Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdskonsultasjon


LeneG

Recommended Posts

Ja, da har vi vært hos Gry Løberg :)

Det er fremdeles litt mye kaos i hodet etter mye informasjon men jeg skal prøve å oppsummere mesteparten.

Angående skyggegjetingen så trodde hun det kom av stress.

Bonnie trenger mere ro så vi har inget annet valg enn å begynne med bur ;)

Hun sover jo mye i løpet av dagen men siden hun alltid følger etter meg, jager pus og legger seg steder hvor hun er midt i alt viraket det tross alt er i en barnefamilie, måtte hun ha ett eget sted og sove på.

Siden vi ikke har noe egnet sted vi kan sperre av og hun ikke selv vil ligge på plassen sin så må vi faktisk tvinge henne til å ta det med ro.

Den beste løsningen blir da bur, til min store fortvilelse.

Jeg trøster meg med at hun bare skal sove der og kanskje hun til og med velger å gå dit av se selv etterhvert så vi kan la burdøren være åpen.

Alternativet blir medisinering og det er ikke aktuelt for min del så lenge det ikke er tvingende nødvendig.

Bytteforsvaret mente hun var enkelt å bli kvitt så lenge vi fulgte noen enkle regler.

Vi skulle bestemme mye mer over henne. Være mer dominante.

Hun skal sitte før alt.

Før hun får kos, før hun får mat, før hun går ut, før hun kommer opp i sofaen, ja stort sett før alt hun gjør.

Barna måtte også trenes opp til å gjøre det samme med henne og hun mente det var veldig bra at de var med i treningen.

Det var viktig for å vise hvor de var på rangstigen. Selvfølgelig under oppsyn av oss voksne.

Hun MÅ få ligge i fred når hun har godbit med en god margin til folk. Det vil si at hun bare kan få godbit på kvelden men det spiller jo ingen rolle.

BP nevnte dette med bånd inne og det sa også Gry at var lurt så jeg slipper å ta i Bonnie for å fjerne henne fra ting hun pleier å forsvare. Da forebygger vi eventuelle konfrontasjoner.

Når det gjelder bjeffing mot fremmede så fikk jeg noen tips på å trene henne å nærme seg folk forsiktig.

Ellers gjaldt det vi allerede praktisere. Å be folk overse henne.

Hun mente dårlig sosialisering i uke 3-5 (8) ofte hadde skylden for fremmedfrykt.

Vi fikk ganske mye mer informasjon og jeg får en rapport på mail en av de nærmeste dagene.

Masse av tipsene vi fikk hos henne har jeg jo allerede funnet/fått her på sonen og andre steder på nettet.

Det var bare veldig deilig å få noen til å sette sammen alt til en hel plan på alt så jeg har noe konkret å gå ut fra.

Ble veldig lei meg når vi kom frem til at vi må bruke bur. Bur er for hamster og marsvin og knapt det mener nå jeg men hvis det kan få vekk stresset hennes såpass at skyggegjetingen går vekk så får vi bare kjøre på.

Kanskje hun ligger der frivillig på null komma niks sånn at jeg kan fjerne døren *håpe*.

Hun mente jeg kunne begynne med gjeting med Bonnie allerede nå og at det ville være veldig positivt.

Ante ikke at jeg kunne begynne så tidlig. Skal ringe gjetelaget i området Oslo/Akershus i morgen.

Hvis noen vet om noe mulighet for å la henne gjete i nærheten så er jeg kjempeglad for informasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du føler at dere fikk noe ut av det. Det med å sitte før hun får noe, blir jo også en måte å bytte på. Hun må gi dere noe før hun oppnår noe. Når det gjelder det med bur må du bare se på det som en overgangsperiode, som forhåpentligvis hjelper på de problemene hun måtte ha.

Stitch har et stort bur på eget rom som han stortrives i. Døra står bestandig åpen og han tar med seg leker inn der, tyggebein o.l. for å grave det ned :rolleyes: og noen ganger går han dit for å sove. Kanskje hun vil se på det på samme måten etterhvert. Et sted hvor hun kan få være i fred, når HUN ønsker det.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du føler at dere fikk noe ut av det. Det med å sitte før hun får noe, blir jo også en måte å bytte på. Hun må gi dere noe før hun oppnår noe. Når det gjelder det med bur må du bare se på det som en overgangsperiode, som forhåpentligvis hjelper på de problemene hun måtte ha.

