Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser barna sine?


Wilma

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser at du har bare 1 molly man må ha en gutt og en jente for at det skal bli yngel.

Molly spiser yngel.

Du har et 60l kar du har altfor mange fisker allerede i det karet.

Gullfisken er en kaldsvann fisk og den blir stor den passer ikke sammen med de andre fiskene.

haimalla kjenner jeg ikke noe til men jeg mener at den trenger mye større kar.

Disse hadde jeg nokk solgt så hadde jeg satset på de andre:

Platyene får lett yngel men du burde ha 3huer på en hann.

Molly får også lett yngel der er det også 3 huer på en hann, samme med guppyene.

Ancistrusen får også lett yngel men da må du ha en av hvert kjønn og en hule som hannen kan være i.

Vil du at ynglene skal leve opp må du ha en del planter og gjemme steder eller du kan putte yngelen i et fødekar.

Men husk at en 60l er ikke så stort kar og jo flere fisker mere dritt.

Hvor stor filter kapasitet har du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har bare 1 molly man må ha en gutt og en jente for at det skal bli yngel.

Molly spiser yngel.

Du har et 60l kar du har altfor mange fisker allerede i det karet.

Gullfisken er en kaldsvann fisk og den blir stor den passer ikke sammen med de andre fiskene.

haimalla kjenner jeg ikke noe til men jeg mener at den trenger mye større kar.

Disse hadde jeg nokk solgt så hadde jeg satset på de andre:

Platyene får lett yngel men du burde ha 3huer på en hann.

Molly får også lett yngel der er det også 3 huer på en hann, samme med guppyene.

Ancistrusen får også lett yngel men da må du ha en av hvert kjønn og en hule som hannen kan være i.

Vil du at ynglene skal leve opp må du ha en del planter og gjemme steder eller du kan putte yngelen i et fødekar.

Men husk at en 60l er ikke så stort kar og jo flere fisker mere dritt.

Hvor stor filter kapasitet har du ?

Ehm, nei jeg viste jo ikke at man måtte ha en hunn og hann får at det skulle bli yngel! :icon_confused:

Hun har stått sammen med en hann Molly, før jeg kjøpte henne.

- Du sier at jeg har altfor mange fisker i karet, men jeg synes det er bedre at Gullfiskene er i et 60Liter kar, en et 20 - 30 Liters,

men det synes vell ikke du?

Platyene mine har fått yngel ca 4 ganger, men da har de allerede spist ungene når jeg kommer hjem.

Guppyene, blir det to hanner og to hunner. Hvis ikke hannene går i lag, flytter jeg den ene, eller selger den.

Jeg skal ikke ha avl på Ancistrus! Den er der bare for og hjelpe til og holde karet rent.

60Liter er jo heller ikke så pittelite heller da.. Jeg hvet ikke hvor stor filter kapasitet jeg har.

Uansett ser det veldig ut som fiskene trives!

akka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ritus sier (Forresten, Hei Ritus, håper acaraene trives hos deg :ahappy: ) gullfisken har ikke så mye oppi ett 60 liters kar å gjøre, ikke haimallen heller. Haimallene er aktive fisker, som blir store, og krever mye svømmeplass. Nå klarte jeg ikke se de på bildet ditt, har du flyttet de?

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å selge de fiskene.

Hvis du vil beholde yngelen din, så må du kjøpe maaange fler planter så de har noe å gjemme seg i. En rot bør du og kjøpe, ancistrusene dine trenger å gnage på røtter for fordøyelsen sin. De kan dø av forstoppelse hvis de ikke har en rot å gomle litt på.

Så vidt jeg vet pleier det ikke være noe problem at guppyhannene ikke går sammen, bare de har nok damer så går det meste bra. Minst 2 damer per hann er vel å anbefale :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ritus sier (Forresten, Hei Ritus, håper acaraene trives hos deg :icon_confused: ) gullfisken har ikke så mye oppi ett 60 liters kar å gjøre, ikke haimallen heller. Haimallene er aktive fisker, som blir store, og krever mye svømmeplass. Nå klarte jeg ikke se de på bildet ditt, har du flyttet de?

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å selge de fiskene.

Hvis du vil beholde yngelen din, så må du kjøpe maaange fler planter så de har noe å gjemme seg i. En rot bør du og kjøpe, ancistrusene dine trenger å gnage på røtter for fordøyelsen sin. De kan dø av forstoppelse hvis de ikke har en rot å gomle litt på.

Så vidt jeg vet pleier det ikke være noe problem at guppyhannene ikke går sammen, bare de har nok damer så går det meste bra. Minst 2 damer per hann er vel å anbefale :ahappy:

Ikke for og være i mot dere, men de på dyrebutikken hadde jo Gullfisker i 30Liters kar, å er det ikke bedre å ha de i et 60Liter enn 30Liter?

