Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat

PsychoLynx

Recommended Posts

Siden jeg egentlig er ganske nysgjerrig på Lapphunden (både finsk og svensk) og Lapsk Vallhund, så tar jeg sjansen på å opprette en sånn tråd til eierne av disse rasene :)

Så, kom igjen! Fortell om alt det spesielle med disse rasene, åssen de er både i det daglige og til "fest". Og bilder! :o Dere burde klare dette nesten like bra som aussie-folket :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Var på hundetreff med en svensk en. Det var irsk terrier, vorsteh, 4 labradorer og 1 svensk lapphundvalp. Gjett hvem som var den eneste som bjeffa og skreik i øra på oss? Jo svensken :icon_redface: I ett sett. Hele tiden. Under lek, i bånd, overalt.

Men de er jo fine da! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. her i gata er det omvendt. Der er det cocker spaniel, labrador, cavalier, shetland sheepdog/jackrussel mix og Marco (finsk lapphund) Gjett hvem som bjeffer mest?? Joda i strak rekkefølge: labrador, cavalier, cocker, sheltie mix og så Marco. :icon_redface:

Lapphunder har mye rart for seg da, det skal de ha. I hvertfall Marco er sånn at klør jeg han bakpå rompa så begynner han å nafse på labben sin altså sånn hakke med tenna bortover labben sin. Også slår han ut med tunga når han blir klødd.. Som en sånn frosk som fanger fluer liksom.. Han har det etter mora hans for hu er helt lik.

Han bjeffer sjelden det skal han ha, men snakke det kan han! *Hraaooor* sier han omtrent 20 ganger når han våkner og strekker seg ut, verdens herligste koselyd i mine øyne :icon_confused: Det er sånn gutural lyd som kommer langt nede fra magen et sted :ahappy:

Dessuten elsker han å stå å glane på livet i gata fra verandaen, hele dagen gjerne.. Da står han oppå en stol for å kunne se over rekkverket.. Naboene sier at han smiler til dem når de går fordi og det er jo sant for en lapphund har et helt spesiellt smil :blink: bare se her:

Lapphundutstilling057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphunder er nydelige, og virker som veldige reale hunder, som jeg har vurdert flere ganger en gang frem i tiden. :icon_redface:

Er det noen her som har svensk lapphund? Har ikke lagt merke til noen bilder av de...?

Borti gata her er det ei svensk lapphund frøken som vi noen ganger besøker. Hun er veldig søt og snill, men helt spinnvill...! Maja som er en veldig rolig hund takler ikke bikkja, så de er nesten aldri sammen. Hun klynker og hyler (bjeffer) hvis man ikke gir hun oppmerksomhet. Og sitter nesten aldri i ro.

Nå skal ikke jeg si at dette er typisk rasen osv, for jeg tror det er mest pga hvordan de oppdrar henne. Nok om det.. :ahappy:

Hun er i allefall nydelig. Helt svart pels som ser ut som silke.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. her i gata er det omvendt. Der er det cocker spaniel, labrador, cavalier, shetland sheepdog/jackrussel mix og Marco (finsk lapphund) Gjett hvem som bjeffer mest?? Joda i strak rekkefølge: labrador, cavalier, cocker, sheltie mix og så Marco. :icon_confused:

Du som har finske bør jo vite at det er forskjell på svensker og finsker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chantie lager også masse koselyder, spessielt etter hun har våknet :icon_redface:

Jeg er jo helt ny Lapphund eier, så jeg har liksom ikke sånn supermye å fortelle om rasen :):icon_confused:

kan legge inn et bilde eller to av henne etterpå :ahappy:

kunne vi ikke ha telt opp hvor mange lappiser det er her da :blink:?

tror ikke det er noen svenske her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wretch: Ja jeg burde virkelig vite det her nå! hahaha, litt glad for at det ble Finsk Lapphund i grunn, for det var helt tilfeldig! Men de er så pene så pene. :ahappy: De svenske altså :)

Og lapske vallhunder da! :icon_confused: De er jo herlige! Vakre! Min favoritt Tuhkavuorten Lumihyrrä Nydelig farge da.. :icon_redface: Legger ikke bildene direkte inn siden det ikke er bilder tatt av meg eller mine hunder :blink:

Farge varianter av Finsk Lapphund Står på finsk så her må man bare trykke :lol: hehe.

lapphund005001.jpg

En Svensk Lapphund :) De er veldig veldig like de svarte variantene av Finsk:

Staalon%20Glitter.jpg Staalon Glitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne:

fl.jpg

lignet jo veldig på sånn Chantie kan bli! de forandrer seg jo noe så voldsomt! og hun har allerede begynt å få en del sort oppå ryggen, og nedover :icon_redface: :

CIMG2075.jpg'

Tusen takk for linken Izziebelle! :ahappy:

EDIT: skal fikse bildet, men legger ut link så lenge :blink:

EDIT2: Sånn :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, Landy. Bilder har jeg iallefall nok av, men å snakke om vidunderet får du jaggu klare selv :icon_redface: Apropos... sku hatt noen nye bilder av Toiwo snart...