Stitch har et stort bur på eget rom som han stortrives i. Døra står bestandig åpen og han tar med seg leker inn der, tyggebein o.l. for å grave det ned :rolleyes: og noen ganger går han dit for å sove. Kanskje hun vil se på det på samme måten etterhvert. Et sted hvor hun kan få være i fred, når HUN ønsker det.

Lykke til videre :)

Takk skal du ha ;)

Ja det blir vel som å bytte på. Vi skulle i tillegg la det falle litt godis ut av hendene når hun ligger med øre, ben eller lignende.

Hun ville derimot ikke at vi skulle bytte direkte. Ikke ta fra henne det hun tygger på uansett.

Håper hun vil like buret sitt på samme måte som Stitch. Det er ihvertfall godt å høre at andre liker å ha ett bur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Bessie, må være godt å ha fått noe konkret å jobbe med/mot...

Snorre måtte også tvangsroes (jeg bandt han da), det har jeg vel skrevet før, men etter kort tid skjønte han tegninga og det var ikke lenger tvang, det holdt å be han roe seg. Så dette bur-greiene er forhåpentligvis en kortvarig greie (i hvert fall med lukket dør).

Masse lykke til, og hold oss oppdatert.

Jeg har ett diiiiigert bur fra den gangen jeg hadde 2 hunder, send meg en pm om du vil kjøpe billig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så bra at du nå får ett systematisk treningsopplegg å følge.

Jeg er nok ikke helt enig med henne i alle løsningene - men jeg håper det hjelper deg og valpen slik at dere kommer på bølgelengde.

Er det gjeting du har lyst til å holde på med?

Eller er det andre ting? Lydighet, agility osv.? - Hvis ikke du har tenkt å begynne med gjeting så ville jeg ikke begynt med det, da ville jeg nok heller anbefale deg å bruke gjeter/jaktinnstinktene hennes til å melde meg inn i en hundeklubb å begynne å trene litt spor for å få henne til å bruke hodet i riktig retning. Men det er bare en ide - jeg tror det viktigste er at hun får gjøre noe med sitt aktive hode.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Bessie, må være godt å ha fått noe konkret å jobbe med/mot...

Ja det er deilig :ahappy: Håper bare det virker...

Så bra at du nå får ett systematisk treningsopplegg å følge.

Jeg er nok ikke helt enig med henne i alle løsningene - men jeg håper det hjelper deg og valpen slik at dere kommer på bølgelengde.

Er det gjeting du har lyst til å holde på med?

Eller er det andre ting? Lydighet, agility osv.? - Hvis ikke du har tenkt å begynne med gjeting så ville jeg ikke begynt med det, da ville jeg nok heller anbefale deg å bruke gjeter/jaktinnstinktene hennes til å melde meg inn i en hundeklubb å begynne å trene litt spor for å få henne til å bruke hodet i riktig retning. Men det er bare en ide - jeg tror det viktigste er at hun får gjøre noe med sitt aktive hode.

Lykke til.

Tusen takk :ahappy:

Jeg vil gjerne holde på med gjeting men har ikke hatt fokuset så mye på det.

Trodde det ville være vanskelig å få til med lange avstander osv. men nå har jeg pratet med en kar i Akershus gjeterhundnemd/lag (eller hva det heter) og jeg har mulighet til å gå på kurs og gjete i Gan :barfy:

Det er jo bare 15 min herfra så det er glimrende.

Han gjorde meg bare oppmerksom på at hvis jeg først ville begynne med dette så krevde det mye av meg og bikkja.

Det var hard jobb for å holde det ved like.

Jeg har ikke noe mot hard jobbing og jeg VET at Bonnie kommer til å elske det så vi må absolutt forsøke.

Mener du at det er vanskelig å begynne med andre ting hvis hun har gjetet en stund?

Jeg har jo lyst til å holde på med freestyle også men jeg må ikke gjøre begge deler med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, flott at du har fått en plan! På NSG sine sider står det en liste over godkjente instruktører i hvert fylke tror jeg, ellers kan du ta kontakt med ditt lokale fylkeslag. Gjeting er skrekkelig morsomt, og jeg tør vedde på at du får dilla hvis du prøver det en gang. Jeg er på desperat jakt etter folk som kan lære oss gjeting her og, og håper jeg finner noen så fort som mulig. Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie måtte også tvangsroes da hun var helt liten.. Klarte ikke å finne roen selv, så hun ble lagt i et bur på soverommet mitt når jeg så at hun egentlig var sliten, men bare virret rundt.. Dette har gått helt over nå. .Nå er hun 8,5 mnd og er blitt kjemperolig og ligger stort sett rolig når hun er inne. .Bur bruker vi kun i bilen.. Lykke til Bessie. Håper rådene fungerer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur om natta fordi min valp også ikke klarer å roe seg i ett vanlig miljø (alt for mye spennende).

