Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferie for å ta seg av valpen...


Guest Luckyliten

Recommended Posts

Guest Luckyliten

jeg og samboeren har planer om å kjøpe hund etterhvert...mest sannsynlig en staffordshire bullterrier...

det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før valpen kan være alene hjemme?

holder det f.eks med 3 uker ferie? eller bør det være lenger?

hvordan skal vi gå fram for å venne den til å være alene over litt lengre tid?

samboeren min jobber ca et kvarter hjemmefra og kan derfor ha mulighet til å dra hjem å lufte han midt på dagen sånn i startfasen...

jeg går på skole en time unna og har varierende lengde på skoledagen...alt fra 2-3 timer til 7-8 timer...

Min plan var egentlig å kjøpe valp på sommeren 2009...da har jeg jo skoleferien på 2 mnd jeg kan bruke på valpen...

men etter sommeren må den jo uansett klare å være hjemme alene en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckyliten

nei, såklart ikke...

men hvordan lønner det seg egentlig å gå fram? kan jeg f.eks. begynne med å la han være alene mens jeg er i butikken 5-10 minutter unna? eller bør jeg bare begynne med å gå ut, lukke døra noen minutter og gå inn igjen?

har jo sett flere hunder med voldom separasjonsangst, og det vil jeg ikke at min skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første to-tre dagene blir du naturlig å forlate den alene når du skal på badet, hente posten, på et annet rom etc. Så får du bare ta det suksesivt deretter... En annen ting som går an er at du kan ha ham med deg på skolen, om du kjører dit og den kan ligge i bilen. Slik har vi løst det når vi fikk valp i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk valp i mai så hadde jeg fri fra jobb i en uke. Etter det har jeg hatt henne med på jobb, men det er jo ikke alle som har mulighet til det. Der får hun løpe mye løs, treffer masse folk og har fått mye sosialisering rundt om på byggeplassene.

Jeg synes 3 uker er lite for å venne en valp til å være alene i 8-9 timer, etter 3 uker er den tross alt bare 11uker...

Men det er nok mange som ikke har lenger tid på seg enn det, bare pass på å ikke gå for fort frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckyliten

var derfor vi tenkte å vente til sommeren...

2 måneder skoleferie er ikke dumt! :whistle:

men er fortsatt litt usikker på hvor fort jeg kan gå fram da...

alene mens jeg er på badet, alene mens jeg henter posten, er i butikken...hva videre?

etter sommerferien vil det jo komme noen dager hvor han er alene fra 7 til 15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

det høres fornuftig ut å kjøpe hund i sommerferien , ja :icon_confused:

men det vi gjorde da, var å la hunden komme inn i vårt liv. vi tok selvfølgelig hensyn til hunden, men var ikke hjemme på grunn av han og sånt.

det eneste var at han pep når vi dro, og følte seg nok veldig ensom, stakkar. men når vi kom hjem lå han i senga og sov. de første ukene da han var valp fikk han bo i hele huset når vi var borte, dette slutta vi med etter at soffaen var passe angrepet når vi kom hjem. ;) hehe.

Men dette gikk seg til, uten så mye problemer, når vi stengte av stua(med en dør) når vi var borte. og han gikk automatisk til senga og la seg der. :lol:

det er i hvertfall sånn vi gjorde det, fordi vi ikke hadde mulighet til å være hjemme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Personlig mener jeg at det er viktig å lære hunden med en gang å være alene hjemme. Men da ikke akkurat de første to-tre dagene (mer enn en liten tur på butikken da). En valp skal sove veldig mye, så hvis den får ro så er det bare vel og bra. Det eneste problemet er da at de må på do omtrent hver 3. time så det kan være lurte å ha muligheten til å stikke innom. Eller som sagt kjøre til jobb/skole og la den ligge i bilen. Da kan man lufte den, som trådstarter sa, imellom timene eller i pauser.

Pointet mitt er ihvertfall at det går ann å få en valp en fredag, for så å jobbe på mandagen. Forutsatt at man har muligheten til å se til den ca. hver 3. time. Jeg får valpen min den akkurat i det juleferien begynner, men for meg betyr det bare at jeg har litt mer frihet til å velge hvor lenge jeg er borte fra valpen.. for noe gradvis skal det gjøres. Så selvom det er mulig å gå omtrent rett i jobb/skole så ville jeg anbefale å ihvertfall ha en rundt 3 ukers ferie for da kan man selv velge og tilpasse behovene til den valpen. (Noen vil jo klare å være alene veldig raskt, mens andre ikke gjør det).

