Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk, stor molosser uten kjønnsaggresjon


Argyr

Recommended Posts

Klart det! Så saklig som du er nå, så bør du jo få lov å mene akkurat hva du vil :)

Takk!

Tja.. Gråtass har jobbet på veterinærklinikk og sett litt der, er det erfaring nok?

For meg er ikke det utslagsgivende altså... sorry. Hvor mange andre raser kan Gråtass advare mot, på bakgrunn av å ha jobbet på veterinærklinikk? Alle?

Min erfaring med rasen er nok ikke relevant for dere (som i rase-entusiastene), i og med at det endte opp med en død hund - sånt er jo fysj å nevne, for da er man jo bare ute etter å skade rasen, sant?

Nei, jeg mener ikke det ikke er relevant. Det jeg ikke kan forstå, er at en slik grusom opplevelse, gir sånne reaksjoner mot å skaffe seg en moloss hundetype, ikke nødvendigvis bare bb. Jeg ser klart at det er et ENORMT personlig tap, men det er vel ikke rasens feil!?? Betyr det at alle hunder av moloss hundetype kommer til å dø unge? I don't think so.

For meg blir reaksjonene mot rasene for bastante og absolutte. Og det skjønner jeg ikke, sorry jeg er ikke skarpaste kniven i skuffen. For det dør da hunder av andre raser også? Klart at det kan være overvekt av yngre hunder av alle store hunderaser som kan lide av sene-/muskel/skjelettproblemer, men er det så himla uvanlig at det i andre hunderaser også avgår unghunder av evt. andre lidelser? Når det gjelder mindre hunder så mener jeg å ha hørt både prolaps og tidlig forkalkning, samt arvelige skjelettlidelser... Når vi nå engang snakker om helse, som vi tydeligvis gjør...

Hmm.. Hvem sier hva nå? :)

Aner ikke; jeg har falt av lasset for lenge siden...

Jasså? :shocked:

Me too - shocked that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass
For meg er ikke det utslagsgivende altså... sorry. Hvor mange andre raser kan Gråtass advare mot, på bakgrunn av å ha jobbet på veterinærklinikk? Alle?

Jeg har for the record ikke advart mot en eneste hunderase jeg. Det jeg sier er at det gavner ingen rasemiljøer å prøve og dekke over hverken fordeler eller ulemper i noen raser. Det er viktigere å ha åpenhet og folk kan ta sine beslutninger og valg på bakgrunn av det og ikke "rosa-drømme-verden" synspunkter til enkelte eiere/oppdrettere. JA dette gjelder alle raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for the record ikke advart mot en eneste hunderase jeg. Det jeg sier er at det gavner ingen rasemiljøer å prøve og dekke over hverken fordeler eller ulemper i noen raser. Det er viktigere å ha åpenhet og folk kan ta sine beslutninger og valg på bakgrunn av det og ikke "rosa-drømme-verden" synspunkter til enkelte eiere/oppdrettere. JA dette gjelder alle raser!

Er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at det kan være overvekt av yngre hunder av alle store hunderaser som kan lide av sene-/muskel/skjelettproblemer, men er det så himla uvanlig at det i andre hunderaser også avgår unghunder av evt. andre lidelser?

Ja, for en hel del rasers vedkommende er det faktisk himla uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Bare hyggelig, tror jeg?

For meg er ikke det utslagsgivende altså... sorry. Hvor mange andre raser kan Gråtass advare mot, på bakgrunn av å ha jobbet på veterinærklinikk? Alle?

Nå har Gråtass klart å svare for seg selv, og jeg må si meg svært enig med henne. Det finnes svært få raser som ikke har noen form for sykdommer i det hele tatt. Interessant nok kan man lese på siden det er linket til i avsnittet om AA (eller AD, som det kalles der)

Tilstanden finner vi hyppigst hos schæferhunder, men den sees av og til hos andre raser også.

Jeg regner selvsagt med at forfatteren har førstehåndskunnskap om schäfer, i og med at det bare er da man har lov til å mene noe om andre rasers helse? :)

- Jeg ser dog at det stadig henvises til "statestikk" på denne siden, den skulle jeg likt å se. Jeg regner med at den gjelder flere raser enn Boerboel, nemlig?

Nei, jeg mener ikke det ikke er relevant. Det jeg ikke kan forstå, er at en slik grusom opplevelse, gir sånne reaksjoner mot å skaffe seg en moloss hundetype, ikke nødvendigvis bare bb. Jeg ser klart at det er et ENORMT personlig tap, men det er vel ikke rasens feil!?? Betyr det at alle hunder av moloss hundetype kommer til å dø unge? I don't think so.

Det eneste som er relevant med det eksemplet i denne diskusjonen, var at hunden havnet hos noen som ikke helt forsto hvordan dette med vokting kunne utarte seg, og de ble etterhvert redde - ikke for husets barn, men for barna som besøkte husets barn. Morsomt nok så nevnte vel Moghrebi akkurat den problemstillingen for noen innlegg siden? Men det er jo ikke et problem, for norske og svenske boerboel har jo det beste gemyttet i verden, sant?

Og du kan dra til deg klørne, jeg har ikke sagt noe om at det er RASENS feil. Det var ikke det Moghrebi sa heller? Det er derimot oppdretterenes feil, som ikke klarer å tydeliggjøre hva for slags utfordringer man kan stå ovenfor når man velger den rasen - og før du blir såra og vonbråten og føler at vi angriper boerboel, det gjelder ALLE raser, ja..

For meg blir reaksjonene mot rasene for bastante og absolutte. Og det skjønner jeg ikke, sorry jeg er ikke skarpaste kniven i skuffen. For det dør da hunder av andre raser også? Klart at det kan være overvekt av yngre hunder av alle store hunderaser som kan lide av sene-/muskel/skjelettproblemer, men er det så himla uvanlig at det i andre hunderaser også avgår unghunder av evt. andre lidelser? Når det gjelder mindre hunder så mener jeg å ha hørt både prolaps og tidlig forkalkning, samt arvelige skjelettlidelser... Når vi nå engang snakker om helse, som vi tydeligvis gjør...

