Gå til innhold
Hundesonen.no

flexibånd

WheatenMali

Fornøyd med flexibånd?  

22 stemmer

1. 1.

• nei
      19
    • ja
      3

Recommended Posts

Skrevet

**** ta sånne stygge flexibånd, har aldri vært noe fan av sånne bånd men skulle en lengre tur med Nena i dag og hu har løpetid så da tok jeg flexibåndet! Så hadde vi gått en stund i skogen og jeg skulle taue inn Nena, så kommer båndet ganske langt inn - MEN de 2siste metrene som egentlig skal inn nekter å gå inn, **** ta flexibåndet tenker jeg å gå videre, så møter vi en hund 10minutter senere og jeg slipper opp båndet så de skal få hilse, da bare detter resten ev båndet ut og har ingen planer om å pelle seg inn igjen!!! :D Så da gikk vi å bada med 8meter tau og resten av veien hjem!! :D *masse bannord*

Stygge flexibånd!!! :(:P

Skrevet

hehe. mitt flexibånd funker greit, og det har je hatt i mange år :D Men jeg pleier ikke å bruke det noe særlig da.. Men om jeg skal gå tur (uten å gå pent likom) og Zira eller pontiac ikke kan gå løs, hender det at jeg bruker flexi

Skrevet

Kan ikke fordra trådsneller, som jeg kaller det... Bruker det aldri på Tequila!!

Syns ofte det er urettferdig for hunden for eier "røsker og river" ofte i det, bråstopper hunden uten å gi den en sjanse til å stoppe eller utføre det eieren vil! :D

MEN jeg må jo legge til at det er ikke alle eiere som er sånn og det er en fin anledning til å løpe litt for hunder som ikke kan gå løse... Bare eier er oppmerksom på sine egne handlinger da..... :roll:

Skrevet

Når jeg starter opp lydighetskurs, er det ALLTID noen som kommer med disse flexibåndene. Og hundene deres er de aller siste som lærer å gå pent i bånd :D

Heldigvis har jeg alltid med meg noen ekstra liner. Flexibånd kan veldig godt bli brukt av og til etterat hunden har lært å gå fot.

Skrevet

Må bare legge til at når Zira skal gå pent går hu med halsbånd, og når hun får dra går hun meg sele. Går aldri med halsbånd og flexi, men jeg ser ikke helt problemet med flexi

Skrevet

Nei, ikke flexi her... Liker det ikke, hunden vet aldri hvor langt den kan gå før det er slutt. Kommer det hår på lina vil den ikke inn igjen. Plutselig kan man risikere at den ikke funker. Eller at hunden rett og slett drar den i stykker.

Hvorfor ikke bare bruke et vanlig kobbel? :?

Skrevet
Må bare legge til at når Zira skal gå pent går hu med halsbånd' date=' og når hun får dra går hun meg sele. Går aldri med halsbånd og flexi, men jeg ser ikke helt problemet med flexi[/quote']

Jeg går heller aldri med flexibånd og halsbånd, bare med sele. Hvis hunden ikke kan gå løs av en eller annen grunn, så er flexibånd en god løsning.

Skrevet

Når Tinka har løpetid og vi går i skogen eller andre steder vi ikke treffer så mange folk hender det at jeg bruker flexi på henne. Da får hu litt mer frihet, men samtidig kan hun ikke stikke av og finne seg en deilig hannhund så vi risikerer å få elleve gale valper med gedigent overbitt.

Men til vanlig, når hun ikke har løpetid, bruker jeg bare vanlig kort lærbånd eller langline eller ingenting. Men jeg tror faren min bruker flexi på henne litt når han lufter henne på kvelden. Men det er kanskje mest fordi han er litt lat (sier jeg :roll: ).

Skrevet

Har et flexi fra forrige hunden, jeg liker det i noen sammenhenger, men den har sett sine bedre dager, den tusler seg ikke inn helt. syes det er greit å ha når jeg skal gå steder hvor han ikke kan gå løs, er ikke heeelt ok den innkallinga hans enda. eller når jeg skal bort og har med hunden, til farmor og farfar for eksempel, da binder jeg han midt på plenen å tar ut hele lina. mer praktisk å binde fast lina enn et kort kobbel. men hvis jeg skal trene så bruker jeg slettes ikke det, bruker det nesten bare til å binde ham fast der.(det er ikke ofte det heller)

Men målet mitt er å ha en hund som kan gå løs overalt da hehe :wink:

Skrevet

går alltid i vanlig kobbel når jeg går små tisseturer, ellers har jeg jo min favoritt - langline!!! Oscar går alltid med langline i nærheten, annet en når vi trener, men på fjellet kan han gå løs, Nena gidder ikke stikke av så hu går løs, men tør ikke ha hu løs under løpetida annet enn i hagen!

Skrevet

Jeg går ikke med vanlig kobbel når jeg går tur i skogen f eks. Zira pleier å gå løs, men nå har hun løpetid så nå kan hun ikke det. Langline gidder jeg ikke bruke, da jeg må gå å surre den opp hele tia. Bruker strikkbånd eller flexi, og skjlnner fortsatt ikke hvorfor folk har så mye imot det..

Skrevet

brukte mye flexi før, men er mindre nå, bruker det litt visst vi feks, er i skogen, så han får litt mer frihet. har aldrig hatt problemer med det, bortskjet fra at de er veldig enkle og bite i stykker....!

Skrevet
Langline gidder jeg ikke bruke, da jeg må gå å surre den opp hele tia.

Langlina skal henge løst etter hunden, du skal ikke ta borti den i det hele tatt, med mindre du er nødt til å stoppe hunden fra å stikke av/springe bort til noen/noe. :wink:

Skrevet

Jeg bruker ikke flexi. Kommer aldri til å kjøpe meg det heller!

Det værste jeg ser er folk som går tur med bikkjene sine i flexi, også tauer de de inn, meter for meter, i stedet for å rope de inn.

:?

Skrevet

Jeg kan rett å slett ikke ha så langt bånd på Lunah, for da har jeg ikke kontroll. Hu er så sterk nå, så om jeg har hu 10 meter foran meg, så kommer ikke jeg til å greie å stoppe hu om hu ser en katt ellerno!

Dessuten syns jeg ike det er så veldig behagelig å gå rundt med en sånn derre kloss.

Skrevet

seff men når jeg kan slippe hu har jeg henne løs. Nå har hun løpetid og løper til bloksberg. Har lite å si om hun har en line slengende eter seg da :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...