Bilde er ikke helt nytt, men jeg kan ta et nytt bilde. Mollyen er flyttet til en 25Liter, med en plante, og mange ting yngelen kan gjemme seg i. Jeg tar moren ut etter hun har født.

Jeg har tenkt og kjøpe en rot og flere planter, men det er SVINDYRT her, og jeg har ikke ubegrenset med penger, siden jeg har kjøpt alt med mine egene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om gullfisk og hvis du tar deg en titt helt nedest så ser du at gullfisk krever myyyye større plass enn både 30 og 60 liter. Desverre er det ikke første gang at de i dyrebutikker faktisk overhodet ikke har peil på hva de driver med og informerer kunden om..

Når det kommer til haimallen din, så går jeg ut i fra at det er denne eller denne du har. Går ut i fra at det er den første. Som du og ser helt nederst her, så har de heller ingenting i en 30 eller 60 liter å gjøre.

Røtter kan du og kjøpe på akvaforum, er mange som selger der :icon_confused: Det er jo tross alt sånn at fisken ikke skal dø en smertefull død ;)

Og bilder er aldri feil, så gjerne fler av de :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Marianne fiskene har det bra de svømmer sammen hele tiden skikkelig søte :rolleyes:

Hvis du leste hva jeg skrev sa jeg at du kunne SELGE gullfiskene ikke putte dem i et mindre kar.

Mere planter og en rot så kommer yngelen til å overleve.

Guppy hanner krangler aldri men dem kan være veldig innpåslitene på huene.

Derfor er det veldig fint å ha flere huer så hannene kan bytte på å jage huene.

Jeg vet det ikke er lett å få tak i alt, det koster penger har selv en sønn som bruker veldig mye av lommepengene sine på akvarihobbyen.

Men på akvaforum kan du sette inn en annonse om det er noen som har lyst til å gi bort noen planter for det er sikkert noen som bor der du bor.

Må bare skrive dettte desverre er det veldig mange som jobber i dyrebutikker som ikke har så greie på fisker og planter.

Så et tips les selv så får du kunnskap om hvordan fiskene vil ha det så slippper du å ta imot råd som ikke stemmer.

Men du har et veldig fint kar :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma har kjøpt fiskene på en Zoo-1 butikk. :icon_confused:

Jeg og Wilma er naboer, og har begge akvarier med mange like fisker.

På denne dyrebutikken må jeg bare si at de har VIRKELIG peiling på fisk altså, det er ikke NOEN ting de ikke vet.

Men så er det jo heller ikke alltid sånn at de kan hamstre inn, og hamstre inn, allt slags akvarier !

De har til og med saltvannsakvarie med Nemofisker og sjødyr i.

De vet det meste må jeg bare si, det er en annen dyrebutikk som ligger i sentrum og der har de IKKE mye peiling på fisk. Men sånn er det bare ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har kjøpt alle sine fisker i samme butikken vil jeg med hånden på hjerte si at de har veldig lite kunnskap.

Jeg vet ikke vilken butikk hun har handlet i men hvis de selger fiskearter som ikke passer sammen som de har gjort vil jeg si at kunnskapen er veldig dårlig og ikke bra.

hadde de hatt denne kunnskapen som du sier så hadde hun ikke hatt gullfisker og haimalle i dag.

De kan ha så mye saltvann de vil, men hvis dem selger bare for å selge så syns jeg det er en dårlig butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun TRODDE det het haimalle, men det var det ikke !

Det er lov å ta feil -.-

Hvis hun har kjøpt alle sine fisker i samme butikken vil jeg med hånden på hjerte si at de har veldig lite kunnskap.

Jeg vet ikke vilken butikk hun har handlet i men hvis de selger fiskearter som ikke passer sammen som de har gjort vil jeg si at kunnskapen er veldig dårlig og ikke bra.

hadde de hatt denne kunnskapen som du sier så hadde hun ikke hatt gullfisker og haimalle i dag.

De kan ha så mye saltvann de vil, men hvis dem selger bare for å selge så syns jeg det er en dårlig butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er lov og ta feil :rolleyes:

jeg skriver ikke dette for å være slem for jeg syns det er kjempe gøy at unge mennnesker kjøper seg kar og fisker.

Synd dere ikke bor i nærheten av meg så kunne dere fått planter , guppy , eplesnegler,mollyer,ancistrus jeg pleier å gi bort til unge akvarister.

håper dere vil forsette med denne hobbyen for dere kommer til å lære masse ettervært.

