Gå til innhold
Hundesonen.no

Peedigree Dogs Exposed...


Lemen

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Er enig i at det generelt er lite fokus på helse innen en del raser. F. eks de bildene fra Schæferringen var ikke særlig fine syns jeg, måten bakbeina skalv frem og tilbake der.

Ellers intervjuet de jo de mest horrible oppdretterne de fant vil jeg si! "Det gjør ingenting om hunden besvimer av hjernefeil, den kommer jo til seg selv etterpå".

Samt de "lederne" i den engelske kennelklubben virket totaaaalt blåst "Ja, det har ikke skjedd noen helsemessig forbedring, men vi har prøvd litt, og tenk hvor ille det hadde vært om vi gjorde ingenting". Ja, det var et bra argument!

Bare kommet til episode 5, skal se de to siste etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, men veldig fokusert på ekstremitetene. Selvfølgelig bør det komme regler som forbyr avl på sykdom og ikke minst familiemedlemmer, men allikevel.... Jeg føler denne ble litt sånn helt på ytre fløy. Uten at jeg sier den tar FEIL heller :D

Er rart å tenke hvor mange syke oppdrettere det er både her og der ute, og hvor lite gjennomtenkt noen valpekjøp må være. Hadde jeg sett en hund listet to gang opp på stamtavla hadde jeg jo snudd på flekken....!

En tanke til: Hvorfor levde enkelte av disse hundene? F.eks boxeren som hadde epilepsi. Ikke bare så den drøyt overvektig ut (og dette var vel av britiske linjer, ikke amerikanske) - men hadde min hund hatt et slikt liv hadde jeg ikke klart å latt den leve. Ei heller Cavalieren i starten med for liten skalle i forhold til hjernen (den som klødde seg hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan så si,hvorfor lot de Boxeren leve..?Jeg er enig i at det der var ekstremt.Jeg vrengte meg og fikk tårer i øyene av både Boxeren og Cavalieren.At de kan la det gå så langt.Huff.

Det er hundeverdenen på sitt værste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme her, fikk tårer i øynene av den boxeren. Jeg ville aldri klart å se hunden min på den måten! :D Jeg skjønner ikke at folk ikke avliver hunder som lider!

Interessant film, trist å høre om det, man får en liten tankevekker. Selv om dette kanskje er litt mer ekstreme tilfeller.

Det er en dyster utvikling for mange raser desverre.. Lurer på hvordan ståa er om 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er trist. Det viser hvor ille ting kan gå når man fokuserer kun på eksteriør. Som tidligere schæfer-eier og oppvokst med schæfere, så har jeg sett og hørt ganske mye rart i flere år allerede. Men dette er grusomt.

Kanskje dette bare viser den ekstreme yttersiden av hundeavl, men kanskje det er en tankevekker som skal til for å snu slike trender? Man kan jo håpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i h****** hvorfor avliver de ikke slike syke hunder herrligeheten!

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avler de i det hele tatt frem slike individer? Var ganske mange hunder i den dokumentaren som var syke, men likevel hadde 18-35 kull etter seg.. Bare fordi de er Champion... Hadde man brukt hodet, hadde man sluppet å få frem slike individer som har det best med å få slippe...(spørsmålet er ikke rettet persoenlig til deg dorab01).

At slik skal gå så langt... :P

Den ene hann-Cavalieren ble parret ganske mange gannger etter at han hadde fått diagnosen.

Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men altså cavalier er jo ikke en slik ekstrem rase! den har jo ett relativ funksjonel kropp. Og ja i det hele tatt ikke en engelsk bulldog liksom. jeg hvisste at det lå en del hjertefeil og slikt på denne rasen men ikke så mye!

Funksjonalitet på utsiden er ikke synonymt med en sunn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det går da fint ann...

Tja, det mye som går an, men synes det blir feil å la seg blende av en hunds ytre. Selv om cavalieren har rett rygg og fire ben, så ER den faktisk plaget med en god del sykdommer man ikke SER. Hjerteproblemer, en eller annen sykdom som gjør at skallen ikke har plass til hjernen (husker ikke hva den sykdommen heter sånn i farten), patella, respirasjonsvansker osv. Og apropos synlige plager - ørene til cavalieren er jo et ypperlig sted hvor bakterier og sopp samles opp og gror. Man SER vel da at ørene er store, tunge og hårete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mente å svare på "Det er da ikke vanlig for en hannhund å være far til 20-40 kull?".

Hvertfall gir "Det går fint an" mer mening kombinert med det innlegget :P

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, det vil kanskje vise seg :happy: For øvrig, qoute-funksjonen er en fin ting, ikke sant?

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jeg ikke kan quote, og det vet du. Utrolig at man som mange års bruker skal få pirket på et engangstilfelle av "dårlig quote" :rolleyes:

Men kjære deg da, det var jo ikke myntet på deg. Nevnte det siden en annen ikke-qouter forvoldet en eventuell misforståelse, men det er da heller ikke noen krise :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har hatt to hunder med syringomyelia så var det fryktelig vondt å høre hvor lite endel cavalieroppdretterne der borte brydde seg. Nå skal jo ting likevel nyanseres da, og såvidt jeg husker så sa de ingenting om at hanhunden som var brukt så mye faktisk er berørt av syringomyeliaen? Ja, den har diagnosen, men diagnosen er ikke alt. De sa vel heller ingenting om at avkommet til hannen har blitt syke? Eller var det faren til cavalieren som tidligere ble vist?

Det har vært et oppdretterseminar i cavalierklubben i norge, der ble de visstnok "rådet" til å bruke uberørte hunder med opp til mild grad av syringomyelia i avl.

Er det jeg som er helt blond her eller var det total forvirring for meg det du skrev nå. En hund som har diagnosen det vil si sykdommen men som ikke er berørt hææ det går jo ikke er du syk så er du syk. kanskje sykdommen ikke er helt tredd i kraft ennå men en hund med en slik sykdom skall i mine øyne aldri aldri brukes i avl uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...