Gå til innhold
Hundesonen.no

Kremfarget schäferhund?


SFX

Recommended Posts

Nei, nå banner du i kjerka ;) Den heter på tysk; Weisser Schweizer Schäferhund og har egen standard. Hvit gjeterhundgruppe. Den eneste forskjellen jeg leser fra rasestandarden er at den hvite har anderledes pels.

;)

Men som flere her oppe sier... Den gyldne er vel da strengt tatt bare et "amerikansk fenomen" (de er det jo mange av ;)), og Hvit Gjeter og Schæfer er to forskjellige. (var den samme, men er blitt delt i to raser osv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Men som flere her oppe sier... Den gyldne er vel da strengt tatt bare et "amerikansk fenomen" (de er det jo mange av ;)), og Hvit Gjeter og Schæfer er to forskjellige. (var den samme, men er blitt delt i to raser osv?)

Dengang jeg hentet min første schäferhund i Tyskland gikk jeg forbi en åpen treport inn til gårdsplassen til en husblokk. Bak et gitter under ei steintrapp sto en svær hund med typisk schäferhund-utseende. Den var ensfarget "skittengulaktig". Om det var en schäferhund skal jeg la være usagt - men den var til forveksling lik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke så mye greie på anatomi og slikt, men sann ser en schäfer ut i min hundebok. Vet ikke hvilket land denne schäferen er fra, men syns både kroppen og fargen ser kjempeflott ut!

DSC00789.jpg

Enig!!

Dagens Shefere blir bare særere og særere syns jeg.

Liker best den "gamle" typen, og syns en shefer skal ha mer svart på seg en brunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av valpen var helt klar på at det er schæfer.

Hun var å hentet den hos oppdretter, og fikk sett og hilst på både foreldre dyr og kullsøsken.

Denne valpen var dene eneste i kullet som hadde disse fargene. Kullsøsknene hadde fargen til Working German shepherd, grå/svart brun med stenk av grått. Den er kan hende feilfarget schæfer, men er like fullt en schæfer.

Den er ikke av de American wolfdog valpene.

Argyros:

Den ene langhårete voksne der ser imidlertid ut som en krysning mellom schæfer og AM. Kan kanskje være stenk av Meqquyoq i den også.

Den korthårete ser ut som en helt vanlig Alaskan husky polar type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kullsøsknene hadde fargen til Working German shepherd, grå/svart brun med stenk av grått.

Kan jeg spørre hva i huleste hekken en working german shepherd er??? Det finnes kun en standard og den er fra FCI som beskriver de tillatte fargene på Schäferhund (som rasen heter på norsk).

Den er kan hende feilfarget schæfer, men er like fullt en schæfer.

Det kan hende den er schäfer og det kan hende den har stamtavle, men er den hvit eller kremgul så er den feilfarget, akkurat som en hvit boxer, blå dobberman eller gul flat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tenker shäfer tenger jeg på denne! (ikke ta det personlig) men ikke den fult så finne rasen med skeiv rumpe :P

Men denne synes jeg definitivt er finest! Noe jeg kunne tenke meg selv, men når jeg ser den tenker jeg ikke helt 'shafer' ..

edit: nå har jeg nå aldr vært noe fan av denne rasen, men skal det være shäfter så må det vært shäfter! MNemelig ricco sin 'sort'!

edit: herregud detter er virkelig ett tegn på at jeg er trøtt! Skriveleif har virkelig slått til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig en kunde og hennes hvite gjeterhund i dyrebutikken. Dæven for en fantastisk flott hund! Og jeg klarer jo, uten å tenke meg om, å spørre om det var en hvit schæfer - selv om den egentlig ikke hadde helt den samme bygningen. Jeg kunne se at hunden bla. hadde lenger, og mye rettere rygg enn schæferen, noe eieren også kunne bekrefte at var en av forskjellene mellom schæfer og hvit gjeterhund. Den hadde også en helt annen type pels - føltes mykere og kraftigere. I tillegg mener jeg hun sa at den hadde et roligere temperament.

Flott rase!

EDIT: På denne siden til en norsk oppdretter av rasen hvit gjeterhund kan dere lese mer om forskjellene mellom schæfer og hvit gjeterhund. Bla. at sistnevnte har et mykere temperament og har tendenser til å være mer reservert. Og at den gjerne er mer førerorientert fordi den står nærmere sin gjeterhundopprinnelse enn schæferen.

