Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling


YeChickoKooel

Recommended Posts

Jeg har vert på to utstillinger med Chicko, og de sa han holt halen for høyt.

Vi har fått veldi god kritikk på utseende hans , Halen han er det eneste problemet.

Hva skal jeg gjøre?

Skal jeg bare trykke den ned når vi øver?

Jeg stopper opp hvis Symra løfter halen for høyt, og springer videre når hun har senket den. Dette er når vi trener, men jeg tror jeg hadde kommet til å stoppe opp i ringen også hvis det hadde skjedd. For høy haleføring ødelegger inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et jalla mas det er med utstilling, så mye ekstra trening og dritt, kjenner jeg blir svett av tanken :blink:

Og om man tenker positivt er alt god trening for hund & eier. Høy haleføring = selvsikker og "utfordrende" hund. Den har bare godt av å lære seg å bevege seg med halen mer recessivt plassert.

(Vel, dette gjelder ikke min rase, der halen skal ligge pent krøllet oppå ryggen, og lav haleføring blir sett ned på :rolleyes:

Så har ingen beskyldt Basenjiene for å være submissive og underdanige individer heller, da.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et jalla mas det er med utstilling, så mye ekstra trening og dritt, kjenner jeg blir svett av tanken :blink:

Blir du svett av tanken på å trene lydighet også? eller agility?

De fleste som drar på utstilling synes det er gøy, og de synes det er gøy og trene hund, Det er da derfor man gjør det! Om man ikke synes det er gøy så lar man jo bare være?

Skjønner egentlig ikke hvorfor du gidder å bry deg? Det er da ingen som prøver å presse deg til å trene på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om man tenker positivt er alt god trening for hund & eier. Høy haleføring = selvsikker og "utfordrende" hund. Den har bare godt av å lære seg å bevege seg med halen mer recessivt plassert.

(Vel, dette gjelder ikke min rase, der halen skal ligge pent krøllet oppå ryggen, og lav haleføring blir sett ned på :rolleyes:

Så har ingen beskyldt Basenjiene for å være submissive og underdanige individer heller, da.....)

Vel, det har du nesten rett i. Har jo en utrolig selvsikker og frampå labbe som har halen 90grader opp hele tiden :lol:

Oi oi oi, hvorfor gidder jeg å bry meg? Hvorfor gidder man i det hele tatt å puste....?

Det var ei mening. Enkelt og greit. Noen ganger blir man drita pisse lei av hundetrening, lite som er fristende da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noen sa at hvis halen var få mye opp, skulle man være strengere og mer bestemt i ringen og på utstillingstreningen, så halen lå lavere av seg selv. Litt sånn gjøre hunden redd/usikker og assosiere at utstilling ikke er så gøy og dermed går halen ned når det skjønner hva som skjer :rolleyes: Jaja, finne mange ulike råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper også opp med mine når de gjør dette, og går videre når de senker den. Det har hjulpet mye med hun mellomste, mens hun eldste gjerne bare må "gåes ned" en halvtime før vi skal i ringen, altså rett og slett varmes opp og gires ned, hun er alt for ivrig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har sett hunden din, så er det noen hunder med høy haleføring det er vanskelig å gjøre noe med, fordi haleføringen deres er en konsekvens av halefestet. Hvis halefestet er høyt, er hunden emr tilbøyelig til å holde halen høyt, å ha den nedover kan føles unaturlig og kunstig - og det er så å si umulig å trene inn, siden det er en anatomisk feil.

Men hvor gammel er hunden din? Noen hannhunder i rett alder er så "fulle av seg selv" at halen kommer fint opp, men med riktig oppdragelse og sosialisering dempes halen av seg selv etter hvert (altså at de ikke får lov til å tro at de er kongen på haugen, får bort tenåringsnykkene sine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om man tenker positivt er alt god trening for hund & eier. Høy haleføring = selvsikker og "utfordrende" hund. Den har bare godt av å lære seg å bevege seg med halen mer recessivt plassert.

(Vel, dette gjelder ikke min rase, der halen skal ligge pent krøllet oppå ryggen, og lav haleføring blir sett ned på :rolleyes:

Så har ingen beskyldt Basenjiene for å være submissive og underdanige individer heller, da.....)

