Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvad bør jeg lave først når jeg overtager det "nye" hus?


Einstein&Charlie

Recommended Posts

Som de fleste nok har fundet ud af, så har vi købte et ældre hus der skal sættes i stand, er lidt i tvivl om jeg bør lave kjøkkenet i stand først, eller om jeg bør sætte hegn om hagen først, det skal siges at hagen er på 2000 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det helt omvendt. Å gjerde inn tomta var 1. prioritet. Det ble satt igang 1. overtagelses-dag. Når dette så var gjort stod vi friere til den videre oppussing, da hundene ikke trengte så mange turer hver dag, men kunne kose seg ute / være med inn og ut mens vi jobbet inne i huset etterpå..

Tenk også på at det går mot vinter nå, og at inngjerding nærmest er umulig i vinterhalvåret. Kjøkkenet kan jo pusset opp året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også prioritert nytt kjøkken først. Et fint kjøkken gjør mye for trivselen inne synes jeg. ;) Nå vet jeg lite om å sette opp gjerde, men jeg ville tro at det er mest praktisk å gjøre på våren/sommeren pga telehiv?

Obs, glemte å si; Grattis med nytt hus! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her, blir det vanskeligere med gjerde snart, frost i bakken, snø osv.

Så jeg ville gjort det først tror jeg, ellers risikerer du kanskje å måtte leve uten gjerde helt til våren (eller i det minste gjøre jobben vanskeligere enn den kunne vært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig avhengig av hva dere har behov for. Som noen sier: gjerde, slik at hundene kan være ute uten tilsyn og dere kan jobbe inne. Andre sier kjøkken, da det er her en skal lage mat og det må være i hygienisk god stand.

Om dere klarer å sette opp gjerde på 2-3 dager, går det fint ann å prioritere lett mat og en trenger ikke tenke på kjøkken akkurat de dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at gjerde er en fin ting. Men jeg vil råde dere til å gå grundig gjennom huset sammen en bygningskyndig person. Selv om dere har tilstandsrapport kan det være ting det haster litt med. Vi fikk plutselig besøk av en fra kommunen som skulle sjekke det elektriske anlegget. Nødvendige utbedringer kostet 70 000 ... Ta slike ting først, gjerde og kjøkken etterpå ;)

Og igjen: Kjempegrattis. Det er deilig å ha sitt eget hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kjøkken og gjerde ville jeg prioritere gjerde først. Familien min overtok en gård i fjor høst. Det var mye som måtte gjøres innendørs, men når vi var der ute alle sammen ble det sånn at vi hele tiden måtte passe på om dørene var åpne eller igjen og holde styr på hvor hundene var til enhver tid. Og når man pusser opp blir det mye flying ut og inn. Det var også kjedelig å måtte ha hundene i bånd når vi hadde så stor, fin plass som de kunne løpe rundt på ute. Å binde to hunder i hvert sitt lange bånd er veldig upraktisk og er heller ikke helt risikofritt. Så gjerde fikk raskt en høy prioritering. Da kunne hundene kose seg ute og alt ble mye enklere og mer trivelig for både hunder og mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at gjerde er en fin ting. Men jeg vil råde dere til å gå grundig gjennom huset sammen en bygningskyndig person. Selv om dere har tilstandsrapport kan det være ting det haster litt med. Vi fikk plutselig besøk av en fra kommunen som skulle sjekke det elektriske anlegget. Nødvendige utbedringer kostet 70 000 ... Ta slike ting først, gjerde og kjøkken etterpå ;)

Og igjen: Kjempegrattis. Det er deilig å ha sitt eget hus!

Vi har fået checket det der skal laves, et vindue der lekker i køkkenet skal skiftes, sammen med inderbeklædning der, en ven tager sig af det elektriske, og der skal en ud og sætte et nyt rør i pipen da der er en lille lækage der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...