Må knipse nye bilder snart ja, nå har han blitt mørk mørk brun neeesten over hele, ikke bare den stripa han hadde over ryggen. Går ut i fra at det er en viss mulighet for at det blir noen bilder igjen til helga :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første oppdagelse er vel at lapphundfolk ikke er fullt så skravlete som aussiefolk? :icon_confused: Eller så er det bare det at vi er færre..

Den største likheten hos lapphunder er vel stemmeprakten, ikke noe vits i å legge det under en stol sånn at folk med bjeffeallergi ender opp med en hund de ikke trives med. Et likhetstrekk hos lapske spesielt er at de er veldig ulike.. De bråker i varierende grad, har variende jaktlyst, varierende grad av trenbarhet og "stahet" og mange er utseendemessig ulike også. ikke lett å skaffe seg en lapsk å tro den skal være lik de du har sett før altså!

Selv har jeg blitt velsignet med et eksemplar ganske langt fra det jeg trodde jeg ville få, en smøremyk skvettlapp! Hun er mer reservert mot fremmede enn de andre lapske jeg møter, ekstremt myk, har en drøy porsjon jaktlyst, lager ikke så mye lyd (men hun kan godt altså!) og er alt i alt verdens beste Likka! :ahappy:

Izziebelle: Raiku er også min favoritt, den fargen er jo bare helt :icon_redface:

Litt bilder av lapske må vi ha! :

likkahel.jpg

En meget ung Likka

likkahel8.jpg

En litt eldre Likka

aurora.jpg

*masse titler* Hopeaketun Aurora (ble veteran verdensvinner i sommer!)

josefin3.jpg

Njarga Josefin

2107077.jpg

Seks lapske på rad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første oppdagelse er vel at lapphundfolk ikke er fullt så skravlete som aussiefolk? :icon_redface: Eller så er det bare det at vi er færre..

Den største likheten hos lapphunder er vel stemmeprakten, ikke noe vits i å legge det under en stol sånn at folk med bjeffeallergi ender opp med en hund de ikke trives med. Et likhetstrekk hos lapske spesielt er at de er veldig ulike.. De bråker i varierende grad, har variende jaktlyst, varierende grad av trenbarhet og "stahet" og mange er utseendemessig ulike også. ikke lett å skaffe seg en lapsk å tro den skal være lik de du har sett før altså!

Selv har jeg blitt velsignet med et eksemplar ganske langt fra det jeg trodde jeg ville få, en smøremyk skvettlapp! Hun er mer reservert mot fremmede enn de andre lapske jeg møter, ekstremt myk, har en drøy porsjon jaktlyst, lager ikke så mye lyd (men hun kan godt altså!) og er alt i alt verdens beste Likka! :ahappy:

Min lappe er ikke mer enn 5 mnd, men bjeffing hører heldigvis med til sjeldenhetene.... krysser det som krysses kan for at fortsetter slik :icon_confused:

Prate derimot gjør han ofte, masse trivlige og morsomme rumle-knirke-ule-lignende lyder.

Noe helt annet som kjennetegner lappisen min må være logringa ! Den starter sånn ca rett under øra.... Ellers er han uredd, nysgjerrig, sosial De Luxe både ovenfor mennesker og dyr, sta, kresen og en skikkelig kjælegris :lol: Som ser underfundig klok ut.

Men slikt som innkalling er noe dritt som han glatt gjør som han vil med...og skal han bommelomme er det "over the hill and far away", ser bare den lyse baken forsvinne mellom trærne....

Toiwo har forvrig et talende uttrykk, forholdsvis lett å lese. Ikke fullt så hyggelig når han "leser" oss, da sitter han litt unna å bare stirrer med et blikk som går tvers igjennom en, uansett hva vi gjør.... lurt litt på om han forsøker å hypnotisere oss...

Maaarit, noe mer som bør nevnes om PelsCasanovaen her ??