Ot, men ikke alle med høy haleføring = selvsikker og "utfordrende" hund. Det kan min eldste skrive under på. HUn bærer halen sin høyt (og pent i mine øyne) også i ringen, men hun er overhodet ikke en utfordrende hund. Selvsikker er hun heller ikke spesielt plaget med å være :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har sett hunden din, så er det noen hunder med høy haleføring det er vanskelig å gjøre noe med, fordi haleføringen deres er en konsekvens av halefestet. Hvis halefestet er høyt, er hunden emr tilbøyelig til å holde halen høyt, å ha den nedover kan føles unaturlig og kunstig - og det er så å si umulig å trene inn, siden det er en anatomisk feil.

Men hvor gammel er hunden din? Noen hannhunder i rett alder er så "fulle av seg selv" at halen kommer fint opp, men med riktig oppdragelse og sosialisering dempes halen av seg selv etter hvert (altså at de ikke får lov til å tro at de er kongen på haugen, får bort tenåringsnykkene sine).

Orry har nok for høyt halefeste, halen faller bare ned om han er veldig usikker. Så på han hadde det nok ikke vært lett å trene bort en høy haleføring nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har sett hunden din, så er det noen hunder med høy haleføring det er vanskelig å gjøre noe med, fordi haleføringen deres er en konsekvens av halefestet. Hvis halefestet er høyt, er hunden emr tilbøyelig til å holde halen høyt, å ha den nedover kan føles unaturlig og kunstig - og det er så å si umulig å trene inn, siden det er en anatomisk feil.

Men hvor gammel er hunden din? Noen hannhunder i rett alder er så "fulle av seg selv" at halen kommer fint opp, men med riktig oppdragelse og sosialisering dempes halen av seg selv etter hvert (altså at de ikke får lov til å tro at de er kongen på haugen, får bort tenåringsnykkene sine).

Han er 1år :blink: han har ofte halen ned også, men han løfter den opp når jeg har godbiter framme og han forbinder utstilling med godis siden jeg øver med det...

Han er ikke noe "kongen på haugen" blant andre hunder, han gjemmer seg bak meg når en annen hanne kommer... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo har også halen høyt når vi springer rundt i ringen (men løper han fritt hjemme er det normal hale). Der og da er det lite jeg får gjort noe med det - men derimot når jeg skal stille ham opp så stryker jeg halen hans kjapt ned og da blir den der.

Han har fått kritikk på haleføringen av flere dommere; på spesialutstillingen under WDS i sommer så skreiv dommeren ..." is proud of his circle tail". Absolutt ALLE stabijene løp med høy hale (og det var 64 av dem) så man kan jo begynne å lure på om alle har halefestefeil eller om det er mer normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 1år :D han har ofte halen ned også, men han løfter den opp når jeg har godbiter framme og han forbinder utstilling med godis siden jeg øver med det...

Han er ikke noe "kongen på haugen" blant andre hunder, han gjemmer seg bak meg når en annen hanne kommer... :D

Hvis du da synes høy haleføring er et problem, kanskje du da skal kutte ut godbiten og se hva som skjer da? Noen hunder fungerer best med, andre fungerer best uten godbit.

Amigo har også halen høyt når vi springer rundt i ringen (men løper han fritt hjemme er det normal hale). Der og da er det lite jeg får gjort noe med det - men derimot når jeg skal stille ham opp så stryker jeg halen hans kjapt ned og da blir den der.

Han har fått kritikk på haleføringen av flere dommere; på spesialutstillingen under WDS i sommer så skreiv dommeren ..." is proud of his circle tail". Absolutt ALLE stabijene løp med høy hale (og det var 64 av dem) så man kan jo begynne å lure på om alle har halefestefeil eller om det er mer normalen.

Det er ikke så at høy haleføring MÅ være høyt halefeste. Kanskje er det et problem for rasen, kanskje har rasen lov til å ha høy hale (ikke vet jeg), kanskje er det testosteron, det kan være mange forklaringer. Noen girer seg såpass opp på utstilling at de ikke er som hjemme, og for eksempel halen kommer opp.