Det viktigste er jo at man finner riktig valp, og gir den spesielle valpen akkurat det DEN trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man må ta det etter valpen sitt tempo, og dette vil variere fra individ til individ. Det jeg var veldig glad for var at jeg hadde slingringsmonn i form av at jeg hadde mulighet til å bruke lang tid på tilvenningen om valpen trengte det. I alle debattene med ny valp og eventuell separasjonsangst så er det de som ikke kan enten ha med valpen eller komme hjem i perioder som sliter. Siden kjæresten din jobber nærme er det et godt utgangspunkt. Selv var jeg student og var veldig glad for den friheten det ga meg i valpeperioden.

Lykke til med staffen, de er bare helt nydelige krokodiller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk hund på vinteren, og avpasset det slik at det ble litt skiftjobbing i starten.

Nå ble det slik at hvalpen nesten tilvente seg sjøl å være alene. Gikk i buret å la seg, og ble der i timesvis på dagen når jeg skulle være "støttekontakt" og sosialarbeider i heimen.

Etter 14 dager var hun alene når ungene var på skolen, (4 timer) og nå er hun alene kanskje maks 6 timer i slengen.

Har hørt om folk som får hund om sommeren, og tilbringer hvert eneste minutt sammen med sitt nye familiemedlem. Når de da blir innhentet av hverdagen igjen blir det bare sorgen. Hund som ikke kan være alene når eier går på do engang, klarer ikke noen timer når de er på jobb/skole ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente min hund på en torsdag, så jeg har ordnet det med min mor at hun lufter ham på fredagen. Har tatt meg fri fra jobb samme lørdag for å være med valpen. Helga skal gå i hjemme- alene trening og det å bli kjent med ham og la ham utforske leiligheten. Vi har en 4 mnd gammel maine coon (som er større enn valpen). På den måten er han ikke heelt alene. Men skal se hvordan de går sammen. Er katten for voldsom, har vi en plan b og c også. Mamma har et barn på 6 mnd så det er ikke sikkert hun kan passe valpen om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente min hund på en torsdag, så jeg har ordnet det med min mor at hun lufter ham på fredagen. Har tatt meg fri fra jobb samme lørdag for å være med valpen. Helga skal gå i hjemme- alene trening og det å bli kjent med ham og la ham utforske leiligheten. Vi har en 4 mnd gammel maine coon (som er større enn valpen). På den måten er han ikke heelt alene. Men skal se hvordan de går sammen. Er katten for voldsom, har vi en plan b og c også. Mamma har et barn på 6 mnd så det er ikke sikkert hun kan passe valpen om dagene.

Det er nok veldig lurt å ha et annet dyr i huset. Det hjelper nok veldig mye. Men som mange sier, litt dumt å være hele tiden med hunden og så plutselig hverdag. Eller også ha en for lang "tilvenningsperiode".

Den første hunden til foreldrene mine kom 2 år før meg. Og da det var en periode som ettåring at han var litt alene, var det mye permisjon og de var mye hjemme de første 6 årene av livet sitt (kom en søster like etter meg). Så han ble helt umulig og måtte flytte til mine pensjonerte besteforeldrene (heldigvis). Men han ulte, pep, bjeffet, skrapet og siklet.. og gikk aldri vekk fra inngangsdøren. Dette er da som sagt et resultat av at man er for mye med valpen, så venn den til å være alene så fort som mulig, men ALDRI fortere en hva som passer valpen. Men husk at litt piping blir det nok i starten, men en god ide kan være å venne den til å sove i buret om natten. Og la den være i bur i starten når du er hjemmefra, da vil den forbinde det med ro og soving. Da får du en hund som sover for det meste når du er borte. Husk at hunder er dyr som sover/hviler når de ikke er på "jakt", og i tillegg vil en valp sove enda mer enn en voksen hund.

Men det er veldig lurt å ha noen til å gå en luftetur ca. hver 3. time eller noe.. Min plan er å ha faste foringstidspunkt, og så føre opp i en bok for hver dag når hun går på do. Da kan jeg regne ut hvor ofte hun går på do og ca. hvilket tidspunkt.. da vet jeg det til når jeg begynner med jobb/skole.. hvor ofte noen bør se til valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...