Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser barna sine?


Wilma

Recommended Posts

hei palet ciklider (vet ikke hellt om det er skrevet riktid) er flinke foreldre de byter på og passe på barna har ps barn her nå vi.

Å ja molly spiser barna sine

du kan ikke putte palett ciklider inn i det karet der med så mange fisker...hjelper ikke om foreldrene er flinke med unga sine, når alle andre spiser dem opp...

og har man et forhold til fiskene sine og virkelig bryr seg om dems liv og helse er det kanksje best å høre på de som virkelig kan noe om fiskehold...de prøver bare å komme med råd som gagner fisk og "eier"....

hør heller på fiskeentusiaster...det er ikke ofte du finner folk i dyrebutikker som kan fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Anita og Ita: Altså, det er jo mye gode tips der, men det blir ikke det samme og putte en gullfisk i en 60-liter, som det er og la en valp bo, og vokse opp i en eske! Det blir alt for drøyt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har eit greit valg av fisk eg (utanom gullfisken og muligens den ukjente malle-typa?).

Har sjølv ein 63-liter og hadde den første tida guppy, ballongmolly og platy:) Desse får ofte yngel, så dersom du berre får nokre planter som er litt tette og evt. flyteplanter so kjem ein del av yngelen til å vokse opp. Det gjor den vertfall med oss. Dette var veldig kjekt å fylge med på, kva fargar guppyen vart osv. Det kan vere lurt å ha dei i ei fødekasse på starten slik fisken ikkje klarer å spise dei.

Det som passar bra er å ha 1-2 hannar og 3-4 hunner av kvar, slik dei har eit par hoer å gå etter sidan dei jager dei ein del.

Men sidan akvariet er ikkje spesielt stort må ein passe på at det ikkje blir for mykje fisk. Eg hadde vel på det meste 20 stk og det begynte å bli litt fullt ja. Så om du har planar om la yngel vokse opp bør du tenke på å kanskje selge/bytte dei bort eit par stykk etterkvart. Det kan også vere ein ide å velge bort den eine fiske-sorten, slik at ein kan på den måten får plass til meir yngel som veks opp, dersom ein vil ha det.

Etter det eg kan huske så var det enten molly eller platy som ikkje spiste yngelen sin?

Det at du ikkje har peng til å kjøpe rot til malla er vel noko du burde ha funne ut før du kjøpte malla? Men det er ikkje alltid ein finn ut kva ein treng før ein har kjøpt fisken. Sjølv om ein burde ha sjekka opp dette på førehand. Er typisk ein nybegynnarfeil og det er ikkje lett når ein ikkje har nok peng.

Når det gjeld gullfisk og at den stod i ein 30-liter i butikken?, so er det vel ikkje over så veldig lang tid, den hadde vel blitt solgt til slutt og kanskje hadde den hava i eit stort nok akvarium, men ein kan vel ikkje vete det for sikkert da.

Det virkar som mange av dei som jobbar med å selge akvarium ikkje bryr seg så veldig om fisken blir solgt til folk som har mindre akvarium enn det den passar i, dersom fisken klarer å overleve, så er det liksom greit (det viktigaste er å få solgt fisken). På denne måten blir også holdninga til dei som kjøper fisken at dette er heilt greit og at dei tenker rett. Eg syns at folk som selg akvariumfisk burde spør og gi litt riktig veiledning til dei som kjøpar og det same burde dei som kjøpar akvariumfisk dersom dei er usikre/veit bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har eit greit valg av fisk eg (utanom gullfisken og muligens den ukjente malle-typa?).

Har sjølv ein 63-liter og hadde den første tida guppy, ballongmolly og platy:) Desse får ofte yngel, så dersom du berre får nokre planter som er litt tette og evt. flyteplanter so kjem ein del av yngelen til å vokse opp. Det gjor den vertfall med oss. Dette var veldig kjekt å fylge med på, kva fargar guppyen vart osv. Det kan vere lurt å ha dei i ei fødekasse på starten slik fisken ikkje klarer å spise dei.

Det var to små gullfisker, men den ene ble syk, og jeg ville ikke at den skulle lide, så den lever ikke mer. Mulig jeg ikke burde skrive dette her, da jeg jo risikerer og få masse kjeft. Den ukjente mallefisken, fant jeg ut var en Siameser, men de på dyrebutikken var fat bestemt på hvilken rase det var når jeg kjøpte den, ja. 60 og 63 liter er jo ikke spessielt stor forskjell på. Mollyen min hadde hvit-prikk syken når jeg kjøpte den, men det hadde jeg ikke sett før jeg fikk den hjem. De på dyrebutikken ville jo ikke bytte den tilbake. Den fikk medisin, og jeg skilte den (SELFØLGELIG) fra de andre fiskene så fort jeg oppdaget det. Den døde etter en stund, men dette er veldig lenge siden nå. Platy-jenta mi døde også for noen uker siden, og da fant jeg den bare død i akvariumet. Dvs. at nå er det ingen fisker og yngle på, bortsett fra Guppyene. Jeg vurderer jo fortsatt og selge/gi bort den gullfisken jeg har nå, delvis fordi all irettesettelsen herfra. Jeg har prøvd utallige ganger og ha fiskene i fødekasse, men de vil ikke føde der, så da må jeg bare slippe dem ut i akvariumet, og natten etter jeg har sluppet dem fri, føder de, og morgenen er alle borte. Jeg har prøvd og vente leeenge og ikke så lenge.