Hvis du tror at fysisk og mental helse bare blir tatt opp i tråder om store, korthåra molosser, så foreslår jeg at du kikker litt på tråder om schäfer (som alle har lov å mene noe om), belger, cocker and so on. Tror ikke det finnes en eneste "hvem rase tenker jeg på nå"-tråd, hvor det ikke blir advart mot helse og/eller gemytt hos raser som blir foreslått.

Gråtass har schäfer og BC, forresten, jeg har belger. Jeg tror at både Gråtass og jeg veit ganske mye om folks hyggelige fordommer mot rasene våre - det betyr ikke at hvert eneste lille argument som dukker opp i sånne diskusjoner, er et forsøk på å sværte en rase ingen andre enn noen få invidde har greie på. Belive it or not.

Me too - shocked that is.

Du er sjokkert over at det ikke er såååå tydelig dette budskapet ditt, selv om du har redigert innlegget for å klargjøre budskapet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for the record ikke advart mot en eneste hunderase jeg. Det jeg sier er at det gavner ingen rasemiljøer å prøve og dekke over hverken fordeler eller ulemper i noen raser. Det er viktigere å ha åpenhet og folk kan ta sine beslutninger og valg på bakgrunn av det og ikke "rosa-drømme-verden" synspunkter til enkelte eiere/oppdrettere. JA dette gjelder alle raser!

Jeg har for the record ikke sagt du har advart heller jeg, kan advare var det jeg skrev, når vi nå først skal flisespikke. :)

I "mitt" rasemiljø opplevde jeg å bli både informert (advart?) og fulgt opp både før og etter anskaffelse av hund. Jeg skal ikke begynne å skylde på eiere/oppdragelse her, for den diskusjonen er vel ferdig. Kim &Zizou her er oppdretter av BB, jeg synes da han har greie synspunkter jeg. (Som sagt, det med kniven i skuffen - er det noe jeg ikke får med meg her eller?) Og her er vi vel litt ved kjernen av problemet tror jeg, har du BB eller annen stor, frisk molosser uten kjønnsaggresjon, så er du i utgangspunket dømt nord og ned, for responsen blir ofte "Neihei! For de finnes ikke!" Aaaarghhh! :)

Edit: Retta skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, tror jeg?

Jadda! Bare hyggelig!

Nå har Gråtass klart å svare for seg selv, og jeg må si meg svært enig med henne. Det finnes svært få raser som ikke har noen form for sykdommer i det hele tatt. Interessant nok kan man lese på siden det er linket til i avsnittet om AA (eller AD, som det kalles der)

Tilstanden finner vi hyppigst hos schæferhunder, men den sees av og til hos andre raser også.

Jeg regner selvsagt med at forfatteren har førstehåndskunnskap om schäfer, i og med at det bare er da man har lov til å mene noe om andre rasers helse?

- Jeg ser dog at det stadig henvises til "statestikk" på denne siden, den skulle jeg likt å se. Jeg regner med at den gjelder flere raser enn Boerboel, nemlig?

Jeg er jammen meg helt enig jeg og gitt! Næmmen!

Jeg kjenner ikke til noen statistikk, og vet ikke om noen annen enn evt. HD/AA status i NKK? Jeg har ikke henvist til statistikk jeg? Statistikk??

Det eneste som er relevant med det eksemplet i denne diskusjonen, var at hunden havnet hos noen som ikke helt forsto hvordan dette med vokting kunne utarte seg, og de ble etterhvert redde - ikke for husets barn, men for barna som besøkte husets barn. Morsomt nok så nevnte vel Moghrebi akkurat den problemstillingen for noen innlegg siden? Men det er jo ikke et problem, for norske og svenske boerboel har jo det beste gemyttet i verden, sant?

Jeg skjønner at eierne valgte å ta en tung avgjørelse. Andre hunder kan vel også oppvise samme type atferd tror jeg. Til og med blandingshunder. Er dette en aktuell problemstilling som f.eks. oppdrettere av Riesen (bare ett eksempel!) advarer konkret mot? .... Jeg ble faktisk informert (advart? igjen!? Nææææsj...) om at akkurat denne problematikken kunne oppstå, og forekom i min rase..

Og du kan dra til deg klørne, jeg har ikke sagt noe om at det er RASENS feil. Det var ikke det Moghrebi sa heller? Det er derimot oppdretterenes feil, som ikke klarer å tydeliggjøre hva for slags utfordringer man kan stå ovenfor når man velger den rasen - og før du blir såra og vonbråten og føler at vi angriper boerboel, det gjelder ALLE raser, ja..

Uupps! Trodde vi snakka om Frisk stor molosser uten kjønnsaggresjon jeg... Såra og vonbroten - jeg??! Åja, jeg tåler ikkeno' glemte det et øyeblikk der *fnise* Såh, litt flisespikking, jeg tror jeg skrev rasenE i mitt innlegg, og refererte til moloss hundetype - eller! <_<

Hvis du tror at fysisk og mental helse bare blir tatt opp i tråder om store, korthåra molosser, så foreslår jeg at du kikker litt på tråder om schäfer (som alle har lov å mene noe om), belger, cocker and so on. Tror ikke det finnes en eneste "hvem rase tenker jeg på nå"-tråd, hvor det ikke blir advart mot helse og/eller gemytt hos raser som blir foreslått.

Nei, jeg tror ikke det. Beklageligvis så er det vel heller slik at folk kaster seg på tastene og skriver ALT det negative de noen gang har hørt om en rase hvis noen tenker på å skaffe seg valp...

Gråtass har schäfer og BC, forresten, jeg har belger. Jeg tror at både Gråtass og jeg veit ganske mye om folks hyggelige fordommer mot rasene våre - det betyr ikke at hvert eneste lille argument som dukker opp i sånne diskusjoner, er et forsøk på å sværte en rase ingen andre enn noen få invidde har greie på. Belive it or not.

...og believe it or not - jeg LIKER belgere og schäfere jeg... Gidder du å lese svaret mitt til Gråtass så har jeg skrevet noe av det samme som du skriver her, så kanskje vi er nesten enige her og!! Jøss! Men jeg synes fortsatt at molosse hundetyper er veldig "forhåndsdømt", og mener fortsatt at det er lov å høre på oppdrettere og eiere av rasen en er interessert i...

