Gå til innhold
Hundesonen.no

Hollandsk gjeterhund


Aya

Recommended Posts

Har fått litt interesse for denne flotte rasen...

Canis beskrivelse:

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Meget stort

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:

Historisk har den hollandske gjeterhunden samme opprinnelse som både den tyske schäferen og den belgiske fårehunden, altså en gjeterhund. På et generellt grunnlag er gjeterhunder i grenseområder mellom tyskland, belgia og holland omtalt helt til bake til 1700 tallet. I 1898 ble så en spesialklubb for hollandsk gjeterhund grunnlagt. Klubben heter Nederlanse Herdershonden club.

Hollenderen finnes i tre hårlagsvarianter som alle tilhører den samme rase. Langhåret, strihåret og korthåret.

Rasestandard:

Helhetsinntrykk:

Middels stor, middels kraftig, meget muskuløs med velproposjonert kropp. Intelligent utrykk, livlig temperament. Forekommer i tre hårlagsvarianter, men regnes som en og samme rase.

Mankehøyde:kroppslengde = 9:10

Adferd/temperament: Lettlært, våken, arbeidsvillig, meget lojal og pålitelig. Fordringsløs og meget utholdende, alltid oppmerksom, aktiv og med typisk gjeterhundtemperament.

Hode: I proposjon til kroppen. Heller langt en massivt. Tørrt uten rynker. Hos den strihårede varianten gir det utrykk av å være mer kvadratisk, dette er et synsbedrag. Paralell skalle/neserygg

Skallen er flat, svakt markert stopp, alltid sort nesebrusk, noe lenger snuteparti enn skallen. Stramme lepper, og kjever og tenner kraftige og regelmessig saksebitt.

Mørke, middelsstore mandelformede øyne som er noe

skråstilte. Ørene er høyt ansatte, heller små enn store. Ikke skjeformede.

Halsen skal være tørr og ikke for kort uten løs halshud. Går jevnt over i overlinjen. Kraftige, rette og muskuløse forlemmer, god benstamme.

Kort, rett og kraftig rygg. Lenden er kraftig, verken lang eller smal. Krysset er ikke for kort eller avfallende. Dypt ikke for smalt bryst, lett hvelvede ribben. Brystkassens underlinje går mykt over i buken.

I hvile bæres halen hengende rett ned eller svakt buet. Rekker til haseleddet.

I bevegelse, elegant båret oppover. Aldri ringlet eller ut til siden.

Baklemmer: Helhetsinntrykk: kraftig, muskuløse god benstamme.

KK: Normalt vinklet, knærne er moderat vinklet

Hasene er loddrette under sittebensknuten, mellomfoten er som forpotene.

Bevegelsene er ledige, smidige, effektive. Ikke bundne eller stive. Heller ikke svevende med for langt steg.

Pels:

Korthåret: Ganske hård og ikke for kort pels, rikelig med underull. Tydelig halskrage, bukser og fane på halen. Fargen kan være mer eller mindre tydelig

tigring på brun bunn (gulltigret) eller på grå bunn (sølv tigret). Hele kroppen skal være tigret, også halskrage, bukser og halen. Sort maske foretrekkes. Mye sort i dekkpelsen er uønsket.

Langhåret: Hele kroppen dekket av lang, rett og tilliggende pels uten krøller eller bølger. Føles grov ved berøring. Rikelig underull. Hodet ører, poter og

bakben udner haseleddet dekket av kort rett pels. Baksiden av forbena har rikelige faner som blir kortere mot potene. Godt behåret hale. Ørene skal ikke

ha beheng. Fargen er som korthårsvarianten.

Strihåret: Hele kroppen dekket av tykk stri, grov og raggete pels med tett underull, bortsett fra hodet. Tett dekkpels. Rikelig stri behåring på over og

underleppe. "Skjegget" er ikke bløtt. Strie og buskete øyenbryn. Pelsen på skallen, kinn og ører mindre rikelig. Kraftig behåret hale rundt hele. Velutviklede bukser er ønskelig. Farge: Blågrå, salt og pepper, gul eller sølvtigret. Tigringen mindre utpreget enn hos de andre hårlagsvariantene.

Mankehøyde: Hannhunder: 57 - 62 cm og tisper: 55 - 60 cm

Hunder som viser tegn til aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

Ferroa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene er fra Holly Booms hjemmeside;

www.hollyboom.com

Zita1.jpg

Søk etter eksplosiver

blix.jpg

Sportrening

ruin.jpg

Ruinsøk

atila1.jpg

Holly Boom's Antin Explosion , godkjent ettersøkshund på vilt og konkurrerer i lydighet

Danny.jpg

Vann-redningstrening (foto: Vibeke Brath)

Apache1.jpg

Holly Boom's Apache på agility

Astor.jpg

Astor i IPO (foto: A.H Borg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nei Nei Nei! :-o

Skulle ikke du ha terv?Og jeg som hadde et håp om at det ble flere belger eiere på hundesonen! :P

Men fantastisk rase ja..nesten som en belger,bare at de er mer fornuftige etter hva jeg har hørt ... og ikke fullt så klovnete :D

Sikkert fine hunder det for de som er opptatt av fornuft *furt* :D

Mvh Annette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Nei Nei! :-o

Skulle ikke du ha terv?Og jeg som hadde et håp om at det ble flere belger eiere på hundesonen! :cry:

Men fantastisk rase ja..nesten som en belger,bare at de er mer fornuftige etter hva jeg har hørt ... og ikke fullt så klovnete :(

Sikkert fine hunder det for de som er opptatt av fornuft *furt* :(

Mvh Annette :(

Hehehe, jeg regner med at det blir belger ja!! Men skal bruke laang tid på å finne oppdretter (bl.a fordi jeg har nok med en stressa pels i huset!).. Men Hollandsk gjeterhunder en flott rase, og et fint (og friskere) alternativ til schâfer og egentlig også belger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg regner med at det blir belger ja!! Men skal bruke laang tid på å finne oppdretter (bl.a fordi jeg har nok med en stressa pels i huset!).. Men Hollandsk gjeterhunder en flott rase, og et fint (og friskere) alternativ til schâfer og egentlig også belger..

Har du sjekket: http://kennel-nangijala.com/ ?

Det er den eneste oppdretteren i Norge jeg vil kjøpe av.Men min neste belger blir kanskje en Laekenois og da må jeg uansett ut av landet :P

Men Nangijala har hatt dårlige kull de og selvfølgelig,alle stor oppdrettere har vel bomma noen ganger..he he..Lykke til,hva enn det blir! :P

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
http://www.roughrags.com/index2_sv.html

Uff...nå fikk jeg plutselig et problem..de svarte var jo nydelige...svarte krøllerter...I ÅR!

Med bra mentalstatus etter hva jeg kan tolke...uffda... ](*,)

Ja, de sorte krøllertene er nydelige.. :P hihi

Dessuten er det utrolig bra mentalstatus på Hollenderene.. :)

Ps. Det nederste bildet i rasestandarden som Aya la ut er faren til Cody.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis/desverre har jeg ikke mulighet til å få en hund nr 2 i år.Eller den første dele av året ihvertfall.Jeg kan ikke ha 2 hunder her jeg bor nå og Lokeliten er altfor umoden i hodet sitt til å bli "storebror".

Men den oppdretteren har noen fantastisk fine mentaltestede Laekenois og da.Siklet villt på kullet de hadde i høst,blir spennende og se hvordan det utvikler seg.

Men jeg må innrømme at jeg vipper litt mye når jeg ser så nydelige hollendere :wink:

Spennende rase du har valgt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...