Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående Shetland Sheepdog


Mats

Recommended Posts

Ser på hund og vurderer Shetland Sheepdog.

Er det noen som vet ca. hvor mye man må gå på tur med en Sheltie om dagen? Har lest at de trenger en del mental trening, hva menes med det?

Hvordan er de ellers for en familie på 4 yngste i familien er meg på 14 år?

Gjerne fortell om hvordan de er ellers i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får ca 1 time tur til dagen. I tillegg får de små lufteturer. Men hvis det en dag ikke passer å gå lang tur trivs de også godt med bare litt trening på plenen.

Sheltien er en rase som trenger litt mental trening ja. Men ikke på langt nær så mye som f.eks en BC.

Jeg lar hundene søke, vanlig lydigehet og lignende hvar dag. Og det er de mer enn fornøyde med :)

Ellers i hverdagen er den en glad og omgjengelig hund. De liker godt å være med på alt som famlien foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på hund og vurderer Shetland Sheepdog.

Er det noen som vet ca. hvor mye man må gå på tur med en Sheltie om dagen? Har lest at de trenger en del mental trening, hva menes med det?

Hvordan er de ellers for en familie på 4 yngste i familien er meg på 14 år?

Gjerne fortell om hvordan de er ellers i hverdagen.

Som familiehund med yngstemann på 14, har iallefall ikke jeg opplevd at det har vært problem. Har solgt en del sheltier til familier og har bare ved en anledning sett en av mine valper få problem. Ellers har jeg bare fått positive tilbakemeldinger fra valpekjøpere :D Har til nå hatt 13 kull, så det har blitt en del kjøpere gjennom disse årene. :) Hvis du vil vite mer om rasen og dens opprinnelse kan du jo lese dette på tråden Raseleksikon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er kjempehærlig. :)

Ikke gneldrete, men hender den kan bjeffe litt, men det tror jeg er litt induviduelt.. Jeg har hatt to og de har ikke vært bjeffehunder, mens min mors Cavalier har vært det. Blir litt som man gjør det til selv og tror jeg.

Cavalieren er veldig allsidig og kan brukes til det meste. :)

Selv stiller jeg på utstilling, trener lydighet, agility og spor. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt liten. Får se.

Er det noen som har andre alternaltiver som er på størrelse med Sheltie og litt større eller mindre?

Har også sett litt på Boston Terrier, syns de er litt morsomme. Men møtte en gang en skikkelig feit en som snorka mens den gikk på tur. Mistet litt lysten. Men har sett andre som er tynne da.

Snorker de fært?

Som dere ser er jeg veldig usikker på rase og om det blir hund. Regner med det da.

Håper ikke jeg stiller for mye spørsmål.

Dere er til stor hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til? Hvor mye pelsstell er du/dere villige til å gi? Hvor mye tid har du/dere til aktivisering fysisk og mentalt i løpet av en dag? Har dere lyst på en hund som gjerne er med på å trene døgnet rundt, eller vil dere heller ha en hund som heller lever et bedagelig, rolig liv? Har dere tenkt over hvilken treningsmetode dere vil bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos og tur.

Ikke for mye tur. 30min til en time om dagen.

Har bare lyst på en hund som jeg kan kose med og en turkamerat.

Kreves det mental trening gir jeg hun det.

Tviler sterkt på at det blir noe mer enn lydighetskurs.

Altså ikke utstilling, agility, freestyle, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye pelstell. 10 min om dagen er maks. tror jeg.

Vi er rolig familie, ikke noen som jogger masse i skogen og annen trening.

Har kanskje lyst til å begynne å jogge med hunden da, må da ikke være for slapp.

Hva menes med treningsmetode?

Vil ha en rolig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt liten. Får se.

Er det noen som har andre alternaltiver som er på størrelse med Sheltie og litt større eller mindre?

Har også sett litt på Boston Terrier, syns de er litt morsomme. Men møtte en gang en skikkelig feit en som snorka mens den gikk på tur. Mistet litt lysten. Men har sett andre som er tynne da.

Snorker de fært?

Som dere ser er jeg veldig usikker på rase og om det blir hund. Regner med det da.

