Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr navnet ditt?


HildeM

Recommended Posts

Christine

Betydning: Kristen

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Kan nå ikke si at det stemmer da jeg er så langt unna kristen som det er mulig :blink:

meg har også det :D

Kristin. Min passer ikke, altså :P ikke femi, ikke tilhenger av kristus :P Heler mer kranglete :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Fra linken (om fornavnet):

Miriam

Betydning: Ukjent betydning

Forklaring: Jentenavnet kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning.

Fra wikipedia.org:

Betydningen av navnet er usikker. Noen mener navnet kan bety enten «ønsket som barn», «bitter» eller «opprørsk». Andre mener navnet kan bety «den vakre» eller «den tykkfalne».

og om mellomnavnet:

Helen

Betydning: Lys, skinne

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Helene, som kommer fra det greske ordet "helene", som betyr "lys" eller "skinne".

Så i korte trekk så er jeg bl.a. bitter, opprørsk og lubben :blink:

:D Håper ikke du føler at du lever opp til navnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid

Betydning: Vakker, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og rid, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens rid er utledet av "frid" som kommer fra det gammelnorske ordet "frídr" som betyr "vakker".

Navnedag: 10. februar

---

Har også lest at det skal bety evig ung. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Navnet Tatijana er ikke lagt inn ennå.

(Grunnen er at det er 3 eller færre som har dette som første fornavn i Norge, og disse er derfor ikke tatt med i navnelistene som er mottatt fra Statistisk sentralbyrå av personvernhensyn. Det betyr selvsagt ikke at vi mener at ingen har dette navnet, så send gjerne en e-post hvis du vet om noen som har dette som fornavn i Norge, og evt. hva det betyr.)

HAHA! :blink:

Kjenner ei som heter Tatijana.. eller noe lignende i alle fall :jump: .. men alle kaller henne bare for Tanja :hyper: .

Mitt navn er Silje:

Betydningen er vistnok; Blind mot onskap :blink: ... ja.. kjekk betydning det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ingvild:

Fra linken i startinnlegget:

"Betydning: Strid, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og vild, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens vild kommer av det norrøne ordet "vildr", som betyr "slag/kamp/strid"."

Fra Wikipedia:

"Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» og hild, som betyr «strid»."

Kjedelig! Jeg skulle ønske navnet mitt betydde noe litt kulere enn "strid", altså.

Og du sier at du har en kjedelig forklaring på ditt navn. mitt navn betyr etterkommer og stamfar! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette

Betydning: Gud er nådig

Forklaring: Jentenavnet er utledet av Jeanne, som er en feminin form av Jean, som er en fransk form av Johannes, som er en gammel latinsk form av det greske navnet Ioannes som betyr "Gud er nådig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebecca

Forklaring for dette navnet er ikke lagt inn ennå.

(Dette betyr ikke nødvendigvis at forklaringen er ukjent, men at det ikke har vært tid til å legge den inn ennå. Det er i hovedsak de vanligste navnene som blir forklart først.)

:P Det er noe av det frekkeste jeg har opplevd i hele dag.. he he... LOL :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonje

Betydning: Nytt torden, blomst

Forklaring: Jentenavnet er en form av Torny som består av navnedelene tor og ny, hvor tor er utledet av det norrøne navnet Thórr som betyr "torden", mens ny er et norrønt ord som betyr "ny".

Kommentar: Navnet kan også være en kortform av Antonie, som betyr "blomst".

Navnedag: 13. juni*

Samme uttale: Tonie

Samme betydning: Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette (ooh, the Ane!)

Betydning: Nåde (have mercy on me!)

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

What she said. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...