Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra navn? Hva er egentlig vitsen?

siljestokka

Recommended Posts

Ikke ta det personlig at jeg bruker din hund som eksempel (du har flotte navn på hundene, du :)) Men f.eks. "Leading Angle's Tíbra" hadde jo fremdeles vært både unikt og fint (kennelnavn + daglig navn)!

Men herlighet - folk skal da selv få bestemme om de vil ha et langt og sikkert meningsfylt navn på hundene :ahappy: Jeg bare synes det er litt synd, siden man da blir nødt til å sette seg veldig godt inn i det for å f.eks gjenkjenne en hund i katalogen på en utstilling...! Også synes jeg det er litt teit siden det minner meg om katteutstilling der alt skal være så utrooolig unikt og spesielt :lol:

For oss som gidder å sette oss litt inn i det, er det greit at de har unike navn. Jeg veit om flere hunder som heter Dina, bare her på forumet er det minst to, og jeg veit om 3 hunder som heter Nora (en på forumet her, og en utenom) - da er ikke daglignavnene unike NOK for min del. Hvor lettvint er det egentlig å holde rede på BC'er, hvor "alle" heter Kip og Lad, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Mine to siste tilskudd på stammen Gåttfred og Dina bruker heller ikke kennelnavnene sine til hverdags.

Lazaras Kasper, Gåttfred til hverdags,kommer fra kennel Lazara og er fra K-kullet.

Vi fikk i og for seg velge navnet Kasper selv, meeeen når vi fikk han hjem, så var han ingen Kasper likevel.

Og både gubben og jeg elsker filmene om Änglagård, der ene rollefiguren heter Gotfried.

Vår Gåttfred ligner denne godmodige og humoristiske gamle gubben, og da ble det Gåttfred med en litt mer harry skrivemåte.

Også kjent som Gåtte Aasheim når mor er riktig irritert på han... :lol:

Dina heter Dunerskogens Drømme Bernadina, og er for øvrig datter av min eldste hund Hampus.

Hun kommer fra Dunderskogen kennel og er fra D-kullet.

Siste navnet fikk vi velge selv, og min datter, som er Dina`s forvert valgte Bernadina etter sin tipp oldemor og bruker da Dina til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nor Ilunga, til daglig Ilunga, aka Nurket.

Valget av Ilunga var helt naturlig for oss, da han faktisk ER en Ilunga. Guggle gjerne, verdens vanskeligst oversettbare ord... :D

Siste tilskud heter Akersborg Born in Drammen, Terkel hjemme.

"Born in Drammen" er tittelen på en skive av Falsk, Mathisen og Teigen, og siden nestemann i mitt liv synes de gutta der er så kule, OG gikk med på en valp, og siden Terkel er født i Drammen (nåja) ble det kennelnavnet. Terkel er en utrolig kul fyr som gjør absolutt så godt han kan, og det håper vi valpis blir også... :)

Det er så nært Drammen at det godtar vi lett *ler* Fiiiiiiiiineste Terkel! Og herligste Ilunga.

"Tilgir første gang, tolererer andre gang men aldri en tredje"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som gidder å sette oss litt inn i det, er det greit at de har unike navn. Jeg veit om flere hunder som heter Dina, bare her på forumet er det minst to, og jeg veit om 3 hunder som heter Nora (en på forumet her, og en utenom) - da er ikke daglignavnene unike NOK for min del. Hvor lettvint er det egentlig å holde rede på BC'er, hvor "alle" heter Kip og Lad, liksom?

Ok, kjøper den.

Problemet innen BC er at det sjeldent brukes kennelnavn i det hele tatt. Hadde det blitt brukt enkle kennelnavn hadde det vært problem. Idag må man vite hvem som eier hunden slik at hunden blir kalt "Bobby Dayzels Whisp" f.eks.... :rolleyes2: Håpløst...!

Man kan jo oppfordre valpekjøpere og komme med andre forslag enn bamse og ronja også da... Hvis kennelen har en Bamse fra før, så er det navnet brukt opp en stund frem i tid ville jeg tenkt som oppdretter. Dessuten har jo mange tema-kull som gjør at valpekjøper må prøve å finne på et navn på riktig bokstav, noe som vil begrense de vanlige navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Hva skulle han hete da?

Husker ikke, noe annet fancy noe :lol:

Red: Han er fra Justice For All Kullet, så dem som er inne i metal kan sikkert komme på noe som har noe med det å gjøre og black :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjøper den.