Edit: Kom på, må jo ta med hvor tålmodig han faktisk er og at han er flink til å underholde seg selv, mao er svært enkel hund å ha med seg overalt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må knipse nye bilder snart ja, nå har han blitt mørk mørk brun neeesten over hele, ikke bare den stripa han hadde over ryggen. Går ut i fra at det er en viss mulighet for at det blir noen bilder igjen til helga :D

Du har glemt at vi ikke kommer på lørdag eller? Og at fredag er det snart mørkt og søndag hørte jeg rykter om GreenCRIUSING? :P

du KAN jo feks møte opp på CC klokka 18 i kveld og bli med på et jorde ved Bråstad for litt frislipp av Pronto, Ezzy og Bridie da ;)

Edit: Kom på, må jo ta med hvor tålmodig han faktisk er og at han er flink til å underholde seg selv, mao er svært enkel hund å ha med seg overalt :yes:

Du har jo absolutt fått med det viktigeste da... Logringa som begynner bak ørene, og som kommer til å gjøre at bikkja ALDRI kommer til å få problemer med smidighet i ryggen, om ikke noe plutselig står i veien for logringa hans så han får seg en smell :P

Og dette du skrev til slutt.

Jeg slutter ALDRI å bli imponert over selvstendigheta til den gutten! Fra 3 mnd alder lå han alene i bilen i over 2,5 t mens vi var på kino, og ved 4,5 mnd (blir vel ca det på Rena??) så sov han jo alene i buret ved campingvogna mens dere satt hos oss å grilla. UTEN EN LYD!

Han er helt genial.

Men, hmmmm.... Neste gang vi er ute med bikkjene... Skal jeg ta med et kort tau å binde mellom dem og lære dotten innkalling eller?? han MÅ bli med Bridie om hu vet hu får godbiter vettu :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lappe er ikke mer enn 5 mnd, men bjeffing hører heldigvis med til sjeldenhetene.... krysser det som krysses kan for at fortsetter slik :D

Prate derimot gjør han ofte, masse trivlige og morsomme rumle-knirke-ule-lignende lyder.

Noe helt annet som kjennetegner lappisen min må være logringa ! Den starter sånn ca rett under øra.... Ellers er han uredd, nysgjerrig, sosial De Luxe både ovenfor mennesker og dyr, sta, kresen og en skikkelig kjælegris :yes: Som ser underfundig klok ut.

Men slikt som innkalling er noe dritt som han glatt gjør som han vil med...og skal han bommelomme er det "over the hill and far away", ser bare den lyse baken forsvinne mellom trærne....

Toiwo har forvrig et talende uttrykk, forholdsvis lett å lese. Ikke fullt så hyggelig når han "leser" oss, da sitter han litt unna å bare stirrer med et blikk som går tvers igjennom en, uansett hva vi gjør.... lurt litt på om han forsøker å hypnotisere oss...

Edit: Kom på, må jo ta med hvor tålmodig han faktisk er og at han er flink til å underholde seg selv, mao er svært enkel hund å ha med seg overalt :P

Jammen du beskriver jo Marco jo! Innkallinga den kjenner jeg meg godt igjen i. Marco var på WDS sammen med oppdretter Alex-Sander. De bodde på en hytte og alle hundene var løse alle hundene ble kalt inn og alle kom untatt en! og det var selvfølgelig Marco som tok seg et par timer alene i skogen.. Var en litt nervøs eier som fikk høre om det i etterkant.

Men skal sies at han er blitt god på det nå da ;) Holder seg til meg, men det er klart at han må tenke seg om et par ganger om han ser en hund nedi veien. :P

Og Marco han er ikke redd for en dritt.. Diger grå schæfer stod innafor et gjerde og flekka tenner og knurra som fy mot han, mens Marco gjerne ville leke han (tror han har misforstått litt <_< ) Så da måtte jeg faktisk løpe til og dra han ned fra gjerdet for han prøvde å hoppe over... Teite lappen altså :P

På Marco sin hjemmeside her finnes det forresten mer bilder av andre lappiser også i tilegg til en hel haug av han. For andre hunder gå til Marco å trykk på "Stamtavlehunder" button tingen :P

Og må si at Likka er jo utrolig pen! Herlig :P Elsker de lapske altså. Den lapske som ble BIS valp på NLK Drammen var jo også bare helt utrolig nydelig, Tinka heter hun vel.. Herlige sak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt at vi ikke kommer på lørdag eller? Og at fredag er det snart mørkt og søndag hørte jeg rykter om GreenCRIUSING? :P

du KAN jo feks møte opp på CC klokka 18 i kveld og bli med på et jorde ved Bråstad for litt frislipp av Pronto, Ezzy og Bridie da ;)

Ikke glemt at dere ikke kommer, bare fortrengt det et øyeblikk :P Synes dere burde være der vettø...

Mmmm.... får i så fall ta en fri-slipp-tur på sparket, vi har vært ute å gått i 2 timer så han er rimelig sliten.

