Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeguffe


Gjest

Recommended Posts

Dette er noe man bare ser an, sant?

Muttern mener vi SKAL til veterinæren, men jeg vet at det er begrenset hva en veterinær kan gjøre med slikt. Det går jo vanligvis over av seg selv. Hun er ikke noe nevneverdig rød på "hviten" i øyet, det renner bare en masse gul gugge ut og samler seg i øyenkrokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Sita har sin andre runde med øyeinfeksjon nå. Hun har littegrann øyebuser hele tida, men når hun begynner å klø seg i øynene, da har hun infeksjon. Hun blir heller ikke rød på hviten i øyet, men hun blir litt rød rundt øyeeplet, altså under øyelokkene oppe og nede, hvis du skjønner hva jeg mener? Var slett ikke så enkelt å forklare :lol:

Veterinæren vår sier forøvrig at overaktive sånne øyekjertler er vanlig hos valper og unghunder, og noe de vil vokse av seg. Men altså, om hun klør ville jeg gått til vet. Det de gjør er forøvrig å sjekke at det ikke er noe annet som irriterer øyet, feks hår som vokser og irriterer, og skriver ut resept på øyedråper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace har ikke hatt så mye sånt, men eg skyller avogtil med saltvann (Natriumklorid), og tørker bort guffe med bomullspads. Ellers så har han jo søvn i øynene om morningen og avogtil ellers, men det bare tørker eg vekk så det ikke ligger og ser udelikat ut eller irriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en hadde litt løse øyerender som valp (jeg synes for øvrig at det er bedre at skinnet er litt for stort til hodet enn motsatt, det blir så trangt...), og det kom lettere "dritt" innpå øynene hennes - særlig etter at snøen forsvant. Vi fikk en prosedyre på å skylle øynene hennes med saltvannsoppløsningspipetter fra apoteket (reseptfri) "dann og vann", noen ganger i uka. Da ble de skylt, og øynene holdt seg normale i farge, og mindre øyeguffe.

Hun hadde også en øyebetennelse, det merket vi ved at øynene ikke ble mindre røde av saltvannet, så da oppsøkte vi veterinær.

Tror det er en liten femtilapp for 20 pipetter, så vel verdt et forsøk før en bruker en liten femhundrelapp hos veterinæren for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti "øyeguff" ganske mye. Ett tilfelle jeg husker godt, var en hund som en morgen hadde hele øyet klistret igjen av gugg - det var helt forferdelig! Siden det selvsagt var søndag, skulle vi vente til mandag med å kontakte dyrlege (de dauer sjelden over natta). Men det var helt, totalt borte dagen etter! Denne hunden hadde visst trange tårekanaler, noe som ofte førte til slikt, og den var hyppig inne hos dyrlege for å få bukt med det, men denne gangen forsvant det altså helt av seg selv.

Andre ganger varer det noen dager; en uke eller så, før det forsvinner av seg selv. Man kan gjerne skylle med øyebadevann for å hjelpe øyet å heles. Akkurat nå er Tulla angrepet av dette, og formen går litt opp og ned. En dag er det ingenting, en annen er det endel mer. Så lenge hunden ikke plages av det (hun klør ikke, eller gnir seg i øyet), og jeg er flink å fjerne det, tar jeg henne ikke med til dyrlege for antibiotikadråper. Hvis hunden tydelig plages ville jeg nok først ha kjøpt øyebadevann og testet ut; kanskje holder det å skylle noen ganger før kløen gir seg og det etterhvert bedres? Som Emma sier; heller en 50-lapp på apoteket enn en 500-lapp hos dyrlegen. Det er jo tross alt ikke dødelig sånn over natten.. :lol:

Trekk kan forresten gjør det verre; hvis hunden ligger i bil med åpent vindu (man trenger ikke alltid å kjøre for at det skal blåse) eller generelt oppholder seg steder det blåser endel. Dette gjelder særdeles små valper som ikke er så flinke å blunke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk kan forresten gjør det verre; hvis hunden ligger i bil med åpent vindu (man trenger ikke alltid å kjøre for at det skal blåse) eller generelt oppholder seg steder det blåser endel. Dette gjelder særdeles små valper som ikke er så flinke å blunke enda.

Gjelder også små chi med utstående øyne som ihvertfall ikke skal blunke, uansett hvor mye det blåser etc., for da kan de nemlig gå glipp av noe! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...