Ellers tvangsroer jeg henne med å legge henne på rygg. Sikkert ikke like lett med en Border :ahappy:

Lykke til! Bur eller ei, husk at bikkja er tilpasningsdyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Sønnen her i huset har fått seg en border collie og den blir også tvangsroet. Det er da så morsomt å henge i barten til vorsteh i steden for å bare ligge der. Her står buret på kjøkkenet og hun kan ligge og kikke på meg også plutselig sover hun. Buret står under kjøkkenbenken og det passer oss bra. Vi satser på å bruke buret bare om natten etterhvert. Dette fordi jeg har liten seng og hundene liker å lukke opp dørene og sjekke om jeg har sovnet også krype oppi sengen min (søte dem, men jeg sover da alt for dårlig. Og hundene har til nå lært hverandre opp).

Lykke til videre med hunden og lykke til med gjetingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Mener du at det er vanskelig å begynne med andre ting hvis hun har gjetet en stund?

Jeg har jo lyst til å holde på med freestyle også men jeg må ikke gjøre begge deler med en gang.

Nei, jeg mener ikke at det er vanskelig å gjøre andre ting også - men om du begynner med gjeting så vil du på en måte forsterke den biten du ønsker å dempe - altså gjeterinstinktet (skyggegjeting), og dersom du finner ut at det blir for mye pes med gjeting så kan det være at du får en hund som helt av seg selv begynner å gjete andre ting om du skjønner hva jeg mener.

Om du ønsker å dempe jakt-/gjeterinnstinktet så mener jeg at det er bedre at du finner "rolige" aktivitetsformer til henne, som spor - feltsøk osv. - hvor hun må konsentrere seg og jobbe rolig og målbevisst heller enn å løpe etter ting om du skjønner.

Det er ikke noe problem å kombinere gjeting med andre aktiviteter - du må bare huske at gjetingen kanskje får frem mer av det du ikke synes er så positivt med hunden nå.

Bruker bur om natta fordi min valp også ikke klarer å roe seg i ett vanlig miljø (alt for mye spennende).

Ellers tvangsroer jeg henne med å legge henne på rygg. Sikkert ikke like lett med en Border :D

Lykke til! Bur eller ei, husk at bikkja er tilpasningsdyktig.

Må bare kommentere denne - man tvangsroer ikke en hund ved å legge den på rygg - det kalles å kue en hund og har ingenting å gjøre med å roe hunden. Tvangsroing gjør man enten ved å holde fast hunden, binde den eller sette den i bur slik at aktivitet opphører. Man pinner den ikke ned en hund på rygg for å roe den - da har man missforstått noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at det er vanskelig å gjøre andre ting også - men om du begynner med gjeting så vil du på en måte forsterke den biten du ønsker å dempe - altså gjeterinstinktet (skyggegjeting), og dersom du finner ut at det blir for mye pes med gjeting så kan det være at du får en hund som helt av seg selv begynner å gjete andre ting om du skjønner hva jeg mener.

Om du ønsker å dempe jakt-/gjeterinnstinktet så mener jeg at det er bedre at du finner "rolige" aktivitetsformer til henne, som spor - feltsøk osv. - hvor hun må konsentrere seg og jobbe rolig og målbevisst heller enn å løpe etter ting om du skjønner.

Det er ikke noe problem å kombinere gjeting med andre aktiviteter - du må bare huske at gjetingen kanskje får frem mer av det du ikke synes er så positivt med hunden nå.