Du har jo absolutt fått med det viktigeste da... Logringa som begynner bak ørene, og som kommer til å gjøre at bikkja ALDRI kommer til å få problemer med smidighet i ryggen, om ikke noe plutselig står i veien for logringa hans så han får seg en smell :P

Og dette du skrev til slutt.

Jeg slutter ALDRI å bli imponert over selvstendigheta til den gutten! Fra 3 mnd alder lå han alene i bilen i over 2,5 t mens vi var på kino, og ved 4,5 mnd (blir vel ca det på Rena??) så sov han jo alene i buret ved campingvogna mens dere satt hos oss å grilla. UTEN EN LYD!

Han er helt genial.

Ikke bare var han lydløs ,han lå enten veltet over på rygg med bena i været og sov eller underholdt campingnaboene med et innholdsrikt valpeshow, "1001 ting å gjøre med leka man har tilgjengelig" mens man "synger" koselyder :yes:

Men, hmmmm.... Neste gang vi er ute med bikkjene... Skal jeg ta med et kort tau å binde mellom dem og lære dotten innkalling eller?? han MÅ bli med Bridie om hu vet hu får godbiter vettu :P:D

Hehe, tau mellom de to løse...får assosiasjoner til leken "knute-mor" gitt :D Og en inbitt Bri som kjemper seg frem mot godbiten med en påknytt pelsklump på slep...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glemt at dere ikke kommer, bare fortrengt det et øyeblikk ;) Synes dere burde være der vettø...

jahh... Regner md vi kommer på fredag og søndag iallefall. Om ikke Lone og TE kommer allikevel. :D

Mmmm.... får i så fall ta en fri-slipp-tur på sparket, vi har vært ute å gått i 2 timer så han er rimelig sliten.

Yapp, vi skal møtes på CC ved bensinstasjon kokka 18 iallefall. Koselig om dere ville blitt med :P

Ikke bare var han lydløs ,han lå enten veltet over på rygg med bena i været og sov eller underholdt campingnaboene med et innholdsrikt valpeshow, "1001 ting å gjøre med leka man har tilgjengelig" mens man "synger" koselyder :yes:

hehehehe, herlige Toiwon det!!

Hehe, tau mellom de to løse...får assosiasjoner til leken "knute-mor" gitt :D Og en inbitt Bri som kjemper seg frem mot godbiten med en påknytt pelsklump på slep...hehe...

hehe, ja men jeg tror hu hadde vunnet. ENDA iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Det er ikke tilfeldigvis CC på Gjøvik det er prat om? Hvis det stemmer, er det så mulig å hilse på en dag? :punk: Jeg vurderer en finne som neste hund, men har fortsatt til gode å se en i levende live!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldigvis CC på Gjøvik det er prat om? Hvis det stemmer, er det så mulig å hilse på en dag? :punk: Jeg vurderer en finne som neste hund, men har fortsatt til gode å se en i levende live!

Det er det vettu. Skal videreformidle ditt ønske til Landy her om kort tid jeg. Hu er på vei til meg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de få med vallhund her på forumet (og ellers i Norge, siden det er Nordens sjeldneste hunderase). Eira er kjempe søt, og kan både være rolig...

...og rasete! Hun hopper opp i sofaen, ned, løper en runde, opp i sofaen og sånn kan det gå kjempe lenge. Men hun kan også ligge å slappe av kjempe lenge! Hun lå en time i stad. Vi har hun i bur om natten, og når vi er på skole/jobb. Da sover hun heletiden =) I starten, så hoppet hun opp på meg når hun ble sliten (på tur, altså). Men nå vil hun bare gå, løpe, løpe, gå, løpe, løpe osv... Hun kan å bjeffe, det kan jeg si! F.eks. når jeg var på valpekurs i forrige uke, bjeffet hun på de andre hundene (selfølgelig mange av de andre som gjorde det også, da). Men det skal man jo klare å venne av. Vi prøver så godt vi kan! :punk: Men det er en helt utrolig rase! (selv om jeg egentlig foretrekker mindre raser, så liker jeg denne i gemytt)

30c0k1x.jpg

Hun kan og slappe av også. Her er hun opperert for navlebrokk:

91gism.jpg

Hun liker ikke blits...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første oppdagelse er vel at lapphundfolk ikke er fullt så skravlete som aussiefolk? laugh.gif Eller så er det bare det at vi er færre..

Her har dere en til iallefall ;) Vel, snart, siden jeg ikke har valpen i hus ennå... men skravlete er jeg, bare jeg blir kjent med folk! ;)

Alle valpene i kullet prinsen min er fra er viltfargede, så kan jo bli kjempespennende da! Gleder meg stort! (så bør jeg vel holde meg vekke fra både bilder og tekst framover, blir helt gæren i magan av opphisselse jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...