Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling

YeChickoKooel

Recommended Posts

Skrevet
Jeg har et bikkjedyr som er nesten helt lik det Calina forklarer. Hvis halen ALDRI ligger rett ut (slik den skal på min rase), hvordan lærer man det inn da?

Er ikke din hund bare valpen?

Skrevet

5 mnd. Vil den gå ned av seg selv? Andre labradorvalper (som er yngre, ca. 4 mnd) har halen rett ut til tider, har aldri denne tøtta hatt.

Skrevet
Nå er det noen dager siden det er skrevet noe her, men jeg har ikke sett denne tråden før nå.

Min Diezel tror han er verdens navle,og hans haleføring beviser det. Vi har aldri fått noe negativt på hans halefeste eller haleføring til nå. han har fått på kritikker at han er "Mycket maskulin og arrogant i sitt sett", han har fått "Bra haleføring", "big temprament ","Exiting and powerful dog" -ikke alt dette på samme kritikken da...-men ingen har hvertfall kommentert negativt min "lille" jypling som mesteparten av tiden i ringen, fører ann både tempo og presentasjon..

Det har tvert imot vært positivt med det lille ekstra showet for de fleste.

:)

(og underholdende til tider...)

og som et P.S, så er ikke hans oppførsel utpreget dårlig dominant om noen skulle tenke dette - han er en livsglad (med trykk på glad) fjortis som tror hele verden elsker ham like mye som han elsker den..

Som Emma sier er det jo avhengig av rase. I rasestandarden til min rase står det at halen aldri skal bæres høyere enn rygglinjen, så da får man en del trekk om hunden vifter med flagget til værs ;)

Men jeg tviler ikke på at din hund er et flott syn i ringen :D

Skrevet
5 mnd. Vil den gå ned av seg selv? Andre labradorvalper (som er yngre, ca. 4 mnd) har halen rett ut til tider, har aldri denne tøtta hatt.

Jeg kjenner ikke labrador, men unge bernervalper kan bære halen høyere enn det de gjør som voksne, fordi den er "styrestang" - og fordi alt er så pokkers moro og spennende og nytt, så halen kommer opp.

Men, det er jo umulig å uttale seg om din hund uten å se den. Er det halefestet som er høyt, så blir haleføringen sjelden bra. Er det en hund med mye selvtillit, kan det om ønskelig dempes noe. Jeg ville dog ikke stresset med dette på en valp, for det er så mye annet å tenke på i den alderen. Jeg ville ikke risikert å gjøre utstilling til noe negativt, ved å jobbe med å få ned halen, men heller vente til utstilling er mer nøytralt for hunden (verken überspennende eller småskummelt).

Skrevet

Veldig mange labradorer har høy haleføring når de er unge, og så synker den etterhvert. Aussien min har ganske høy haleføring, men helt korrekt halefeste. Noen dommere trekker for det, andre ikke. Rasen er også en kuperingsrase, så de fleste dommerne legger kun vekt på festet. Men det ødelegger helhetsinntrykket, helt klart.

Skrevet

Det står ingen ting om aussiens hale "høyde" i rasebeskrivelsen da halen egentlig skal kuperes. Halefestet skal dog bedømmes, men jeg vet også at flere aussier har fått trekk for for høy hale, og en og annen for for kort lav hale. Det skal ikke være så lett;)

Når jeg gikk med setteren for mange herrens år siden så fikk jeg tips om å slå ned, evt stryke ned halen. Når hun løp var halen lav uansett da, så det problemet hadde jeg ikke, men som med andre ting vil jeg tro at det hjelper å stoppe opp og ikke fortsette før halen er der den skal være, evt "løpe de ned". Jeg må løpe ned RR'n til sambo først, for med meg skal hun absolutt ha så gigantisk høye kneløft at hun ser ut som en vinglepetter i fronten (jepp, jeg har lært henne høye kneløft...).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
    • Kan en hund ha null sosiale ferdigheter med andre hunder? Hun har konflikter med alle hunder hun møter. Akkurat som hun ikke skjønner at hun er for mye og ikke tar til seg til at andre hunder sier i fra til henne? Hun tar jo ikke hintet.
    • Det er nok ikke pga navnene du ikke har fått svar🙂I mange år nå har det vært fryktelig liten aktivitet på forumet her. Syntes alle navnene var fine jeg likte Lilly best. Masse lykke til med valp!!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...