Du er sjokkert over at det ikke er såååå tydelig dette budskapet ditt, selv om du har redigert innlegget for å klargjøre budskapet ditt?

Yay - maybe!var det sånn det var tro!???! Uansett så er jeg sjokkert! Bare for at jeg vil bli sjokkert kanskje??? :):)

Edit: Putta på en mening til... (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen statistikk, og vet ikke om noen annen enn evt. HD/AA status i NKK? Jeg har ikke henvist til statistikk jeg? Statistikk??

Statestikken Kim&Co snakker om? Som i f.eks at det er bare 3 boerboel som har hatt allergi - og at det derfor er en god og sunn avlsstatestikk på boerboel? Den statestikken? Det hadde vært sabla kjekt å se en sånn statestikk, jeg har aldri hørt at det føres noe sånt for noen andre sykdommer enn HD/AA og noen øyensykdommer. Men siden man _vet_ at boerboel er sunn og frisk fordi det ikke er rapportert inn flere enn 3 tilfeller, så finnes det vel et register over andre sykdommer og? Og jeg antar at siden det blir brukt som sannhetsgestalt for hvor sunn boerboel er, så er det ikke et rasespesifikt register? For det sier jo ikke en drit, gjør det vel? Om dette registret baseres på innrapportering fra eierene og/eller oppdretterene?

Jeg skjønner at eierne valgte å ta en tung avgjørelse. Andre hunder kan vel også oppvise samme type atferd tror jeg. Til og med blandingshunder. Er dette en aktuell problemstilling som f.eks. oppdrettere av Riesen (bare ett eksempel!) advarer konkret mot? .... Jeg ble faktisk informert (advart? igjen!? Nææææsj...) om at akkurat denne problematikken kunne oppstå, og forekom i min rase..

Det vet jeg ikke, jeg har ikke vært i kontakt med risenoppdrettere. Men jeg VET at disse ikke fikk tilstrekkelig informasjon, fordi de spurte MEG. Tyder det på at de fikk tilstrekkelig informasjon? Eller at de syns at rasemiljøet var åpent og behjelpelig i forhold til denne problemstillingen?

Uupps! Trodde vi snakka om Frisk stor molosser uten kjønnsaggresjon jeg... Såra og vonbroten - jeg??! Åja, jeg tåler ikkeno' glemte det et øyeblikk der *fnise* Såh, litt flisespikking, jeg tror jeg skrev rasenE i mitt innlegg, og refererte til moloss hundetype - eller! <_<

Jeg er ikke helt sikker på om du prøver å være morsom, om det er jeg som forklarer meg veldig dårlig, eller om du bare har litt tungt for det, men jeg skal prøve å forklare en gang til:

- I ALLE rasediskusjoner ala "jeg er interessert i den og den rasen", så dukker det opp 1) en haug med rase-entusiaster som lovpriser rasen opp i skyene, og 2) en haug med folk som kommer med negative ting om rasene - IKKE bare i tråder om friske, store molosser uten kjønnsaggresjon. Dette fører stort sett til - som her - at rase-entusiastene hyler om angrep på rasen fra folk som ikke har peiling. Så at DU refererer til store molossere og sa rasenE, hadde ikke så innmari mye med poenget å gjøre, i og med at poenget var at sånn er det i ALLE rasediskusjoner (derav forslaget om å kikke på tråder om schäfer og belger), SAMME hva slags rase det gjelder - ikke bare for de misforståtte friske store molosserene uten kjønssaggresjon.

Nei, jeg tror ikke det. Beklageligvis så er det vel heller slik at folk kaster seg på tastene og skriver ALT det negative de noen gang har hørt om en rase hvis noen tenker på å skaffe seg valp...

Tja.. Jeg for min del vil nok ha all negativ informasjon OGSÅ når jeg vurderer rase/kull. Det er mulig jeg har overdreven tiltro til egen evne til å sortere opplysnnger ut fra hva som er relevant for meg, men det finnes ikke en eneste rase hvor det ikke er noen negative sider i det hele tatt, og når all info som kommer er rosenrødt, da vet jeg at noen juger.. Eller ikke har nok erfaring med rasen sjøl..

...og believe it or not - jeg LIKER belgere og schäfere jeg... Gidder du å lese svaret mitt til Gråtass så har jeg skrevet noe av det samme som du skriver her, så kanskje vi er nesten enige her og! Jøss! Men jeg synes fortsatt at molosse hundetyper er veldig "forhåndsdømt", og mener fortsatt at det er lov å høre på oppdrettere og eiere av rasen en er interessert i...

hehe - Og at du liker belger og schäfer har hva med saken å gjøre? Jeg liker boerboel jeg og, selv om erfaringen jeg har med de er liten, OG innbefatter hunden som er nevnt over. Det er heller ingen som sier at det ikke er lov til å høre på oppdrettere (selv om det er svært få oppdrettere som er ærlig om egen rases svakheter - samme hvilken rase, ja) og eierene, men det må da være lov å komme med innspill som ikke er udelt positive også, uten at det blir hyl om hvor urettferdig det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikken Kim&Co snakker om? Som i f.eks at det er bare 3 boerboel som har hatt allergi - og at det derfor er en god og sunn avlsstatestikk på boerboel? Den statestikken? Det hadde vært sabla kjekt å se en sånn statestikk, jeg har aldri hørt at det føres noe sånt for noen andre sykdommer enn HD/AA og noen øyensykdommer. Men siden man _vet_ at boerboel er sunn og frisk fordi det ikke er rapportert inn flere enn 3 tilfeller, så finnes det vel et register over andre sykdommer og? Og jeg antar at siden det blir brukt som sannhetsgestalt for hvor sunn boerboel er, så er det ikke et rasespesifikt register? For det sier jo ikke en drit, gjør det vel? Om dette registret baseres på innrapportering fra eierene og/eller oppdretterene?

Det med statestikken må du nesten ta med Kim&Co asså...

Det vet jeg ikke, jeg har ikke vært i kontakt med risenoppdrettere. Men jeg VET at disse ikke fikk tilstrekkelig informasjon, fordi de spurte MEG. Tyder det på at de fikk tilstrekkelig informasjon? Eller at de syns at rasemiljøet var åpent og behjelpelig i forhold til denne problemstillingen?

