Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr navnet ditt?

HildeM

Recommended Posts

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Ingvild:

Fra linken i startinnlegget:

"Betydning: Strid, guden Ing

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene ing og vild, hvor ing kommer fra den norrøne guden Ing, også kalt Frøy, som var bror til gudinnen Frøya, mens vild kommer av det norrøne ordet "vildr", som betyr "slag/kamp/strid"."

Fra Wikipedia:

"Ingvild er en form av kvinnenavnet Yngvild, som er en sammensetning av gudenavnet «Yngve» og hild, som betyr «strid»."

Kjedelig! Jeg skulle ønske navnet mitt betydde noe litt kulere enn "strid", altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette

Betydning: Nåde

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine

Betydning: Kristen

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Christina, som igjen er en feminin variant av Christian, som kommer fra det middelalderske latinske navnet Christiānus som betyr "kristen" eller "tilhenger av Kristus".

Kan nå ikke si at det stemmer da jeg er så langt unna kristen som det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Tatijana er ikke lagt inn ennå.

(Grunnen er at det er 3 eller færre som har dette som første fornavn i Norge, og disse er derfor ikke tatt med i navnelistene som er mottatt fra Statistisk sentralbyrå av personvernhensyn. Det betyr selvsagt ikke at vi mener at ingen har dette navnet, så send gjerne en e-post hvis du vet om noen som har dette som fornavn i Norge, og evt. hva det betyr.)

HAHA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Annette, som er en kjæleform av Anne, som igjen er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Haha Marianne betyr og nåde

Forklaring: Jentenavnet består av navnedelene maria og anne. Navnedelen maria kommer fra det gamle hebraiske navnet Miriam, som har ukjent betydning. Navnedelen anne er en form av Hannah, som kommer fra det hebraiske ordet Channah som betyr "gunst" eller "nåde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, Susanna, Susann og lignende navn er kvinnenavn av hebraisk opphav. De kommer alle fra navnet שׁוֹשַׁנָּה [šōšannā], som betyr ‘lilje’. Navnet ble til Sousanna på gresk, Susanne og Suzanne på fransk og Susan på engelsk. Det har også en rekke kortformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning: Fri mann

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Charlene, som er en feminin kjæleform av Charles, som er en engelsk/fransk variant av Karl, som er et norrønt navn som betyr "fri mann".

Samme uttale: Sharleen

Samme betydning: Caroline, Charlotte, Karoline, Lotte, Carl, Karl

[Vis alle]

Popularitet: Omlag 10 personer i Norge har jentenavnet Charleen som første eller eneste fornavn. (Kilde: Statistisk sentralbyrå, 2005.)

Joa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karina:

Betydning: Ren (evt. begge to, navneinnvielse, tortur), fin dame, fyrstinne, prinsesse, kjærtegn

Forklaring: Jentenavnet er en variant av Carina, som kan være en avledning av navnet Cara som betyr "kjærtegn" eller "venn", men er på norsk en variant av Katrine, som er er variant av Katarina, som kommer (opprinnelig) fra det greske navnet Aikaterine med en noe usikker forklaring som kan være "navneinnvielse", "begge to" eller til og med "tortur". Romerne endret betydningen til at navnet stammet fra det greske ordet "katharos" som betyr "ren".

Det var da ikke så verst(bortsett fra tortur da!).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...