Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk, stor molosser uten kjønnsaggresjon


Argyr

Recommended Posts

Svake korsbånd er arvelig og man finner det på noen linjer og andre ikke. Det er ikke uten grunn at enkelte hunder kan gå rett fra bilen og sprinte rundt på et jorde uten noen form for plager mens andre da sliter med korsbåndene. Men sånne ting holder oppdrettere skjult og sier at det slettes ikke er arvelig og deres hunder har selvsagt ikke det og skulle en valp få problemer er det selvsagt valpekjøper som har vært uansvarlig.

Når det gjelder BB i norge er vel miljøet ganske splittet? Noen som mener at enkelte oppdrettere skryter på seg litt for sunne linjer og hunder i forhold til hva som er fakta. Snusa litt på rasen en stund men siden jeg har lest masse på ulike fora om hva eiere og andre har sagt om rasen så valgte jeg droppe den. Også dens reservasjon gjorde at jeg valgte droppe den for jeg tror den kan kunne utgjøre et problem mht sin vaktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Hmmm, la meg oppsummere hva jeg vet om de bb-ene jeg har kjent:

En hadde hjertefeil og falt død om før han rakk å bli voksen

En hadde AD og haltet stygt i en alder av bare noen få måneder, og ble avlivet

En hadde våteksem som aldri ble bra

Ei hadde vaginaldysplasi og ble avlivet

En (min egen) hadde ektropion (hengende nedre øyelokk)

Ei hadde HD grad E - jfr saken om oppdretters uærlige påstand om at foreldrene var røntget og funnet fri for HD

En til hadde HD grad E

En hadde et uidentifisert ryggproblem som gjorde at det så ut som han ikke hadde full førlighet i bakkroppen

Ei var ekstremt stresset og hyper, og ble avlivet

Dette betyr ikke at det ikke finnes bb-er som lever og har levd problemfritt - det må jo være ganske mange sunne og friske individer også. Men siden så utrolig mange bb-er jeg har møtt har endt opp med en altfor tidlig død, så er det én statistikk jeg svært gjerne skulle sett:

Hvor mange bb-er, av alle som har blitt registrert i Norge, har dødd en naturlig død av alderdom? Og hvor gamle ble de?

Jeg vet ikke. Eldste BB i Norge er nær 10 år, det vet jeg.

Edit: Når det gjelder det påstått gode bb-miljøet i Norge, så har jeg inntrykk av at det er et godt miljø så lenge man holder seg på godfot med enkelte dominerende og innflytelsesrike personer. Jeg for min del har gått i tenkeboksen før hvert eneste innlegg jeg har skrevet om rasen, og spurt meg selv om jeg faktisk tør å stå fram og skrive det jeg mener. Jeg er slettes ikke 100% sikker på at det er trygt å uttale meg om ting som "eierne av den offisielle sannheten om bb-en" er uenige i, eller ikke ønsker at man skal snakke om.

Vel, for meg er det ikke en påstand Moghrebi. Jeg beskriver en opplevelse jeg har av "miljøet" jeg. At det er min tolkning forstår jeg.

Edit 2: Fjernet en setning som jeg faktisk ikke tør å la stå...

Nå er jo jeg en "hylende raseentusiast", og har ikke opplevd noe negativt. Fra tidligere diskusjoner om BB så ser jeg jo ofte (som jeg har nevnt noen ganger før) at det er dette diskusjonene om BB, og ofte andre store molossere, ender med. Ut fra min erfaring (ja, jeg har sagt det også før jeg vet det :) ) så stemmer det ikke at noen er ute etter å "ta" folk for meningene sine.

Det gjør også at de som er interesserte i slike hunder, og tør prate med noen i miljøet, og kanskje endog skaffer seg slik hund, automatisk tilhører samme "miljø" og blir uglesett. Endeløs ond sirkel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvfølgelig. Men det endrer ikke på interessekonflikten.

At det er en klar interessekonflikt betyr ikke at denne oppdretteren er useriøs på noen måte. Men det betyr at dersom han er det, så står han i en utmerket posisjon til å skjule det godt.

Ser den. Nå har jeg så tungt for det at jeg velger å gjøre meg opp mine egne meninger og forsøke å lære av egne erfaringer. Utgangspunktet mitt for å samhandle med andre mennesker er faktisk at jeg forsøker å stole på folk. Jeg er naiv også, tydeligvis.

Denne skjønner jeg - ingen hund har godt av å være fet, på noe tidspunkt i livet.

Nope. Men for ekstremt hurtigvoksende, store raser er dette the single most important thing.

Dette er jeg mer skeptisk til. Man skal ikke mosjonere valper, og man skal ikke la dem fly utfor kanter og trapper på vei ned. Men ellers skal det ikke være nødvendig å ta noen spesielle hensyn, annet enn å la valpen leke med jevnbyrdige og ta ting i eget tempo. Jeg vil påstå at dersom slikt er nødvendig for å unngå skade, så ligger det noe galt fatt til grunn.

Jeg vet at disse rådene er svært utbredt, spesielt på store raser. Så har man de som mener at man ikke skal ta noen spesielle hensyn i det hele tatt - fordi de ønsker at eventuelle svakheter skal komme frem, slik at de kan ta hensyn til (les: unngå) dem i avlen.

Helt enig i at meningene er delte her. Kanskje oppdretter informerte meg såpass om dette fordi oppdretter hadde opplevd mye overmosjonering av valper med etterfølgende alvorlige skader? De ser "voksne" og har vel relativt god motorikk som unge, og det er lett å la seg lure...

Klart oppvarming er lurt før heftig aktivitet, men nå forekommer ikke rottweiler meg som noen kjernesunn rase, så at de også har problemer med korsbåndskader beroliger meg desverre ikke.

