Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Klementin

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke raser passer denne beskrivelsen:

- Familiehund som er glad i barn og går fint overens med andre hunder

- Tur- og friluftshund. En del turer i skog og mark, kanskje sove i telt og padle kano. Må kunne være løs på tur og tåle litt vær.

- Ta lydighet relativt lett. Kommer til å bli trent i lydighet, men trenger ikke være en typisk "LP-rase". Andre aktiviteter det kunne vært moro om hunden kunne brukes i: spor, rundering, trekk, kløv. Men den trenger ikke kunne brukes i alle tingene.

- Middels aktivitetsbehov, ha en av og på knapp. Fint med litt intensitet når det trenes, men helst rolig inne. Gjerne en hund som ikke krever at det skjer noe hver eneste dag.

- Førerorientert, men ikke for myk.

- Størrelse og pelsstell uvesentlig.

Hvilken rase synes du passer, og hvorfor?

Skrevet

Portugisisk vannhund?

Du beskriver rasen i startinnlegget ditt. De er førerorienterte og enkle å ha løse på tur, lette å trene og har god motor, slapper godt av inne, elsker å bade og være med på båt osv.

Du kan absolutt lese mer om vannhunden. Jeg synes det høres ut som en rase som passer dine kriterier. De er uproblematiske og svært hengivne, og ikke minst morsomme hunder med masse personlighet. Ingen er like (men de har som regel et veldig stabilt temperament). ;)

Lol... Har du byttet nick, "lilleulv"? I så fall sitter jeg og anbefaler en portis til en som allerede har en. Er du ute etter de egenskapene der er det jo portis til du må ha ;)

Skrevet

Hva med en retriver? labrador? Jeg har selv en labbis hjemme. nå er ikke han etter de mest aktive linjene, men sier ikke nei til en 4 mils lang skitur, eller en time med lydighet ;) rolig inne, mens ute er det gjerne mer futt i han... ;)

Skrevet
Hva med en retriver? labrador? Jeg har selv en labbis hjemme. nå er ikke han etter de mest aktive linjene, men sier ikke nei til en 4 mils lang skitur, eller en time med lydighet ;) rolig inne, mens ute er det gjerne mer futt i han... ;)

Hun har allerede portis og golden.. ;) Så de to kjenner hun i alle fall til.

Skrevet

PS, maria. It's not for me ;) leter etter den perfekte hund til ei venninne! Har såklart anbefalt portis. Men mulig den blir litt for aktiv for henne... Men nå kommer jo portis i så mange varianter. Er ikke alle som er like aktiv som min var de 2 første åra. (nå er hun lubben og lat) ;)

Skrevet

Korthåret Collie!

Mamma har to stykker, flotte tisper. De er rolige inne, men aktive ute. De er lett-trente, og har alle mulighetene for å drive bruks/lp/ag, iallefall på hobbybasis. Supre ovenfor barn (selv om dette jo er individuelt, og har med trening å gjøre), er ikke preget av kjønnsaggresjon, og er også en ganske så frisk rase. Mamma sine er begge fra Sverige, jeg vet ikke hvordan oppdrettet her i Norge er, men det er iallefall en rase jeg trygt vil anbefale. Fantastisk fine hunder altså!

Skrevet

Jeg tenkte golden :P Men så leste jeg at det har du allerede... Du kan jo selfølgelig ha en til, men.. :P

Skrevet

Syns også du beskriver golden. Jeg har med min golden på lengere kanoturer, kløving i fjellet, på teltturer (både korte og lage), perfekt friluftshund når man bor i byen! Men du har jo selv golden, så det kjenner du vel til.

Ellers har du jo andre retrievre da. Noen spanieler kan jo kanskje også passe? Kjenner til flere springere som også fungere godt som friluftehund samtidig som de er familiehunder og passer godt til kravene.

Uansett, lykke til med leting til dere begge!

Skrevet

original som jeg er sier jeg sefølgelig Pinscher! :)

Litt om dem i farta:

- Kort pels

- En alt mulig hund, brukes til alt fra AG,LP, spor osv...

- Passe str, kan ha den fint i sofan ( er som oftest en sofa/sengehund ) men samtidig stor nok til å passe på hjemme.

- Hunder med STOR personlighet.

- Blir veldig knyttet til sin familie og overser som oftest fremmede.

Kan lese mer om rasen på hjemmesiden min www.vicita.no under "Dyra" og "Om pinscher"

Skrevet

Hm, Pincher har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal foreslå det, men åssen klarer de seg i kaldere vær?

Golden kunne vært aktuelt, men jeg har en golden og hun er veldig myk. (FOR myk synes vi begge). Prøver å si at ikke alle er som min, men hun er litt usikker pga det. Vil ha en med sterkere psyke. Jeg har veldig sansen for springere også jeg da, og tenker at det kanskje er en hund som kunne passe.

Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på. Takker for råd i denne tråden:)

Skrevet
Hm, Pincher har jeg faktisk ikke tenkt over. Skal foreslå det, men åssen klarer de seg i kaldere vær?

Golden kunne vært aktuelt, men jeg har en golden og hun er veldig myk. (FOR myk synes vi begge). Prøver å si at ikke alle er som min, men hun er litt usikker pga det. Vil ha en med sterkere psyke. Jeg har veldig sansen for springere også jeg da, og tenker at det kanskje er en hund som kunne passe.

Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på. Takker for råd i denne tråden:)

Springeren er nok hakket "hardere" enn golden, og i mine øyne er de egentlig akkurat passe på det punktet. De dauer ikke av en korreksjon, men korreksjonen må tilpasses øyeblikket (jo mer drifter som er i sving, jo hardere korreksjon tåler de).

Det er selvsagt en del pelsstell, men absolutt overkommelig. De tar LP lett, kan brukes til et aktivt liv, men du bør nok velge en av de mindre aktive springerne hvis du ikke er villig til å aktivisere den kjempeofte. Altså; de tåler en fridag eller to, men hvis hunden kun blir brukt i helgene, trengs det liksom ikke en mer energisk hund enn nødvendig. Samtidig er det jo mye man kan venne hunden til!

Ang kano, så er jo springeren litt stor (men mindre enn en golden), men så lenge du får plass til den i en kano, tror jeg det skal gå bra. ;)

Skrevet
Nå prater hun plutselig om tervueren eller groendal. Det er 2 hunder jeg kjenner lite til, men synes de er flotte å se på.

Flotte hunder, men har langt mer enn middels aktivitetsbehov og langt ifra ideelle familiehunder.

Siden du nevner at størrelse ikke spiller noen rolle har du en del store hunderaser å velge mellom som kan passe beskrivelsen, dog dem tar kanskje ikke lydighet så raskt som noen av de andre rasene som er nevnt her. Jeg tenker på raser som Berner Sennen, Leonberger og Newfoundlandshund. Såpass store hunder kan til tider være litt vel voldsomme mot barn, men er veldig tålmodige. Dem er dog ikke spesielt førermyke.

Skrevet

Groenendael kan vel også passe til denne beskrivelsen..

Min er rolig inne, men en spretten sak ute ;)

Noen dager greier han seg med middels tur, og andre dager går han fjellturer.

Hunden blir hva du gjør den til.

Skrevet

Ja, desverre er mange goldener myke. Det er min erfaring også. Tispa jeg har selv er litt for myk hun også, og det er noe jeg har sett blitt mer og mer vanlig hos rasen. MEN det finnes flere gode linjer med trygge, flotte hunder. Om hun virkelig går inn for det, kan hun få en fantastisk hund og turkompiss! Håper hun ser mer på rasen selv om noen er litt myke. De skal faktisk ikke være for myke, og det finner veldig mange som ikke er det ;)

Skrevet

Den tåler kulde som andre korthåra hunder. Så lenge de er aktive klarer de seg fint når det er ganske kaldt ute.

Men dersom de står stille fryser de fort. Men trenger ofte dekken i kulda.

Skrevet

Vel, nå driver hun og prater om labrador. Så det er mulig hun ender opp med det :)

Maria, du vet jeg godt kunne tenke meg en portis til. Men må innrømme jeg får litt mark av pelsstellet + at jeg synes de funker litt dårlig i vær og vind. Får se når den tid kommer, hva vi skal gjøre med hunden. Jeg merker at jeg synes min golden er en bedre frilufslivshund enn portisen...

Skrevet
Vel, nå driver hun og prater om labrador. Så det er mulig hun ender opp med det :)

Maria, du vet jeg godt kunne tenke meg en portis til. Men må innrømme jeg får litt mark av pelsstellet + at jeg synes de funker litt dårlig i vær og vind. Får se når den tid kommer, hva vi skal gjøre med hunden. Jeg merker at jeg synes min golden er en bedre frilufslivshund enn portisen...

Virkelig?

Jeg har aldri hatt problemer med vær og vind med Chessea. Hun er med på absolutt alt uten hverken å fryse eller plages for mye av varme. Så der spriker min erfaring med dine, faktisk. Pelsen kan jeg skjønne. men Samojed f.eks. er det også rimelig greie mengder pelsstell med, bare så det er sagt :)

Skrevet

I forhold til de originale punktene blir det nok litt arbeid i valpetiden for å få inn den avknappen. De har virkelig en turbo i rumpa som ikke vil stoppe. Tar lydighet KJAPT - men du gi den en god grunn. Selvfølgelig er en god grunn mat, og den blir aldri lei av repetisjoner, iallefall ikke min :)

Førerorientert er litt så som så, de er gode surrehau med en god sta vilje. Men så kommer alt det andre helt gratis, så hvis man bare trener så er de helt fantastiske hunder :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...