Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusser dere tennene til hundene deres?


Recommended Posts

Har gjort det et par ganger, Chicka har skikkelig "Colgate glis" og det eneste som gjøres er at hun har fri tilgang på bitebein.

I oppveksten min så hadde vi mange små hunder, de hadde også tilgang til bitebein heletiden og de hadde ikke tannsten i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Nei, overhodet ikke, og det begynner å bli et par år siden jeg skrapte tannstein sist også. Hemmeligheten, oppbløtt fôr, gir dette resultatet:

Jeg trodde oppblødt fôr hadde motsatt virkning? At de lettere får tannstein om de ikke tygger tørre knotter?

Jeg pusser ikke tennene på mine, men Molly får plackoff, det hjelper litt på henne. De to andre har skinnende hvite tenner :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde oppblødt fôr hadde motsatt virkning? At de lettere får tannstein om de ikke tygger tørre knotter?

Den dagen noen kan bevise at tørt fôr er bra for tennene, så skal jeg slutte å være så bastant :closedeyes:

Her er for øvrig noe jeg har skrevet tidligere, angående mine refleksjoner rundt dette med bløtt (les:oppbløtt tørrfôr)/tørt fôr:

Jeg har enda til gode å se hunder som får bedre tenner av å spise tørt enn de får av å spise bløtt. Hvor i all verden kan jeg finne forskningsbasert dokumentasjon på at tørrfôr faktisk, og på ordentlig forebygger tannstein?

Jaja, det er forskjell på tørrfôrmerkene, men det jeg bruker nå, og som jeg har brukt i flere år, har enda ikke forårsaket noen form for tannproblemer, selv om det blir lagt i bløt over en del timer før hundenes dagsrasjon serveres. Som det godtroende nautet jeg er, hørte jeg også på folk som trodde det var best å fôre tørt. Jeg tok i mot Hvermansens råd, fordi det høres jo egentlig logisk ut; det harde fôret skraper bort alt av plakk og uhumskheter - tull og vas! Før schäferdyret var to år hadde jeg vært til veterinær, dopet henne ned og slipt bort tannstein to ganger.

Siden det har jeg bare fôret bløtt, ikke støtt på et eneste problem relatert til hundens munnhygiene. Tennene hennes er nå hvite og 100 % fri for tannstein. Fôret glir rett ned og fester seg ikke på tennene som tidligere. Og hvis man tenker seg litt om, så er det jo faktisk ikke sånn at hvis man spiser en tørr kjeks så sliper den bort all plakken fra tennene våre. Snarere tvert i mot; spytt møter tørt, og vips så har du et tykt lag med kjekslim utenpå tennene. Dette fremmer neppe god tannhelse, verken hos dyr eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser ikke noe vits i å pusse tenna til hunder, det er jo helt unaturlig. Og hvis man skal pusse tenner så hjelper det ikke i det hele tatt å pusse 2 ganger i måneden. Tenk om mennesker skulle pusset hver 14. dag, hadde ikke blitt serlig fine tenner etter tid da og ånden ville vært vond. Det holder langt om man gir bra fòr og ting som bein, skinn og andre harde ting som de kan bruke lang tid å gnage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser tenna til Marco hver dag jeg, for å forebygge tannproblemer. Skal nevnes at tannproblemer ikke er så veldig ekstisterende på rasen, men litt forebygging liker vi ;) Han får også dentastix, bein, gulrot ++ men ikke prøvd plaque off og etter hva andre sier er det vel kanskje ikke så til hjelp uansett. Marco synes det er kjempe koselig å bli pussa tenner på og han har en hundetannkrem som han synes smaker nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusst tennene på Kaiza siden hun var liten, er nå snart en 8 år gammel border collie med fine tenner. Bruker hundetannkost og hundtannkrem som hun liker veldig godt;) når hun var liten brukte jeg en tannkost for babyer, liten og grei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...