Nuvel, det var vel ikke bare spesifikt rottiser jeg mente, mente generelt altså... (Naaai - var jeg uklar igjen... - sorry!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake korsbånd er arvelig og man finner det på noen linjer og andre ikke. Det er ikke uten grunn at enkelte hunder kan gå rett fra bilen og sprinte rundt på et jorde uten noen form for plager mens andre da sliter med korsbåndene. Men sånne ting holder oppdrettere skjult og sier at det slettes ikke er arvelig og deres hunder har selvsagt ikke det og skulle en valp få problemer er det selvsagt valpekjøper som har vært uansvarlig.

Når det gjelder BB i norge er vel miljøet ganske splittet? Noen som mener at enkelte oppdrettere skryter på seg litt for sunne linjer og hunder i forhold til hva som er fakta. Snusa litt på rasen en stund men siden jeg har lest masse på ulike fora om hva eiere og andre har sagt om rasen så valgte jeg droppe den. Også dens reservasjon gjorde at jeg valgte droppe den for jeg tror den kan kunne utgjøre et problem mht sin vaktsomhet.

:) Du har jo faktisk turt å snakke med folk som kjenner rasen du, og foretatt en vurdering ut fra hva du ønsker deg, høres veldig riktig ut spør du meg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg en "hylende raseentusiast", og har ikke opplevd noe negativt. Fra tidligere diskusjoner om BB så ser jeg jo ofte (som jeg har nevnt noen ganger før) at det er dette diskusjonene om BB, og ofte andre store molossere, ender med. Ut fra min erfaring (ja, jeg har sagt det også før jeg vet det :punk: ) så stemmer det ikke at noen er ute etter å "ta" folk for meningene sine.

Jeg hadde en bb fra Anasha i Danmark, og det var i seg selv en grunn til å bli uglesett i det norske "miljøet" for 6-7 år siden. På det tidspunktet var det bare én aktiv oppdretter i Norge, og jeg valgte å ikke kjøpe bb fra ham. Jeg ringte ham og spurte litt om rasen, men forsto at han ikke var til å tro på da han påsto at en bb kan løpe i 60 km/t (jeg har i dag mynder, og selv min Europamester i Lure Coursing kan neppe komme opp i 60 km/t annet enn på en veddeløpsbane under perfekte forhold). I ettertid hørte jeg såpass mange skrekkhistorier fra norske bb-kjøpere at jeg var glad for at jeg valgte en utenlandsk import.

Jeg har også hatt mye kontakt med en annen person som begynte med oppdrett av bb i Norge, og han kunne fortelle meg mye rart fra bb-miljøet. Rykter, baksnakking, beskyldninger, påtvunget sensur og uriktige opplysninger florerte, og han var selv offer for en ekstremt skitten bakvaskelses-kampanje.

Jeg påstår ikke at bb-miljøet i Norge dermed er spesielt dårlig i forhold til andre rasemiljøer. Men det er usunt at noen få oppdrettere får så mye makt at de kan diktere hva som er "lov" å si og mene. Det er sikkert helt ok å være en del av miljøet så lenge man ikke sier noe "ulovlig", men det blir veldig fort skittent når man kommer på kant med makthaverne.

Gudskjelov har jeg nå en rase med et strålende miljø rundt seg. Det var direkte deilig å komme over til et miljø hvor man har lov til å være uenige, og hvor man kan diskutere ting uten frykt for utestengning eller ryggdolking. <_<

Edit: Jeg er ferdig med denne bb-diskusjonen nå. Jeg kjenner at jeg bare blir trist når jeg tenker på hvor bra rasen kunne ha vært hvis det bare var ærlighet rundt helseproblemene, slik at man kunne avle vekk fra dem. Helseproblemer bekjempes enklest ved hjelp av ærlighet og samarbeid, kombinert med et genuint ønske om å forbedre rasen - selv om det betyr at man ikke kan avle på kjempeflotte hunder som har arvelige sykdommer eller svakheter. Dessverre er ikke ærlighet et ord jeg klarer å forbinde med bb-oppdrettere, verken i Norge eller i mange andre land. Og dermed går det bare én vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov har jeg nå en rase med et strålende miljø rundt seg. Det var direkte deilig å komme over til et miljø hvor man har lov til å være uenige, og hvor man kan diskutere ting uten frykt for utestengning eller ryggdolking. <_<

:happy: Din opplevelse av ditt rasemiljø i dag, er den samme som jeg har av "mitt" rasemljø.

Edit: Jeg er ferdig med denne bb-diskusjonen nå. Jeg kjenner at jeg bare blir trist når jeg tenker på hvor bra rasen kunne ha vært hvis det bare var ærlighet rundt helseproblemene, slik at man kunne avle vekk fra dem. Helseproblemer bekjempes enklest ved hjelp av ærlighet og samarbeid, kombinert med et genuint ønske om å forbedre rasen - selv om det betyr at man ikke kan avle på kjempeflotte hunder som har arvelige sykdommer eller svakheter. Dessverre er ikke ærlighet et ord jeg klarer å forbinde med bb-oppdrettere, verken i Norge eller i mange andre land. Og dermed går det bare én vei.

Jeg er vel også ferdig med diskusjonen (endelig fått sagt det jeg har å si?! nja), og mener fortsatt at BB-miljøet, som jeg kjenner det i dag, faktisk gjør det du beskriver her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at Sarplaninac lignet på en KO jeg..

Noen som vet hvordan disse to rasene er i forhold til hverandre? (bare nysgjerrig :D )

Vakre er de hvertfall begge to!

De er mindre ikke så grove og mye mer trenbare, føreorientert. Blir brukt som blant annet politi hunder i hjemmlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...