Når jeg er ringsekretær, og en hund trekker seg eller hogger etter dommeren, sier utstiller veldig, veldig ofte at "oj, sånn gjør den ikke hjemme/sånn har den ikke gjort før". Og i og for seg tror jeg på det, men samtidig må dommer bedømme hunden slik den står og går der og da.

X'ens mor har litt for høy haleføring i ringen, fordi hun er en sterk, dominant (som i flokkleder, ikke som i uønsket mentalitet)tispe - og koser seg i ringen. Jeg aner ikke hvor mange mil tur sammen vi har gått, og halen har normal føring da. Men hun kan få trekk for det i ringen, for det er der hunden bedømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å bygge opp under illusjonene om at utstilling er verdens ondskap: For mange år siden da jeg hadde en (i mine øyne) vakker mynde, men med "noe" høy haleføring, fikk jeg råd fra en erfaren myndeoppdretter/-utstiller at jeg skulle stikke en fyrstikk inn i rumpehullet på hunden for da ville han senke halen i ringen.. Merkelig nok så gikk min hund i ringen med posthorn halen sin rett i værs han.. Han fikk sine flate rød og alle var fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å bygge opp under illusjonene om at utstilling er verdens ondskap: For mange år siden da jeg hadde en (i mine øyne) vakker mynde, men med "noe" høy haleføring, fikk jeg råd fra en erfaren myndeoppdretter/-utstiller at jeg skulle stikke en fyrstikk inn i rumpehullet på hunden for da ville han senke halen i ringen.. Merkelig nok så gikk min hund i ringen med posthorn halen sin rett i værs han.. Han fikk sine flate rød og alle var fornøyde.

Jeg har også hørt at flere rapp med en kjepp ved halefestet får hunden til å senke halen...

Du kan også få skjært over muskler, som gjør det vanskelig å heve halen.

Jada, det finnes mange slemme triks for de som vil jukse, eller ikke bryr seg om hundens velferd.

Men - jeg har faktisk hørt mange mindre rosa historier fra bruksmiljøet også. Konkurranse, nerver, prestisje og vinnerlyst kan vel gjøre noe med folk i de fleste miljøer. Hvorfor doper utøvere seg før OL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har også hørt at flere rapp med en kjepp ved halefestet får hunden til å senke halen...

Du kan også få skjært over muskler, som gjør det vanskelig å heve halen.

Jada, det finnes mange slemme triks for de som vil jukse, eller ikke bryr seg om hundens velferd.

Men - jeg har faktisk hørt mange mindre rosa historier fra bruksmiljøet også. Konkurranse, nerver, prestisje og vinnerlyst kan vel gjøre noe med folk i de fleste miljøer. Hvorfor doper utøvere seg før OL?

Ja, eller så kan man ta alle innlegg i alle tråder på ett internett forum i værste mening.. Eller så kan man flire litt av at det finnes folk som syns at det er helt greit å putte fyrstikker i rumpa på hunder.. Det er jo liksom ikke verdens undergang det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller så kan man ta alle innlegg i alle tråder på ett internett forum i værste mening.. Eller så kan man flire litt av at det finnes folk som syns at det er helt greit å putte fyrstikker i rumpa på hunder.. Det er jo liksom ikke verdens undergang det heller...

Det var ikke meningen å virke hårsår, jeg er fremdeles så naiv (?) og lite blasert (?) at jeg blir litt overrasket over at mennesker både a) jukser og b) ikke først og fremst tenker på hunden når de driver med hundesport. Det var ikke "utstiller går i forsvarsposisjon"-innlegg, det var et "herregud så mye rart en oppdager at skjer"-innlegg.

Fyrstikk i rumpa virker jo latterlig, og må jo om ikke annet påvirke hundens bevegelsesmønster. Men, det var nytt triks for meg, en får notere det bak øret... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, Gråtass - siden du innrømmer at du har hørt det selv, så tror jeg deg. Men vanligvis går det masse vandrehistorier rundt omkring, noen sanne og andre ikke helt sanne...

