Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Klementin

Recommended Posts

Hvilke raser passer denne beskrivelsen:

- Familiehund som er glad i barn og går fint overens med andre hunder

- Tur- og friluftshund. En del turer i skog og mark, kanskje sove i telt og padle kano. Må kunne være løs på tur og tåle litt vær.

- Ta lydighet relativt lett. Kommer til å bli trent i lydighet, men trenger ikke være en typisk "LP-rase". Andre aktiviteter det kunne vært moro om hunden kunne brukes i: spor, rundering, trekk, kløv. Men den trenger ikke kunne brukes i alle tingene.

- Middels aktivitetsbehov, ha en av og på knapp. Fint med litt intensitet når det trenes, men helst rolig inne. Gjerne en hund som ikke krever at det skjer noe hver eneste dag.

- Førerorientert, men ikke for myk.

- Størrelse og pelsstell uvesentlig.

Hvilken rase synes du passer, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund?

Du beskriver rasen i startinnlegget ditt. De er førerorienterte og enkle å ha løse på tur, lette å trene og har god motor, slapper godt av inne, elsker å bade og være med på båt osv.

Du kan absolutt lese mer om vannhunden. Jeg synes det høres ut som en rase som passer dine kriterier. De er uproblematiske og svært hengivne, og ikke minst morsomme hunder med masse personlighet. Ingen er like (men de har som regel et veldig stabilt temperament). ;)

Lol... Har du byttet nick, "lilleulv"? I så fall sitter jeg og anbefaler en portis til en som allerede har en. Er du ute etter de egenskapene der er det jo portis til du må ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en retriver? labrador? Jeg har selv en labbis hjemme. nå er ikke han etter de mest aktive linjene, men sier ikke nei til en 4 mils lang skitur, eller en time med lydighet ;) rolig inne, mens ute er det gjerne mer futt i han... ;)

Hun har allerede portis og golden.. ;) Så de to kjenner hun i alle fall til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret Collie!

Mamma har to stykker, flotte tisper. De er rolige inne, men aktive ute. De er lett-trente, og har alle mulighetene for å drive bruks/lp/ag, iallefall på hobbybasis. Supre ovenfor barn (selv om dette jo er individuelt, og har med trening å gjøre), er ikke preget av kjønnsaggresjon, og er også en ganske så frisk rase. Mamma sine er begge fra Sverige, jeg vet ikke hvordan oppdrettet her i Norge er, men det er iallefall en rase jeg trygt vil anbefale. Fantastisk fine hunder altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også du beskriver golden. Jeg har med min golden på lengere kanoturer, kløving i fjellet, på teltturer (både korte og lage), perfekt friluftshund når man bor i byen! Men du har jo selv golden, så det kjenner du vel til.

Ellers har du jo andre retrievre da. Noen spanieler kan jo kanskje også passe? Kjenner til flere springere som også fungere godt som friluftehund samtidig som de er familiehunder og passer godt til kravene.

Uansett, lykke til med leting til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

original som jeg er sier jeg sefølgelig Pinscher! :)

Litt om dem i farta:

- Kort pels

- En alt mulig hund, brukes til alt fra AG,LP, spor osv...

- Passe str, kan ha den fint i sofan ( er som oftest en sofa/sengehund ) men samtidig stor nok til å passe på hjemme.

- Hunder med STOR personlighet.

- Blir veldig knyttet til sin familie og overser som oftest fremmede.

Kan lese mer om rasen på hjemmesiden min www.vicita.no under "Dyra" og "Om pinscher"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Pincher har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal foreslå det, men åssen klarer de seg i kaldere vær?

Golden kunne vært aktuelt, men jeg har en golden og hun er veldig myk. (FOR myk synes vi begge). Prøver å si at ikke alle er som min, men hun er litt usikker pga det. Vil ha en med sterkere psyke. Jeg har veldig sansen for springere også jeg da, og tenker at det kanskje er en hund som kunne passe.

Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på. Takker for råd i denne tråden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, Pincher har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal foreslå det, men åssen klarer de seg i kaldere vær?