...og MEG kom med en second opinion kanskje... Kanskje de spurte andre? Men ikke sa det til deg? Kanskje ikke valpekjøpere er like ærlige hele tiden heller? Tenker meg sånn scenario: "Joa, vi spurte oppdretter... men vi likte ikke svaret. Og så trodde vi ikke det kunne bli så alvorlig. Og da har vi rett til å bli sure etterpå."

Riesen ble brukt som EKSEMPEL fordi det er en stor hund som IKKE er molosser, kunne brukt StB som eksempel også, for eksempel...

Jeg er ikke helt sikker på om du prøver å være morsom, om det er jeg som forklarer meg veldig dårlig, eller om du bare har litt tungt for det, men jeg skal prøve å forklare en gang til:

Om du ikke er sikker på hva jeg prøver på, da er jeg væfall ikke morsom. :)

JA, jeg har bare litt tungt for det, tydeligvis!

- I ALLE rasediskusjoner ala "jeg er interessert i den og den rasen", så dukker det opp 1) en haug med rase-entusiaster som lovpriser rasen opp i skyene, og 2) en haug med folk som kommer med negative ting om rasene - IKKE bare i tråder om friske, store molosser uten kjønnsaggresjon.

Som jeg også sa 2ne eller? Dette var jeg enig med deg i faktisk, og noe av mitt utgangspunkt for å gå inn i denne debatten faktisk. Faktisk.

Dette fører stort sett til - som her - at rase-entusiastene hyler om angrep på rasen fra folk som ikke har peiling. Så at DU refererer til store molossere og sa rasenE, hadde ikke så innmari mye med poenget å gjøre, i og med at poenget var at sånn er det i ALLE rasediskusjoner (derav forslaget om å kikke på tråder om schäfer og belger), SAMME hva slags rase det gjelder - ikke bare for de misforståtte friske store molosserene uten kjønssaggresjon.

Yippie-kay-ooo jeg er en hylende raseentusiast! jadda! Shame on me! *skoggerler*

Tja.. Jeg for min del vil nok ha all negativ informasjon OGSÅ når jeg vurderer rase/kull. Det er mulig jeg har overdreven tiltro til egen evne til å sortere opplysnnger ut fra hva som er relevant for meg, men det finnes ikke en eneste rase hvor det ikke er noen negative sider i det hele tatt, og når all info som kommer er rosenrødt, da vet jeg at noen juger.. Eller ikke har nok erfaring med rasen sjøl..

Men all info som kommer ER jo ikke rosenrød. Mener bare at ting stopper seg litt selv, når det snakkes om molosser så er det med en gang: "Alle eiere er inhabile, og raseklubben er korrupt. Rasen er gal/dårlig og miljøet er elendig, pass deg! Alle eiere av den rasen er hjernevasket også."

hehe - Og at du liker belger og schäfer har hva med saken å gjøre? Jeg liker boerboel jeg og, selv om erfaringen jeg har med de er liten, OG innbefatter hunden som er nevnt over. Det er heller ingen som sier at det ikke er lov til å høre på oppdrettere (selv om det er svært få oppdrettere som er ærlig om egen rases svakheter - samme hvilken rase, ja) og eierene, men det må da være lov å komme med innspill som ikke er udelt positive også, uten at det blir hyl om hvor urettferdig det er?

Vel, det betyr vel at jeg klarer å se både positive og negative sider hos begge nevnte raser da kanskje... Og jeg er absolutt for at både negative og positive sider skal komme fram. (Jeg føler meg litt som jeg er kommet ut av skapet her - hylende raseentusiast... *fnise* 2ne, du er morsom!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med statestikken må du nesten ta med Kim&Co asså...

Han diskuterer heller dette med sin 5 år gamle sønn, så vidt jeg forsto i et tidligere innlegg?

...og MEG kom med en second opinion kanskje... Kanskje de spurte andre? Men ikke sa det til deg? Kanskje ikke valpekjøpere er like ærlige hele tiden heller? Tenker meg sånn scenario: "Joa, vi spurte oppdretter... men vi likte ikke svaret. Og så trodde vi ikke det kunne bli så alvorlig. Og da har vi rett til å bli sure etterpå."

Riesen ble brukt som EKSEMPEL fordi det er en stor hund som IKKE er molosser, kunne brukt StB som eksempel også, for eksempel...

Nei.. De spurte ikke om det var raserelatert, de syns at voktingen var et stort problem, og de håndterte det feil først. SÅ spør de meg hvorfor hunden er sånn - og lar seg overraske over at voktinga slår ut sånn. Grunnen til at boerboel ble valgt i første omgang, var at rasen ikke stakk av - og ja, DET er valpekjøpere som er uvitende.. Men hvem har ansvaret for å opplyse de, syns du?

Men all info som kommer ER jo ikke rosenrød. Mener bare at ting stopper seg litt selv, når det snakkes om molosser så er det med en gang: "Alle eiere er inhabile, og raseklubben er korrupt. Rasen er gal/dårlig og miljøet er elendig, pass deg! Alle eiere av den rasen er hjernevasket også."

Og da prøver jeg igjen: For det gjelder jo bare friske, store molossere uten kjønnsaggresjon det, så hvorfor ikke dra opp "nå er alle slemme mot den misforståtte rasen vår"-kortet, for det er jo absolutt ikke sånn det er i ALLE rasediskusjoner? Eller var det det? Hmm.. Kan man bruke "stakkars misforståtte molosser"-kortet da?

*fnise* 2ne, du er morsom!)

Takk, jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han diskuterer heller dette med sin 5 år gamle sønn, så vidt jeg forsto i et tidligere innlegg?

...mmm.... kan du skjønne det?

Nei.. De spurte ikke om det var raserelatert, de syns at voktingen var et stort problem, og de håndterte det feil først. SÅ spør de meg hvorfor hunden er sånn - og lar seg overraske over at voktinga slår ut sånn. Grunnen til at boerboel ble valgt i første omgang, var at rasen ikke stakk av - og ja, DET er valpekjøpere som er uvitende.. Men hvem har ansvaret for å opplyse de, syns du?