Helt sikker på det? Slik jeg har forstått det kan det å gjete sau faktisk føre til at hunden ikke tar gjetingen ut på andre ting. Slik er det ofte med fuglehund også, som også er en 'hundetype' med sterke instinkter, at hvis man tenner dem på rype vil de bry seg mindre med måker og småfugl og andre ikke jaktbare fugler. Hvis man i tillegg trener dem jevnlig på jaktbart vilt, vil det ofte vise seg ennå mer at de 'driter' i alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Helt sikker på det? Slik jeg har forstått det kan det å gjete sau faktisk føre til at hunden ikke tar gjetingen ut på andre ting. Slik er det ofte med fuglehund også, som også er en 'hundetype' med sterke instinkter, at hvis man tenner dem på rype vil de bry seg mindre med måker og småfugl og andre ikke jaktbare fugler. Hvis man i tillegg trener dem jevnlig på jaktbart vilt, vil det ofte vise seg ennå mer at de 'driter' i alt det andre.

OK - jeg skal kjefte litt - les alt jeg skriver........

Jeg sier IKKE at gjeting er feil - men om man starter med gjeting og dermed forsterker gjeteradferden (men selvsagt positivt) for så etter en tid finne ut at man ikke orker fordi det er krevende og tar for mye tid - så vil man vel i grunnen sitte med en hund som faktisk vil overføre lysten til å gjete på alt annet fordi den ikke får gjete sau?

Klart - jeg har ikke forsøkt det stuntet selv - med gjeting og BC altså - men jeg vet jo at i alle fall har mine hunder begynt med alternativ adferd dersom jeg etter å ha trent MYE en stund plutselig slutter å trene.

En BC som har trent på å gjete sau vil vel da kanskje overføre den adferden til andre ting om man brått slutter med gjeting liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at det er vanskelig å gjøre andre ting også - men om du begynner med gjeting så vil du på en måte forsterke den biten du ønsker å dempe - altså gjeterinstinktet (skyggegjeting), og dersom du finner ut at det blir for mye pes med gjeting så kan det være at du får en hund som helt av seg selv begynner å gjete andre ting om du skjønner hva jeg mener.

Om du ønsker å dempe jakt-/gjeterinnstinktet så mener jeg at det er bedre at du finner "rolige" aktivitetsformer til henne, som spor - feltsøk osv. - hvor hun må konsentrere seg og jobbe rolig og målbevisst heller enn å løpe etter ting om du skjønner.

Det er ikke noe problem å kombinere gjeting med andre aktiviteter - du må bare huske at gjetingen kanskje får frem mer av det du ikke synes er så positivt med hunden nå.

Jeg forstår tankegangen, men vil påstå at i virkeligheten vil hunden roe seg ned når den har fått gjetet og vet hva den skal gjete. Det blir litt som denne (hva er det hunden egentlig skal gjete): http://www.youtube.com/watch?v=pru1H63KB5g...ted&search= :rolleyes:

Men å jobbe med spor o.l. er ikke dumt det heller! Jeg vil vært litt forsiktig med å starte med f.eks agility og andre sporter der hunden lett blir stresset (det kan være vanskelig å rette stresset i riktig retning), men hvis du passer godt på, kan det nok gå veldig fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at det er vanskelig å gjøre andre ting også - men om du begynner med gjeting så vil du på en måte forsterke den biten du ønsker å dempe - altså gjeterinstinktet (skyggegjeting), og dersom du finner ut at det blir for mye pes med gjeting så kan det være at du får en hund som helt av seg selv begynner å gjete andre ting om du skjønner hva jeg mener.

Om du ønsker å dempe jakt-/gjeterinnstinktet så mener jeg at det er bedre at du finner "rolige" aktivitetsformer til henne, som spor - feltsøk osv. - hvor hun må konsentrere seg og jobbe rolig og målbevisst heller enn å løpe etter ting om du skjønner.

Det er ikke noe problem å kombinere gjeting med andre aktiviteter - du må bare huske at gjetingen kanskje får frem mer av det du ikke synes er så positivt med hunden nå.

Gry Løberg og forøvrig mange andre mener at gjeterinnstinktet vil avta på andre ting selv om hunden bare er "tent" på sauen.

Altså trenger man faktisk ikke gjete engang. Dette er selvfølgelig ikke sikkert og jeg satser ikke på det.

Jeg vil bare prøve og følge rådene jeg får av en adferdskonsulent som selv har hatt 4 Bcer.

Dessuten har jeg lyst til det og etter jeg har fått vite at jeg har så kort avstand til trening og sau så er det ikke noe å lure på.

Da kjører vi igang :D

Lurer dessuten på hvilken erfaring de som har Bc som gjeter har? Det må jeg kanskje ta i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skjønner BP rett, så mener hun at gjetingen på uønskede ting kan bli verre, om man SLUTTER å gjete etter at hunden har gjort det en stund. Og her er jeg helt på høyde med henne, og også det jeg har hørt av andre...