Håper ikke jeg stiller for mye spørsmål.

Dere er til stor hjelp!!

Jeg var på utstillingstur til Ølen sammen med to Boston Terrier hunden og de snorket iallefall ganske mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar hittil!

Synes ikke det står så mye om oppførsel og sånne ting i raseleksikonet.

Hvordan er Cavalier da? Gneldrete?

En sheltie kan man vel si blir som du former den :) Den er utrolig lærevillig, bare husk at det gjelder både positiv og negativ innlæring :) Kommer den i en rolig harmonisk familie, er min erfaring at også den blir rolig og harmonisk. Selvfølgelig ikke med en gang, den har jo valpestreker som alle andre valper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har andre alternaltiver som er på størrelse med Sheltie og litt større eller mindre?

Dvergschnauzer er jo en herlig liten rase da(min mening). Den er sporty, men tilpasser seg den aktiviteten den får. Men den krever litt pelsstell. Jeg greier føtterne og skjegget til Ero annen hver dag, og det tar ca 5min + at den må nappes 2-3 ganger i året hvis den ikke skal røyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med treningsmetode?

Med treningsmetode menes måten du trener hunden på. De to ytterpunktene er nok Nordenstam og klikkertrening, og imellom der har du alle de metodene folk som ikke er helt for klikkertrening eller Nordenstamtrening har "funnet på" selv.

Selvsagt er hunden avhengig av oss, det er jo vi som gir hunden mat, vann, turer og kos. Og selvsagt har vi et forhold til hunden, et forhold som forhåpentligvis er bygd på tillitt og respekt. Dette er gjensidig, i et sunt forhold mellom hund og eier stoler hunden på oss. Men hunden utfører ikke kommandoer bare fordi vi vil det. Hunden gjør ikke noe for å få eieren til å føle seg glad. Hunder er egoistiske dyr, de gjør ting fordi det fører til en fordel, eller fordi det minsker sjansen for ubehag. Stress, dempende signaler og instinkter kan selvsagt også virke inn på hva hunden gjør, men ingenting av det hunden utfører gjør den for å få eieren glad.

I hundetrening bruker vi uttrykkene positiv forsterkning, negativ forsterkning, positiv straff og negativ straff. Når vi bruker disse uttrykkene skal vi ikke tenke på positiv og negativ slik vi bruker det i hverdagen. Når man snakker om hundetrening betyr positiv å tilføre noe, og negativ å unngå noe.

• Positiv forsterkning er å tilføre hunden noe bra når den gjør noe bra.

• Negativ forsterkning er å ikke tilføre hunden noe bra når den gjør noe bra.

• Positiv straff er å tilføre hunden noe dårlig når den gjør noe dårlig.

• Negativ straff er å ikke tilføre hunden noe når den gjør noe dårlig.

I klikkertrening bruker vi positiv forsterkning og negativ straff når vi trener hunden. Vi belønner det hunden gjør riktig og ignorerer det hunden gjør galt. Husk at å ignorere det hunden gjør galt ikke betyr å få senebetennelse i armen fordi hunden drar i båndet. Å ignorere at hunden gjør noe galt betyr heller ikke å ikke få noe mat selv fordi hunden spiser alt. Man kan fint ta hunden unna situasjonen uten å straffe den.

Å bruke negativ straff betyr i praksis at når hunden gjør noe galt skal den ikke oppnå noe positivt med det. Drar den i båndet for å komme bort til en annen hund – og du ikke gjør noe med det – lærer hunden seg at hvis den drar i båndet når den ser en annen hund får den fortere belønningen (å hilse på den andre hunden). Om du derimot bare snur og begynner å gå i motsatt retning har ikke hunden mye annet valg enn å følge etter deg. Da kan du belønne den og la den gå bort til den andre hunden. Hvis du gjør det slik lærer hunden at for å komme raskest mulig bort til den andre hunden bør den gå pent i båndet.