Oppdrettere, nye og gamle eiere, kanskje til og med fagpersoner på hund...synes jeg, hvis kjøpere tør å ta kontakt med disse da, etter å ha blitt advart så veldig om det "hjernevaskede" miljøet. For øvrig, så står det vel i ALL informasjom om BB at det er en vokter, at den er avlet for å være vokter, og at det er rasens mest utpregede egenskap, tror jeg... Når voktingen da slår ut "feil", eller ikke i tråd med valpekjøpers ønsker og behov så bør man vel ta kontakt med oppdretter først & fremst?

Og da prøver jeg igjen: For det gjelder jo bare friske, store molossere uten kjønnsaggresjon det, så hvorfor ikke dra opp "nå er alle slemme mot den misforståtte rasen vår"-kortet, for det er jo absolutt ikke sånn det er i ALLE rasediskusjoner? Eller var det det? Hmm.. Kan man bruke "stakkars misforståtte molosser"-kortet da?

Nei, jeg sier ikke at det gjelder bare friske, store molossere uten kjønnsaggresjon - faktisk... *gjenta seg selv*. Men, jeg sier at det er vanskelig å få sjekket ut molosse hunderaser når "alle" advarer mot "alle" som har med molosser å gjøre. Skaffer man seg molosser så er man hjernevasket og ikke til å stole på og maler alt rosenrødt og sier man har superhund osv. osv.... sukk... Har du tungt for det og? :) Da er vi to

Takk, jeg vet.

...*hylende raseentusiast - fnise masse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å melde meg helt ut, men det legge meninger til min person, som jeg ikke vil være bekjent av.

Tone:

Jeg skriver at jeg ikke ønsker å diskutere på en måte som i forgje Boerboel tråd, hvor sakelighetsnivået var nokså lavt fra nokså mange, inkludert både meg selv og feks Gråtass med flere. Slike diskusjoner gir meg personlig veldig lite, og i mine øyner er det kanskje bare Lotta som er i stand til å føre slike dialoger, uten å angripe ens person, og ikke meninger. Derfor vil jeg mye heller, hvis jeg først skal synke ned på det nivået, diskutere med min sønn på 5 år - som barnevernspedagog er jeg i utmerket stand til å forstå hvorfor han argumenterer på en slik måte :)

Jeg sier ikke at 3 Boerboeler har allergi. Jeg sier at det er registrert INDIVIDER fra 1 kull (Demodex) og 3 kull (allergi) i Norge. Det har jeg fra de 2 oppdretterene som har vert så uheldige å få dette på kullene sine. De andre oppdretterene er i startfasen ift valpekull, meg selv inkludert, og har logisk nok dermed ikke opplevd å få allergi på valper. Samtidig kjenner jeg godt til at tidligere 2 Svenske, og 2 Danske oppdretterene av Boerboel, som nå er nedlagt og/eller kastet ut av SABBA, nettopp fordi økonomisk gevinst - og ikke temperament, psykisk/fysisk helse og funksjon var det viktigste. M.a.o var aggresivitet, spesielt HD og delvis AA, samt allergi - et problem. Dårlige/ugyldige avtaler og oppdrettere som ikke sender inn pairene sine, var også en del av hverdagen - men de er heldigvis ikke med oss lengre.

Drar en til Sør - Afrika finner en fort ut at allergi og AA/HD osv ikke betyr like mye hos alle. En Vet befinner seg fort også 50 - 100 mil unna. Der er Boerboelen avlet frem til et formål, stå vakt og beskytte. Og når jeg hevder at de Norsk/Svenske boerboelene har det beste temperamentet i verden, så er det fordi at de som kjenner rasen best - SABBA dommerene og representantene som har levd med rasen i hele sitt liv og vert på utstillinger i hele verden og observert hundene, forteller oss det. At en kanskje ikke vil tro på det, bekymmrer meg ikke så mye.

Dersom du leser mine første innlegg igjen, ser du at jeg skriver at det er lite allergi, HD/AA, spondylose osv på Boerboel i Norge. Når jeg sier det, er det fordi Norges SABBA - kontaktperson, og kanskje den som vet mest om Boerboel i Norge, da han tross alt har levert ca 80 % av alle hundene, hevder det på bakgrunn av de tilbakemeldingene han har fått de siste 10 årene som oppdretter av rasen. Samtidig nevner jeg nokså greit at sene og korsbåndskader er det som tar livet av flest Boerboeler i Norge. Det mener jeg i all hovedsak skyldes uforsiktighet fra eier, og/eller mangel på kunnskap/informasjon om vekst/trening osv av denne typen hunder. Samtidig blir det helt feil å si at Boerboelen er overrepresentert på slike skader, dette er typiske skader for alle de bevegelige Mastiffene (Corso/Bullmastiff/Bordeaux/Dogo osv).

Jeg mistet selv nylig min fantastiske Boerboel Zizou, pga av komplikasjoner rundt en korsbåndskade. Det ble en dyrkjøpt erfaring, jeg mistet en god venn og en av de mest lovende hannene i Norge, samtidig som jeg nå besitter betydelig mer kunnskap om prevantive metoder, skadeutredelse og behandling. Som igjen kanskje vil medføre at færre Boerboeler, i de minste de som leveres fra mitt oppdrett, unngår avlivning pga dette - for det er vell liten tvil om at så lenge eiere ikke tar hensyn til vekst/trening, så vil mengden på slike skader aldri forsvinne.

Jeg bruker mye tid, i følge min samboer unaturlig mye tid og ikke minst penger, på disse hundene. At jeg noen gang går i pluss, økonomisk sett, på dette - betviler jeg sterkt. Når det da videre hevdes at en avler denne rasen uetisk, tar jeg kanskje det noe personlig. Jeg er engasjert, men orker ikke å diskutere dette på flisespikke - nivå, eller lavere.