Altså: Forhåpentligvis slutter hun å gjete andre ting om hun får gjete sau, men om omstendigheter gjør at hun plutselig ikke får gjete sau lenger, så kan uønsket gjeting oppstå mye sterkere enn det det gjør i dag, og også inkludere biler, barn, sykler, joggere osv i tillegg til skyggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skjønner BP rett, så mener hun at gjetingen på uønskede ting kan bli verre, om man SLUTTER å gjete etter at hunden har gjort det en stund. Og her er jeg helt på høyde med henne, og også det jeg har hørt av andre...

Altså: Forhåpentligvis slutter hun å gjete andre ting om hun får gjete sau, men om omstendigheter gjør at hun plutselig ikke får gjete sau lenger, så kan uønsket gjeting oppstå mye sterkere enn det det gjør i dag, og også inkludere biler, barn, sykler, joggere osv i tillegg til skyggene...

Hmm...Hvorfor finnes det ikke noe fasitsvar på dette *rive seg i håret*. Jeg har nemlig hørt det jeg skriver i innlegget før.

Vil det gjelde hvis hun har gjetet sau i f.eks 6 år også. Eller bare hvis hun såvidt får tent gnisten?

Hvor ofte pleier man å la hunden gjete hvis man ikke har sau selv? Har du peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Hvorfor finnes det ikke noe fasitsvar på dette *rive seg i håret*. Jeg har nemlig hørt det jeg skriver i innlegget før.

Vil det gjelde hvis hun har gjetet sau i f.eks 6 år også. Eller bare hvis hun såvidt får tent gnisten?

Hvor ofte pleier man å la hunden gjete hvis man ikke har sau selv? Har du peiling på det?

Altså, jeg skjønner ikke helt hva du har hørt jeg...

At det er nok å få hunden tent på sau, så vil uønsket gjeting forsvinne, selv om hun ikke gjeter?? At hun nærmest "glemmer" annen gjeting, i "vente på" sauen...??

Jeg vet AAAAALT for lite om gjeting til å begi meg utpå noe her. Jeg valgte selv bort gjeting nettopp fordi jeg fikk høre at det var en viss risiko ved å slutte/ikke gjete nok... Jeg VET at jeg ikke har kapasitet til å drive aktivt med dette, da jeg ikke har sau i hagen (heldigvis). :D Og da jeg heller ikke har noe særlig uønsket gjeting (annet enn biler som kommer rett mot i en viss fart) så ønsket jeg ikke å "trigge" noe som kanskje ville føre til trøbbel senere...

Men jeg vil vel tro at det er det samme med gjeting som alt annet, at hunden tilpasser seg det den får... Er hunden vandt med å gjete 3 dager i uken, så er det sjelden av det gode om det plutselig blir en gang i mnd liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner ikke helt hva du har hørt jeg...

At det er nok å få hunden tent på sau, så vil uønsket gjeting forsvinne, selv om hun ikke gjeter?? At hun nærmest "glemmer" annen gjeting, i "vente på" sauen...??

Jeg vet AAAAALT for lite om gjeting til å begi meg utpå noe her. Jeg valgte selv bort gjeting nettopp fordi jeg fikk høre at det var en viss risiko ved å slutte/ikke gjete nok... Jeg VET at jeg ikke har kapasitet til å drive aktivt med dette, da jeg ikke har sau i hagen (heldigvis). :D Og da jeg heller ikke har noe særlig uønsket gjeting (annet enn biler som kommer rett mot i en viss fart) så ønsket jeg ikke å "trigge" noe som kanskje ville føre til trøbbel senere...

Men jeg vil vel tro at det er det samme med gjeting som alt annet, at hunden tilpasser seg det den får... Er hunden vandt med å gjete 3 dager i uken, så er det sjelden av det gode om det plutselig blir en gang i mnd liksom...

Jeg har lest her på forumet før (ikke spør meg hvor for det husker jeg ikke) at hunden kan legge annen gjeting på hylla når den finner ut hva den er ment for å gjete.

Gry Løberg var jo også inne på dette.

Det er jo flere her inne med Border Collier som gjeter. Lager en egen tråd jeg.

Vil jo ikke gjøre den andre gjetingen hennes verre heller og det er jo ikke garantert at jeg har mulighet til å gjete til hun dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...