Problemet innen BC er at det sjeldent brukes kennelnavn i det hele tatt. Hadde det blitt brukt enkle kennelnavn hadde det vært problem. Idag må man vite hvem som eier hunden slik at hunden blir kalt "Bobby Dayzels Whisp" f.eks.... :rolleyes2: Håpløst...!

Man kan jo oppfordre valpekjøpere og komme med andre forslag enn bamse og ronja også da... Hvis kennelen har en Bamse fra før, så er det navnet brukt opp en stund frem i tid ville jeg tenkt som oppdretter. Dessuten har jo mange tema-kull som gjør at valpekjøper må prøve å finne på et navn på riktig bokstav, noe som vil begrense de vanlige navnene.

Jeg er muligens rar, men jeg syns jo at "Bobby Dayzels Whisp" høres enklere ut å huske enn f.eks Lad. Du må jo fortsatt vite hvem som eier hvem Lad for å skille de, ikke sant?

Nå har ikke - om vi ser bort fra Zar - mine hunder hatt daglignavn som har noe med kennelnavnet å gjøre (huskyene var jo ikke registrert - men veit du hvor mange huskyer som heter Balto, Kazan eller noe med ulv? Ganske mange..). Da står valpekjøperen fritt til å kalle hunden hva de vil, og gudene veit ikke hvor mange Kaisa, Kenzo, Kahn, Aragon, Pippin, Akela, Aqua, Luna, Dina osv det finnes. Bare hos huskyoppdretteren var det TO tisper som het Shiba - eller, den ene het Shiba, den andre Chiba. Han hadde forøvrig en Kazan også. Jeg veit om flere hunder som heter Aiko - de fleste av de hannhunder. Nora har en søster som heter Kaisa, Dina en datter som heter Kaisa. Jeg veit om folk som har det samme navnet på hundene sine om igjen og om igjen - bestefattern f.eks, han har kalt alle hundene sine enten Tell eller Kvikk, bortsett fra den ene som het Buster - gjett hvem av dem jeg husker? Til tross for at Buster er et meget velbrukt hundenavn det også. Pappa har hatt en engelsk setter som het noe så uvanlig som Rex, og gjett hva broren hans het? Joda, han het King. Hvor mange hunder har hett Rex eller King opp igjennom årene, mon tro?

Så, det eneste jeg er sikker på når jeg skal registrere mitt første valpekull (når enn det blir), er at evt valpekjøpere IKKE får velge stamtavlenavnet selv. De kan til nød få velge fra en liste, men da er det fortsatt "mine" navn på mitt oppdrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hva som er så tungvindt med stamtavle navn + daglignavn utenom stamtavla jeg :icon_confused:

Folk lurer på hvor Foxi er fra, nei hun heter nå bare Foxi fordi han vi kjøpte hun fra dret regelrett i kennelnavn og brydde seg knapt hvilken bokstav navnet var på..

Jeg finner lettere igjen hunder på stamtavle navn enn kallenavn i katalog egentlig jeg, katalogen sier jo 1. hvilken kennel 2. hvilket kull 3. hvilken hund, voila jeg vet hvem det er istedenfor barney, sina, dina, dink, sassy, bell også heter mange det samme etc til "daglignavn".

Om/når jeg engang skal ha et kull skal det være mitt kennelnavn, med mitt temanavn og navnet på valpen, hva du kaller hunden til daglig legger ikke jeg meg oppi, og hva hunden heter på papiret bestemmer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er best med A-B-C kull osv, for det er mye lettere å se hvilke hunder som er født på det og det tidspunktet og hvilke søsken de har. Noen har jo tema kull, feks star wars navn, vin, tegneserie osv. Det kan fungere, men somregel blir det mye vanskeligere å holde orden på det for oss utenom.

Jeg vil også bestemme stamtavle navn hvis jeg får valper en gang. Og jeg kommer til å bruke A-B-C varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppdretterene jeg har hatt fra følger alfabetet, og jeg vil ikke ha et kennelnavn som ikke har noe med hunden å gjøre.

Brakeless Dum Dum Boy - "Link". Dette valgt jeg ikke selv. Da jeg egentlig ikke skulle ha den valpen.

Brakeless Absolute Extra- Extra. Hun skulle hete Extra, og siden det var et A kull, så ble det sånn.

Lindjax Introducing Action- Action. Samme grunn som Extra sitt navn. Jeg vil at stamtavle navnet skal ha noe med navnet til hunden å gjøre.

Jeg studerer mye stamtavler, og synes det er veldig greit at hverdagsnavnet og stamtavle navnet har en sammenheng :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens rar, men jeg syns jo at "Bobby Dayzels Whisp" høres enklere ut å huske enn f.eks Lad. Du må jo fortsatt vite hvem som eier hvem Lad for å skille de, ikke sant?