Når man trener med hund kan man kun kombinere to og to av disse fire uttrykkene for at det skal ha noen effekt. Man kan bruke positiv forsterkning og negativ straff sammen og negativ forsterkning og positiv straff sammen. Om man belønner det hunden gjør riktig og straffer det hunden gjør feil vil belønningen etter hvert miste den ordentlige virkningen. Hunden jobber ikke lenger for å oppnå belønning, den jobber for å unngå straff, og belønningen forteller den bare at ”nå gjorde du ikke feil.” Du kan jo tenke deg selv om du hadde tatt et stykke sjokoladekake uten lov, og fått en ørefik for det, og deretter et drops – hva ville betydd mest for deg når du senere ikke stjal sjokoladekakestykket? Å unngå ørefiken eller å få dropset?

For en klikkertrent hund betyr belønningen ”nå gjorde du noe helt rett/du er på riktig retning! Fortsett slik!”

Det er viktig å være presis når man skal trene med hund – dette gjelder uansett hvilken treningsmetode man velger. Når vi skal belønne hunden for noe, må vi gjøre det når hunden gjør en ønsket atferd. Og noen ganger er det veldig vanskelig å belønne i akkurat det sekundet hunden setter prikken over i-en, eller så er det rett og slett fysisk umulig å belønne akkurat når hunden gjør noe bra. Da kan det være kjekt med et hjelpemiddel, så vi kan fortelle hunden akkurat når det er den gjør noe bra. I klikkertrening bruker vi klikkeren. Det er en liten plastboks med en metallbit i. Når du trykker ned på den ene siden av denne metallbiten lager klikkeren en spesiell ”klikk-klikk”-lyd, som er lett gjenkjennelig og som ikke skifter tonefall.

Klikkeren fungerer som en betinget forsterker i klikkertrening. En betinget forsterker vil si at når du bruker den (i dette tilfellet klikker med klikkeren) har du lovt hunden belønning, om ikke i det nøyaktige tidelssekundet, så i alle fall så fort som det er mulig å gi en belønning.

Klikker du med klikkeren skal det alltid følge en positiv forsterker etterpå. En positiv forsterker kan være så mangt, så lenge hunden gidder å jobbe for det.

Fordelene med klikkertrening i forhold til trening med positiv straff og negativ forsterkning er mange.

• Hunden skjønner bedre hva det egentlig er den gjør.

• Hunden er ikke redd for å gjøre feil, å prøve seg fram fører ikke til noe fysisk eller mentalt vondt for hunden.

• Hunden får bedre selvtillit siden ikke blir straffet fysisk.

• Hunden blir en mye gladere og mer entusiastisk hund.

• Hunden blir glad for å få arbeidsoppgaver, for den vet at det å utføre kommandoer øker sjansen for å få belønning.

• Hunden blir mer kreativ, den prøver mange forskjellige atferder for å få eieren til å klikke og belønne.

-----

Okei. Det var litt om klikkertrening, bare spør om det er mer angående klikkertrening du lurer på. Mer info om klikkertrening finner du på www.canis.no og info om Nordenstam finner du - om du er heldig - på www.nordenstam.no. Ellers er det bare å søke her på forumet etter klikkertrening og Nordenstam, men da bør du regne med å få opp mange, laaange diskusjoner som har gått helt off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på www.Nordenstam.no finner man nesten ingenting om selve trenings metoden... men leser du noen av bøkene hans, og derretter klikker trening for din hund f.eks ser du tydelig forskjell. Jeg personlig mener klikker trening er pølsedressur. Men folk har forskjellige meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler Sheltie, Cavalier eller Dvergschnauzer mye?

Har passet på en hund som sikle hele tiden. Ikke bare når den skal ha mat, men hele tiden.

Er dette noe hunder må læres til å ikke gjøre?

Er det sånn med klikke trening at man alltid må ha en klikker i lomma? Eller bare når man trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler Sheltie, Cavalier eller Dvergschnauzer mye?

Har passet på en hund som sikle hele tiden. Ikke bare når den skal ha mat, men hele tiden.

Er dette noe hunder må læres til å ikke gjøre?

Er det sånn med klikke trening at man alltid må ha en klikker i lomma? Eller bare når man trener?

Dvergschnauzeren sikler ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...