Har dere funnet ut åssen malle det er ? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Ritus her, det er ikke for å være slem eller ond eller noe annet enn å hjelpe dere og fisken til å trives best mulig. Hvis dyrebutikken sier at gullfisk kan trives i 30 eller 60 liter så har de ikke peil...

Hvis ikke det er en haimalle, hva er det da? :icon_confused:

Om de har saltvann, spiller faktisk ikke så stor rolle... Sier vel ikke noe om kunnskaps nivået det..? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har da ALDRI sagt at gullfisker skal være i 30 - 60L. kar.

Men i et 60l. kar hos Wilma har den det bedre enn i et 30L. kar !

Vi vet ikke helt hvilken malle det er, men den ligner LITT på en stripete sjokolade-malle.

Jeg sier ikke at det er det den heter, men den ligner litt ! :icon_confused:

Slenger meg på Ritus her, det er ikke for å være slem eller ond eller noe annet enn å hjelpe dere og fisken til å trives best mulig. Hvis dyrebutikken sier at gullfisk kan trives i 30 eller 60 liter så har de ikke peil...

Hvis ikke det er en haimalle, hva er det da? :ahappy:

Om de har saltvann, spiller faktisk ikke så stor rolle... Sier vel ikke noe om kunnskaps nivået det..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det gullfisken jeg snakket om da :) Mallen vet vi jo ikke helt hva er..

Jeg mener at hun bør selge gullfisken sin, fordi hun ikke kan gi den optimale levevillkår. Jeg mener at når vi en gang tar på oss ansvaret for dyr, så bør vi gjøre det vi kan for at de skal ha det best mulig. Og ja, jeg er enig i at det er bedre med 60 liter en 30 liter, men det er fortsatt på langt nær nok. Så for fisken sin del, så hadde den absolutt hatt det best om den fikk komme i ett større kar :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det gullfisken jeg snakket om da :o Mallen vet vi jo ikke helt hva er..

Jeg mener at hun bør selge gullfisken sin, fordi hun ikke kan gi den optimale levevillkår. Jeg mener at når vi en gang tar på oss ansvaret for dyr, så bør vi gjøre det vi kan for at de skal ha det best mulig. Og ja, jeg er enig i at det er bedre med 60 liter en 30 liter, men det er fortsatt på langt nær nok. Så for fisken sin del, så hadde den absolutt hatt det best om den fikk komme i ett større kar :)

:o Det kan godt henne at en gullfisk ikke hadde trivdes i et 60liters kar,

men da har du ikke sett denne gullfisken ! :devil: Den stortrives jo i dette karet, og har utrolig bra plass inni der.

Det virker som om den har gode venner, og det er jo ingen ting i veien for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det kan godt henne at en gullfisk ikke hadde trivdes i et 60liters kar,

men da har du ikke sett denne gullfisken ! :o Den stortrives jo i dette karet, og har utrolig bra plass inni der.

Det virker som om den har gode venner, og det er jo ingen ting i veien for han.

Hvordan vet man egentlig at en fisk trives? Vinker den og smiler hver gang den svømmer forbi? :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man egentlig at en fisk trives? Vinker den og smiler hver gang den svømmer forbi? :)

Så morsom du er !

En gullfisk som trives, er en som;

*Spiser godt

*Svømmer sammen med de andre

*Ligger ikke alene i en krok

*Gjemmer seg ikke livredd bak planter

Hehe :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om gullfisk og hvis du tar deg en titt helt nedest så ser du at gullfisk krever myyyye større plass enn både 30 og 60 liter. Desverre er det ikke første gang at de i dyrebutikker faktisk overhodet ikke har peil på hva de driver med og informerer kunden om..

Når det kommer til haimallen din, så går jeg ut i fra at det er denne eller denne du har. Går ut i fra at det er den første. Som du og ser helt nederst her, så har de heller ingenting i en 30 eller 60 liter å gjøre.

Røtter kan du og kjøpe på akvaforum, er mange som selger der ;) Det er jo tross alt sånn at fisken ikke skal dø en smertefull død ;)

Og bilder er aldri feil, så gjerne fler av de ;)

Jamen det jeg mener er liksom at jeg synes det er bedere at de er i 60Liter enn 30Liter lilksom.. :o

Det er ingen av de haimallene, hun i dyrebutikken sa det var en haimalle, spørs om det ikke er noe helt annet..

De første ukene er vell ikke ancistrusen avhengig av en rot? Jeg prøver og få tak i, men det er jo begrenset med

hvor mye penger jeg har. Skal se om jeg kan legge ut flere bilder :)

Hvis du leste hva jeg skrev sa jeg at du kunne SELGE gullfiskene ikke putte dem i et mindre kar.

Mere planter og en rot så kommer yngelen til å overleve.

Guppy hanner krangler aldri men dem kan være veldig innpåslitene på huene.

