Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr navnet ditt?

HildeM

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Ingvild:

Fra linken i startinnlegget:

"Betydning: Strid, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og vild, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens vild kommer av det norrøne ordet "vildr", som betyr "slag/kamp/strid"."

Fra Wikipedia:

"Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» og hild, som betyr «strid»."

Kjedelig! Jeg skulle ønske navnet mitt betydde noe litt kulere enn "strid", altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine

Betydning: Kristen

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Kan nå ikke si at det stemmer da jeg er så langt unna kristen som det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Tatijana er ikke lagt inn ennå.

(Grunnen er at det er 3 eller færre som har dette som første fornavn i Norge, og disse er derfor ikke tatt med i navnelistene som er mottatt fra Statistisk sentralbyrå av personvernhensyn. Det betyr selvsagt ikke at vi mener at ingen har dette navnet, så send gjerne en e-post hvis du vet om noen som har dette som fornavn i Norge, og evt. hva det betyr.)

HAHA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Haha Marianne betyr og nåde

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene maria og anne. Navnedelen maria kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning. Navnedelen anne er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, Susanna, Susann og lignende navn er kvinnenavn av hebraisk opphav. De kommer alle fra navnet שׁוֹשַׁנָּה [šōšannā], som betyr ‘lilje’. Navnet ble til Sousanna på gresk, Susanne og Suzanne på fransk og Susan på engelsk. Det har også en rekke kortformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning: Fri mann

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Charlene, som er en feminin kjæleform av Charles, som er en engelsk/fransk variant av Karl, som er et norrønt navn som betyr "fri mann".

Samme uttale: Sharleen

Samme betydning: Caroline, Charlotte, Karoline, Lotte, Carl, Karl

[Vis alle]

Popularitet: Omlag 10 personer i Norge har jentenavnet Charleen som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

Joa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karina:

Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur), fin dame, fyrstinne, prinsesse, kjærtegn

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Carina, som kan være en avledning av navnet Cara som betyr "kjærtegn" eller "venn", men er på norsk en variant av Katrine, som er er variant av Katarina, som kommer (opprinnelig) fra det greske navnet Aikaterine med en noe usikker forklaring som kan være "navneinnvielse", "begge to" eller til og med "tortur". Romerne endret betydningen til at navnet stammet fra det greske ordet "katharos" som betyr "ren".

Det var da ikke så verst(bortsett fra tortur da!).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...