Stemmer, men Bobby Dayzels" står ikke skrevet i noen stamtavle. Whisp heter bare Whisp i stamtavlen og det er det som er problemet innen BC. Hadde Lad og Whisp hatt kennelnavn i tillegg hadde alt blitt mye enklere (evt om eieres navn stod i stamtavlen da, men det kunne blitt litt rart).

Altså:

Jeg synes personlig det er mest oversiktlig med kennelnavn + daglig navn (evt + mellomnavn slik at det passer med tema/bokstav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josie heter Josie fordi hun er fra Tollerstemmen's J-kull, og de ville helst at vi skulle velge et navn på J selv. De andre valpene i kullet hennes har andre daglignavn enn stamtavlenavnet hennes, med unntak av Josie og hannhunden (Janco).

Så Tollerstemmen's Janca heter Phoebe til daglig, Tollerstemmen's Jessie heter Enya til daglig, Tollerstemmen's Josephine heter Lyra til daglig.

Jeg tenkte som så at jeg like gjerne kunne finne et navn på J som jeg ville kalle henne til daglig, siden jeg var veldig lite dreven på stamtavlenavn og ikke visste hvor mye jeg kom til å få bruk for å huske stamtavlenavnet hennes til vanlig. Hun ble da, etter mye diskusjon med daværende mannebein, hetende Josie. Han ville gjerne at hun skulle ha et musikknavn, altså helst fra Toto el.l. Jeg syntes det var temmelig uakutelt å kalle henne for Pamela, Mushanga eller Rosanna :rolleyes2: Det er jeg veldig glad for i dag :lol: Vi endte til slutt opp med å kalle henne "opp" etter Josie av Steely Dan som var et akseptabelt andrevalg for ham og mitt førstevalg. Hun kler navnet sitt godt, synes jeg, og det er ikke noe jeg hører hver gang vi går tur el.l. Det er en kortform for Josephine (så jeg synes det er litt teit at det er en annen tispe i kullet som heter det på stamtavla, men whatever), som betyr noe a la Gud gir (God will add).

Nå som jeg er litt mer inne i når man har bruk for stamtavlenavn og slikt så kommer jeg nok ikke til å legge noe vekt på hva hunden heter på stamtavla, men mer på hva jeg vil kalle hunden i det daglige. For meg er det helt uproblematisk å ha forskjellig navn på stamtavla kontra det daglige navnet.

Staffen til Utleiermannen heter Tjatte på stamtavla, og heter noe helt annet i det daglige (han er omplassert, og hadde sitt daglige navn da han kom), men jeg synes han kler Tjatte bedre (det svenske Ole, Dole og Doffen - Knatte, Fnatte och Tjatte). Han kunne fint vært en av de tre brødrene, liksom, så jeg synes det hadde vært et bedre navn på ham personlighetsmessig - det er dog litt teit å stå og rope på Tjatte i skogen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Border Collien hun heter Maja og bare det. Sa til sønnen at hu burde hete Maja av Uppigard eller noe sant. Dahadde hun fått navn med litt tilknytning til der hun er fra, men det falt ikke i god jord.

Strihåret Vorsteh hun har kennelnavn Hella's Urbi. Til daglig Urbi dom igjen kommer fra et Ukull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiens første var rett og slett Sjetnehagens Micos. Han skulle ha et navn på M og mamma bestemte Micos.

Min første egne het Melhouse Black Ballerina til daglig kalt Mia. Hun het det da jeg fikk henne et år gammel og ble hetende det. Hun var en svart am.cocker forresten.

Ike het Team telegram walk on the wild side og med kallenavnet Werner da jeg fikk han. Det var det ikke aktuelt å kalle han videre så da ble det Ike (forkortselse for Nike som jeg først tenkte på).

Felix heter Courtborne Good Luck Charm og hadde kallenavnet Shantos da han kom til meg et år gammel. Ville ha et HP-navn og siden Felix betyr lykke som passer godt til stamtavlenavnet ble han oppkalt etter felixiren :)

Nestemann heter Silkwizards Blaze the Magic og han troor jeg blir hetende Blaze rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kunne være med å velge stamtavle navn hvis vi ville, om vi ikke fant på noe lagde de det. og hva de skulle hete til daglig valgte vi selv.