Nå kan dere klippe og lime, så mye dere vil, vri på mine ord og enda mere til! Jeg har bestillt ny Boerboel i dag, jeg er helt vill :) Dagens dikt, regle etc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan dere klippe og lime, så mye dere vil, vri på mine ord og enda mere til! Jeg har bestillt ny Boerboel i dag, jeg er helt vill :) Dagens dikt, regle etc :)

Nah! Ennå en hylende raseentusiast! :P Da betyr det du sier ikkeno' dessverre... selv om det er på rim... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kim&Co: Dette handler ikke om diskusjoner på flisespikke nivå, for meg handler denne diskusjonen om troverdigheten til oppdrettere, uansett rase. Jeg har Schäfer, det finnes ett uttall oppdrettere av denne rasen som sier og mener en hel masse om både enkelt individ, linjer og andres oppdrett. Det kan jeg ikke ta hensyn til fordi jeg vet at i dette landet er misunnelse og bakvaskelse det første man lærer på "oppdretter-skolen".

Jeg syns det er skremmende at det i bb rasemiljøet finnes ett menneske i dette landet som har avlet 80% av hundene og som besitter så store kunnskaper om hunder i fra alle linjer at vedkommende kan fortelle hvordan helsesituasjonen er i en populasjon han selv har produsert og solgt. Det å si at det finnes syke hunder i oppdrettet er jo det samme som å fallitterklære seg selv.. Men meget mulig at denne personen er ærligheten selv, hva vet vel jeg..

Du sier det at det er ikke noe problem med Hd/aa eller autoimunsvikt på rasen, flott, men finnes det noen dokumentasjon på dette? Siden rasen ikke er registrert i FCI vil vel heller ikke bildene avleses i Norge? Da mener jeg dokumentasjon fra noen som ikke eier/oppdretter hundene selv.

Dette med korsbånd skader er jo meget omstridt på mange raser, Rottweiler er jo blandt de som kanskje har hyppigst forekomst på enkelte linjer, noe som har fått de faglige kretser (les veterinærstanden) til å ikke ville utelukke at dette er en arvelig komponent.

Hvis det er en trøst for din samboer, så bruker alle med litt over middels engasjement for hund, både mye tid og penger på hobbien sin. Gratulerer med ny hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne at når en søker på dogweben så er det ett få tall bb som kommer opp,min konklusjon da er at det er få som rønker og sender inn resultatet til spesialister som KAN lese bildene...Å ang 3 kull med allergi,hvor står det å i hvilket tidsrom gjelder det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim&Co: Dette handler ikke om diskusjoner på flisespikke nivå, for meg handler denne diskusjonen om troverdigheten til oppdrettere, uansett rase. Jeg har Schäfer, det finnes ett uttall oppdrettere av denne rasen som sier og mener en hel masse om både enkelt individ, linjer og andres oppdrett. Det kan jeg ikke ta hensyn til fordi jeg vet at i dette landet er misunnelse og bakvaskelse det første man lærer på "oppdretter-skolen".

Jeg syns det er skremmende at det i bb rasemiljøet finnes ett menneske i dette landet som har avlet 80% av hundene og som besitter så store kunnskaper om hunder i fra alle linjer at vedkommende kan fortelle hvordan helsesituasjonen er i en populasjon han selv har produsert og solgt. Det å si at det finnes syke hunder i oppdrettet er jo det samme som å fallitterklære seg selv.. Men meget mulig at denne personen er ærligheten selv, hva vet vel jeg..

Du sier det at det er ikke noe problem med Hd/aa eller autoimunsvikt på rasen, flott, men finnes det noen dokumentasjon på dette? Siden rasen ikke er registrert i FCI vil vel heller ikke bildene avleses i Norge? Da mener jeg dokumentasjon fra noen som ikke eier/oppdretter hundene selv.

Dette med korsbånd skader er jo meget omstridt på mange raser, Rottweiler er jo blandt de som kanskje har hyppigst forekomst på enkelte linjer, noe som har fått de faglige kretser (les veterinærstanden) til å ikke ville utelukke at dette er en arvelig komponent.

Hvis det er en trøst for din samboer, så bruker alle med litt over middels engasjement for hund, både mye tid og penger på hobbien sin. Gratulerer med ny hund!

Nevnte oppdretter, som jeg etterhvert kjenner meget godt, har drevet sitt oppdrett på heltid i en årrekke nå. Personlig, etter å ha vert samboer med oppdretter av BC for mange år siden og aktiv med annen rase, opplever jeg endelig et rasemiljø hvor misunnelse og bakvaskelse nesten er fraværende. Det er få oppdrettere, en er stort sett på talefot med alle og en samarbeider i stor grad. Nevnte oppdretter skal ha mye av æren for dette, og har gjort grunnarbeidet for oss som kommer etter med våre "hobby" virksomheter. I fremtiden vil nok kanskje denne oppdretterens andel av valpesalget synke noe, selv om det er få opdrettere som kan vise til samme resultater både i Europa og resten av verden.

En hver oppdretter bør ha et realistisk forhold til innslag av ulike skader, sykdom og lidelser. Det vil være umulig å avle seg helt bort i fra sykdom og lidelser, det er tilbakeslag en rett og slett bare må leve med. En får seg en smell, tenker seg litt om - og finner bedre alternativer og løsninger.

NKK leser HD/AA som på andre raser, men registrerer vell Boerboelen som IKKE GODKJENT rase eller BLANDINGSHUND. KUSA (Kennel Union og South - Africa - tilsvarende NKK her hjemme) registrerer Boerboel, men godtar ikke farven Piebald. Det er vell kanskje det eneste registert utenom SABBAs eget STUD - register, hvor hunder med score over 85 % (Champion status) som kan dokumentere tilfredstillende helse, blir registrert. I en ideel verden, kunne Boerboelen beholdt sitt unike utstillingssystem, samtidig som den ble registrerbar i andre av FCIs underorganisasjoner enn KUSA, men signalene så langt tyder ikke på at det lar seg gjøre - og da vil nok ikke NBBK og andre nasjonale klubber søke hunden godkjent i sine nasjonale kennelklubber. Men jeg vet at enkelte oppdrettere jobber hardt for å få dette til i Belgia og Nederland.

