Gå til innhold
Hundesonen.no

Orkanger november

xxx12345

Recommended Posts

Skrevet

Ja, hvem skal og hva skal dere?

Nå har jeg klart å kaste Hundesport, så jeg vet ikke hvem som dømmer sort dvergschnauzer. Hvis noen kan hjelpe meg med det så kanskje jeg finner ut om jeg skal stille også.

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Vi lurer litt på å stille :D

Litt off-topic, men hvorfor spiller det noen rolle hvem som dømmer? Skjønner det hvis man har stilt for samme dommer og fått samme kritikk mange ganger, men ellers?

Skrevet
Vi lurer litt på å stille :D

Litt off-topic, men hvorfor spiller det noen rolle hvem som dømmer? Skjønner det hvis man har stilt for samme dommer og fått samme kritikk mange ganger, men ellers?

Det kan være mange grunner til det. De ulike dommerne setter pris på ulike ting hos hundene. en dommer vil ha hunder med kraftig front, en annen vil ha smal front, for eksempel. Om man da har en hund med smal front melder man ikke (ialle fall ikke jeg) på til en dommer man vet trekker for smal front.

Noen dommere igjen har for lite kunnskap om rasen og trekker for ting som er korrekte i føge standarden. Fks hos min rase skal det være fallende kryss, mens enkelte dommere velger å trekke min hund for å ha nettopp fallende kryss. Når jeg vet de kan rasen så dårlig betaler jeg ikke masse penger for å stille.

Utstilling er så dyrt at jeg ikke betaler for å stille for en dommer jeg vet hunden min ikke får bra resultat av ;)

Skrevet

Skjønner, takk for oppklaring :D Skulle tro at dommerne seg imellom burde ha en viss enstemmighet ift hva som er riktig hos en rase, med tanke på betydningen utstillingstitler har for avl.

Skrevet
Mona Selbach? Hmm, aldri hørt om. Noen som kjenner til henne?

Det er en litt gammel dame. Veldig koselig og snill med hunden. Satt opp Milli til CERT og BIM. Var opptatt av bevegelser og at hunden skulle showe i ringen.

Kom på en ting. Av alle de kritikkene jeg leste på DP på utstillingen hun dømte, så var hun generellt flink til å finne "rett" positiv og negativ ting med hunden. Var ingen som klarte å sjule en feil de hadde på bikkja, så mitt inntrykk var at hun var flink og rettferdig på kritikken.

Skrevet
Skjønner, takk for oppklaring :D Skulle tro at dommerne seg imellom burde ha en viss enstemmighet ift hva som er riktig hos en rase, med tanke på betydningen utstillingstitler har for avl.

blir veldig OT her nå men..

De har en rasestandard de må forholde seg til, men den er veldig "åpen" og det er mye opp til den enkelte dommer å tolke, og den enkelte dommer har sin personlige smak på de ulike rasene. For oss som har raser man ikke ser så mange av kan gjerne ikke dommerene standarden godt nok heller. Fks stillte jeg ei feilfarga tispe en gang uten å få en eneste kommentar på det. Etterhvert lærer man hvilke dommere som liker hva ;)

Skrevet

Ja, vet jo at de har rasestandarden, men nettopp at den er åpen for "personlig smak" som du kaller det, synes jeg blir litt feil. Er ikke så farlig for oss da, siden vi bare stiller for gøy, men har allerede vært borti en dommer som ikke engang kjente til standarden skikkelig. Bare valpeshow da.

Men nå skal jeg slutte med OT`en min :D

Skrevet

Jepp, jeg skal. Bor jo i gåavstand fra hallen så skulle bare mangle.

Stiller Bella i åpenklasse på søndag.

Skrevet

Da ser det ut som lillesøster å har lyst til å stille Frost på valpeshowet, kjempemorsomt! Hun er 14 år og har ikke stillt annent en på "barn og hund" før, så nå ligger det an for litt trening på både henne og Frost fremmover. Dette blir gøy for begge to:) Skulle ønske jeg kunne være der å se, så om noen er ved samojedringen så ta gjerne bilder!

Skrevet

Stella og Pondus skal stilles, men de blir med oppdretter ettersom både oppdretter og foreldre her i gården var enige om at jeg heller skulle være hjemme å feire 18-årsdag :D

Skrevet

Når har du bursdag, buhundjenta? Jeg skulle vel egentlig kanskje vært hjemme og feiret bursdag på lørdag, men det tar vi en annen gang! :rolleyes:

Stiller både Tulla og Aynï; Tulla i åpen, Aynï i 6-9mnd. Foreløpig er planen at oppdretteren til Aynï skal stille begge to.

Skrevet

Tror det blir slik at jeg kommer med lillesøster som hadde kjempe lyst til å bli med! Tar kanskje med Maja også, og selvfølgelig speilrefleksen ;)

EDIT: Når starter det de forskjellige dagene? Og når sånn ca slutter det? Noen som vet? ;) Ser ikke noe om det på hjemmesiden

Skrevet
Tror det blir slik at jeg kommer med lillesøster som hadde kjempe lyst til å bli med! Tar kanskje med Maja også, og selvfølgelig speilrefleksen ;)

EDIT: Når starter det de forskjellige dagene? Og når sånn ca slutter det? Noen som vet? :) Ser ikke noe om det på hjemmesiden

Det pleier vel å begynne ni, og så avslutter de en gang utpå ettermiddagen med grupper osv. Jeg drar alltid før stengetid, så jeg vet ærlig talt ikke nøyaktig klokkeslett..

Skrevet
Det pleier vel å begynne ni, og så avslutter de en gang utpå ettermiddagen med grupper osv. Jeg drar alltid før stengetid, så jeg vet ærlig talt ikke nøyaktig klokkeslett..

Ok. Takk :)

Skrevet

Hjelpes min, 360,- for påmelding var utrolig dyrt synes jeg!

Ikke lenge til fristen går ut nå, håper jeg får nettbankbrikken min innen den tid.

Skrevet

Vi stiller i 4-6 mnd :) Det er i hvertfall planen, men må få min kjære far til å stille ut, siden jeg er på skole i Oslo den helga.. :-S

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...