Vi tenkte først på hva vi ville kalle han i det daglige. og når vi til slutt ble enige om Leo sa vi fra tilo oppdretteren at det var det vi ville kalle han i det daglige. og siden han er fra L-kullet var det like greit å bruke det som stamtavle navn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har som sagt valgt Toyota navn på sine hunder, og 4 av oss kjøperne har beholdt dette, mens andre har valgt navn som bl.a. Kompis og Ronja, hvor mange jaktbikkjer heter ikke det?

Det er mye lettere for meg å kjenne igjen Vindfinn Avensis, enn Vindfinn Ronja.

Også har vi to aktive medlemmer i raseklubben, ene hunden heter Bergtuns B-Frøya, den andre heter B-Frøya, og jeg glemmer alltid hvem som er hvem nesten!

En ting jeg syntes er smart er at man kan skille kullene fra hverandre, enten ved tema, eller bokstav.

Og selv kommer jeg til å ha bilmerke/modeller som tema (noe jeg faktisk hadde klart leeeenge før jeg fikk vite navnet til Yaris og gjengen).

Da vil f.eks. A-kullet få Nissan biler altså XXX's Qasqhai, XXX's Juke, osv. fordi min første bil var Nissan, deretter min bil nr to en Citroën, altså XXX's Xantia og XXX's Berlingo. Evt. kan jeg slenge inn bilmerke som mellomnanv, da XXX's Nissan Qasqhai.

Nå er det jo faktisk sånn på fuglehunder at det er veldig vanlig at stamtavlenavn og daglignavn er det samme. Kanskje fordi man bruker navnet i kritikker på prøver osv. og ved opprop.

Jeg er veldig glad jeg har beholdt oppdretters allerede valgte navn, selvom jeg fikk tilbud om å finne noe annet, men hun er akkurat som meg, og vil ha noe originalt. Ikke fuglehunden Birk liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux heter Cirtap's Prins L-D Linux Van Berk

Cirtap's: Kennelen

Prins: Alle etterkommere etter en spesiell tispe ("stamtispen" på kennelen) har prins/prinsess i navnet sitt

L-D: mor- Leopoldina, far- Diko

Linux: Vårt navn på hunden

Van Berk: oppdretteren velger ut et tema for hvert år, det året var det trær. Rasen er nederlandsk, så hvert kull får et nederlandsk ord fra det årets tema. Berk betyr Bjørk.

Alle disse navnene gjør at oppdretter (og andre) lett kan se hvilke kull hunden kommer fra/hvem som er far/mor/mormor, og andre kan lett se hvilken oppdretter hunden kommer fra. At hundene har kennelnavnet i navnet sitt er uvurderlig hjelp for meg som sitter å oppdaterer norges kapittel i den nederlandske kooikerklubben sitt clubregister, hvor alle kooikerne er registrert. Av og til får man bare et navn, og ikke noe fødselsår eller annet, og må dermed bare bla seg fram. Har man et kennelnavn, vet man ivertfall hvilke kenneler/kull man skal se etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg har beholdt oppdretters allerede valgte navn, selvom jeg fikk tilbud om å finne noe annet, men hun er akkurat som meg, og vil ha noe originalt. Ikke fuglehunden Birk liksom.

Sånn er min (aussie)oppdretter også. "Plain name makes a plain dog", som hun så fint sier. Noen kallenavn er jo også "oppbrukt" innenfor et rasemiljø, dersom en veldig kjent hund heter det. Jeg kunne hvertfall aldri tenke meg å direkte kalle opp min hund etter en "legende" innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux heter Cirtap's Prins L-D Linux Van Berk

Cirtap's: Kennelen

Prins: Alle etterkommere etter en spesiell tispe ("stamtispen" på kennelen) har prins/prinsess i navnet sitt

L-D: mor- Leopoldina, far- Diko

Linux: Vårt navn på hunden

Van Berk: oppdretteren velger ut et tema for hvert år, det året var det trær. Rasen er nederlandsk, så hvert kull får et nederlandsk ord fra det årets tema. Berk betyr Bjørk.

Ser man det! Her trur jeg både Marianne og jeg får oss en aha-opplevelse, etter mye luring på hva de der bokstavene er for noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, men Bobby Dayzels" står ikke skrevet i noen stamtavle. Whisp heter bare Whisp i stamtavlen og det er det som er problemet innen BC. Hadde Lad og Whisp hatt kennelnavn i tillegg hadde alt blitt mye enklere (evt om eieres navn stod i stamtavlen da, men det kunne blitt litt rart).

Altså:

Jeg synes personlig det er mest oversiktlig med kennelnavn + daglig navn (evt + mellomnavn slik at det passer med tema/bokstav).