Golden kunne vært aktuelt, men jeg har en golden og hun er veldig myk. (FOR myk synes vi begge). Prøver å si at ikke alle er som min, men hun er litt usikker pga det. Vil ha en med sterkere psyke. Jeg har veldig sansen for springere også jeg da, og tenker at det kanskje er en hund som kunne passe.

Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på. Takker for råd i denne tråden:)

Springeren er nok hakket "hardere" enn golden, og i mine øyne er de egentlig akkurat passe på det punktet. De dauer ikke av en korreksjon, men korreksjonen må tilpasses øyeblikket (jo mer drifter som er i sving, jo hardere korreksjon tåler de).

Det er selvsagt en del pelsstell, men absolutt overkommelig. De tar LP lett, kan brukes til et aktivt liv, men du bør nok velge en av de mindre aktive springerne hvis du ikke er villig til å aktivisere den kjempeofte. Altså; de tåler en fridag eller to, men hvis hunden kun blir brukt i helgene, trengs det liksom ikke en mer energisk hund enn nødvendig. Samtidig er det jo mye man kan venne hunden til!

Ang kano, så er jo springeren litt stor (men mindre enn en golden), men så lenge du får plass til den i en kano, tror jeg det skal gå bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på.

Flotte hunder, men har langt mer enn middels aktivitetsbehov og langt ifra ideelle familiehunder.

Siden du nevner at størrelse ikke spiller noen rolle har du en del store hunderaser å velge mellom som kan passe beskrivelsen, dog dem tar kanskje ikke lydighet så raskt som noen av de andre rasene som er nevnt her. Jeg tenker på raser som Berner Sennen, Leonberger og Newfoundlandshund. Såpass store hunder kan til tider være litt vel voldsomme mot barn, men er veldig tålmodige. Dem er dog ikke spesielt førermyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre er mange goldener myke. Det er min erfaring også. Tispa jeg har selv er litt for myk hun også, og det er noe jeg har sett blitt mer og mer vanlig hos rasen. MEN det finnes flere gode linjer med trygge, flotte hunder. Om hun virkelig går inn for det, kan hun få en fantastisk hund og turkompiss! Håper hun ser mer på rasen selv om noen er litt myke. De skal faktisk ikke være for myke, og det finner veldig mange som ikke er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tåler kulde som andre korthåra hunder. Så lenge de er aktive klarer de seg fint når det er ganske kaldt ute.

Men dersom de står stille fryser de fort. Men trenger ofte dekken i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå driver hun og prater om labrador. Så det er mulig hun ender opp med det :)

Maria, du vet jeg godt kunne tenke meg en portis til. Men må innrømme jeg får litt mark av pelsstellet + at jeg synes de funker litt dårlig i vær og vind. Får se når den tid kommer, hva vi skal gjøre med hunden. Jeg merker at jeg synes min golden er en bedre frilufslivshund enn portisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå driver hun og prater om labrador. Så det er mulig hun ender opp med det :)

Maria, du vet jeg godt kunne tenke meg en portis til. Men må innrømme jeg får litt mark av pelsstellet + at jeg synes de funker litt dårlig i vær og vind. Får se når den tid kommer, hva vi skal gjøre med hunden. Jeg merker at jeg synes min golden er en bedre frilufslivshund enn portisen...

Virkelig?

Jeg har aldri hatt problemer med vær og vind med Chessea. Hun er med på absolutt alt uten hverken å fryse eller plages for mye av varme. Så der spriker min erfaring med dine, faktisk. Pelsen kan jeg skjønne. men Samojed f.eks. er det også rimelig greie mengder pelsstell med, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til de originale punktene blir det nok litt arbeid i valpetiden for å få inn den avknappen. De har virkelig en turbo i rumpa som ikke vil stoppe. Tar lydighet KJAPT - men du gi den en god grunn. Selvfølgelig er en god grunn mat, og den blir aldri lei av repetisjoner, iallefall ikke min :)

Førerorientert er litt så som så, de er gode surrehau med en god sta vilje. Men så kommer alt det andre helt gratis, så hvis man bare trener så er de helt fantastiske hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...