Derfor er det veldig fint å ha flere huer så hannene kan bytte på å jage huene.

Jeg vet det ikke er lett å få tak i alt, det koster penger har selv en sønn som bruker veldig mye av lommepengene sine på akvarihobbyen.

Men på akvaforum kan du sette inn en annonse om det er noen som har lyst til å gi bort noen planter for det er sikkert noen som bor der du bor.

Må bare skrive dettte desverre er det veldig mange som jobber i dyrebutikker som ikke har så greie på fisker og planter.

Så et tips les selv så får du kunnskap om hvordan fiskene vil ha det så slippper du å ta imot råd som ikke stemmer.

Men du har et veldig fint kar :devil:

Ja, jeg leste at du sa jeg skulle selge gullfiskene, og ikke putte dem i et mindre kar, men unskyld meg, er det ikke bedre at de er i 60Liter enn i en 30Liter? Hva synes du?

Jeg prøver og få tak i flere røtter og palnter, men det koster 45,- kr for en liten plante og for rot koster de minste røttene over 100,- kr! Jeg får ikke lommepenger, og hvis jeg skal ha penger, så må jeg jobbe for dem. Pengene jeg har brukt hittil er bursdagspengene mine, å nå er det nesten ingenting igjen.

Synd dere ikke bor i nærheten av meg så kunne dere fått planter , guppy , eplesnegler,mollyer,ancistrus jeg pleier å gi bort til unge akvarister.

håper dere vil forsette med denne hobbyen for dere kommer til å lære masse ettervært.

Har dere funnet ut åssen malle det er ? :o

Mener du det? :o Hvis du gjør det, så vil jeg flytte :o

Prøver og finne ut hvordan malle det er, men har ikke funnet det ut ennå.

Jeg hadde nå fortsatt solgt fisken jeg da, så kunne den fått det veldig mye bedre, feks i en hagedam ;)

Legg ut bilde av mallen da, kanskje det er noen som kan kjenne den igjen :o

Solgt fisken til hvem da? Det er nesten ingen jeg kjenner i denne lille byen som har fisk!

I en hagedam? Det har vi prøvd, og måsene ble veldig glade for en god middag.. :closedeyes:

Uansett, det var vell ikke akkurat dette tråden skulle handle om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke lommepenger er du ikke bare 14 år.

Jeg har en gutt på 15 år tilomed han får lomme penger :rolleyes:

men han må gjøre litt hjemme som å rydde rommet sitt , rydde etter seg når han roter , gå ut med søpla når jeg spør, ta ut av oppvaskemaskinene og passe på lillebroren på 10 år når jeg spør om hjelp.

du får høre med dem hjemme om du kan hjelpe til litt mot litt lommepenger fordi du trenger litt utstyr til karet ditt :devil:

men hvis du får tatt et bilde av mallen din så kan jeg kanskje hjelpe deg på hva den heter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo feks prøve å bytte fisken i en rot eller planter i dyrebutikken, eller på ett nettsted? akvaforum eller nettakvariet feks :)

Jeg har faktisk forhold til fiskene mine, og er glade i dem. Så jeg har liksom ikke lyst til og bare gi dem bort og sånt..

Uansett, hvis jeg bytter den i en rot eller en plante, så havner den jo i 30Liters akvariumet..

Får du ikke lommepenger er du ikke bare 14 år.

Jeg har en gutt på 15 år tilomed han får lomme penger :rolleyes:

men han må gjøre litt hjemme som å rydde rommet sitt , rydde etter seg når han roter , gå ut med søpla når jeg spør, ta ut av oppvaskemaskinene og passe på lillebroren på 10 år når jeg spør om hjelp.

du får høre med dem hjemme om du kan hjelpe til litt mot litt lommepenger fordi du trenger litt utstyr til karet ditt :devil:

men hvis du får tatt et bilde av mallen din så kan jeg kanskje hjelpe deg på hva den heter ?

Hvordan kan du hvite at jeg ikke er 14?

Uansett så bor jo ikke jeg hos deg, å det er ikke lik ordning i alle hjem. En venninne av meg, som heter Brennan her inne,

hun får heller ikke ukepenger. Hvis vi skal kjøpe noe, så må vi jobbe for pengene våre. De deler ikke ut penger i vildens sky..

Men at du påstår at jeg ikke er 14, har vell strengt tatt ikke noe med denne tråden og gjøre ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver jo at du er 14 år det står i profilen din.

Du må lese innleggene nøyere før du buser ut.

*Kremt* Jeg leste innleggene nøye, det står "får du ikke lommepenger er du ikke bare 14 år".

Synes faktisk ikke at man kan kalle det og "buse" ut.. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...