Gå til innhold
Hundesonen.no

Orkanger november

xxx12345

Recommended Posts

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Vi lurer litt på å stille :D

Litt off-topic, men hvorfor spiller det noen rolle hvem som dømmer? Skjønner det hvis man har stilt for samme dommer og fått samme kritikk mange ganger, men ellers?

Det kan være mange grunner til det. De ulike dommerne setter pris på ulike ting hos hundene. en dommer vil ha hunder med kraftig front, en annen vil ha smal front, for eksempel. Om man da har en hund med smal front melder man ikke (ialle fall ikke jeg) på til en dommer man vet trekker for smal front.

Noen dommere igjen har for lite kunnskap om rasen og trekker for ting som er korrekte i føge standarden. Fks hos min rase skal det være fallende kryss, mens enkelte dommere velger å trekke min hund for å ha nettopp fallende kryss. Når jeg vet de kan rasen så dårlig betaler jeg ikke masse penger for å stille.

Utstilling er så dyrt at jeg ikke betaler for å stille for en dommer jeg vet hunden min ikke får bra resultat av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona Selbach? Hmm, aldri hørt om. Noen som kjenner til henne?

Det er en litt gammel dame. Veldig koselig og snill med hunden. Satt opp Milli til CERT og BIM. Var opptatt av bevegelser og at hunden skulle showe i ringen.

Kom på en ting. Av alle de kritikkene jeg leste på DP på utstillingen hun dømte, så var hun generellt flink til å finne "rett" positiv og negativ ting med hunden. Var ingen som klarte å sjule en feil de hadde på bikkja, så mitt inntrykk var at hun var flink og rettferdig på kritikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, takk for oppklaring :D Skulle tro at dommerne seg imellom burde ha en viss enstemmighet ift hva som er riktig hos en rase, med tanke på betydningen utstillingstitler har for avl.

blir veldig OT her nå men..

De har en rasestandard de må forholde seg til, men den er veldig "åpen" og det er mye opp til den enkelte dommer å tolke, og den enkelte dommer har sin personlige smak på de ulike rasene. For oss som har raser man ikke ser så mange av kan gjerne ikke dommerene standarden godt nok heller. Fks stillte jeg ei feilfarga tispe en gang uten å få en eneste kommentar på det. Etterhvert lærer man hvilke dommere som liker hva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet jo at de har rasestandarden, men nettopp at den er åpen for "personlig smak" som du kaller det, synes jeg blir litt feil. Er ikke så farlig for oss da, siden vi bare stiller for gøy, men har allerede vært borti en dommer som ikke engang kjente til standarden skikkelig. Bare valpeshow da.

Men nå skal jeg slutte med OT`en min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som lillesøster å har lyst til å stille Frost på valpeshowet, kjempemorsomt! Hun er 14 år og har ikke stillt annent en på "barn og hund" før, så nå ligger det an for litt trening på både henne og Frost fremmover. Dette blir gøy for begge to:) Skulle ønske jeg kunne være der å se, så om noen er ved samojedringen så ta gjerne bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har du bursdag, buhundjenta? Jeg skulle vel egentlig kanskje vært hjemme og feiret bursdag på lørdag, men det tar vi en annen gang! :rolleyes:

Stiller både Tulla og Aynï; Tulla i åpen, Aynï i 6-9mnd. Foreløpig er planen at oppdretteren til Aynï skal stille begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir slik at jeg kommer med lillesøster som hadde kjempe lyst til å bli med! Tar kanskje med Maja også, og selvfølgelig speilrefleksen ;)

EDIT: Når starter det de forskjellige dagene? Og når sånn ca slutter det? Noen som vet? ;) Ser ikke noe om det på hjemmesiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir slik at jeg kommer med lillesøster som hadde kjempe lyst til å bli med! Tar kanskje med Maja også, og selvfølgelig speilrefleksen ;)

EDIT: Når starter det de forskjellige dagene? Og når sånn ca slutter det? Noen som vet? :) Ser ikke noe om det på hjemmesiden

Det pleier vel å begynne ni, og så avslutter de en gang utpå ettermiddagen med grupper osv. Jeg drar alltid før stengetid, så jeg vet ærlig talt ikke nøyaktig klokkeslett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...