Det med fyrstikk i rumpa har i alle fall aldri jeg hørt om at det skal funke for å få NED halen.. Og jeg har nok hørt det meste av dirty og ikke fullt så dirty triks for nettopp dette.

Det eneste som kan funke er å prøve å få hunden til å være roligere, gjerne t.o.m. kjede seg litt. Dessuten sørge for en super-kontakt med DEG som handler og ikke la den få hisse seg opp over alle de andre hundene (fortrinnsvis ikke engang bry seg om dem i det hele tatt).

Å banke, skremme, slå, osv funker kanskje en gang eller to - så er problemet der like fullt tilbake. Men det finnes stadig vekk noen som prøver noe "nytt og bedre", da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var ikke meningen å virke hårsår, jeg er fremdeles så naiv (?) og lite blasert (?) at jeg blir litt overrasket over at mennesker både a) jukser og b) ikke først og fremst tenker på hunden når de driver med hundesport. Det var ikke "utstiller går i forsvarsposisjon"-innlegg, det var et "herregud så mye rart en oppdager at skjer"-innlegg.

Fyrstikk i rumpa virker jo latterlig, og må jo om ikke annet påvirke hundens bevegelsesmønster. Men, det var nytt triks for meg, en får notere det bak øret... :D

:D

Okey, Gråtass - siden du innrømmer at du har hørt det selv, så tror jeg deg. Men vanligvis går det masse vandrehistorier rundt omkring, noen sanne og andre ikke helt sanne...

Det med fyrstikk i rumpa har i alle fall aldri jeg hørt om at det skal funke for å få NED halen.. Og jeg har nok hørt det meste av dirty og ikke fullt så dirty triks for nettopp dette.

Det er utrolig nok helt sant, dette er riktignok 15 år siden, men likefullt mente vedkommende at ved å stikke en fyrstikk i rumpa så ville hunden knipe sammen og halen falle ned og bli sabelhale og ikke posthorn (ala elghund) hale. Unødvendig å si kanskje, men han var i ringen-uten fyrstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er det noen dager siden det er skrevet noe her, men jeg har ikke sett denne tråden før nå.

Min Diezel tror han er verdens navle,og hans haleføring beviser det. Vi har aldri fått noe negativt på hans halefeste eller haleføring til nå. han har fått på kritikker at han er "Mycket maskulin og arrogant i sitt sett", han har fått "Bra haleføring", "big temprament ","Exiting and powerful dog" -ikke alt dette på samme kritikken da...-men ingen har hvertfall kommentert negativt min "lille" jypling som mesteparten av tiden i ringen, fører ann både tempo og presentasjon..

Det har tvert imot vært positivt med det lille ekstra showet for de fleste.

:thumbs:

(og underholdende til tider...)

og som et P.S, så er ikke hans oppførsel utpreget dårlig dominant om noen skulle tenke dette - han er en livsglad (med trykk på glad) fjortis som tror hele verden elsker ham like mye som han elsker den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen dager siden det er skrevet noe her, men jeg har ikke sett denne tråden før nå.

Min Diezel tror han er verdens navle,og hans haleføring beviser det. Vi har aldri fått noe negativt på hans halefeste eller haleføring til nå. han har fått på kritikker at han er "Mycket maskulin og arrogant i sitt sett", han har fått "Bra haleføring", "big temprament ","Exiting and powerful dog" -ikke alt dette på samme kritikken da...-men ingen har hvertfall kommentert negativt min "lille" jypling som mesteparten av tiden i ringen, fører ann både tempo og presentasjon..

Det har tvert imot vært positivt med det lille ekstra showet for de fleste.

:)

(og underholdende til tider...)

og som et P.S, så er ikke hans oppførsel utpreget dårlig dominant om noen skulle tenke dette - han er en livsglad (med trykk på glad) fjortis som tror hele verden elsker ham like mye som han elsker den..

Men du har en rase, hvor det både er tillatt med høy hale og en del dommere fremdeles er slepphendte med haleføring, siden det har vært kuperingsrase.

Hvis en berner hadde gått med halen som enkelte dobermenn jeg ser, hadde det vært rett ut med 0. Så en må jo ta høyde for raseforskjeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...