Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser barna sine?


Wilma

Recommended Posts

Får du ikke lommepenger er du ikke bare 14 år.

Jeg har en gutt på 15 år tilomed han får lomme penger :rolleyes:

men han må gjøre litt hjemme som å rydde rommet sitt , rydde etter seg når han roter , gå ut med søpla når jeg spør, ta ut av oppvaskemaskinene og passe på lillebroren på 10 år når jeg spør om hjelp.

du får høre med dem hjemme om du kan hjelpe til litt mot litt lommepenger fordi du trenger litt utstyr til karet ditt :devil:

skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

det at jeg skrev det, var at hun sa hun ikke så mye penger å handle for ,så det var bare forslag til åssen hun kunne skaffe seg litt ekstra penger til hobbyen sin.

Var bare et forslag.

det er sånn vi gjør det hos meg.

men hvis det var for provoserende så må jeg si unnskyld.

det var bare et forslag så hun kunne kjøpe seg en rot og noen planter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at jeg skrev det, var at hun sa hun ikke så mye penger å handle for ,så det var bare forslag til åssen hun kunne skaffe seg litt ekstra penger til hobbyen sin.

Var bare et forslag.

det er sånn vi gjør det hos meg.

men hvis det var for provoserende så må jeg si unnskyld.

det var bare et forslag så hun kunne kjøpe seg en rot og noen planter

Ja, men jeg er jo 14 år, så da skjønner jeg ikke helt hvordan du liksom kan skrive at jeg ikke er det..

Jeg gjør alle de tingene der, det er liksom sånt jeg må gjøre, men jeg får ikke penger for det.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke lommepenger er du ikke bare 14 år.

Ja, men jeg er jo 14 år, så da skjønner jeg ikke helt hvordan du liksom kan skrive at jeg ikke er det..

Bare for å kverulere videre på noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre(:yes:):

Altså, Wilma, jeg forstår det slik at ritus sier at du ER 14 år, ikke at du IKKE er 14 år. Det var kanskje bare litt klønete formulert? Jeg tolker det som at hun sier:"Får du ikke lommepenger? Er ikke du bare 14 år?"

But, ehm, back to topic :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe du er da morsom ,ja nå har du tolket setningen riktig.

En 14 åring som ikke får penger av de hjemme skal man lete lenge etter.

Nå kjenner jeg at jeg blir litt irritert! Kan du ikke bare skjønne at jeg ikke får lommepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Angående det som egentlig var spørsmålet, så er det mange fisk som spiser enten sine egne barn, hvis ikke så skal du ikke se bort ifra at noen av de andre fiskene spiser barna som kommer.

Fødekasse er en god ide, problemet vi oppdaget var at et par av de andre fiskene sugde ynglet ut av fødekassa.

Det andre alternativet er jo å sette hunnen i et annet kar når du ser at det ikke er lenge igjen til hun skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo heller ikke behøve å få penger for å hjelpe til i familien !

Det skal jo bare mangle at man hjelper til. :)

Men man kan jo ha en spesiell avtale også da, det er jo så forskjellig fra familie til familie. :)

Selvfølgelig kan du hjelpe familien din uten og forlange noe, men hvis du sier at

du trenger penger til akvariumet ditt tror jeg nok de vil hjelpe deg og da er det

bedre at du jobber for pengene dine i huset i steden for og bare forlange det.

Og hvis du synes det er ubehagelig og be om ukepenger hjemme kan du jo si

at du bare vil ha ukepenger til du har nok til rot og planter i akvariet ditt.

Lykke til! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg har hatt flere kar stående ( nå står de i kjelleren ) over lang tid. Enda den dag i dag er jeg overlykkerlig over at jeg hadde flinke folk rundt meg når jeg starta opp. Jeg kikket på flere kar og fiskesorter før jeg bestemte meg.

Akvarieforum er flotte å søke i, og helst FØR man kjøper fisk og utstyr.

1. Den største feilen man gjør når man starter opp er at man kjøper for LITE kar

2. Så putter man inn feil fisk

3. For mange fisk

4. Fiskene spiser yngel, vannet må renses ofte, og man får vannverdier som hopper opp og ned. Masse drit i bunnen.

Så det jeg vil anbefale en fersk akvarist er å vente med å kjøpe seg kar til h*n har råd til rundt 100 liter. Så kjører man i gang karet og setter nedi noen planter og en rot. La det gå i minst 14 dager før du putter nedi noen guppyer. Disse vil hjelpe pumpa med å produsere 'gusje' Etter nye 14 dager kan man putte nedi flere fisk. I løpet av denne tiden bør man ha bestemt seg for hvilke fisk man vil ha. Et selskapskar består ofte av f.eks: en ancistrus, en hann molly og to mollyhunner. En skokk guppyer, tre-fem sverddragere og kanskje en stim med tetraer. Men ikke alt på en gang.

Har man et mindre kar må man velge bort noen sorter.

I et 60-liters kar kan man f.eks ha en stim tetraer, noen guppyer og tre-fem sverddragere. Minst en rot, og masse planter. Husk at i fjæra finner man gratis røtter! Legg den i badekaret i ferskvann over natta og rett ned i karet. Om man frekventerer akvaforum er det ofte mange som selger unna planter og yngel til en billig penge, noen gir de også bort mot porto. En fin plass for yngel vil være om man drar på f.eks nille eller ciro. Der får man kjøpt sånne plastikkplanter. Det finnes sånne kuler som man bare legger i en blomsterpotte så ser det ut som en ball. Putt denne i karet ditt og yngelen har sin egen plass hvor de voksne ikke kommer til. Flyteplanter og javamose er også flotte plasser for yngel.

Akvarier er en flott hobby, men søk lærdom. Alle vet jo at man ikke kjøper en hund og putter den i et bur hele dagen. En gullfisk kan bo i et 60 liters kar, på samme viset som en liten valp kan bo i en pappkasse.. Men det er jo ikke det man vil for valpen. Man vil den skal ha det så godt som mulig, og en gullfisk har det ikke bra i hverken 30, 60 eller 90 liter. Den vil ha i allefall 120 liter. Og da bør man ha et gullfisk-kar.

Ofte så selges de fleste karene på dyrebutikker med alt for små pumper. De går fort tette og karet blir raskt møkkete. Husk at du ikke må tømme karet for vann og gnikke det rent. Da forsvinner alle de gode bakteriene som skal bo der, ta ut 1/3 av vannet og fyll opp nytt en gang uka. Samtidig tar du ut pumpa og trekker ut svampen. Klem svampen i det vannet du nettopp har tatt ut av karet og klem ut gørret. Det skal være igjen litt gørr når du setter den inn igjen. Slamsug en gang i uka med en tynn slange.

Jo større kar du har, jo mindre jobb er det med det!

Bla, bla bla. Jeg klarte nok ikke svare på spm om gode fiskeforeldre.. Men det viktigste er at yngelen har nok gjemmeplasser, da overlever de. Ikke alle, men de fleste. Ikke ha for mange store fiske i karet. Om du vil begynne med ciklider er det få av dem som passer i et selskapskar. De fleste krever egne kar, hvor du har en hann og to hunner. De fleste ciklider krever minst 120 liter, helst mer. Disse fiskene har veldig til revir-behov, og blir stresset og kranglete om det er andre fisker som kommer inn på deres revir. Hadde du ikke bodd så langt unna skulle du fått ett av mine kar, de står nå bare der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...