Det som passar bra er å ha 1-2 hannar og 3-4 hunner av kvar, slik dei har eit par hoer å gå etter sidan dei jager dei ein del.

Men sidan akvariet er ikkje spesielt stort må ein passe på at det ikkje blir for mykje fisk. Eg hadde vel på det meste 20 stk og det begynte å bli litt fullt ja. Så om du har planar om la yngel vokse opp bør du tenke på å kanskje selge/bytte dei bort eit par stykk etterkvart. Det kan også vere ein ide å velge bort den eine fiske-sorten, slik at ein kan på den måten får plass til meir yngel som veks opp, dersom ein vil ha det.

Ja, jeg vet at jeg bør ha flere hunner enn hanner, og jeg har faktisk prøvd og forholde meg til det. Jeg synes faktisk ikke akvariumet mitt er knøttlite heller jeg, og var vell kanskje litt uvitende da jeg kjøpte fisk, ja, men jeg vil jo ikke at dyrene skal ha det vondt, det er veldig viktig at dere får med dere. Det meste jeg har hatt er vell også sånn ca 20, er det ikke? Hvis jeg noen gang får yngel skal jeg selge dem til dyrebutikken.

Etter det eg kan huske så var det enten molly eller platy som ikkje spiste yngelen sin?

Begge spiser yngelet sitt.

Det at du ikkje har peng til å kjøpe rot til malla er vel noko du burde ha funne ut før du kjøpte malla? Men det er ikkje alltid ein finn ut kva ein treng før ein har kjøpt fisken. Sjølv om ein burde ha sjekka opp dette på førehand. Er typisk ein nybegynnarfeil og det er ikkje lett når ein ikkje har nok peng.

Av grunner jeg ikke vill nevne her, så hadde jeg ikke råd til og kjøpe rot lenger. Jeg visste faktisk ikke at mallen var avhengig av rot, jeg hadde lyst på rot pga. at jeg synes det blir veldig pent i akvariumet, om man har rot der. Jeg prøvde jo og sjekke opp litt på forhånd, men ikke alltid så lett. Ja det er helt sikkert en 'typpisk' nybegynner feil, men altså, jeg er ikke voksen, og går ikke på skole, og uansett vil jeg helst slippe og begynne med den debatten om penger igjen.

Når det gjeld gullfisk og at den stod i ein 30-liter i butikken?, so er det vel ikkje over så veldig lang tid, den hadde vel blitt solgt til slutt og kanskje hadde den hava i eit stort nok akvarium, men ein kan vel ikkje vete det for sikkert da.

Det virkar som mange av dei som jobbar med å selge akvarium ikkje bryr seg så veldig om fisken blir solgt til folk som har mindre akvarium enn det den passar i, dersom fisken klarer å overleve, så er det liksom greit (det viktigaste er å få solgt fisken). På denne måten blir også holdninga til dei som kjøper fisken at dette er heilt greit og at dei tenker rett. Eg syns at folk som selg akvariumfisk burde spør og gi litt riktig veiledning til dei som kjøpar og det same burde dei som kjøpar akvariumfisk dersom dei er usikre/veit bedre.

Ja, nå er jeg ikke 100% sikker på om det var nøyaktig 30 liters kar, men det var nok ikke 120, for og si det sånn da. Mulig det ikke var over så veldig lang tid, men jeg visste om en jente som var innteresert i og kjøpe den, og hun har sånn ca 15 liters kar. Og oppi der putter hun alt hun finner av fisker hun synes er fine. Og for et eksempel, hai malle. Det er nok ikke så mange i dyrebutikker som er innteresert i og finne ut hvor fisken havner, de vil nok bare tjene penger og bestille nye fisker for og holde butikken i gang. Jepp, for dem er det greit av om fisken overlever, så har den det 'bra', men jeg får ikke intrykk av at fisken(e) min(e) misstrives da, for og si det rett ut. Og dette er sikkert veeeldig mange uenig i, siden det er 'dyremisshandling' og ha en gullfisk i en 60 liter. Jeg synes også at folk i dyrebutikker burde burde spørre og gi riktig veiledning, men akkurat det kan vell ikke jeg gjøre så mye med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her! :)

En link til fisker som passer til 60liter.. det er mye spennende der, blant annet Kakadueciklide!

Ja, jeg burde vell sett der før jeg i det hele tatt vurderete og skaffe meg akvarium, i følge noen på dette forumet, i værtfall.. :whistle: Skal vel sjekke der før jeg kjøper meg en ny fisk.

Edit: Takk for link da, uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det.. De antall litere er veiledene. En stor kakaduehann vil ha det ganske liten plass i en 60 liter :whistle:

Og ja, det er en fordel å lese seg opp på ting før man kjøper, men vi lærer alle så lenge vi lever, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...