Min Veterinær, Håland ved Tu - dyreklinikk på Bryne i Rogaland, hevder at han opererer korsbåndskader hos hund ukentlig. Han sier også at Molossere er overrepresentert på disse skadene, og mener selv dette i stor grad skyldes vinkelene til hundene. I tillegg er det vell som med oss mennesker, noen er svært senesterke andre ikke, uten at jeg noen gang har sett forskning på hund ift dette. I så tilfelle er det vell ikke feil å hevde at arv og gener har en viss innvirkning på disse skadene, samtidig som jeg mener at feil bruk/trening, forståelse av hundens vekst og oppbyggning, samt mangel på informasjon, har en stor del av skylden for ledd og korsbåndskader hos Molosserene.

Takk for gratulasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan dere klippe og lime, så mye dere vil, vri på mine ord og enda mere til! Jeg har bestillt ny Boerboel i dag, jeg er helt vill :D Dagens dikt, regle etc :)

Som Gråtass sider, så handler det ikke om å hverken flisespikke eller vri på ord. Det er heller ingen som hevder at boerboel er en rase som burde få dø ut (siden du gjør et stort poeng av hvor vill du er som har bestilt en ny boerboel). Men siden du er i tråden her, så kan jeg jo spørre deg, sant? Hvem avleser HD-bilder av boerbol? På raseklubbens side står det:

2. HD (hofteleddsdysplasi) er nok verdens mest kjente feil på hund og er en defekt som skal tas på alvor. Graderingen på HD går fra A til E hvor avlsrådet mener at det skal avles på frie individer A og B (fri), men at det kan ut i fra en total vurdering rettferdiggjøres å avle på c som i realiteten betyr svak HD. Avl på status c forutsetter at den andre part er fri.med A på begge hofter

Men jeg fant ikke mange boerboel på Dogweb, så hvem avleser bildene? Og nei, jeg spør ikke for å kverulere, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Nah! Ennå en hylende raseentusiast! :P Da betyr det du sier ikkeno' dessverre... selv om det er på rim... :)

Artig at en som syns at man burde holde seg saklig i en slik debatt, klarer å poste innlegg på dette nivået ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at en som syns at man burde holde seg saklig i en slik debatt, klarer å poste innlegg på dette nivået :)

Nja, det jeg synes er at jeg har vært veldig flink, *klikk*, som ikke har opptrådt som en hylende raseentusiast! *flire mer* selv om jeg visstnok er det...OG har tungt for det...

EDIT: Lagt til en mening til om intelligensen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fant ikke mange boerboel på Dogweb, så hvem avleser bildene? Og nei, jeg spør ikke for å kverulere, jeg er oppriktig nysgjerrig.

NKK er de som avleser bilder på Boerboel, i og med at rasen ikke er søkt inn som godkjent rase hos FCI - blir ikke hundene registrert som annet enn IKKE GODKJENT rase, eller BLANDINGSHUND på dogweben. Jeg har både papirer fra NKK og bildene liggende, samt min Veterinærs vurdering skriftelig. I tillegg sender jeg bildene til lederen i avlsrådet til NBBK, for å få hans mening/uttalelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser mine første innlegg igjen, ser du at jeg skriver at det er lite allergi, HD/AA, spondylose osv på Boerboel i Norge. Når jeg sier det, er det fordi Norges SABBA - kontaktperson, og kanskje den som vet mest om Boerboel i Norge, da han tross alt har levert ca 80 % av alle hundene, hevder det på bakgrunn av de tilbakemeldingene han har fått de siste 10 årene som oppdretter av rasen.

Akkurat dette fremkommer for meg som et ganske stort troverdighetsproblem. Det er en interessekonflikt, if there ever was one.

Samtidig nevner jeg nokså greit at sene og korsbåndskader er det som tar livet av flest Boerboeler i Norge. Det mener jeg i all hovedsak skyldes uforsiktighet fra eier, og/eller mangel på kunnskap/informasjon om vekst/trening osv av denne typen hunder.

Hvor mange bb får slike skader? Hva slags forebygging mener du? Type bære hunden i trapper til den er for tung? Hva slags hensyn tar de i avl, opprett og ikke minst trening av slike hunder i rasens hjemland? Oppriktige spørsmål, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette fremkommer for meg som et ganske stort troverdighetsproblem. Det er en interessekonflikt, if there ever was one.

Nå synes jeg du er skikkelig tøff som fortsatt gidder spørre altså! Takk for det.

Skjønner at du mener det blir et troverdighetsproblem. Men har det ikke vært sånn for stort sett alle nye raser? Noen må være den første...

I tillegg så vet jeg at det ikke selges hunder fra denne oppdretteren til "hvem som helst". Og noen blir jo sure for det og. Avslaget blir gitt helt og holdent på oppdretterens vurdering, noe jeg mener er enhver oppdretters rett. Ja, jeg har vært med i tidligere diskusjoner om bb hvor dette har vært bakgrunnen for "angrep" på rasen. Mine erfaringer med denne oppdretteren er kun positive, men har selvfølgelig hørt og sett at andre ikke er enig.

Det jeg også har hørt, fra andre oppdrettere, (som kjenner første generasjon fra SØ), og fra SABT, er at hundene i Norge faktisk ER outstanding hva gjelder temperament. Dette har jeg også selv erfart. Jeg innser at jeg er inhabil, for jeg er faktisk så innmari heldig at jeg har en sånn hund du etterlyser i tråden her. Og det er det mange eiere av bb som har, mens noen ikke har det. Men jeg har til gode å se en eneste bb som er utagerende og oppsøkende, de to jeg har sett av mange som faktisk "bråker" gjør det når de blir provosert, dvs. at andre hunder kommer for nær.

Hvor mange bb får slike skader? Hva slags forebygging mener du? Type bære hunden i trapper til den er for tung? Hva slags hensyn tar de i avl, opprett og ikke minst trening av slike hunder i rasens hjemland? Oppriktige spørsmål, altså.