Her er hjemmesiden til kunden jeg fortalte om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hunden i avartaren du sikter til så er jo ikke den feilfarget.. :P

Hehe, nei teoretisk sett ikke, men den er jo ikke rett hvis man skal følge utstillingskrav, og dermed noe av rasekravet? (mulig jeg banner i kirka nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hehe, nei teoretisk sett ikke, men den er jo ikke rett hvis man skal følge utstillingskrav, og dermed noe av rasekravet? (mulig jeg banner i kirka nå)

Da må du nok lese standarden en gang til, for det er ingenting feil med fargen på din hund. Det er en helt normal akseptert farge på schäferhund, så du kan løpe så mange runder du vil til venstre :blink: (om det er noe poeng er en helt annen sak..)

Kopiert fra FCI standarden linket fra NKK.no

Farge:

Sort med rødbrune, brune, gule til lysegrå tegninger;

ensfarget sort; ensfarget grå. Hos grå med mørkere

avskygninger med sort sadel og maske. Ubetydelige små

hvite brystflekker og meget lys farge på innsiden av bena er

tillatt, men ikke ønsket. Nesebrusken alltid sort. Manglende

maske, lys til stikkende øyefarge, lyse til hvitaktige tegninger

på bryst og benas innsider, lyse negler og rød halespiss

ansees som pigmentsvakhet. Underullen viser en lysere

gråtone. Hvit farge ikke tillatt.

Showtime: Diskusjonen gikk ikke på hvit gjeterhund kontra schäferhund, det var hvorvidt Schäferen kan være hvit/kremgul og det kan den akkurat som andre raser har sine fargefeil, men det er ikke en godkjent farge og skal derfor ikke avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Showtime: Diskusjonen gikk ikke på hvit gjeterhund kontra schäferhund, det var hvorvidt Schäferen kan være hvit/kremgul og det kan den akkurat som andre raser har sine fargefeil, men det er ikke en godkjent farge og skal derfor ikke avles på.
Jeg bare svarte PsychoLynx sitt spørsmål, jeg:

Men er Hvit gjeterhund og gylden schæfer det samme?
Og ville bare gjøre folk oppmerksom på at det finnes flere forskjeller mellom schæfer og hvit gjeterhund enn bare pelsen:

Nei, nå banner du i kjerka :) Den heter på tysk; Weisser Schweizer Schäferhund og har egen standard. Hvit gjeterhundgruppe. Den eneste forskjellen jeg leser fra rasestandarden er at den hvite har anderledes pels.

Men det var ikke meningen å kuppe tråden - beklager det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem av dere som har sett BBC-dokumantaren "Pedigree dogs Exposed", burde det være innlysende hvordan en schäferhund bør og skal se ut. Hundene som vises i dokumentaren skiller seg ikke ut fra de mestvinnende hundene her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne se at hunden bla. hadde lenger, og mye rettere rygg enn schæferen, noe eieren også kunne bekrefte at var en av forskjellene mellom schæfer og hvit gjeterhund. Den hadde også en helt annen type pels - føltes mykere og kraftigere. I tillegg mener jeg hun sa at den hadde et roligere temperament.

Jeg har også sett en hvit gjeterhund, men jeg syntes den så enda værre ut enn schäferen. Den omtrent krøyp bortetter gulvet og jeg vil si at gammelschäferen vi hadde ikke var i nærheten av å være så subbete som den var. Så det er sikkert forskjeller der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok lese standarden en gang til, for det er ingenting feil med fargen på din hund. Det er en helt normal akseptert farge på schäferhund, så du kan løpe så mange runder du vil til venstre :blink: (om det er noe poeng er en helt annen sak..)

Hehe, nei for vår del blir det nok ingen runder til venstre. Blir mer herje rundt i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett en hvit gjeterhund, men jeg syntes den så enda værre ut enn schäferen. Den omtrent krøyp bortetter gulvet og jeg vil si at gammelschäferen vi hadde ikke var i nærheten av å være så subbete som den var. Så det er sikkert forskjeller der og.

Man finner ytterpunkter hos de fleste raser, og med tanke på at den hvite gjeterhunden skal se ganske rektangulær ut så vil jeg ikke tro at den faktisk slår schäferhunden i fucked up kroppsfasong.

Slik er det vel en HG skal se ut: http://www.whiteviking.com/baronstutensee....-web-NORMAL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...