Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr navnet ditt?


HildeM

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Ingvild:

Fra linken i startinnlegget:

"Betydning: Strid, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og vild, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens vild kommer av det norrøne ordet "vildr", som betyr "slag/kamp/strid"."

Fra Wikipedia:

"Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» og hild, som betyr «strid»."

Kjedelig! Jeg skulle ønske navnet mitt betydde noe litt kulere enn "strid", altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken i startinnlegget:

Anette

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine

Betydning: Kristen

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Kan nå ikke si at det stemmer da jeg er så langt unna kristen som det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Tatijana er ikke lagt inn ennå.

(Grunnen er at det er 3 eller færre som har dette som første fornavn i Norge, og disse er derfor ikke tatt med i navnelistene som er mottatt fra Statistisk sentralbyrå av personvernhensyn. Det betyr selvsagt ikke at vi mener at ingen har dette navnet, så send gjerne en e-post hvis du vet om noen som har dette som fornavn i Norge, og evt. hva det betyr.)

HAHA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken i startinnlegget:

Anette

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Haha Marianne betyr og nåde

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene maria og anne. Navnedelen maria kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning. Navnedelen anne er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, Susanna, Susann og lignende navn er kvinnenavn av hebraisk opphav. De kommer alle fra navnet שׁוֹשַׁנָּה [šōšannā], som betyr ‘lilje’. Navnet ble til Sousanna på gresk, Susanne og Suzanne på fransk og Susan på engelsk. Det har også en rekke kortformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning: Fri mann

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Charlene, som er en feminin kjæleform av Charles, som er en engelsk/fransk variant av Karl, som er et norrønt navn som betyr "fri mann".

Samme uttale: Sharleen

Samme betydning: Caroline, Charlotte, Karoline, Lotte, Carl, Karl

[Vis alle]

Popularitet: Omlag 10 personer i Norge har jentenavnet Charleen som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

Joa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karina:

Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur), fin dame, fyrstinne, prinsesse, kjærtegn

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Carina, som kan være en avledning av navnet Cara som betyr "kjærtegn" eller "venn", men er på norsk en variant av Katrine, som er er variant av Katarina, som kommer (opprinnelig) fra det greske navnet Aikaterine med en noe usikker forklaring som kan være "navneinnvielse", "begge to" eller til og med "tortur". Romerne endret betydningen til at navnet stammet fra det greske ordet "katharos" som betyr "ren".

Det var da ikke så verst(bortsett fra tortur da!).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...