I "miljløet" har jeg aldri opplevd at dette er noe "hyshysj", det kommer stort sett fram dersom noen av hundene får denne skaden. Jeg vet ikke om bb er mer utsatt enn andre store hunderaser.

er bb faktisk en utrollig bevegelig og atlestisk mastiff, min er det overhodet ikke noe "tungt" over, han er mer sprettballtypen... Nå ble jeg grundig informert om hva jeg skulle gjøre for å unngå skader på hunden da jeg kjøpte han, og bank-bank-bank, her er ikkeno'problem. Holde han slank var hovedpoenget. De skal ikke være fete, og bære unødig mye vekt i oppveksten. Jeg bar han i trapper så lenge jeg orka, da han begynte å gå trapper, så gikk det sakte, han fikk ikke hoppe høyt ned og opp, og var vi i skogen (som vi var mye) så gikk det i valpetempo, i relativt flatt tereng, over meget korte avstander. Jeg mått forsvare meg "for alle" da han var fire måneder, og begynte å se stor (dvs. "voksen") ut, når jeg fortalte at vi faktisk ikke gikk tur, vi lufta. Over korte avstander.Han fikk leke med andre hunder, men da på store åpne plasser, hvor det ikke var glatt (f.eks. ikke på vått gress).

Snakket med en rottweileroppdretter om dette med korsbånd, og hun fortalte at hun aldri bare slapp bikkjene ut av bilen el.lign., her var det snakk om minst 15 minutters oppvarming før de fikk løpe idiot f.eks. på jordet eller i skauen. Det tror jeg også er lurt. (Siste korsbåndskaden jeg hørte om var faktisk på en fire måneders malle..uff.)

Hva gjelder avl av BB i SØ så vet jeg lite. Men det jeg ser på bilder (!) er at hundene, og valpene er tunge. BB er i SØ mest brukt som gårdshund, dvs. at de holder seg i nærheten (altså ikke fire timers turer hver dag.) Hva gjelder avlsarbeidet i SØ så tror jeg kanskje Kim&Zizou vet mer enn meg. Oj! så langt dette ble! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, la meg oppsummere hva jeg vet om de bb-ene jeg har kjent:

En hadde hjertefeil og falt død om før han rakk å bli voksen

En hadde AD og haltet stygt i en alder av bare noen få måneder, og ble avlivet

En hadde våteksem som aldri ble bra

Ei hadde vaginaldysplasi og ble avlivet

En (min egen) hadde ektropion (hengende nedre øyelokk)

Ei hadde HD grad E - jfr saken om oppdretters uærlige påstand om at foreldrene var røntget og funnet fri for HD

En til hadde HD grad E

En hadde et uidentifisert ryggproblem som gjorde at det så ut som han ikke hadde full førlighet i bakkroppen

Ei var ekstremt stresset og hyper, og ble avlivet

Dette betyr ikke at det ikke finnes bb-er som lever og har levd problemfritt - det må jo være ganske mange sunne og friske individer også. Men siden så utrolig mange bb-er jeg har møtt har endt opp med en altfor tidlig død, så er det én statistikk jeg svært gjerne skulle sett:

Hvor mange bb-er, av alle som har blitt registrert i Norge, har dødd en naturlig død av alderdom? Og hvor gamle ble de?

Edit: Når det gjelder det påstått gode bb-miljøet i Norge, så har jeg inntrykk av at det er et godt miljø så lenge man holder seg på godfot med enkelte dominerende og innflytelsesrike personer. Jeg for min del har gått i tenkeboksen før hvert eneste innlegg jeg har skrevet om rasen, og spurt meg selv om jeg faktisk tør å stå fram og skrive det jeg mener. Jeg er slettes ikke 100% sikker på at det er trygt å uttale meg om ting som "eierne av den offisielle sannheten om bb-en" er uenige i, eller ikke ønsker at man skal snakke om.

Edit 2: Fjernet en setning som jeg faktisk ikke tør å la stå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er skikkelig tøff som fortsatt gidder spørre altså! Takk for det.

Skjønner at du mener det blir et troverdighetsproblem. Men har det ikke vært sånn for stort sett alle nye raser? Noen må være den første...

Jo, selvfølgelig. Men det endrer ikke på interessekonflikten.

Mine erfaringer med denne oppdretteren er kun positive, men har selvfølgelig hørt og sett at andre ikke er enig.

At det er en klar interessekonflikt betyr ikke at denne oppdretteren er useriøs på noen måte. Men det betyr at dersom han er det, så står han i en utmerket posisjon til å skjule det godt.

Holde han slank var hovedpoenget. De skal ikke være fete, og bære unødig mye vekt i oppveksten.

Denne skjønner jeg - ingen hund har godt av å være fet, på noe tidspunkt i livet.

Jeg bar han i trapper så lenge jeg orka, da han begynte å gå trapper, så gikk det sakte, han fikk ikke hoppe høyt ned og opp, og var vi i skogen (som vi var mye) så gikk det i valpetempo, i relativt flatt tereng, over meget korte avstander. Jeg mått forsvare meg "for alle" da han var fire måneder, og begynte å se stor (dvs. "voksen") ut, når jeg fortalte at vi faktisk ikke gikk tur, vi lufta. Over korte avstander.Han fikk leke med andre hunder, men da på store åpne plasser, hvor det ikke var glatt (f.eks. ikke på vått gress).

Dette er jeg mer skeptisk til. Man skal ikke mosjonere valper, og man skal ikke la dem fly utfor kanter og trapper på vei ned. Men ellers skal det ikke være nødvendig å ta noen spesielle hensyn, annet enn å la valpen leke med jevnbyrdige og ta ting i eget tempo. Jeg vil påstå at dersom slikt er nødvendig for å unngå skade, så ligger det noe galt fatt til grunn.

Jeg vet at disse rådene er svært utbredt, spesielt på store raser. Så har man de som mener at man ikke skal ta noen spesielle hensyn i det hele tatt - fordi de ønsker at eventuelle svakheter skal komme frem, slik at de kan ta hensyn til (les: unngå) dem i avlen.

Snakket med en rottweileroppdretter om dette med korsbånd, og hun fortalte at hun aldri bare slapp bikkjene ut av bilen el.lign., her var det snakk om minst 15 minutters oppvarming før de fikk løpe idiot f.eks. på jordet eller i skauen. Det tror jeg også er lurt.

Klart oppvarming er lurt før heftig aktivitet, men nå forekommer ikke rottweiler meg som noen kjernesunn rase, så at de også har problemer med korsbåndskader beroliger meg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...