså! Hunden som mormor visste meg foreldrene døde for noen år siden, og da var den 10, og forendrene var jo noen år også, så bildet hun visste jeg var av en shafer for rundt 15-20år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette har jeg verken sett, hørt eller lest om før, men så leser ikke jeg rasebeskrivelser så veldig nøye heller alltid.

Klart, hundene på linken var fine, men jeg klarer ikke helt å koble de fargene med "ekte" schäfer gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese mer om hvite herdehunder - altså hvite schäfere. Her finner man også forklaringen på hvorfor det ikke heter hvit schäfer. Her jeg bor er det flere vite herdehunder enn schäfere i standardfarge (black and tan) fordi det er to aktive oppdrettere i området.

Det ER forskjeller på de to, herdehundene fremstår som en mer typisk gjeter og har ikke så mye vokt i seg. Men forskjellen er ikke større enn at det fødes standardfargete schäfere i kull med vite herdehunder og omvendt og hvis det skjer så kan man omregistrere hunden sin.

http://www.vitherdehund.com/page2/page2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har fått se to av de hvite i aksjon, og fra å kun ha sett dretnervøse individer av rasen både på østlandet og i skottland, så går jeg nå på kurs med to stk. Utrolig herlige, aktive, gutter. Trygge, sosiale, herlige hunder.

2522089487_872df6802f.jpg

Det var dagens skryt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm her på sonen har det jeg ville kallet en shefer ;)

Så godt å høre. ;) Og må si meg litt enig da. En schäfer skal ha et bein i hvert hjørne og rett rygg...

Men denne gyldne saken. Den er vel ikke sett på en eller annen rar amerikansk nettside? De har jo ufattelig mange variasjoner både i form, farge og størrelse av schäferliknende rasesaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kutte diskusjonen kort. Det er ingenting som heter hvit schäfer. Enten så har man en Hvit gjeterhund eller så har man en feilfarget schäfer. Schäfer kan forekomme i alle farger, men hvit, blå og rød og uavhengig av farge: uten maske og sadel, er uønsket. Dette er i henhold til FCI standard, som vi forholder oss til, hva amerikanere gjør er knekkende likegyldig for de lever i sin egen verden. Når det kommer til eksteriør schäfer så "skal" den ha høy manke og fallende kryss. Det er beskrevet i standarden. At det er enkelte av oss som er uenige i tolkningen av standarden er ingen nyhet. Bare en liten digresjon, fra en brukshundentusiast..

Slik skal en schäfer se ut etter mitt syn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...