I Nirms stamtavle står Whisp oppført som "R. Dalziel's Wisp" faktisk. :P

Men det skulle vært litt mer fantasi i BC verden, samt kennelnavn. For det er få som går rundt å husker lange registreringsnummer i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skulle vært litt mer fantasi i BC verden, samt kennelnavn. For det er få som går rundt å husker lange registreringsnummer i hodet.

Hos Spot også :)

Og ja, det skulle vært mer kreativitet i Bc navn! Mareritt å se på stamtavler hos de i forrhold til mine andre raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decoy har jeg svart for tidligere. Siden da har vi fått en til, og hun heter UKZ Brightly Firefox av Heliomar på stamtavlen og Vixen til vanlig. UKZ er hentet fra farens stamtavlenavn Sunlit Usack Kess Zephyr. Brightly er fra moren V.I.D Bright Bounty av Heliomar (der står V.I.D for very important dog, og samtlige i det kullet har det foran navnet sitt). Oppdretteren ville skille mellom hanner og tisper, så da fikk hannene bright i sine stamtavlenavn og Vixen brightly. Som sagt tidligere så har hun tema på kullene, og Vixen sitt kull er nettlesere. TJ som foreslo det. Han ville absolutt ha et nerdenavn og da det ikke gikk igjennom på hverdagsnavn til Decoy eller hverdagsnavn til neste valp så fikk han i alle fall det på stamtavlenavnet. *ler*

Syns det er snedig med stamtavlenavn, men når jeg registrerer valpekull og sånt så syns jeg det kan være tungvindt. Særlig når oppdrettere ikke klarer å skrive navnene riktig selv så det ikke bare er å klippe og lime heller. :P Men fint med kennelnavn + noe eget som skiller de ulike kullene syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Selvfølgelig klarte jeg å plukke det ENE eksempelet der det faktisk er registret eier i navnet :P

Men uansett fikk jeg forhåpentligvis frem hva som normalt er problematisk når navnene til og med er uten kennelnavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Selvfølgelig klarte jeg å plukke det ENE eksempelet der det faktisk er registret eier i navnet :P

Men uansett fikk jeg forhåpentligvis frem hva som normalt er problematisk når navnene til og med er uten kennelnavn!

Jeg veit, derfor måtte jeg bare kommentere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund heter:

Golden Water's Bj Chesea of Eastsea, Chessea til daglig (uttales "Tsjessi"). Chesea med én s måtte det bli fordi det ikke var plass til flere bokstaver. Litt teit, men sånn ble det.

Det første er jo da kennelnavnet, Golden Water. Bj er det ikke mange som skjønner, men det er da altså fordi hun kommer fra kennelens B-kull og er født i juni. Eastsea er lagt på fordi vi bor på østlandet, noe som da skal si noe om hvor de ulike hundene fra kullet havnet hos sine nye eiere, og "sea" som indikerer rasen, altså vannhund. Hennes bror fra A-kullet heter f.eks. Golden Water's a prince of Westsea.

Alle får vel egentlig velge et navn de vil ha inn på stamtavlenavnet hos oppdretteren min. Ellers pleier hun å komponere resten av navnet avhengig av f.eks. hvem foreldrene er. Så det blir en god blanding. Litt komplisert, men av stor betydning for dem som vet hva navnene inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine heter

Riesen Artics Dona Melina - Kahlo

Her hadde jeg ingen inflytelse på stamtavlenavn what so ever- og hun er definitivt ikke en "melina" Når det er sagt, så heter søstra som oppdretteren har beholdt selv noe helt annet til daglig enn på stamtavla, så der hadde de ingen preferanser what soever til daglignavn på hundene. Kahlo er oppkaldt etter Frida Kahlo

Kingwanas gentle wintherknight - Kasko

Her hadde jeg bestemt daglignavn lenge før rase var bestemt og valpekullet en realitet. Jeg fikk velge stamtavlenavn fra en liste. :ahappy: Kasko passer navnet sitt, han. Selv om det ikke er noen "dyp" mening bakt det. :wub:

Noor Incas Bar Babylon - Lupin

Han skulle jeg ikke ha, så nada innflytelse på stamtavlenavn, men daglignavnet fant jeg på før jeg møtte han og leeenge før det ble bestemt at han skulle bli min. :lol: Han er oppkaldt etter favorittkarakteren min i HP.

Jeg har sansen for kennelnavn som enten har en betydning i forhold til at de betyr noe, er oppkaldt etter noe eller har en symbolsk betydning, eller bare er morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...